יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן קורא לממשלה להכין תוכנית כלכלית לחילוץ המשק בהיקף של 140 מיליארד שקל. זאת לעומת מסגרת של 80 מיליארד שקל שהוצגה השבוע על ידי רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.
ליברמן מציע להעלות את יעד הגירעון בתקציב המדינה, ולהשתמש בכספים שלא נוצלו ב-2020 לנוכח הנהגתו של תקציב המשכי, למימון התוכנית.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. "לצורך מימון התוכנית יש להגדיל את הגירעון בתקציב"
(צילום: אבי מועלם )
התוכנית תכלול: מתן הלוואות לעסקים תוך הקטנת הבירוקרטיה, תשלום מענקים לעסקים קטנים ולחברות, ופיקוח על הריבית שגובים הבנקים.

אלה הצעדים העיקריים

הלוואות לעסקים וחברות בסכום השווה לתזרים של 4 החודשים האחרונים של שנת 2019, לפי תצהיר רואה חשבון של כל חברה וחברה.
החזר ההלוואות יתחיל מה-1 בינואר 2021. העסקים שלא יצליחו לחזור לגובה ההכנסות הרגיל בתקופה האמורה, אזי, ההפרש בין גובה המחזור בסוף 2019 למחזור ב-2020 יהפוך למענק. גובה המענק יקבע לפי תצהיר של רואה חשבון של החברה על הפסד תזרימי בשנת 2020.
הביצוע יעשה על ידי הבנקים של החברות מתוך מימון שתעמיד להם הממשלה.
לדעת ליברמן החלטה כזאת, תאפשר לחברות להמשיך ולעמוד בכל ההתחייבויות לעובדים, לספקים ולמוסדות. זה יאפשר התנהלות כלכלית רגילה של המשק.
מענק חד-פעמי בגובה של 18 אלף שקל לכל העצמאים בעלי עסקים קטנים, ששילמו מס כלשהו במהלך 2019.
בנק ישראל יפקח באופן הדוק על הריביות שגובים הבנקים על אותן הלוואות וגם על המשכנתאות.

"טיסה לשום מקום"

בשיחה עם כלכליסט אמר ליברמן כי "התוכנית שהוצגה השבוע על ידי הממשלה היא מסורבלת. קרוב ל-10,000 פניות הוגשו לקבל סיוע מקרנות הסיוע, ומתוכם קיבלו כמה עשרות. ברור שהתוכנית הזו של הממשלה היא בבחינת 'טיסה לשום מקום'".
ליברמן מתח גם ביקורת על הבירוקרטיה הנדרשת על ידי הממשלה כתנאי לקבל סיוע ואמר כי "אם ילכו לפי הבירוקרטיה של הבנקים אז אף אחד לא יקבל סיוע. לפיכך, מספיק לדרוש תצהיר של רואה חשבון. המדינה צריכה לקחת סיכונים אחרת תהיה קריסה טוטלית של המשק".
הוא סבור, כי "לצורך מימון התוכנית יש להגדיל את הגירעון בתקציב בצורה דרמטית כדי המשק יפעל ולהשתמש בכספים לא מנוצלים כתוצאה מהנהגת תקציב המשכי בשנת 2020. ההצעה שלנו היא להזרים כסף חי לעסקים כדי שהם ימשיכו לפעול במקום לשלם דמי אבטלה למובטלים. אם העסקים לא יקבלו את הכסף מיד אזי הם ימותו. לפיכך, מתן סיוע לעסקים יסייע להם להתאושש, ורוב הכסף יחזור לקופת המדינה, למעט כספים מהעסקים שהמחזור שלהם יפול".
"הבנקים שבהם מנהלים החברות והעצמאים את החשבון שלהם יתנו את ההלוואות בערבות מדינה", הדגיש. הוא הביע חשש מ"מרד ארנונה" של עסקים שיקרסו שיפגע ברשויות המקומיות, ובמיוחד בחלשות. ליברמן הוסיף כי "המדינה תצטרך להעמיד מסגרת של בין 130 ל-140 מיליארד שקל, למעט הסכום השווה לירידה במחזור, שיהפוך למענק, אבל החלק העיקרי של ההלוואות יחזור לבנק המלווה ומשם למדינה. כל פתרון אחר יגרום לאנדרלמוסיה ויעמיס על מוסדות הרווחה, הביטוח הלאומי וכל המוסדות האחרים שמשרתים את הציבור.
"היתרון בדרך הזאת, בין היתר, שאין צורך בהנחות על ארנונה, מים, חשמל ואין תשלום דמי אבטלה. כמו כן, הפתרון המוצע ימנע סרבול והמתנה לקבלת הלוואות הניתנות היום, שעלול לגרום להתמוטטות של העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים. רק מהלך מהסוג הזה יחזיר את הכלכלה בצורה חלקה למצב שלפני המשבר".