בעקבות חריגת דקות שיחה במגזר החרדי עקב משבר הקורונה: במשרד התקשורת מתגבשת הוראה לפיה יוגבל התשלום עבור חריגה ממכסת הדקות בחבילה הבסיסית, לתקופה של שלושה חודשים.
התושבים שבהסגר בבתים עושים שימוש רב יותר בשירותי תקשורת, שלא משפיע בדרך כלל על התשלום החודשי, שברובו הוא קבוע. עם זאת, במגזר החרדי המצב שונה: הם לא צופים בטלוויזיה, אין להם אינטרנט בבית והם משתמשים בטלפון כשר, שגם הוא מנותק מאינטרנט ומסרונים. עקב כך, את רוב המידע הם צורכים דרך שיחות טלפוניות ובעיקר דרך "קווי תוכן", שמספקים שירותים כמו שיעורי תורה, עדכוני קורונה וועידות קוליות ללמידה מרחוק.
2 צפייה בגלריה
בני ברק בימי הקורונה
בני ברק בימי הקורונה
בני ברק בימי הקורונה
(צילום: יריב כץ)
מאז החל משבר הקורונה, יש חריגה בהיקף שיחות הסלולר בעיקר בתוכניות הכשרות. חבילות "ללא הגבלה" שמשווקות על ידי חברות הסלולר בתשלום חודשי קבוע מוגבלות במכסה שנעה לרוב בין 2,500 ל-5,000 דקות, כשתעריף דקת חריגה יכול להגיע עד לחצי שקל.
כך למשל, לקוח המנוי בחבילת 3,000 דקות עבור 50 שקל בחודש, וידבר לאור המצב 4,000 דקות בחודש, יידרש לשלם במשבר הקורונה כ-440 שקל לחודש, כמעט פי 10 מהתשלום הרגיל שלו, בדומה לרמת המחירים שהייתה נהוגה בשוק הסלולר עד שנת 2011.
מן הנתונים בשימוע עולה כי בימי שגרה מנוי כשר מתקשר בממוצע כ-920 דקות בחודש, לעומת שאר המנויים שמתקשרים בממוצע כ-420 דקות בחודש. עוד עולה כי בתקופת משבר הקורונה המנויים בתוכניות האחרות הגדילו את היקף דקות השיחה בכ-20%, כאשר המנויים הכשרים הגדילו את היקף דקות השיחה בכ-75%.
לפי אומדן שגובש במשרד, כ-22% מהמנויים הכשרים שנבדקו עתידים לחרוג בממוצע בכ-600 דקות בחודש. אומדן התשלום הנוסף הממוצע הוא כ-230 שקל לחודש. במשרד מציעים כי מנוי שצרך כפול ממכסת הדקות בחבילה ישלם לא יותר מפי 2 ממחיר הבסיס. מנוי שצרך פי שלושה, ישלם לא יותר מפי שלושה, וכך הלאה. ההוראה תהיה תקפה לכלל מנויי הסלולר בישראל.
2 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
שר התקשורת דוד אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
במשרד מציינים כי הבחינה עבור בעיה דומה בתחום הנייח (טלפון קווי) עדיין לא הגיעה לסיומה. בבזק לדוגמה סל של 1,500 דקות בלבד עולה 89 שקל לחודש. חלק מהחברות אף החלו לפעול באופן עצמאי על מנת לצמצם את היקף הפגיעה במנויים. בסלקום הפחיתו את התעריף לדקת חריגה ל-10 אג' ומספקים עד סוף החודש שיחות ללא עלות למספר קווי תוכן פופולאריים במגזר החרדי. פרטנר מציעה 5,000 דקות נוספות ב-12.90 שקל, באישור הלקוח.
גורמים בענף מציינים שמדובר בהתערבות בוטה של המשרד במחירי השוק החופשי וכי מאחורי תמחור הקווים הכשרים עומד מודל עסקי כלכלי. עוד הם אומרים שהיה ניתן למצוא פתרון אחר, כמו להוריד לאפס את דמי קישור הגומלין שמשלמות החברות אחת לשנייה עבור שיחות בקווים הכשרים, העומדים על 6 אג' לדקה, וזאת לתקופת החירום. כמו כן, מציינים הגורמים כי השימוע התקבל רק ביום שישי בערב וניתנה אפשרות להגיש תגובות עד אתמול בבוקר בלבד. כמו כן, ציינו כי נדרשת היערכות ארוכה יותר לתחילת ההוראה שצפויה היום.
למרות כוונת המשרד, גורמים במגזר החרדי טוענים שהשימוע מתייתר כשאין הוא מטפל בבעיה החמורה יותר במגזר, והיא החסימות שמתבצעות על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, השולטת בשוק הקווים הכשרים. למשרד הגיעו עשרות פניות על קווים רבים שנחסמו בלא סיבה, ביניהם קווים ללמידה מרחוק עבור תלמידים, קווי מידע בנושא קורונה, קווי עסקים שעברו למכירה טלפונית ואף המספר של קמפיין ההסברה הלאומי - אך במשרד ממשיכים להתעלם.