אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

לכל הטורים
אנחנו המבול: המדריך לחיים מוסריים בתרבות הרשע
נח היה צריך להגיד לאלוהים: "לא", כשם שאמרו אברהם, משה וחסידי אומות העולם לדורותיהם. בשעת מבחן אנחנו ניצבות לגמרי לבד, עם האחריות לומר "לא" לרצחנות ולשנאה. כשילדות מתלוננות על אלימות, וכשמספרות לנו סיפורים על פגיעות מיניות - זה המבול. ואיפה עובר הגבול שלך?
פרופ' רוחמה וייס (10:44 ,20/10/17)  
בראשית ברא אלוהים: ואיך תלמדו את הילדים שלכם?
יש אלוהים, קובע הפסוק הפותח את התורה, והוא ברא את כל העולם. גם המשנה לא מסמאת את עינינו במליצות ובתחפושות. אז מי מתנהגות בהסוואה? העמותות העוסקות בהדתה. לא מפתיע לגלות שבאווירה הרוחנית של החברה הישראלית-ליברלית, הן פורחות
פרופ' רוחמה וייס (12:36 ,13/10/17)  
חז"ל רוצים לבחון לכם את האמונה
יש רק דרך אחת לנהל חיים בלי סתירות רוחניות - לא לחשוב. "קהלת" שממליץ להפוך כל אבן במסע הרוחני, מלמד אותנו לקבל באהבה טלטלות ושינויים בתפיסת עולמנו. לכן לא מומלץ לקרוא בו לפני השינה, שכן משימתו להדיר שינה וליצור חוסר שקט רוחני. ולמרות הכול, חז"ל אהבו אותו
פרופ' רוחמה וייס (05:23 ,06/10/17)  
אנחנו ניצבים בדד מול אלוהים
אחרי החורבן ביקשו חז"ל למצוא אלטרנטיבה לעבודת המקדש - והצליחו בגדול: הם העבירו את האחריות לכפרה מהכהנים - לקהילה, ואת הטקסים מבית המקדש - לבית הכנסת. למודי ניסיונות דתיים, קל היום לומר שאין דרך לצוות על הלב, ואין אפשרות לנסח חוקים דתיים שיהפכו אותנו לטובים יותר
פרופ' רוחמה וייס (13:17 ,15/09/17)  
הצדיקים החוטאים של התנ"ך: גילוי העריות שניסו להסתיר מכם
"בית המדרש של הטוקבקים" לא המציא את הדילמה האם ועד כמה ראוי לגלות את ערוות תרבותנו. מאז נכתבה התורה היו שניסו להעלים חלק מהמסורות הכתובות בה. קחו למשל שני תרגילים: הפסוקים שהעדיפו לא לקרוא בבית הכנסת - והתירוצים שהפכו את המשמעות שלהם. סיפור ראובן ובלהה - כמשל
פרופ' רוחמה וייס (12:57 ,08/09/17)  
אין מלחמות הומניות
התורה מפרטת את חוק "אשת יפת תואר", המתיר לאנוס שבויות מלחמה - והפרשנים עד ימינו אלה עסוקים בהילול המוסריות של החוק הזה. אבל מלחמה היא אלימות, שתוצאותיה השחתה של הנפש. ככל שהכיבוש יימשך – רמתנו המוסרית עוד תיפול
פרופ' רוחמה וייס (11:41 ,01/09/17)  
מחז"ל ועד הפמיניזם: המהפכות הגדולות של היהדות
החכמים פינו את הכהנים מעל במת ההנהגה, והקימו את הסנהדרין - על אף שהתורה כלל לא הכירה אותם. התוצאה: פתיחת ההנהגה לכל יהודי, גם אם אינו כהן. המהפכה שלנו היא המהפכה הנשית, המשנה את התרבות הלמדנית באופן יסודי מבחינת החוקים ומבחינת ההנהגה. אין פלא שיש הרואים בכך איום
פרופ' רוחמה וייס (12:16 ,25/08/17)  
מפלגת השלום של חז"ל: השמאלני הראשון
הכירו את גדול שוחרי השלום של העם היהודי: רבן יוחנן בן זכאי, האיש שהפך את הציווי המקראי להשמיד עבודה זרה - לעבירה, והפציר בעם לא להיחפז בבניית בית המקדש. מה היו עושים לו רבני החרד"ל היום?
פרופ' רוחמה וייס (11:06 ,18/08/17)  
כאב לב מונותאיסטי
הנה הדילמה – מצד אחד, טוענים שנשים לא מספיק חכמות בשביל ללמוד תורה, מצד שני, טוענים שהתחכום שלהן מסכן את שלומה של התורה. מה יהיה? ומה אפשר ללמוד מסיפורה של חנה
רוחמה וייס (19:11 ,10/08/17)  
מצעד הגאווה: הם לא סוטים - ואתם לא גדולים
מעשה בחכם תלמודי שהחליט לעקוב אחר זוג בדייט כדי לוודא שהם לא חוטאים, וגילה שחשדנותו העידה על מחשבות החטא שלו ולא שלהם. יום אחרי מצעד הגאווה, כדאי ללמוד צניעות ועדינות בהתבוננות על חיי הזולת ועל מיניותו
פרופ' רוחמה וייס (13:27 ,04/08/17)  
לא בגלל שנאת חינם: החורבן היה בגלל הרבנים
הגננת לימדה אותנו שבית המקדש חרב על שנאת חינם. היא שכחה ללמד את החלק השני של המדרש התלמודי, שמטיל את כובד האחריות על הרבנים של אותה התקופה. ואיך זה קשור לימינו? תסתכלו סביבכם
פרופ' רוחמה וייס (11:39 ,28/07/17)  
כולנו רהיטים במשחק הגדול של השלטון
כולנו רהיטים במשחק הגדול של הפטריארכיה השלטת, והיא מזיזה אותנו ממקום למקום כרצונה. אפשר לאפשר סחר בגופם ונפשם של נשים ושל ילדים בישראל ובמדיין, אפשר להשפיל להט"בים – אחרי הכל, למנהיגים יש אידיאולוגיה, ואנחנו השלבים שעליהם הם דורכים בדרכם מעלה
פרופ' רוחמה וייס (11:56 ,21/07/17)  
לאור יום, ברכבת הקלה, הרב הטריד את תלמידיו
הרב משך לעברו את אחד התלמידים, הושיב בכוח על ברכיו, ואני לא יכולתי להישאר אדישה. הפמיניזם משנה את סדר היום הקהילתי בכל שאלות החיים. ידעתי שאם אני רוצה לדאוג לקבוצת בנים צעירים, אחיותיי בקבוצות הפמיניסטיות הן הכתובת. בנות צלפחד לימדו אותי למצוא חברים למאבק לתיקון עולם
פרופ' רוחמה וייס (10:55 ,14/07/17)  
ישראלים, תפסיקו לקלל. זה מסוכן
קללות מעידות על חרדתו של המקלל, ויש להן אפקט בומרנג. שמואל קילל בלי משים את בנו, אך הפגיעה בנכדותיו היא הרי פגיעה בו-עצמו. מי שמקלל את "שוברים שתיקה" (או כל קבוצת אחרת מתוך הקהילה), פוגע בקהילה כולה וביכולתה להיתרם מהשאלות שהם מעלים. ואיזה טוב יכול לצאת ממעשה שכזה?
פרופ' רוחמה וייס (12:01 ,07/07/17)  
איפה קונים שחצנות?
