אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית יפתחו לשימוש הנוסעים החל מה-25 ביוני ויצטרפו לכרטיסי הרב-קו. זאת בתנאי שיסיימו עד אז פיילוט ויעמדו בדרישות ההפעלה של משרד התחבורה.
מבין שלושת הצוותים שזכו במכרז משרד התחבורה, הופ און ופייבוקס של דיסקונט היו הראשונות להתחיל בפיילוט. היום החלו 400 נסיינים לשלם על הנסיעות שלהם באמצעות האפליקציה, שתיקרא רב פס.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית רב פס
אפליקציית רב פס
אפליקציית רב פס
בימים הקרובים תתחיל פיילוט גם האפליקציה של מוביט ופנגו, שתיקרא בשמה של מוביט, שמזוהה עם תחבורה ציבורית, ונמכרה לאחרונה לאינטל/מובילאיי במיליארד דולר. האפליקציה השלישית היא של ישראכרט. הפיילוט אמור היה להתחיל בינואר, אך נדחה.
החידוש הגדול הוא היכולת לשלם אך ורק על נסיעות שבוצעו בפועל, ולא לרכוש הסכמי נסיעות מבעוד מועד, כאשר בסוף כל חודש תבצע האפליקציה חישוב ותבחר בדיעבד את המסלול הזול ביותר למשתמש, בהתאם לנסיעותיו. נוסעים שיעדיפו להמשיך בשיטה הנוכחית יוכלו להשתמש בכרטיסי הרב-קו, שימשיכו לפעול כחלק מהמהלך של משרד התחבורה להציע כמה אלטרנטיבות לתשלום במזומן באוטובוסים, שהואץ בעקבות הקורונה.
מי שיוריד את אפליקציית רב פס, למשל, יידרש להזין את כרטיס האשראי שאיתו הוא מבקש לשלם. בכל עלייה לאוטובוס, או בשערי תחנות הרכבת, הוא יידרש לפתוח את האפליקציה ולסרוק את הברקוד באוטובוס.
2 צפייה בגלריה
הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג
הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג
עמדות תשלום ברב קו באוטובוס
(צילום: איתי שיקמן)

תעריפים חדשים

השיטה החדשה כוללת גם תעריפים חדשים, עם חלוקה לשישה קודי מחיר. נסיעה בטווח של קו אווירי של 15 ק"מ תעלה 5.9 שקל, נסיעה בטווח אווירי של 25 ק"מ תעלה 10 שקל, ונסיעה בטווח של 55 ק"מ תעלה 15 שקל. נסיעות בין עירוניות ארוכות יעלו יותר: נסיעה בטווח אווירי של 100 ק"מ תעלה 25 ק"מ, ונסיעה בטווח אווירי של 250 ק"מ תעלה 35 שקל. נסיעה בטווח אווירי גדול יותר מ-250 שקל תעלה 55 שקל.
לכל קו מחיר נקבע תקרת תשלום יומית, כך שגם מי שייסע מספר נסיעות באותו איזור לא ישלם מעבר לה. לקוד 1 תהיה תקרה של 13 שקל לנסיעות באוטובוס ו-16 שקל לנסיעות משולבות ברכבת. לקוד 2 תהיה התקרה 21 ו-25 שקל, בהתאמה. בקוד 6 היקר ביותר תהיה התקרה 300 שקל, בשתי האפשרויות.
השירות גם כולל הנחות לקבוצות אוכלוסייה מוגדרות כפי שניתן עד כה. אזרחים וותיקים (50%), נוער עד לגיל 18 (50%), וסטודנטים (33%).
במקביל יקבלו המשתמשים בהתאם לכמות השימוש שלהם בתחבורה הציבורית. על 200 השקלים הראשונים לא תינתן הנחה. על 200 השקלים הבאים תינתן הנחה של 75%, שהם 150 שקל, כך שמי שיוציא 400 שקל בחודש, יחויב רק ב-250. על 600 שקלים הבאים תינתן הנחה של 50%, כך שמשתמש שיוצא 1,000 שקל בחודש, ישלם בסופו של דבר 550 שקל. משתמשים כבדים באמת יקבלו הנחה של 25% על הסכום שמעל 1,000 שקל, עד להנחה מירבית של 530 שקל.