משרד האוצר ורשות המיסים יגדילו את תקרת המענק שיקבלו עצמאים בפעימה השנייה מ-8,000 שקל שקל ל-10,500 שקל, בהתאם לתקרת דמי האבטלה שניתנים לשכירים. זאת בעקבות הביקורת הרבה שספגו באוצר על הסיוע הדל לעצמאים בהשוואה לשכירים. הקריטריון של ירידת מחזור העסקים בהיקף של 25% ייבדק לפי חודשים מרץ-יוני. הגדלת המענק תתאפשר בזכות הגדלת הסיוע לעצמאים במיליארד שקל - לארבעה מיליארד שקל.
עוד הוחלט בלילה בעקבות לחץ של מספר ארגונים כי המענק יוגדל לעד 70% מההכנסה החייבת ולא 65%, וכי הגדלת תקרת ההכנסה החייבת מ-240 אלף שקל (ו-340 אלף שקל למשק בית) למיליון שקל. כן בוטל הקריטריון של ההכנסה הכוללת של משק הבית.
1 צפייה בגלריה
משבר כלכלי גדול באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל
משבר כלכלי גדול באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל
עסקים סגורים באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה
(צילום: מאיר אוחיון)
המהלך יסייע כעת ל-600 אלף עצמאים במקום כ-300 אלף. ההחלטה אינה מפתיעה לא רק לאור השינויים הרבים שנעשים בימים האחרונים בצעדים השונים בעקבות הביקורת, כמו למשל הרחבת "דמי הפסח" לכלל הנכים והוספת נכי צה"ל למעגל הזכאים, אלא גם מאחר ומראש הוקצבו למענקים לעצמאים שלושה מיליארד שקל.
אלא שהפעימה הראשונה, שבה תקרת המענק עומדת על 6,000 שקל, צפויה לעלות מיליארד שקל. מאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, רצו להציג חבילה בהיקף של 80 מיליארד שקל מבלי שידעו כיצד להשקיע את הכסף, מראש הוקצו סכומים גבוהים מהצורך, כפי שהתברר בימים שלאחר מכן. במשרד האוצר לא ידעו להסביר בשבועות האחרונים מה יעשו עם שני מיליארד שקל כאשר אין הבדל משמעותי בין הפעימה הראשונה שעומדת על מיליארד שקל לשנייה.
מהלך נוסף שיטיב עם העצמאים הוא האפשרות לבחור את בחינת ההכנסה החייבת לפיה תחושת הפגיעה כעת לשנת 2019 או שנת 2018 - לבחירת העצמאי. בנוסף שכירים בעלי שליטה, כלומר עצמאים שהקימו חברה ומושכים ממנה שכר גם יזכו למענק, כאשר יהיה תנאי שיבחן את גובה השכר שמשכו ביחס להכנסת העסק.

"מופע של שליפות מהמותן"

עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים), אמר כי "אמש בשעות הקטנות של הלילה הושגה בשורה לציבור של חצי מיליון עצמאים. המחאה והתחושות הקשות שעלו מהשטח והנחישות של להב וראשי ארגוניה עשו את שלהם והביאו את שר האוצר כחלון להוביל מהלך חשוב והיסטורי ערב חג הפסח, כאשר התקבלו כל דרישות להב להשוואת תנאי מענק הפיצוי לעצמאים בפעימה השנייה בחודש אפריל לציבור השכירים וגם סוגיית פיצוי שכירים בעלי שליטה קיבלה מענה".
שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות, טען לעומת זאת כי "ראש הממשלה ומשרד האוצר נכשלו להביא תוכנית אמיתית להצלת המשק והמגזר העסקי. מה שאנחנו עדים לו, זה מופע של שליפות מהמותן. זורקים ערב החג פיצוי לעצמאים של 2,000 שקל באפריל, כדי לסתום לנו את הפה. האוצר ומשרד ראש הממשלה לא מבינים שללא פתיחת קרן הפיצויים במס רכוש, אלפי עסקים בתעשיית המסעדות לא יפתחו את שעריהם מחדש ויעדיפו לפשוט רגל. זה התרחיש שיקרה גם בענפים אחרים במשק. כנראה שהאוצר מעדיף לשלם דמי אבטלה לשכירים על פני להחזיר את המשק לצמיחה ואת העובדים למקומות העבודה שלהם".