בקרב הזה הם ניצחו, ואילו העם היהודי והחופש האנושי נחלו תבוסה. אבל אני די משוכנעת שאפילו הם מבינים שניצחונות שכאלה מסמנים את השביל אל התהום
רוחמה וייס (10:43 ,30/06/17)  
היינו קורבנות - אבל אסור שנהיה מקרבנים
"הרפואה השלמה מהטראומה מגיעה כשאנו משתמשים בכאב על מנת להבין את הזולת": פעיל השלום הבינלאומי, האב מיכאל לפסלי, שילם מחיר כבד בשל אמונותיו. עכשיו הוא מגיע ללימוד מיוחד של פרשת השבוע ב"בית המדרש של הטוקבקים" - ומזהיר מפני התמכרות לתחושת הקורבן הנצחי
פרופ' רוחמה וייס (12:18 ,23/06/17)  
"בית יהודי" להשכיר: כשהדתיים יארחו "עגלות ריקות"
זה בסדר לנסות לשכנע אחת את השנייה בצדקת העמדות הדתיות שלנו. מה שלא בסדר הוא שהמדינה מממנת את המיסיון הזה, ומעודדת בכסף מצב שבו משפחות אורתודוכסיות יארחו משפחות חילוניות מוחלשות כלכלית. בפרויקט זה רק חילונים יכולים להתארח. דתיים? הם לא זקוקים לזה. עגלותיהם עמוסות ברוחניות
פרופ' רוחמה וייס (11:24 ,16/06/17)  
חברותא עם אמיר אבו חמד
בתגובה לפשע שנאה קיימתי עם אמיר אבו חמד 'תג תורה' כנגד 'תג מחיר'. וגם: מדוע עם כל הביקורת שלי, אני לא מניחה לעולם הדתי ובוחרת בחילוניות?
רוחמה וייס (09:58 ,09/06/17)  
מובטלות בשם הצניעות: בלי מרצות, בלי מנהלות, בלי נשים
הצניעות היא סוגיה כלכלית. הדרישה לשמור על המרחב הציבורי מותאם לדרישות הצניעות של הגברים יוצרת מציאות שלפיה נשים יכולות להנהיג, להופיע ולשיר בפני נשים בלבד, ואילו גברים יכולים לבצע משימות אלו בפני נשים וגברים כאחד, ולכן בטוח ומשתלם יותר להעסיק גברים. זכרו גם את זה כשאתם קוראים להתחשב בחרדים באקדמיה נפרדת
פרופ' רוחמה וייס (08:47 ,04/06/17)  
זה לא שיווק, זו הזניה: בין דוגמניות בחלב לנבואות זעם
הנביא הושע רוצה לזעזע את העם ונושא זונה לאישה על מנת להציע נבואה "אחרת". שגריר ישראל בבורמה מציע יום עצמאות "אחר". האחד מבקש להשתמש באישה על מנת לזעזע, האחר משתמש בנשים על מנת להחניף לתקשורת המקומית, ושניהם משתמשים בה ומעדיפים לשכוח שהיא קיימת
פרופ' רוחמה וייס (01:40 ,26/05/17)  
חשבון נפש ירושלמי: כדי שלא תיחרב שנית
העיר ששוסעה לה יחדיו: אנחנו נמצאים חצי מאה אחרי השחרור, מציינים אותו וחוגגים את ההישג. אולם המוסר המקראי לא מאפשר לנו לקיים חגיגה מופקרת. במהלך 50 השנים שעברו מאז אותו "שחרור" נקשרו הרבה כבלים, נבנו חומות. אפילו על האתרים שחזרו אלינו מן השבי אנחנו רבים בינינו
פרופ' רוחמה וייס וד"ר אילן אזרחי (18:00 ,19/05/17)  
הסיפור שלה: כשנשים חלקו על דברי חז"ל
סיפור תלמודי על אשת חכם מהמאה השלישית לספירה, חושף את הרבדים הנסתרים של ההיסטוריה שחז"ל העדיפו לצמצם. זכרו תמיד שאת ההיסטוריה מספרים המנצחים, במקרה הזה - החכמים, חבורה קטנה של גברים שהתעקשה (והצליחה) להשליט את ערכיה על רוב הקהילה
פרופ' רוחמה וייס (02:03 ,12/05/17)  
"ואהבת לרעך כמוך", ומה עם ההומואים?
עבור רבי עקיבא המצווה החמורה היא "ואהבת לרעך כמוך", ועבור כמה מרבני המאה ה-21 - "משכב זכר" היא החשובה ביותר בתורה, והם מחמירים בה חומרות רבות שלא נזכרו בתורה. אבל אי אפשר לקיים בקנאות מפליגה את אסור "משכב זכר" וגם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", ומי שאומר אחרת - משקר
פרופ' רוחמה וייס (10:50 ,05/05/17)  
הלכות נידה: כשהגוף הפך לזירת מלחמה
גופנו הוא זירת מלחמה שפוליטיקאים ומנהיגים דתיים רבים עליו ברצותם לשכנע אותנו בצדקת דרכם - ובצורך הדחוף לסור למרותם ולמסור את הגוף והנפש למען האמונות שלהם. מי שרוצה להבין את מקורן של ההנחות המגדריות, מוזמן לעיין בהלכות הנידה שמקורן בפרשות השבוע שלנו
פרופ' רוחמה וייס (10:59 ,28/04/17)  
משרה אמנו ועד לאה גולדין: האמהות לא שותקות עוד
יצחק נלקח לעקידה על ידי אביו ששתק, נדב ואביהוא מתו - ואהרן שתק עד שנשבר. הדרך היחידה להפסיק להקריב קורבנות אדם, היא לסרב להקריב קורבנות אדם. להסיר את מסווה ההוד העוטף את שתיקת ההורים ולא לוותר: "לא את בני ולא לעולה"
פרופ' רוחמה וייס (12:59 ,21/04/17)  
שדיים בקערת הפסח: שיר האהבה האולטימטיבי
בין התפיסה המחרידה של יחזקאל את הנשיות, שאנו קוראים בהגדה - לאהבה החופשית שמציגה מגילת שיר השירים, הנקראת בשבת חול המועד פסח: הטקסט המתוחכם של "שיר השירים"
פרופ' רוחמה וייס (12:43 ,14/04/17)  
תפוז בקערת הסדר: הגדה אלטרנטיבית לפסח
וגם: כוס של מרים וכוס של רות, ארבע הבנות, שש אמהות, "שפוך אהבתך על הגויים" ועוד. פרופ' רוחמה וייס - עם הטקסים שיכניסו משמעות רלוונטית לליל הסדר
פרופ' רוחמה וייס (12:17 ,07/04/17)  
זה מתחיל בקורבן פסח, ונגמר בקורבן של כולנו
זה אולי נשמע כמו בדיחה רעה, אבל כבר כמה שנים שרבנים ופוליטיקאים דואגים לקיומו של טקס קורבן הפסח, ורבבות ילדים מחונכים על האמונה שצריך לעזור למשיח להגיע. אבל ימי ההתנגדות למקדש ולפולחניו - עתיקים כימי המקדש. אולי כדאי להקשיב לנביאים ולחז"ל, לפני שרצים להוציא משכנתא יקרה מדי על חלום הבית השלישי
פרופ' רוחמה וייס (11:57 ,31/03/17)  
מחאת הנשים של המקדש: כשהרבנים נכנעו ללחץ
חברות שלי, בפעם הבאה שיגידו לכן שאי אפשר לשנות הלכות עתיקות, הסבירו שכשיש די לחץ נשי, נולד רצון רבני, וכשיש רצון רבני, נמצא לפתע מוצא הלכתי. אמרו לרבנים השמרנים, שאם רבותינו התנאים הקדמונים קבעו ש"נחת רוח של נשים" היא עילה לשינוי הלכתי - אז אין להם זכות לכפור בכך
פרופ' רוחמה וייס (12:25 ,24/03/17)  
"אין בהן דעת": היום שבו חז"ל סתמו את הפה לנשים
