תוצאות ראשוניות של מחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא לבדיקת יעילות החיסון הרביעי נגד הקורונה, מעלות כי המתחסנים אומנם פיתחו רמות נוגדנים גבוהות יותר לאחר קבלת החיסון, אבל יעילותם נגד זן האמיקרון היא חלקית בלבד.
קראו עוד:
את המחקר מובילה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ולבקרת זיהומים בשיבא, ובמסגרתו נבדק שיעור עליית הנוגדנים אצל אנשים שקיבלו חיסון רביעי של פייזר או מודרנה בהשוואה לאלו שלא קיבלו אותו. "המטרות היו לבדוק את היעילות ואת הבטיחות של החיסונים, וכן לברר אם שילוב חיסונים של חברות שונות ישפיע על קצב העלייה של הנוגדנים", נמסר מבית החולים.
במחקר השתתפו כ-270 עובדי שיבא שקיבלו מנה רביעית, חלק של פייזר וחלק של מודרנה, והתוצאות הושוו לאלו של עובדי שיבא שלא קיבלו מנה רביעית כלל. מהנתונים שהוצגו עולה כי אצל מחוסני שלוש מנות של פייזר שקיבלו חיסון רביעי של מודרנה, עלה שיעור הנוגדנים. שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר נרשמה עלייה נוספת בנוגדנים, יותר מזו שנמדדה כשבוע לאחר מכן.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
נותנים חיסון רביעי נגד קורונה בשבוע שעבר בתל מונד
(צילום: gettyimages)
"העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים הן לאחר מתן המנה הרביעית של מודרנה והן לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן המנה השלישית", אמרה פרופ' רגב-יוחאי. "עם זאת, בעזרת הנתונים הבלעדיים של שיבא על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי בית החולים המשתתפים במחקר סרולוגי, אנו מבינים שלמרות העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון, שעמיד באופן יחסי לחיסון".
פרופ' רגב-יוחאי: "ההחלטה לתת מנה רביעית לאוכלוסייה הבוגרת הייתה טובה, אבל לא יהיה נכון לתת אותה לכלל האוכלוסייה. גם כשאנשים בני 60 מתייעצים איתי אם לקבל אותה, זו דילמה בשבילי. אולי צריך לחכות לחיסון שיותאם לאומיקרון ואז לתת אותו לכלל האוכלוסייה"
"החיסון הזה טוב לזנים הקודמים, לא לאומיקרון", הוסיפה פרופ' רגב-יוחאי. "אנשים התחסנו, ובכל זאת נדבקו. ההחלטה לתת מנה רביעית לאוכלוסייה הבוגרת הייתה טובה, אבל לא יהיה נכון לתת אותה לכלל האוכלוסייה. גם כשאנשים בני 60 מתייעצים איתי אם לקבל אותה, זו דילמה בשבילי. אולי צריך לחכות לחיסון שיותאם לאומיקרון ואז לתת אותו לכלל האוכלוסייה".
יצוין כי כבר לפני כשבועיים הביעה פרופ' רגב-יוחאי חשש שהחיסון הרביעי אינו יעיל נגד האומיקרון. "עלייה של פי חמישה בנוגדנים - יפה, אך לא מספיק, קיווינו ליותר", אמרה ל-ynet. "זה לא נותן את אותו אפקט כמו הבוסטר. אם זה מחזיר אותנו לערך שבו היינו לפני ארבעה חודשים - אז כל ארבעה חודשים נצטרך חיסון, וזו לא המטרה".
צפו בדבריה של רגב:
מהמרכז הרפואי שיבא מבקשים להבהיר: "המנה הרביעית משחזרת ואף עולה במעט על ההגנה שמספקת המנה השלישית. לכן, למרות שהחיסון שיש בידנו כיום איננו מספק הגנה אופטימלית כנגד הדבקה בזן האומיקרון, נכון להמשיך במבצע החיסונים לאוכלוסיות בסיכון בעת הזו. אנו ממשיכים ועוקבים אחרי התפתחות ההגנה מהחיסונים לאורך זמן, ונמשיך לעדכן בהתאם".