מקום עבודה ראשון בארץ מאיים לפטר כל עובד שלא התחסן ולא יתחייב להתחסן מיידית. הנהלת מפעל הפיס (גוף ציבורי, כזכור) הודיעה לעובדים כי עובד שלא יתחסן יוזמן מיידית לשימוע לקראת פיטורים. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, שהיה בעבר גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומבכירי משרד האוצר, הודיע אתמול (שלישי) לעובדים כי עובד שלא יתחסן - יפוטר. "הבריאות כאן היא העיקר. אין שום דבר חשוב יותר", אמר יצחקי לעובדים.
2 צפייה בגלריה
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
דוכן של מפעל הפיס
(צילום: אסף קמר)
בתשובה לפניית ynet אמר היום אביגדור יצחקי כי במפעל הפייס יש 300 עובדים באופן ישיר ועוד אלפי זכיינים. "זאת בכלל לא שאלה. כל העובדים של מפעל הפיס ללא יוצא מן הכלל יהיו מחוסנים וכך גם כל הזכיינים מחויבים בחיסון. אין פה שום שאלה ואין הנחות. רוב מכריע של העובדים כבר הבינו שהאמירה שלנו רצינית ורוצים להתחסן".
עוד אמר יצחקי, כי "כמי שאחראי על בריאות העובדים לא יכול לאפשר לאנשים לא מחוסנים להיכנס למתחם העבודה של מפעל הפיס - ובטח לא מגיע להם פרס שהם יעבדו רק מהבית וזה גם לא יהיה אפשרי".
2 צפייה בגלריה
טור תרומות אביגדור יצחקי (יו"ר מפעל הפיס)
טור תרומות אביגדור יצחקי (יו"ר מפעל הפיס)
אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס
(צילום: כפיר סיון)
הוא הוסיף: "לכן מי שלא מתחסן ייצא לחופשה ללא תשלום ולאחר מכן יפוטר. יש לי אחריות לבריאות העובדים - וכך יהיה. זכותו של כל אדם לא להתחסן ולסכן את עצמו. אין ולא תהיה לשום עובד זכות לסכן אנשים אחרים. זה פשוט נורא!".
לדבריו, "בתי המשפט כבר החלו להבין את עומק הבעיה ומתנהלים בהתאם. זאת לא הודעה פתאומית שלי. אני מתריע על כך בפני העובדים כבר הרבה זמן. הודעתי בכנס לעובדים שאני לא מתכוון לוותר והיו מחיאות כפיים סוערות. המספר של המסרבים להתחסן הוא מצומצם מאוד והם יוזמנו מיידית לשימוע לקראת פיטורים".

יצוין שבמקומות עבודה אחדים קבעו כלל, כי מי שלא מוכן להתחסן יצטרך לעבור בדיקות קורונה מדי יום או כל 72-48 שעות כדי שיורשה להיכנס למקום העבודה, רק אם התוצאה היא שלילית. במפעל הפיס, הסבירו בהנהלה, לא יהיו שום פשרות ושום בדיקות: מי שלא יתחסן - יפוטר לאלתר.

שופרסל פרסמה איום דומה, הצרכנים מחו

כזכור, בשבוע שעבר רשת שופרסל שלחה מכתב בו היא הודיעה לעובדיה, כי עובד שיסרב לבדיקות קורונה עלול להיות מזומן לשימוע לפני פיטורים. בתגובה, צרכנים איימו להפסיק לקנות ברשת בטענה לפגיעה בזכות לפרטיות ובכבוד האדם של העובדים. אחרים תמכו במהלך.
לפי שופרסל, החל מ-4 באפריל, אחרי חג הפסח, "רק עובדים שיציגו תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות יורשו להגיע לעבודה. הבדיקה במקרה זה ובכל המקרים המנויים להלן תתבצע מחוץ לשעות העבודה". כלומר, על העובדים להיבדק על חשבון זמנם הפרטי.
כן נכתב כי: "עובד שאין ברשותו תו ירוק ויסרב להציג בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות ולא ניתן יהיה להעסיקו מהבית או במקום מבודד ושעבודתו מחייבת הימצאות בקרבת עובדים ולקוחות, לא יורשה להגיע לעבודה ותינתן לו האפשרות לבחור לשהות בביתו על חשבון חופשה, או בחל"ת ובאין הסכמה מצד העובד לפי מאלה יוזמן לשימוע לפני פטורים".
שופרסל היא לא הראשונה שמציגה מתווה שכזה, אך מעסיקים אחרים נזהרו מלדבר על פיטורים. קבוצת ביג למשל, הודיעה על מתווה דומה באשר לכניסת לא מחוסנים למשרדיה, אך היא לא הודיעה שתעמיד עובדים לשימוע לפני פיטורים אם יסרבו.
ד"ר מתן גוטמן, הפרשן המשפטי של אולפן ynet התייחס לסוגיה באולפן Ynet לפני כשבועיים והבהיר: "כיום אין שום הסדר חוקי שיכול לאפשר למעביד לכפות על עובד להתחסן. יתרה מכך, יש פסיקה של בית הדין לעבודה שאתה לא יכול לחייב עובד לתת אפילו טביעת אצבע בשעון הביומטרי בלי שיש הסמכה בחוק. זה החוק במדינת ישראל כיום, כמובן שאפשר גם לשנות אותו בחקיקה".