אישה חכמה ומכובדת פנתה לבית המדרש של רבי אליעזר בשאלה למדנית טובה - וגורשה משם בבושת פנים. המפגש הזה השאיר את הכלל החז"לי: "יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים". זה לא סיפור יחיד על נשים ששאלו את החכמים שאלות ממש טובות ומלומדות, ונדחו בבוז
פרופ' רוחמה וייס (10:54 ,17/03/17)  
מגילת הספינים: כך הפכה אסתר לחלשה, וושתי למרשעת
את אסתר המנהיגה שהצילה את העם משחצנותו של מרדכי, הפכו חז"ל לאישה חלשה - ואת ושתי שבימינו היו קוראים על שמה רחובות, הם הפכו למרשעת. היחס למגילה בתולדות הפרשנות יכול להילמד כקורס יסוד בתורת הספינים בכל בית ספר לתקשורת
פרופ' רוחמה וייס (15:12 ,10/03/17)
מתי מתה היהדות המסורתית
ליהדות הרפורמית יוחסה הרוח החדשנית והיצירתית של הדורות היהודיים כולם והאורתודוכסיה השמרנית בחרה לאחוז בשתי ידיה את כדורי הנפטלין
רוחמה וייס (22:40 ,23/02/17)
עשרת הדברות: כאן החל דיכוי הנשים ביהדות
רגע לפני קבלת התורה מצווה משה: "אל תגשו אל אישה" - ושולח את הנשים לירכתי האוטובוס. קביעתו הקצרה יכולה ללמד כיצד מַבְנים נורמות תרבותיות, ואיך מחלחלת הבדלנות המנהיגותית אל שורות העם. לזה הצטרפו הפרשנים שהיו תמיד גברים, והשאירו אותנו מחוץ למחנה. עכשיו הגיע תורנו
פרופ' רוחמה וייס (10:37 ,17/02/17)
מרים הנביאה הייתה מתפלצת: מי המציא את הלכות הצניעות
בתורה אין ולו שריד לעיסוק בהלכות הצניעות, ובמשנה אין "מסכת צניעות". אם מרים הנביאה הייתה נחשפת להלכות שירת הנשים של הדורות האחרונים, היא לא הייתה מבינה מאיפה זה בא לרבנים. הלכות צניעות נולדות בעשורים האחרונים, כתגובה לחילון ולרפורמה - ובעיקר לפמיניזם
פרופ' רוחמה וייס (13:09 ,10/02/17)
יש יהדות בלי הלכה
ב-250 השנים האחרונות העם היהודי חי ומתפתח ללא הלכה. יש יהודים ששומרים הלכה, אך מרבית המזהים עצמם כיהודים אינם מחויבים לה. תרבות המִשנה שינתה את תרבות המִקרא. היהדות הרפורמית והחילונית משנות את תרבות ההלכה, ויום אחד תבוא הצעה חדשה שתשנה את כל מה שאנו יודעות היום
פרופ' רוחמה וייס (13:20 ,03/02/17)
תופעת מצגר: היזהרו מהמנהיגים המתנחמדים
ואלה הראויים לכבדהו וחשדהו: מי שאף פעם לא מגמגם. מי שתמיד אומר את "הדבר הנכון". מי שמתאמץ לא להיתפס בטעות. מי שפועל לקרב לבבות, ובוחר לומר את הדברים שהרוב אוהב לשמוע. מי שבטוח שהשלטון ראוי לו והוא ראוי לשלטון. מי שמייצג את המִמסד
פרופ' רוחמה וייס (13:20 ,27/01/17)
לשחק עם אלוהים: עכשיו תור הנשים
יצירתיות היא כלי חתרני. פרעה הבין את זה, ושעבד את בני ישראל. הרבנים המבקשים למנוע מהנשים חלק שווה בתלמוד תורה, מבינים היטב שלימוד תורה פירושו חירות, והם מפחדים לחלק את עוגת החופש שלהם ולאבד מחוזות שליטה. זה כל הסיפור. זה ההסבר הפשוט והעצוב להלכות המדירות נשים
פרופ' רוחמה וייס (11:00 ,20/01/17)  
מת לחיות: רק לא לחשוב על המוות
בעוד החברה הדתית עסוקה במנוס אל תחיית המתים, החברה החילונית עסוקה במרוץ אל אשליית הנעורים הנצחיים. רק ברגעים בודדים של אומץ וכנות אנו מתבוננים באלף העיניים של מלאך המוות. אמור לי איך אתה קובר את יקיריך, ואומר לך מי אתה
פרופ' רוחמה וייס (09:17 ,13/01/17)  
כשרבנים רצו עבדים יהודים
כל מי שיעיין בתלמוד הבבלי יזהה בקלות, אם אוזניו יהיו כרויות לכך, את נאקות העבדים המשרתים את גדולי חכמי בבל ואת משפחותיהם
פרופ' רוחמה וייס (11:45 ,06/01/17)  
הסירו שיער, טיפחו עור: המטרוסקסואלים של חז"ל
יוסף הצדיק היה מטפח את עצמו, ורבי יוחנן שיגע ביופיו נשים (וגברים). עם כל המורכבות המִגדרית שלהם, הם הסתובבו ברחובות זקופי קומה, וזכו להתייחסות סובלנית ומכבדת בספרות היהודית. מעניין מה הרב יגאל לוינשטיין וחבריו היו אומר לתלמידיהם עליהם
פרופ' רוחמה וייס (11:39 ,30/12/16)  
הם קראו להן זונות, אנחנו קוראים להן גיבורות
דוד המלך הוא צאצא של תמר - האישה שהמקרא מכנה "זונה". הסִפרות העתיקה שלנו עמוסה בסיפורי זונות היוצרים יחד סטריאוטיפ, תמונה שהיא בליל של מציאות ופנטזיה גברית. הזונה הגדולה מהסיפורים לא נסחרת על ידי גברים, אלא סוחרת בהם. זו הסיבה שנביאי הזעם שנאו אותן כל כך
פרופ' רוחמה וייס (09:24 ,23/12/16)  
פרשת דינה: המדריך לשיחה עם נאנסת
אל תשאלו את הנאנסת אם הייתה בתולה. אל תבדקו לה את אורך החצאית, ואל תצקצקו ותחפשו את אשמתה. אִמרו לנאנסת: את נהדרת. היית קורבן, לא היה לך מה לעשות. זה מהותו של האונס. זו לא אשמתך, זו אשמת הקהילה. ומותר גם לומר לה: אנחנו לא שמרנו עלייך. סליחה. סליחה דינה, גם את לא אשמה באונס שעברת
פרופ' רוחמה וייס (11:40 ,16/12/16)  
תאנסו ותשתקו: התרבות ששולטת על הרחם
דורות מתחנכים על סיפור יהודה ותמר, שממנו למדו חז"ל שעדיף למות בייסורים ולא להלבין פני אדם ברבים. כאן נטועים היסודות החינוכיים של תרבות השתקת האונס. מי ששותקת, גם במחיר חייה ותדמיתה, נחשבת לצדיקה - וכמוה מי שמשתתפת בתחרות הילודה האכזרית. בסוף, הנשים תמיד מפסידות
פרופ' רוחמה וייס (12:36 ,09/12/16)  
הרבה לפני פרויד: ההורות הגרועה של אבות האומה
אברהם מעדיף את ישמעאל, ומפנק אותו עד קלקול. יצחק מעדיף את עשיו, ומפנק אותו עד קלקול. יעקב מעדיף את יוסף, והפינוק הזה עולה לעם ישראל בגלות מצרים. חז"ל לא עושים הנחות לאבות האומה, בדרך להשיב לעם היהודי את השליטה
פרופ' רוחמה וייס (10:56 ,02/12/16)  
להפוך תינוקת לכלה
רבקה המקראית הייתה אישה צעירה, אמיצה ועצמאית, שקיבלה החלטה גורלית בניגוד לעמדת אחיה, ואף זכתה לממשה. רבקה של חז"ל היא ילדה קטנטונת שנשלחת למיטתו של גבר מזדקן
רוחמה וייס (21:19 ,24/11/16)
כשאלוהים מצווה להרוג
כשבודקים בקפידה את סיפורי התנ"ך מוצאים כמה וכמה סיפורים, מלבד עקידת יצחק, שבמוקדם עיסוק בקרבנות אדם. כיצד זה רלוונטי לימינו?
