חברות האופנה והקמעונאות הישראליות במצוקה קשה. בשבועיים האחרונים התאגדו ראשי הרשתות הגדולות במטרה להתמודד עם משבר הקורונה, ובין השאר קראו להימנע מתשלום דמי שכירות לקניונים הנטושים.
במסיבת עיתונאים שערכו הם הודיעו כי לא יפתחו את הדלתות, אם מרכזי המסחר לא יבואו לקראתם. בינתיים אלפי עובדים נשלחו הביתה לחל"ת, ובמחסנים נתקעו עם מלאים גדולים ועם חוסר ודאות לגבי הזמנות עתידיות, לצד הודעות לבורסה עם אזהרות מפני השלכות שליליות על המשך פעילות. אין זה מפליא שבענף מעריכים שלא רק השחקנים הקטנים ישלמו את המחיר, וחוששים שלא כולם ישרדו את היום שאחרי.
2 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
דיזנגוף סנטר ריק מאנשים
(צילום: מוטי קמחי)
מה שבעלי הרשתות לא ציפו לו הייתה ההודעה של רשות התחרות השבוע, שהבהירה כי לא תאפשר להם לפעול במשותף מול הקניונים בטענה להסדר כובל. "אנו מוצאים לנכון להביא לתשומת לבכם כי המלצה או קביעה כאמור (לא לשלם דמי שכירות ודמי ניהול לקניונים - ה.צ) עלולה לעלות כדי קביעה או המלצה על קו פעולה של איגוד עסקי, לפי הוראות סעיף 5 לחוק התחרות הכלכלית, ומשכך גם לכדי הסדר כובל אסור", נמסר לבעלי הרשתות מרשות התחרות, כפי שפורסם בכלכליסט. בהתאגדות רשתות האופנה והמסחר מיהרו להבהיר כי הם פועלים לפי חוק, וכי חלק ניכר מבעלי הנכסים הציעו מיוזמתם לוותר על דמי השכירות בתקופת הסגירה.
בניגוד לענף האופנה, ערב חג הפסח רשתות השיווק היו עמוסות בצרכנים שהצטיידו במזון. לא רק בימים שלפני הסגר והעוצר, גם בשבועיים שקדמו לחג נרשמה עלייה של 31% במכירות מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח וניקיון), ביחס לתקופה המקבילה לפני הפסח אשתקד, כך לפי נתוני חברת המחקר סטורנקסט שפורסמו בכלכליסט וב-ynet. בחג הזה הייתה זו גם שעתן היפה של החנויות השכונתיות, שהמכירות שלהן טיפסו ב-35% בשבוע החולף לעומת רשתות המזון המוזלות, ככל הנראה בשל חשש הצרכנים מהידבקות בתורים הארוכים בסניפים הגדולים.
2 צפייה בגלריה
תורים בכיכר דיזנגוף
תורים בכיכר דיזנגוף
תורים בכיכר דיזנגוף
(צילום: סיון חילאי )
הבעיה העיקרית הייתה הכשלים במשלוחי המזון של הרשתות הגדולות שפשוט לא עמדו בעומס, מה שהוביל דווקא לצמיחה בקרב יצרניות ויבואניות המזון, שהקשר שלהן לצרכן התקיים דרך הרשתות. אלה מצאו במשבר הזדמנות להקמת פעילות מכירה ישירה לצרכן. גם חברות האונליין שמספקות משלוחי מזון מצאו מזור במשבר ומאפשרות שירותי שילוח נוספים לצרכנים, וכמוהן גם חברות המשלוחים עצמן.
כעת נותר לחכות ולראות אם, כפי שמזהירים בענף, המחירים יטפסו בשל הביקושים הגוברים של הישראלים ועל רקע ייקור חומרי הגלם בעולם. גם לכאן נכנסה רשות התחרות, שכבר הבהירה כי אם תאתר עסקים שינצלו את הקושי בתקופה - היא תפעל בנושא.
פורסם לראשונה: 08:24, 10.04.20