עם התפרצות נגיף הקורונה עברה פעילותם של רוב בתי העסק לרשת, עד כמה שהדבר אפשרי. מלבד עסקי המזון, רוב בתי העסק התאימו את עצמם למצב והחלו לפתח ולשווק קורסים דיגיטליים או הרצאות און ליין. כך, למשל, אפשר לראות מאמנים ובעלי מקצוע מעלים הרצאות במדיה הדיגיטליים ללקוחות ולכלל הציבור.
ואולם, לדברי עו"ד אורי שורר ממשרד גדעון קורן ושות' המתמחה בפטנטים וקניין רוחני, החברות והצרכנים צריכים לדעת כמה כללים חשובים הנוגעים לקורסים או להרצאות און ליין. ההחלטה לשווק קורס דיגיטלי או הרצאה און ליין היא כורח המציאות, אך בד בבד חשוב מאוד לשמור ולהגן על זכויות הקניין הרוחני של העסק כדי למנוע העתקה של תוכני הקורס, שם העסק וכו'.
2 צפייה בגלריה
קורות חיים אילוסטרציה מחשב
קורות חיים אילוסטרציה מחשב
רוב בתי העסק התאימו את עצמם למצב הנוכחי והחלו לפתח ולשווק קורסים דיגיטליים או הרצאות אונליין. איך ישמרו על הזכויות?
(צילום: shutterstock)
בעיה מרכזית שעלולה להתעורר היא החפיפה בין תכנים דומים על ידי כמה מתחרים, ולכן מומלץ לרשום את שם העסק או הלוגו על כל מערך השיעור המצולם (שקופית), ולציין בעל פה גם בפתח השיעור או בסופו כי כל הזכויות שמורות לכם. אם זה אפשרי, רצוי להוסיף שקופית בתחילה ובסוף עם שם העסק והערת זכויות היוצרים.
בעיה מרכזית שעלולה להתעורר היא החפיפה בין תכנים דומים על ידי כמה מתחרים. לכן מומלץ לרשום את שם העסק או הלוגו על כל מערך השיעור המצולם (שקופית), ולציין בעל פה גם בפתח השיעור או בסופו כי כל הזכויות שמורות לכם
לדברי עו"ד שורר, תוכני הקורס הדיגיטלי מוגנים על ידי דיני זכויות היוצרים, ולפיהם אם מישהו העתיק את התכנים הללו, על הנפגע תוטל החובה להוכיח כי התכנים המקוריים היו חדשים וראשונים בשוק, וכי למפר הייתה גישה לחומרים אלה. כמו כן, בשביל להוסיף שכבת הגנה מומלץ לרשום את הלוגו של העסק כסימן מסחר. המטרה: להיות בעלי הזכויות הבלעדיים של הלוגו בתחום הפעילות של העסק.
כך, במקרה של הפרה של סימן המסחר הרשום, תעודת הרישום מספיקה כדי להוכיח את הזכויות בלוגו, וכל שנותר הוא להראות את השימוש בלוגו המפר.
מה עם כללי התנהגות כשמעלים הרצאה או קורס מקוון?
בהרבה הרצאות או שיעורים יש צורך בעזרים כמו תמונות, סרטונים או תכנים כתובים, ולכן יש להסדיר את השימוש באמצעות בקשת רשות מבעלי הזכויות. הדבר נכון גם לשימוש בקטעי מוזיקה המוגנים על ידי דיני זכויות יוצרים. שימוש שאינו מותר ביצירות מוגנות מזכה את היוצר המקורי בקבלת פיצוי כספי ללא הוכחת נזק (בין אפס ל-100,000 שקל לכל הפרה).
כמו כן, מציין עו"ד שורר כי מיתוג העסק ותכניו של הקורס המקוון הם בראש סדרי העדיפויות. יש להוסיף את הלוגו של העסק על כל מערך שיעור (רצוי אף עם פרטי התקשרות).
מה צריך לעשות, למשל, כשרוכשים מבעל עסק קורס דיגיטלי
רכישת קורס דיגיטלי או הרצאה מקוונת נעשית לרוב בטלפון, לעיתים ללא נציגות אנושית. משכך, מציין עו"ד שורר, עסקה זו מוגדרת לרוב כ"מכר מרחוק" בהתאם לדיני הגנת הצרכן. המשמעות היא כי הצרכן יכול לבטל את העסקה בתוך 14 יום מיום ביצועה או ממועד קבלת פרטי העסקה, על פי המאוחר. לכן מומלץ להכין פירוט בכתב של תנאי העסקה, לרבות לעניין קבלת השיעור/קורס על ידי הצרכן.
כמו כן, צריך להכין רשימת מועדון לקוחות ולבקש את הסכמת הלקוחות שפונים לעסק לשליחת עדכונים לקורסים, מערכי שיעור נוספים והודעות רלוונטיות בתחום. ללא הסכמת הלקוחות, כל שליחה של דיוור אליהם חושפת את העסק לתשלום פיצויים של עד 1,000 שקל על משלוח דואר זבל (ספאם).
2 צפייה בגלריה
עו"ד אורי שורר
עו"ד אורי שורר
עו"ד אורי שורר
(משרד גדעון קורן ושות')
מה הדין אם לקוח כתב על העסק שלי ביקורת שלילית?
אם לקוח לא מרוצה כתב ביקורת שלילית ברשת, כדאי ורצוי לפנות אליו ישירות וללבן איתו את אי שביעות הרצון שלו. יש לוודא מה מקור אי שביעות הרצון, שכן אולי הבעיה היא בתיאום הציפיות מראש. כך אפשר להתאים את הדברים כדי שהבעיה לא תחזור עם לקוחות נוספים.
לדברי עו"ד שורר, אם לקוח לא מרוצה העלה את אי שביעות רצונו ברחבי הרשתות החברתיות, אפשר לפנות למנהלי הקבוצות הרלוונטיות ולבקש את הסרת הפוסטים בגין הדיבה שבהן. למנהלי הקבוצות יש אחריות למה שמפורסם בקבוצותיהם, כך שיש להם אינטרס להסיר את הפוסטים שבמחלוקת בלי להיכנס לגוף העניין.
פורסם לראשונה: 07:04, 09.04.20