רוחמה וייס (09:04 ,18/11/16)
עקדת שרה: כשאברהם הקריב את אשתו
אברהם מוכר את שרה והופך אותה לאובייקט מיני, כדי שהוא יחיה - ואפילו טוב. ושרה? היא שותקת. שותקת - עד שמגיעה הגר, האתנן שקיבל אברהם תמורת מכירת אשתו
פרופ' רוחמה וייס (12:23 ,11/11/16)  
לא נוח: הבן אנס את אביו, הנכד נענש
המין האנושי חטא שוב ושוב, ואז בא המבול שמחק הכל - והאנושות חזרה לנקודת האפס. אין פלא שקשה להיות אופטימיים למקרא ההתחלה הזו: נוח נוטע כרם ומשתכר, בנו פוגע בו מינית - וצעיר הנכדים מקבל את העונש. אבל הסבל, שהוא נחלת האנושות, יכול להיות מצע משותף לחמלה ולאהבה אנושית, ולא אות פתיחה למאבק נוסף
פרופ' רוחמה וייס (02:31 ,04/11/16)  
האישה שברחה לאדם הראשון: בראשית הייתה לילית
שני סיפורי בריאת האדם מובאים בספר בראשית: באחד נבראית עם האדם גם אישה, באופן שוויוני - ובשני בורא אלוהים את האישה מצלע האדם. במסורות העתיקות, וגם בספרות היהודית, בראשית הייתה לילית, הפמניסטית הראשונה שברחה מאדם הראשון - ורק אז נבראה חוה
פרופ' רוחמה וייס (09:40 ,28/10/16)  
לפעמים הלכות צניעות הן פשוט גזענות
בכל פעם שאתם נתקלים באיסור על נשים (לשבת בקדמת האוטובוס, לשיר, לרקוד, להתלבש כרצונן) - תחליפו את המילה "נשים" ב"יהודים", ותשאלו את עצמכם איך הייתם מגיבים לאיסור. מבחינה מוסרית אין שוויון בין גבר שלא רוצה לשמוע אישה שרה, לאישה שרוצה לשיר, וזכותה במרחב הציבורי תמיד קודמת לזכותו
פרופ' רוחמה וייס (11:50 ,21/10/16)  
גם לנו יש ערכים: אל תלכו למופעים הללו
"שלושה ימי מוזיקה בחסות העירייה - על טהרת הגברים בלבד: ובכן, הגיע הזמן להבהיר שגם לנו יש ערכים. העיסקה הירושלמית לפיה אנשים ליברלים משלמים מיסים על מנת לפגוע בעצמם, חייבת להסתיים. כך פרצה מחאת הפייסבוק שקוראת להסכם ערבות הדדי בינינו, קהל הצופים - לבין האמנים: אתם תבטלו את ההשתתפות - אנחנו נהיה הכוח שמגיע להופעות שלכם"
פרופ' רוחמה וייס (12:47 ,16/10/16)  
חז"ל העדיפו לגנוז: הספר העצוב בתנ"ך, קהלת
קהלת הוא איש עם נפש זקנה שגילה שהאמת נעדרת, וכפירתו המיוסרת נדמית לטובע בסערת ים המנסה להיאחז בענפי אמונה רצוצים. הדבר הישר והמשמעותי שיכול קהלת לעשות, הוא לגלות את הסוד העגום לדורות הבאים. מה הפלא שחז"ל הזדעזעו - ואיך בכל זאת הכניסו אותו לתנ"ך
פרופ' רוחמה וייס (10:33 ,14/10/16)  
חטאים מכובסים: הקהילה הדתית כבר לא שותקת
הרבנים של שנת התשע"ו לא שונים מקודמיהם, או מבעלי שררה אחרים. מי שהשתנה לטובה זו הקהילה שלא מוכנה לשתוק עוד את חטאיהם; הקהילה שמבינה שכביסה מלוכלכת מכבסים רק בחוץ. אחרי פרשיות הרבנים ומצעד הגאווה, אני נכנסת ליום הכיפורים התשע"ז בידיעה שאנחנו בעיצומו של תהליך קהילתי למירוק חטאים
פרופ' רוחמה וייס (11:54 ,07/10/16)  
ולפעמים אי אפשר לסלוח
רעיון התשובה הוא בעיניי הרעיון המוסרי ביותר בתרבות היהודית, ואני לא מוכנה לוותר עליו. אלא שלעתים יש לעשות תשובה בלי לצפות לקבלת "סליחה". סליחה היא זכות השמורה לקורבן - ולו בלבד
פרופ' רוחמה וייס (13:35 ,30/09/16)  
אשליות גדולות: אנחנו לא עם סגולה
קל להבין מדוע דווקא עם קטן ופגוע נמשך לפנטזיית הנבחרוּת, אבל האמונה בהיותנו "עם נבחר" שייכת למשפחת השקרים המנחמים. דווקא היום, כשיש לנו כוח, רעיון הבחירה הופך להיות מסוכן, שכן בכוחו לסמא את עינינו, לסכן את עצמנו ולפגוע בעמים שסביבנו
פרופ' רוחמה וייס (10:27 ,23/09/16)  
כשהעם ניצח את פוסקי ההלכה
לפי התורה אין דרך להפר נדרים, אבל חכמים נתנו את הכוח להפר נדר בידי בית הדין, ואת נדריה הכלכליים של אישה - בידי בעלה או אביה. ומה קורה כשהעם מחליט להתיר את נדריו? אף אחד לא יכול עליו, גם לא חז"ל. לא מאמינים? ראו את תפילת "כל נדרי" שהרבנים התנגדו לה
פרופ' רוחמה וייס (11:49 ,16/09/16)  
אתם לא באמת רוצים בית מקדש שלישי
עם החורבן איבדו הכהנים את הרלוונטיות שלהם, והחכמים המירו את חיי בית המקדש בפעילות קהילתית ובית מדרשית. ועם זאת, לאחרונה מתעצמת נהירה של קבוצות בציונות הדתית לעבר הר הבית, בניסיון לממש את חלום בית המקדש השלישי. אבל התרבות היהודית כה התרחקה מתרבות בית המקדש, שנדמה לי שאין לנו היום לאן לחזור
פרופ' רוחמה וייס (09:52 ,09/09/16)  
כשחז"ל שינו את חוקי התורה
התורה מצווה להרוס ערים של עובדי אלילים, להרוג בנים סוררים ולהרוס בתים נגועים. חז"ל הבהירו: לא קרה ולא יקרה. הם לא רצו את החוקים האלה, ולכן ייצרו טכניקה שתעבוד בשירות הערכים שלהם. לאן נעלם האומץ של הרבנים בני זמננו?
