שיעור האבטלה עומד היום (ו') על 24.9% - כך עולה מנתוני שירות התעסוקה. אתמול, נרשמו בשירות התעסוקה 14,544 דורשי עבודה חדשים, לעומת 32,137 שלשום, ו-42,860 ביום חמישי שעבר.
מאז החל המשבר (תחילת מרץ) ועד היום: 882,577 נרשמים חדשים - 89% מהם בחל"ת, כ-6.6% פוטרו. המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל עומד על 1,039,791 (יחד עם חלק מהמתייצבים הפעילים מהתקופה שקדמה למשבר). עד אתמול הועברו לביטוח הלאומי כל הנרשמים של חודש מרץ.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)

מרץ השחור בשוק התעסוקה

בתחילת מרץ עוד עמד שיעור השכירים המובטלים בישראל על 3.9% מספר נמוך מאוד שנחשב לאבטלה חיכוכית, כלומר כזו שנגרמת בגלל מעברי עבודה. מאז הוא עלה יותר פי 8. אחד מכל ארבעה שכירים בישראל מובטל. הסיבה העיקרית לכך היא החלטת הממשלה לעודד הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום. זאת, במקום לבחור בפתרון של מימון חלקי של השכר למעסיקים כדי שלא יפטרו אותם.
היום השחור ביותר בתולדות שוק העבודה הישראלי היה חמישי ה-19.3, בו נרשמו 127,464 מובטלים. הסיבה לכך אינה בהכרח שדווקא בו הוצאו לחל"ת כל כך הרבה אנשים, אלא ששדרוג אתר שירות התעסוקה אפשר לו להכיל את כמות הנרשמים הזו.
תופעה מדאיגה ביותר נרשמה בסוף החודש. אם בשבועיים הראשונים של המשבר 5% בלבד מהנרשמים בשירות פוטרו, הרי שבימים האחרונים היתה עלייה משמעותית ליותר מ-9%. המשמעות של עלייה בפיטורים היא שהמעסיק לא מביע אפילו שאיפה להחזיר את העובד למשרתו. ייתכן שהדבר קשור גם לתופעה שעליה דיבר אתמול מנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר של עלייה בפשיטות הרגל.
בסך הכל זה היה חודש החל"ת. 89.7% מדורשי העבודה שנרשמו בשירות התעסוקה במהלך החודש הוצאו לחל"ת ו-6.4% פוטרו. לשם השוואה - עד תחילת המשבר רק 3% מדורשי העבודה הוצאו לחופשה ללא תשלום. מדובר בגל אבטלה שיש בו נוכחות רבה לצעירים. 46% מהמובטלים החדשים הם על פי נתוני שירות התעסוקה בני פחות מ-35. השאלה קשה היא האם לאחר שוך המשבר תיווצר גם בישראל בעיה קשה של אבטלת צעירים כמו בחלק ממדינות אירופה.
פורסם לראשונה: 10:48, 02.04.20