במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה, גובש מתווה לפיו תינתן הנחה בגובה של 25% בתשלום הארנונה לעסקים עד לסוף שנת 2020, המשקפת 3 חודשי פטור מתשלום. המתווה גובש על ידי משרד הפנים, משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי, ובסיוע המשרד להגנת הסביבה. עוד סוכם, כי הפטור מהארנונה שהובטח למגזר העסקי בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקל ימומן ברובו על ידי משרד האוצר.
הנחת הארנונה תינתן למגזר העסקי, בין היתר: למשרדים, שירותים ומסחר, לתעשייה, לבתי מלאכה, לבתי מלון, לחניונים ועוד. לטובת מתן ההנחה יועמד תקציב על סך 2.8 מיליארד שקל לצורך שיפוי הרשויות המקומיות בגין אובדן הכנסה זה. שני שליש מהתקציב - 1.7 מיליארד שקל - יועבר לרשויות המקומיות במהלך חודש אפריל.
2 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים
(צילום: EPA)
לפי הסיכום, הרשויות האיתנות ונטולות המענק הסכימו לשאת על עצמם בממוצע כ-5% מתוך סך השיפוי לעסקים בעוד יתרת הסכום תועבר לרשויות המקומיות על ידי משרד הפנים.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
עוד סוכם כי 200 רשויות מקומיות יקבלו 150 מיליון שקל מהמשרד להגנת הסביבה במטרה להתמודד עם הטיפול בפסולת הביתית. הרשויות שיקבלו את המימון הן אלו שמקבלות היום מענקי איזון ושהכנסתן נפגעה. זאת בעקבות העלייה בהיקפי הפסולת הביתית ביחס לשגרה. ברשויות מקומיות רבות חל גם גידול בהוצאות השוטפות בנושא הפסולת -בעלויות ההובלה, בעלויות האיסוף והטיפול ובעלויות מנהליות שונות. המגבלות שהוטלו על כלל ענפי המשק והירידה בפעילות המשקית, הובילו להתייקרות בעלות הטיפול בפסולת ביתית.
הסיכום מגיע בהמשך להנחיית שר הפנים, אריה דרעי, שאפשרה לרשויות לקבוע הסדרי תשלום שדוחים את תשלומי הארנונה ל-1 במאי. במסגרת הסיכום החדש הוחלט כי תישלח הנחיה מעודכנת לרשויות, לפיה יתאפשר להן לדחות לעסקים את תשלומי הארנונה למחצית השנייה של שנת 2020 ולאפשר להם הסדרי תשלום מקלים אשר יעלו בהדרגה מהאחד ביולי ועד סוף השנה.