פרופ' רוחמה וייס (13:34 ,02/09/16)  
בראשית הייתה אלוהימה
דמות מיתולוגית נשית שזכתה, כנראה, למקום מכובד בעברנו ולאזכורים במקרא היא "מלכת השמים". אלא שבפתיחת התורה היא מגורשת מכיסאה הרם והנישא, והופכת להיות אחת מברואי האל. לפי המיתולוגיה היהודית פעם היו לנו בשמים אבא ואימא, עד שבא לעולם ריבונו, המליך את עצמו, וכולן וכולם תחתיו
רוחמה וייס ויונה ארזי (11:29 ,26/08/16)  
נעים להכיר, אלוהים
בפרשת השבוע אלוהים מבקש מאיתנו חוזה בלעדיות. אבל מי הוא בעצם זה שמבקש להיות הפרטנר שלנו?
רוחמה וייס (07:26 ,19/08/16)
המיתולוגיה היהודית: האלים שהתפלחו לתנ"ך
סיפורים על מלחמות של אלוהים עם מפלצות הים, סיפורים על אל השמש (שהוקטן והפך לשמשון), תזכורת קצרה על יחסי מין אסורים בין בני האלוהים לבנות האדם - וגם סיפורי עוג הענק מלך הבשן. כך הסתננו לתנ"ך סיפורים אליליים, למורת רוחו של המונותיאיזם
פרופ' רוחמה וייס (10:28 ,12/08/16)  
רבנים, אל תגידו "אי אפשר". תגידו "לא רוצים"
רבן גמליאל, נשיא בית המדרש, הרשה לעצמו לרחוץ בבית המרחץ של האלה אפרודיטה, ופטר את כל מי שהעז לתהות על איסור עבודה זרה, בהרבה הומור עצמי. אז כאשר רבנים אומרים לכם שהם לא יכולים להתיר ממזרים, או לאפשר שוויון לנשים, או לשנות את היחס ללהט"בים - תדעו לכם שהם סתם בורחים מאחריות
פרופ' רוחמה וייס (09:41 ,05/08/16)  
האנשים המכוערים: כך הפכה גסות רוח לשיח לגיטימי
כמו הרב החשוב מהגמרא שלעג לאדם המכוער שפגש על אם הדרך, גם ההומואים מחכים לבקשת סליחה מהרבנים. והם מוכנים לסלוח, אבל בשני תנאים: האחד, שיתקיים שיח רוחני סביב המיניות והבחירות של כולנו. השני, שלא תהיו רגילים לעשות כן. אז למי קראתם "מכוערים", "תועבה" או "סוטים"?
פרופ' רוחמה וייס (14:44 ,29/07/16)  
הפרוטוקולים של רבני ציון: כך תוקם מדינת ההלכה
"הרפורמים יותר גרועים מהנוצרים", "הלהט"בים סוטים", "חובה להילחם נגד מהרסים", "הקהילה הגאה שולטת בתקשורת", ו"הכסף הרפורמי שקונה להם השפעה בישראל". מצאתי עצמי מרותקת שעות ארוכות, לרבנים כריזמטים הפורשים למאמיניהם תורה משיחית-קנאית ומלאה בבורות
פרופ' רוחמה וייס (10:30 ,22/07/16)  
"אני רוצה לשאול את אלוהים: אתה סולח לשליסל?"
בבאר שבע, מהומות סביב מצעד הגאווה; בירושלים מתכוננים בחשש לשבוע הבא - וזוכרים את הסיום הטראגי של המצעד הקודם. יותר מכולם זוכרת אותו יעל בלקין, שנדקרה על ידי ישי שליסל. נפגשנו ללימוד פרשת "בלק", שמסתיימת ברצח הקנאי שמבצע פנחס - המודל לחיקוי של הרוצח. "כולם רוצים לשמור על ה'רחם' היהודי. ואם זה לא בא בטוב, אז בקנאות"
פרופ' רוחמה וייס (14:02 ,15/07/16)  
נשים מתות בשקט: כשאלוהים נפרד ממרים בנשיקה
לא פעם תוקפים את הפמיניסטיות המבקשות להציע לאלוהות דימויים נשיים מתוך המסורת. מספיק לקרוא את פרשת השבוע, שבה מתפתלים חז"ל סביב הנשיקה שנשק אלוהים למרים - כדי להבין למה לפעמים עדיף לדבר על אלוהיימה
פרופ' רוחמה וייס (23:21 ,07/07/16)  
בין אדמו"ר למנהיג כת: הקורבן של השפה המכובסת
התואר "מפגר" מזמן לנו אפשרות נוספת להתבונן על הפוליטיקה של השפה: הוא רווי בתפיסות עולם כוחניות. אין בעולם מילים תמימות, ויעידו על כך נפגעי "מחלוקת קֹרח" - ונפגעי תרבות האונס מוגדרת כ"תקנות צניעות ייחודיות לחסידות", ולקורבנות אין מושיע
פרופ' רוחמה וייס (13:55 ,01/07/16)  
פרשת השבוע עם כומר: לפעמים אדמה היא רק אדמה
בסופו של יום, בית הוא רק ארבעה קירות, וארץ ישראל היא רק פיסת אדמה די שחוּנה שעליה גרים עמים שלא מתנדבים להיעלם. המרגלים מגלים את זה, ולא פלא שהם לא מצליחים להתארגן על משימתם האמיתית. עד היום כולנו מסתובבים על האדמה הזו כמו מרגלים מסוממים
פרופ' רוחמה וייס (12:46 ,24/06/16)  
תעודת _ _ _ _ _ : בחרו את השלט האלטרנטיבי
זכינו להקים מדינה, ולמרבה האושר לא עוד גויים רודים בנו. אנו עושים זאת לעצמנו: בג"ץ קבע כי המילה "כשר" תולאם, ותותר בשימוש רק לעסקים שתחת השגחת מונופול הכשרות של הרבנות הראשית. מכעיס? אתם מוזמנים להצביע על שלט המחאה האלטרנטיבי
פרופ' רוחמה וייס (01:24 ,17/06/16)  
אישה סוטה, אדמה סוטה, עם סוטה
אלוהים לא סובל בגידות ומעניש עליהן בחומרה, והחברה הגברית לא סובלת בגידות נשיות ומענישה בחומרה. הלוגיקה של מצעד הדגלים זהה לזו של חוק "האישה הסוטה": אהבת הארץ פירושה בעלות על הארץ, ובעלים יש רק אחד. יש קנאות לאישה, ויש קנאות לאדמה. ופרשיות השבוע מלמדות כמה הן דומות ומבהילות
פרופ' רוחמה וייס (13:00 ,10/06/16)  
הרפורמים כבר לא במדבר הישראלי
שתי מהפכות גדולות הפכה התנועה הרפורמית בתרבות היהודית: האחת,העמדת המוסר בראש סולם השיקולים ואפילו מעל למסורת. והשנייה, מחויבות מוחלטת לעקרון "חביב אדם שנברא בצלם". הכוח המוסרי של התנועה בארץ, והאהדה הגוברת כלפיה - הם תעודת כבוד לנקיון הכפיים שלה
פרופ' רוחמה וייס (14:13 ,02/06/16)  
"צבא מוסרי"? אין דבר כזה
מפרשת השבוע, דרך בר כוכבא ועד לימינו אנו: ההיסטוריה מוכיחה כי אין ולא יכול להיות צבא מוסרי. רק לבני אדם יש צבא, ועל כן גם הגרועים שבצבאות העולם עונים על ההגדרה "צבא של בני אדם"
