שנת 2020 נפתחת בסערה בשוק המשכנתאות: לפי נתונים שפרסם היום (ג') בנק ישראל נלקחו בחודש ינואר משכנתאות חדשות למגורים בהיקף של 6.1 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 16.5% לעומת ינואר אשתקד (5.2 מיליארד שקל).
כמו כן מדובר בעלייה של יותר מ-6% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה שהיתה בעצמה שנת שיא.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)
מהנתונים עולה שנמשכת העלייה במיחזורי המשכנתאות. היקף המיחזורים עמד בינואר האחרון על 465 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת ינואר 2019. עוד עולה מהנתונים כי 723 מיליון שקל מסכום ההלוואות בינואר 2020 ניטלו לטובת דירות להשקעה, ו-909 מיליון שקל לטובת דירות שנמכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.
על אף הביקושים הגבוהים, רמת הריבית בשוק המשכנתאות נותרה יציבה. מנתוני בנק ישראל עולה למשל כי הריבית במסלול השקלי בריבית קבועה עמדה בממוצע על 3.2% בחודש ינואר בדומה לחודש שעבר. אולם מדובר ברמת ריבית נמוכה לעומת ינואר אשתקד, אז עמדה הריבית בממוצע על 4.1%.
לפני חודש פורסמו נתוני משכנתאות לחודש דצמבר אז נטל הציבור משכנתאות בהיקף שיא של 7.2 מיליארד שקל, והציב את שנת 2019 בשיא של כל הזמנים בנטילת משכנתאות. יחד עם זאת, אין להשוות את חודש ינואר לדצמבר אשר מאופיין בפעיות גבוהה בשוק המשכנתאות. למרות זאת, גם בהשוואה של חודש דצמבר 2019 לעומת דצמבר 2018, מדובר בעלייה של 20% בהיקף המשכנתאות שניטלו. על פי הערכות תוכנית מחיר למשתכן, שלא הביאה לירידת מחירי הדיור, תרמה לכך שהציבור ירד מהגדר ורכש דירות, הן מצד הזכאים שביקשו לנצל את ההטבה שהעניקה המדינה, והן מצד פלח האוכלוסייה שאינו זכאי להטבה, וציפיותיו לירידה במחירי הדירות לא התממשה. היעדר ממשלה ואף הספק הנוכחי בדבר הצלחתן של בחירות שלישיות עשוי להמשיך ולהגביר תופעה זו.