בהתאם לאזהרת הרווח שפרסם, בנק לאומי מסכם את הרבעון הראשון של 2020 עם הפסד של 232 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.09 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2019. ההפסד נגרם כתוצאה ממשבר הקורונה והתבטא בעלייה חדה בהוצאה להפסדי אשראי, וכן בהפסדים מניירות ערך בשל המפולת שהייתה בשווקים ברבעון הראשון. לאומי מציג תשואה להון שלילית של 2.6%, בהשוואה לתשואה להון חיובית של 12.7% ברבעון המקביל.
לפני עשרה ימים בדיוק הודיע הבנק כי הוא צפוי לסיים את הרבעון הראשון בהפסד של 300-200 מיליון שקל, בשל הפרשות גבוהות הפסדי אשראי והפסדים בפעילות בשוק ההון (נוכח הירידות החדות בשווקים שנרשמו בחודש מרץ).
2 צפייה בגלריה
בנק לאומי בנק דיסקונט
בנק לאומי בנק דיסקונט
בנק לאומי ובנק דיסקונט
ואכן, ההפרשה שביצע לאומי להפסדי אשראי עמדה על 860 מיליון שקל, שיעור של כ-1.20% מסך תיק האשראי של הבנק, מול עודף של 18 מיליון שקל בסעיף זה ברבעון המקביל. מרבית ההפרשות שבוצעו, סכום של 756 מיליון שקל, הן הפרשה קבוצתית - קרי צעד מקדים לאפשרות של לוויים רבים יתקשו לעמוד בתשלומים בעקבות המשבר. היתר הוא הפרשה פרטנית, בעניין לווים ספציפיים שכבר מסתמן שנקלעו לקשיים.
בנוסף המפולת בשווקים ברבעון הראשון פגעה קשות בסעיף ההכנסות שאינן מריבית, שעמדו על 246 מיליון שקל בלבד, לעומת הכנסות של 1.55 מיליארד שקל ברבעון המקביל. יחד עם זאת סביר להניח שבדוח הרבעון השני סעיף זה יבלוט לטובה לאור התיקון בשווקים שנרשם בחודשיים האחרונים. 
תיק האשראי של הבנק, שבניהולו של חנן פרידמן, גדל ב6.1% בהשוואה למרץ 2019 והסתכם ב-294.5 מיליארד שקל. פיקדונות הציבור גדלו בשיעור של 15% בהשוואה לרבעון הקודם, בין היתר בשל הבריחה מהבורסה בעקבות משבר הקורונה, והעברת הכספים לפקדונות, וזאת לצד עלייה בפיקדונות של לקוחות מוסדיים. כתוצאה מהצמיחה בתיק האשראי, גדלו הכנסות המימון של הבנק ב-2.3% ביחס לרבעון המקביל, והן עמדו על 2.16 מיליארד שקל.
למרות ההפסד הנקי, שורת הרווח הכולל ברבעון הראשון של 2020 עמדה על 1.3 מיליארד שקל. הפער המשמעותי בין הרווח הכולל ברבעון לבין ההפסד הנקי נובע מכך שבמקביל להפסדים האמורים, נרשמה במהלך הרבעון הראשון ירידה משמעותית בהתחייבות הפנסיוניות של הבנק (ללאומי התחייבויות משמעותיות שכן הוא משלם פנסיה תקציבית לחלק משמעותי מעובדי הבנק). הירידה בהתחייבויות נובעת על רקע העלייה בשיעור ריבית ההיוון. ההכנסה מירידה זו נזקפה ישירות להון העצמי של הבנק, ועל כן היא לא מקבלת ביטוי בתוצאות האמורות, ותיזקף לרווח והפסד בשנים הבאות.
2 צפייה בגלריה
אורי לוין וחנן פרידמן
אורי לוין וחנן פרידמן
מנכ"ל דיסקונט אורי לוין (מימין) ומנכ"ל לאומי חנן פרידמן
(צילום: יח"צ, כפיר סיון)

דיסקונט עוקף את פועלים עם רווח של 279 מיליון שקל

בנק דיסקונט הפתיע הבוקר עם דו"ח כספי טוב מהצפוי, למרות הירידה החדה בשורת הרווח. הבנק בניהולו של אורי לוין חתם את הרבעון הראשון עם רווח נקי של 279 מיליון שקל - מדובר אמנם בירידה של 31% לעומת הרבעון המקביל, אולם ביחס לכך שהבנקים מבצעים הפרשות גבוהות להפסדי אשראי בעקבות המשבר זהו רווח נאה, גבוה יותר אפילו מזה של בנק הפועלים שהרוויח 192 מיליון שקל ברבעון. הרווח של בנק דיסקונט ברבעון הראשון משקף תשואה על ההון של 6%, בהשוואה ל-9.6% ברבעון המקביל.
הסיבה לתוצאות החריגות היא רווחים מפעילות המסחר בבנק. דיסקונט הצליח לרשום בסעיף ההכנסות שאינן מריבית 1.2 מיליארד שקל, צמיחה של 29% לעומת הרבעון המקביל. העלייה מיוחסת בעיקר לרווחים ממימוש אג"ח ומפעילות בנגזרים. הרווחים הגבוהים הללו מפתיעים שכן בחודש מרץ נרשמה מפולת בשווקים, שמחקה את התשואות שהושגו מתחילת השנה, ולמרות זאת הבנק הצליח לרשום רווחים מפעילות זו.
דיסקונט רשם הפרשות גבוהות להפסדי אשראי, בסכום של 656 מיליון שקל, בהשוואה להפרשות של 141 מיליון שקל ברבעון המקביל - קרי זינוק של יותר מפי ארבעה. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי עמדה על 1.42% (לעומת 0.5% בעת שגרה).
אשר לפעילות השוטפת של הבנק, נראה כי משבר הקורונה טרם השפיע על תוצאות הרבעון הראשון: תיק האשראי עמד בסוף הרבעון על 183.2 מיליארד שקל, עלייה של 1.5% מתחילת השנה ושל 7.6% בהשוואה לרבעון המקביל. עיקר העלייה בלטה בתחום משכנתאות, שם צמח האשראי של הבנק ב-3.3% במהלך הרבעון הראשון (קצב גידול שנתי של יותר מ-12%) ל-38.4 מיליארד שקל.
בראיון לכלכליסט ב-14 במאי התייחסה המפקחת על הבנקים היוצאת חדוה בר להפסדים הצפויים במערכת הבנקאית בשל משבר הקורונה: "תהיה השפעה משמעותית של המשבר על תוצאות הבנקים, אבל למרות הבנקים יוכלו לספוג את הפגיעה, ואין לנו שום חשש שהוא לגבי יציבותם. קשה לדעת מה יהיה עומק ההשפעה, מכיוון שעדיין לא ראינו את מלוא ההשפעה של המשבר על עסקים ומשקי בית. מה שכן הסתכלנו על דו"חות על בנקים מובילים בחו"ל. הרווחיות שלהם ברבעון הראשון ירדה דרמטית, בין 40%-100%, לאחר שעשו הערכה לגבי השפעת המשבר עליהם. זו אינדיקציה למה שאנחנו צפויים לראות פה. יחד עם זאת, איכות האשראי של הבנקים הישראליים יותר גבוהה מהבנקים חו"ל, וזה יתרון. אבל עדיין ההשפעה של המשבר תהיה משמעותית על הבנקים".