פרופ' רוחמה וייס (12:22 ,27/05/16)  
האורתודוכסים הרפורמים: כך הקפיאו הרבנים את ההלכה
חוק שמיטת קרקעות, חוק שנת היובל ואיסור הלוואה בריבית - כולם מפרשת השבוע - לא מקוימים כבר שנים רבות מאוד, בחסות חז"ל. אבל בשנים האחרונות קפאה ההלכה על שמריה. השמרנות היא המהפכה הגדולה ביותר המתרחשת בתרבות היהודית בדורות האחרונים, ועצוב לחשוב שזו תהיה תרומת דורנו לתרבות שלנו
פרופ' רוחמה וייס (09:29 ,20/05/16)  
ברלין לא מחכה לי
"אני יודע שהכל יהיה סבבה", בקעו הצלילים מהחזרה הגנרלית בהר הרצל, כאילו המארגנים שכחו לאיזו מדינה הם מכינים טקס. המציאות שפגשתי בערב יום הזיכרון בירושלים 2016 הזכירה לי ש"סבבה" היא ההגדרה המנותקת ביותר שניתן להציע לעתיד הקרוב של ישראל. אבל אני והטראומות שלי נשארות כאן ולא יורדות מהארץ. גם כתבי הקודש שלנו מצערים אותי לא פעם, ועם כל זה לא אפסיק לעסוק בתורה. אני בוחרת להתמודד עם האתגר
פרופ' רוחמה וייס (10:40 ,13/05/16)
לא יודעות אם אתן במחזור? הרבנים יחליטו
חז"ל חוללו את אחת ממהפכות השליטה הגדולות ביותר בתרבות היהודית, כאשר הגדירו עבור נשים את ימי המחזור שלהן, ועל כן יש בדם המחזור עיסוק אינטנסיבי, מפורט, מרתק ומוזר באבחנות בין סוגים שונים של דם מחזור. האמונה שרבנים יודעים לזהות עבור אישה את דם המחזור שלה, קיימת גם היום
פרופ' רוחמה וייס (13:30 ,06/05/16)
ארבע לשונות של חירות: עד הפסח הבא
חירות הגוף, חירות הנפש, חירות הרוח והחירות הרביעית - חירותם של האחרת והאחר, ואחריותי לשמירת חירותם, אחריות שהיא חובה המוטלת על כל אחת ואחד. בואו נתחיל עם הלהט"בים הדתיים, שרבני "בית הלל" הציעו להם "פינת ליטוף" נטולת אופק. מנהיגים דתיים שלא נלחמים להשגת חירות מלאה לכל הברואים, "ראוי להם שיעשו תשובה"
פרופ' רוחמה וייס (13:52 ,28/04/16)  
ראי ראי שעל הקיר, מי הכי מוסרי בעיר?
חז"ל הציבו מראה בפני רב הונא שחשב שהוא צדיק מכדי להיענש - וזוהיר בהלול מציב מראה בפני החברה הישראלית, שסובלת מסוגים שונים של צרעת הבית, חלקם ממאירים וחלקם ניתנים לריפוי. עד שלא נודה שיש לנו בעיה מוסרית, לא נתחיל את הריפוי
פרופ' רוחמה וייס (12:50 ,15/04/16)
הטמאות בעם: ההלכה הפכה אותנו למוכות צרעת
אם אתם גברים, ההשלכות המעשיות של הצרעת עברו מהעולם בתקופת חז"ל. אם אתם גברים, טבילת הטהרה מהטומאות הגבריות הפכה "רשות" לאחר חורבן בית המקדש. אבל אם אתם נשים - טומאת הנידה גדלה ותפחה, ימיה הוכפלו ואיסוריה הוחמרו. זה משום שחז"ל היו גברים
פרופ' רוחמה וייס (08:27 ,08/04/16)
כשאת בוכה את לא מנהיגה
מנהיגים מעדיפים עם שנושא את סבלו בשתיקה אצילה. הבעת צער על המצב ושאיפה לשינוי אמיתי, מדאיגות אותם. זו לא המציאות שמבהילה אותם, זה הבכי שלנו שמאיים על עתידם. כשאישה בוכה, היא מתריסה נגד המציאות ונגד התרבות שבנתה הפטריארכיה. כשאישה בוכה, היא מפחידה פעמיים
פרופ' רוחמה וייס (08:34 ,01/04/16)
מאמינים, תהיו יפים ותשתקו
אסתר הייתה מלכה שהחופש נשלל ממנה, וכמותה גם אהרן הכהן: צייתנות היא שם המשחק. אבל ושתי ובניו של אהרן בחרו להיות בני חורין בעולמם הממושטר - ושילמו את מלוא המחיר. אלו האלטרנטיבות האיומות: אנשים עצמאיים ומוקעים, או שפחת מין מניפולטיבית
פרופ' רוחמה וייס (01:20 ,25/03/16)
הפמיניסטיות הדתיות מפחידות את הרבנים
הרפורמים הם רק תירוץ: מה שבאמת מפחיד את הפוליטיקאים והרבנים אלו אתן, הנשים הדתיות. המהפכה הפמיניסטית החשובה ביותר מתקיימת היום באורתודוכסיה, והפטריארכיה ההלכתית רועדת מפחד. ככה צצו "חוק המקוואות" והמאבק נגד הכותל השוויוני, כמו גם התמיכה התמוהה בעברייני מין
פרופ' רוחמה וייס (09:45 ,18/03/16)
אותן אנסו לשתוק
א' היא אסתר, ב' היא בת יפתח, ג' היא גומר בת דבליים ו-ד' היא דינה: לכבודן של האימהות שלנו ולכבוד השתיקה שנכפתה עליהן, אני מצרפת אותן השבת לרשימת האמיצות. עשרים-ושתיים אותיות, עשרים-ושתיים אימהות מקראיות שהושתקו
פרופ' רוחמה וייס (13:26 ,11/03/16)
"ורעייתו": מרים - והחרדיות שאין להן שם
בתורה מוזכרת מרים שלוש פעמים בלבד - אבל זה יותר ממה שהייתה מקבלת לו הייתה נולדת היום בחברה החרדית. חז"ל אף האדירו אותה עם קריירה ומנהיגות, וזה יותר ממה שמקבלות החרדיות שרוצות ייצוג פוליטי. הייתי ממליצה להנהגה החרדית לקרוא את אגדות חז"ל
פרופ' רוחמה וייס (10:32 ,04/03/16)
"עגל הזהב" של הרבנות והמפכ"ל
הרבנות העבירה אלינו את "עגל הזהב" שהיא עצמה יצרה - במקום להשתמש במנגנונים הלכתיים לפתרון אתגרים הלכתיים. המפכ"ל העדיף למיין בני אדם ל"טובים ו"רעים", במקום להכיר באחריות המשותפת - שלנו ושל הפלסטינים - למלחמה. ייתכן שאם אהרון היה לוקח אחריות למעשה העגל, הייתה נמנעת שפיכות דמים רבה
פרופ' רוחמה וייס (11:54 ,26/02/16)
התורה מלבישה את הכהנים, והרב אבינר - את הבנות
הדת הכהנית מציעה חוקיות, והחוקיות מציעה סדר, ובנחמת הסדר יונוחמו מאמיניה. כמובן שהרב אבינר, בתפקידו ככהן, הוא שצריך להסביר ולהגדיר לנשים את סעיפי הצניעות שבשמירתם הקפדנית טמונה הברכה הכוהנית לסדר ולשלום עולמי
