כפי שהתחייב אתמול החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו בדיון בוועדת הכספים, משרד האוצר הודיע היום (ג') כי תקרת ההלוואות בקרן להלוואות בערבות המדינה תגדל מ-8% ל-16%. זאת לאחר שאתמול חשף "כלכליסט" כי הוא למעשה צמצם את היקף ההלוואות מ-500 אלף שקל ל-8% מהמחזור בלבד. צמצום זה עורר ביקורת ציבורית ותלונות רבות מצד בעלי העסקים, ובעקבותיהם נעשתה באוצר חשיבה מחדש וחזרה חלקית מצמצום התנאים.
במסגרת הדיון חשף החשב הכללי כי באגף עובדים על פתרון גם עבור קושי בביטוח האשראי שחברות עושות במסגרת עסקאות, כאשר צד אחד מבטיח סחורה וצד אחר מבטיח כסף באשראי לאור החשש שהכסף לא יגיע.
2 צפייה בגלריה
שדרות - סושי מוטו
שדרות - סושי מוטו
מסעדות סגורות בצל הקורונה. סושי מוטו בשדרות
(צילום: רועי עידן )
זאת משום שחברות הביטוח מערימות קשיים בימים אלו על ביטוחים מסוג זה, בשל חשש גובר מסגירת חברות. על כן חזקיהו אמר כי במשרד האוצר בוחנים כעת ביטוחי אשראי בערבות המדינה שיאפשרו יותר עסקאות בין עסקים.
מוקדם יותר היום חשף כלכליסט כ חברות שמחזור הפעילות שלהן נע בין 200 מיליון שקל ל-400 מיליון שקל יכולות לבחור האם לפנות לבנקים דרך הקרן לעסקים קטנים בבקשה לקבל הלוואה - ואז ליהנות מתנאים נוחים יותר (ריבית של פריים+1.5% ומימון הריבית לשנה הראשונה) או לפנות לבנקים באמצעות הקרן לעסקים גדולים - ואז אמנם לא לקבל בהכרח את גובה הריבית המובטח, וכן ליהנות מהלוואות שיכולות להגיע ל-100 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו
(צילום: עמית שעל)