המשבר הכלכלי בצל מגפת הקורונה פוגע בשבועות האחרונים בכל המגזרים בישראל, אולם נראה כי רבים מזוכי דירות מחיר למשתכן הגיעו אליו בנקודה רגישה במיוחד. על פי סקר שערך בימים האחרונים "איגוד הזוכים", המאגד עשרות אלפי זוכים בהגרלות מחיר למשתכן, 67% מהנשאלים אמרו כי משבר הקורונה משפיע לרעה (או מאוד לרעה) על מצבם הכלכלי - כמעט 50% ממשקי הבית חוו פיטורין או יציאה לחל"ת של אחד לפחות מבני המשפחה ורק 24% ציינו כי לא חוו את אחד האירועים המפורטים בשאלה. בסקר השתתפו 1,012 ישראלים, שרובם כבר חתמו על הסכם מכר מחייב מול הקבלן.
כ-40 אלף ישראלים רכשו עד היום דירה מוזלת במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ועוד עשרות אלפים מחכים לבחור דירה בפרויקט אותו הגרילו. מדובר בדירות מסובסדות, שיצאו לשוק בהנחה של מאות אלפי שקלים מול המחיר החופשי, כשהרוכשים נהנים בין השאר גם ממתן משכנתאות בשיעור גבוה יותר (עד למינימום הון עצמי של כ-100 אלף שקל בלבד).
1 צפייה בגלריה
מחיר למשתכן בשכונת גליל ים הרצליה
מחיר למשתכן בשכונת גליל ים הרצליה
מחיר למשתכן בשכונת גליל ים הרצליה
(צילום: עמית שעל)
אלא שכעת, משבר הקורונה שהיכה כמובן גם במחוסרי הדירות, מזעזע את אותם זוכים מאושרים. רק לאחרונה כתב מבקר המדינה, כי חלק לא מבוטל מהזוכים רכשו דירה באזור מרוחק (מרבית הדירות המוזלות נמצאות בפריפריה), על מנת להשכירה ולהמשיך לשכור דירה במרכז, מה שכמובן עלול להציב בפניהם בעיה חמורה פי כמה בעת משבר כלכלי ונדל"ני - עם הוצאות משכנתה גבוהות, תשלום שכירות לדירה הקיימת, ותשלומי ארנונה וכו' על הדירה שעלולה לעמוד ריקה.
לפי תוצאות הסקר, 3.5% מהאנשים שזכו בדירה מוזלת ועדיין לא חתמו על הסכם מכר ביטלו את הזכייה בעקבות המשבר. עוד כמעט 22% שוקלים כעת לבטל את הזכייה בעקבות המשבר. בקרב זוכים שכבר חתמו על הסכם מכר מחייב, 16.7% היו שמחים לבטל את החוזה בעקבות משבר הקורונה.

התסבוכת של הזוכים

הבעיה של רבים מהזוכים בדירות מחיר למשתכן, שאולי מקווים לקבל כעת חבל הצלה או סיוע כלשהו מהקבלן שמקים את הפרויקט, היא שבצד השני ניצב קבלן שמצבו עלול להיות גרוע משלהם.
מכרזי מחיר למשתכן העניקו את הקרקע לקבלן שהציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר למטר רבוע בנוי, מה שהוביל לא פעם להצעות נמוכות במיוחד, כאלה שהשאירו בידי הקבלנים שולי רווח מאוד מצומצמים. כל עוד הדירות הללו נמכרו ונבנו לפי התוכניות, הקבלנים יכלו לסבול את התמחור המכווץ. אלא שכעת, כשאתרי הבנייה עובדים במתכונת מאוד מצומצמת ועולים לאחר במסירת הדירות, ובמקביל כבר לא פשוט למכור גם את הדירות המסובסדות - אנחנו עלולים לראות לא מעט קבלנים שמרימים ידיים ונוטשים פרויקטים.
בנוסף, כדאי לזכור שמחיר למשתכן הוא פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון, שכבר הודיע שממש בקרוב הוא מסיים את תפקידו. שר האוצר הבא, יהיה אשר יהיה, ירגיש הרבה פחות מחויב להצלחת אותם פרויקטים שנויים במחלוקת (בעיקר בגלל עלותם האדירה והשפעתם הזניחה על ענף הנדל"ן למגורים), והקבלנים והזוכים עלולים לגלות שכבר אין להם כתובת לשטוח את בעיותיהם.
לדברי אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים, "נתוני הסקר מגלים תמונת מצב מדאיגה ביותר לגבי מצבם של רוכשי דירות מחיר למשתכן וחוסר הוודאות שאופף אותם בימים אלו. גם ככה לא פשוט לרכוש דירה במדינת ישראל, וזה עוד יותר לא פשוט להיות בתהליך הזה בחוסר ודאות מטורף שכזה. רק צעדים משמעותיים יבטיחו את ההיתכנות להמשך תוכנית מחיר למשתכן בתקופת המשבר, כמו גם להמשך ביצוע של עסקאות נדל"ן למגורים בשוק".