פרופ' רוחמה וייס (12:45 ,19/02/16)
שתולה בבית ה': החבר הדמיוני שלי
אפשר להחליט שאם סיפורי התורה מתארים מציאות בדויה, אין טעם ללמוד אותם. אבל יצירה בדויה יכולה להיות גדושת משמעות, כשם שתיאור היסטורי יכול להיות חסר ערך. יש לי "חברות וחברים דמיוניים" רבים: גיבורות וגיבורי המקרא, דמויות חז"ל ו...כן, גם אלוהים. הם נותנים לי שורשים - ולא מסירים ממני אחריות לבחירותיי המוסריות
פרופ' רוחמה וייס (13:47 ,12/02/16)
היחצ"נים של אלוהים
מה המשותף בין חטאם המדומיין של בני אהרון, תפקידו המופרך של אלוהים בסכסוך הישראלי-פלסטיני ואחדות ישראל בכותל האורתודוכסי? פרשנים שחושבים שאלוהים נמצא בכיס הקטן שלהם, ומתנדבים במשרד יחסי הציבור הגדול והעשיר ביותר בעולם, ששמו "הצדקת האל"
פרופ' רוחמה וייס (11:45 ,05/02/16)
אל תגידו לי על מה לפנטז
כשמשעבדים את גופי וכופים עליי מעשים - אני חצי מודאגת, אבל שליטה על התודעה היא השעבוד הקשה מכל - ואין ממנו שחרור. האיסור "לא תחמוד", המבקש למנוע ממני לשאוף, לא שונה מהנחיית הרב של כפר חב"ד לנשים לדמיין צדיק כשהן טובלות במקווה. קוראים לזה משטרת מחשבות
פרופ' רוחמה וייס (02:05 ,29/01/16)
גם כשעושים לכם ניסים גלויים, אתם לא מצליחים להאמין
גם לאחר היציאה ממצרים, נס המתקת המים המרים ונתינת המן, עם ישראל עדיין מפקפק ושואל: "היש ה' בקרבנו?" גם לאחר שים סוף נבקע לשניים, לא כל העם מצטרפים לשירת ההודיה. כי גם כשיש ניסים, האדם היחיד והעם בוחרים האם להתעלם מהשגחת ה' או להכיר בה ולהודות עליה
הרב עדיאל בן שחר ופרופ' רוחמה וייס (13:55 ,22/01/16)
הכירו את הרפורמים האמיתיים: החרדים
פשקווילים מזהירים מכך ש"הערבים הולכים יותר בצניעות מאתנו... והרי זה חילול השם נורא", ופוסקים שאוסרים על הפלות כי "אפילו הנוצרים אוסרים". כך מנהל דעא"ש ההלכה היהודית, ואחרי זה עוד אומרים שאני רפורמית. אני דווקא לא חושבת שאנחנו הכי מוסריים. זו הפרשנות שלי לצניעות, וכך אני רוצה לחיות את חיי הדתיים
פרופ' רוחמה וייס (11:13 ,15/01/16)
מנהיג חזק לעם חלש: פרעה כמשל לחיינו
אלוהי החכמים לא מסוגל להתלהב מאדם שיקפח את חייו, על מנת להימנע מספק-כשרות. אלוהי החכמים לא מסוגל להתלהב מאדם נוקשה שלא שואל שאלות ביקורתיות. אלוהי החכמים העניש את המצרים עם מנהיג כמו פרעה, שסיבך את עמו במאבקים אלימים וחסרי סיכוי. ויש נמשל לימינו
פרופ' רוחמה וייס (01:46 ,08/01/16)
ממשיכי דרכו של פרעה
מלך מצרים של אז, שביקש לבצע בנו רצח עם, נשמע בדיוק כמו שונאי הערבים שבתוכנו היום. מה משותף למחתרת היהודית, רצח רבין, תג-מחיר וחתונת הדמים? כולם יצאו מהציונות הדתית. חבריי, אני מתחננת: קחו אחריות והתמודדו. כולנו נתפלל להצלחתכם / רוחמה וייס
פרופ' רוחמה וייס (12:42 ,01/01/16)
אנחנו הקמנו את חמאס היהודי
חוגגי "חתונת הדמים" הם יהודים ואלימותם יונקת ממקורות יהודיים. אני מתעקשת לטעון שאנשים אלה יהודים, כיוון שאני מסרבת לטעון שיש התנהגויות אנושיות שיהודים לא מסוגלים להן - וכיוון שעלינו לקחת אחריות. לרבנים יש עדיין כוח לעצור את הטירוף. אני רק לא בטוחה שיש להם עניין
פרופ' רוחמה וייס (04:48 ,25/12/15)
בארץ ישראל לא קם העם היהודי
העם היהודי קם במצרים, ודמותו הרוחנית עוצבה בגלות. אחרי חורבן הבית השני לא סולקנו בכוח הזרוע, אלא עזבנו מבחירה, בנסיבות קשות. מגילת העצמאות היא ניסיון לעצב ולנסח מיתולוגיה לאומית - אבל לנו יש מציאות שאנחנו צריכים לקחת עליה אחריות
פרופ' רוחמה וייס (10:12 ,18/12/15)  
"פותר החלומות" שלנו מקולקל
יוסף ניחן בחוכמה קטנה שיש למנהיגים גדולים: להגיד לאנשים את האמת גם כשהיא מבהילה, ולעזור להם לסמן נתיב מעשי להתמודדות. לו היה אוחז ביבי בשולי גלימתו של יוסף, היה עליו לומר שני דברים: המצב הבטחוני קשה, אבל יש פתרון פשוט, ארוך ומלא ייסורים. אבל לשם כך יש צורך במנהיג
פרופ' רוחמה וייס (10:08 ,11/12/15)  
במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים לא רוצים לעמוד
אם מעלתו של בעל תשובה גדולה מזו של צדיק גמור, למה שלא נחטא כולנו? להיות "בעל תשובה" זו בוודאי חוויה מיוחדת, אבל עדיף לכתחילה להיות בן אדם טוב - וכך גם נדמה לרוב חכמי התלמוד. לתשומת לבו של יהודה בן יעקב, ינון מגל - וכל המבקשים למרק את חטאיהם במטלית ה"תשובה"
פרופ' רוחמה וייס (13:24 ,04/12/15)  
אנחנו לא הזונות שלכם
להלכות צניעות יש לוגיקה פשוטה: אישה, בעצם קיומה, מגרה גברים. לכן דינה שהרהיבה עוז לצאת מהבית, אשמה באונס שלה. מאותה תפיסת עולם נובעת הדרישה ההלכתית שנשים יכסו עצמן, שלא ישירו, וככל שאפשר - ייעלמו מהמרחב הציבורי-גברי. זו לא הלכה, זו החפצה
פרופ' רוחמה וייס (11:24 ,27/11/15)  
יעקב, האיש שנולד עם שקר ביד
הוא רימה את אביו העיוור, השיג במרמה צאן מחתנו, ברח עם נשותיו מבית אביהן, והבטיח לאנשי שכם הבטחה שלא קיים. חיי יעקב רצופים שקרים בוטים, לבנים וגם סתם התפתלויות. חלקם מוצדקים, אבל נדמה שיעקב פשוט לא מבין איך חיים אחרת. חלק מהשקרים של אבינו חלחלו גם אלינו. הגיע הזמן לתקן
פרופ' רוחמה וייס (13:44 ,20/11/15)  
