בימים הקרובים צפויים להגיע לישראל 20 מיליון ביצים בטיסות מכמה מדינות באירופה, בניסיון להתגבר על המחסור שנוצר לקראת פסח. עם זאת נראה כי המדינה נזכרה באיחור לדאוג לכמות מספיקה של ביצים, ומאחר שערב החג יחול ביום רביעי הקרוב, ההערכות הן כי הביצים יגיעו רק במהלך חול המועד.
במטרה להתמודד עם המחסור, התקיימו אמש והיום דיונים ממושכים בהשתתפות שר האוצר משה כחלון, שר החקלאות צחי הנגבי, מנכ"לי משרדי האוצר והחקלאות, שי באב"ד ושלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ובכירים נוספים במשרדים אלה.
האוצר נענה לבקשת משרד החקלאות ומשרד ראש הממשלה להקצות תקציב מיוחד לביצוע טיסות שיובילו לארץ ביצים במהלך מהיר.
1 צפייה בגלריה
ביצים מחסור בביצים
ביצים מחסור בביצים
מחסור בביצים
( צילום: מירב קריסטל)
יבוא הביצים לישראל, גם כאשר יש צפי למחסור לקראת חגים, מתבצע בתובלה ימית. כך הגיעו לישראל במהלך חודש מרץ כ-50 מיליון ביצים. אלא שבשבועיים האחרונים יש מחסור כבד בביצים בישראל שנובע בעיקר בשל אגירה של הציבור. מחסור דומה יש גם במדינות אחרות ולכן נוצר מצב שכל העולם נלחם בשווקים לרכוש כמה שיותר ביצים.
כיוון שהאגירה של הציבור לא פסקה נדרשים מאמצי יבוא נוספים, והפעם בהטסה כדי לאפשר הגעת ביצים ארצה בתוך ימים. לשם כך הקצה האוצר למעלה מ-10 מיליון שקל, שנועדו לסבסד את ההפרש שבין הובלה אווירית לבין הובלה באניות.
היבואנים קיבלו אישור להביא ביצים בהיטס מכל מדינה שעומדת בתנאים הסניטריים שלנו. האפשרויות הריאליות הן הולנד, איטליה, פורטוגל, ספרד ואוקראינה. אם ימצאו מדינות נוספות שהביצים שם אינן נגועות במחלות זה כמובן אפשרי. כמו כן יגיעו במהלך אפריל, החל ב-5 לחודש, 6.5 מיליוני ביצים באוניות מאיטליה ואוקראינה.
ממשרד רה"מ נמסר, כי "בהנחיית ראש הממשלה ושר האוצר, יסבסדו משרדי האוצר והחקלאות ייבוא ביצים בהטסה לישראל מאירופה, לאור המחסור שנוצר בשל הקושי בייבוא ביצים מאיטליה וספרד".