העגלה הריקה התמלאה שרימפס
"יריב אופנהיימר היקר, במקום לנהל את משחק הסטריאוטיפים - נפלת לתוכו. הסרטון בהשתתפותך הוא תעמולה אנטי-חילונישמית. ולידיעתכם, אנשי 'קרוב ללב', אני מדליקה נרות ועושה קידוש בדרכי - גם בלי עזרה משכנים דתיים. אשמח גם אני להכיר אתכם, אבל משום-מה אתם מסתירים את עצמכם ואת האג'נדה שלכם". רוחמה וייס לא צחקה מ"אימה בחנוכה". אותה זה מבזה
פרופ' רוחמה וייס (13:01 ,10/11/15)  
"קברי צדיקים" במקום ציפרלקס
הישראליות הליברלית לא מרבה להתמודד עם שאלות רוחניות, ולכן אנשים שכמהים לחוויות של השתייכות ומשמעות, לא רואים בנו כתובת. אם אנו רוצים להפסיק לילל שאכלו-לנו שתו-לנו את המדינה, אנחנו רוצים להפסיק לאבד את העם והארץ שלנו, ולהציע מענה לסוגיות הזהות והמשמעות
פרופ' רוחמה וייס (13:32 ,06/11/15)  
האונסים והעוקדים: הקוד האתי המעוות שביהדות
יהדות "עקידת יצחק" מאמינה שאדם רשאי להקריב את חיי זולתו למען האל. זו היהדות ששיאה בפרשת השבוע שלנו. אני מעדיפה את היהדות ההפוכה של "בצלם אלוהים ברא את האדם". פרשת השבוע מגלה את האמת האיומה: יש אנשים רבים שלא מפחדים לפגוע בזולת, הם רק מפחדים שידעו שהם עשו זאת
פרופ' רוחמה וייס (12:24 ,30/10/15)  
הדור הרביעי: הישראלים החילונים שמחפשים משפחה
"דור ההורים של מייסדי הארץ חיו חיים שהדור השני ברח מהם. הדור השלישי, ילדיהם, גדלו בלי קרקע יהודית מוצקה, והדור הרביעי, הדור שלי, כמה לבדוק מה זה הדבר הזה שסבתא וסבא עזבו". רוחמה וייס פגשה את ליאור שפירא, "הדור הרביעי"
פרופ' רוחמה וייס (14:17 ,23/10/15)  
הטרור משתולל, והייאוש נעשה יותר נוח
כשהפחד שולט ברחובות, קשה לבוא בדרישות למוסר. אנשים רוצים נוח, אנשים רוצים תיבות קטנות ואטומות. למרבה הצער, המנהיגים הפוליטיים שלהם ושלנו, כולם, דומים להחריד לנוח - נטולי חזון ונטולי יכולת להנהיג
פרופ' רוחמה וייס (12:41 ,16/10/15)  
כשאלוהים הדיח את האלה הגדולה
הנה נתון: מספרן של הנשים הנרצחות על ידי בני זוגן, דומה למספר הישראלים הנרצחי בפיגועי טרור. לאלימות נגד נשים יש שורשים תרבותיים עמוקים. קחו למשל את המקרא: האם סיפור בראשית התמים טומן בחובו שרידי מסורות על המאבק הגדול בין האלים לאלות? ובכן, כן
פרופ' רוחמה וייס (19:45 ,10/10/15)  
ים המוות: כשחז"ל הבינו שעדיף היה לנו לא להיוולד
אמונה דתית לא מרגיעה, כיוון שאין בה תשובות לשאלות קיומיות, רק ניסוח שונה שלהן. קהלת לא עושה הנחות. הוא אדם מאמין, אבל כותב: "שנאתי את החיים". והוא מנפץ את הסטריאוטיפ כאילו דתיים רוצים להביא חיים לעולם - וכאילו הדת מגינה ממחשבות אובדניות. "קהלת" רלוונטי היום כאז
פרופ' רוחמה וייס (13:04 ,02/10/15)  
קנאי הדת, אלוהים יעשה לכם בית ספר
ספר יונה מבקש להבהילנו מגישות דתיות הלוחמות למען אמת שאין עמה חסד, גישות קנאיות שלא חסות על ברואי-אל. ערב יום הכיפורים, אם מישהו מספר לכם שיש מצווה רצחנית, או שאנשים צרכים למסור נפשם, שפיותם ובריאותם למען הדת - עשו עמו חסד ושלחו אותו לבית הספר ששמו "יונה"
פרופ' רוחמה וייס (13:30 ,18/09/15)  
אנשים מחפשים מקלט - ומדינת ישראל שותקת
יכולנו להשיב לחסידי אומות העולם טובה תחת טובה. לומר להם שעל אף שאנחנו לא באמת מסכנים את חיינו בקליטת פליטים, אנו עושים מאמץ ומקריבים קורבן ראוי. היינו יכולים, ואנחנו לא. אהבת הזר היא המצווה הכי פופולארית בתורה - ואנחנו כבר לא קורבנות. מדינת ישראל נכנסת לשנת תשע"ו בלי חלומות
פרופ' רוחמה וייס (14:01 ,11/09/15)  
שמרי נפשך מגברים שחושבים שהם אלוהים
מערכת היחסים בין האל לעמו משולה לעתים ליחסים שבין אב לבנו או בעל לרעייתו, והיא מיטלטלת בין אהבה קיצונית לאלימות קיצונית. זו איננה מערכת היחסים שלי עם אלוהיי, ואני אמשיך לחנך לאהבה חומלת. הרהורים בעקבות "מאסטר שף", ילדתי היקרה שני - ואימת האובדנות של ילדים
פרופ' רוחמה וייס (11:52 ,04/09/15)  
פונדמנטליזם יהודי: ירצחו גם את הילדים שלהם
מי שרוצח ילדים של אחרים כי כתוב תורה שמשכב זכר הוא "תועבה" - יגיע גם לרצח ילדיו שלו, במסגרת הציווי על "בן סורר ומורה". אפילו חז"ל לא האמינו שדבר כזה אפשרי, אבל אנחנו הרי ראינו את שירה בנקי ועלי דוואבשה
פרופ' רוחמה וייס (12:02 ,28/08/15)  
יצאנו לבדוק: כמה מצוות אנחנו מקיימים?
בפרשת השבוע מוזכרות 41 מצוות. מתוכן מקוימות היום (במקרה הטוב) שלוש בלבד. אנחנו לא מקיימים את מצוות התורה כיוון שבחרנו לא לקיים את מצוות התורה. אבל שוויון לנשים או להומואים ולסביות? לא, זה לא. לפחות תודו על האמת: המאבק בנשים ובלהט"בים הוא עמדה מוסרית, לא דתית
פרופ' רוחמה וייס (13:30 ,21/08/15)  
אתיאיסטים יקרים, אין "יהדות מסוכנת". יש יהודים מסוכנים
תדיר אני בוחרת בטור זה לבקר את התרבות היהודית, אלא שאני עושה זאת בתחושת ביתיות; זו התרבות שלי, ואין לי תוכניות לוותר עליה, או להפקיר אותה בידיים רצחניות. ביהדות שאני מכירה אין ולו דבר אחד המוסכם על כולם, גם לא הוקעת ההומואים. הכל נתון לפרשנות
פרופ' רוחמה וייס (13:48 ,14/08/15)  


חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©