האם אלוקים שוכן בין קרשים ויריעות בד - או מלוא כל הארץ כבודו? האם הוא בתוך המשכן - או בתוך עם ישראל? . . .
אחד הציוויים שלנו, היהודים, הוא למחות את זכר העם העמלקי. זה נובע מהכלל הפשוט: הקם להורגך השכם . . .
ה-קרשים שמהם בנו ישראל את המשכן, ועליהם ציווה הקב"ה בה'-הידיעה, אלה עצי השיטים שנטע יעקב. ללמדך, שאם . . .
שבת היא ערך נאצל במערכת היחסים בין אדם לחברו. לא רק לחשוב מתי לי נוח ללכת לקנות - אלא מתי גם חשוב לי . . .
נשים מקבלות את התורה מתוך הבנת תפקידן, הבנת האחריות שלהן על הבית. ההשפעה שלהן יוצאת מהבית פנימה - . . .
מצד אחד העקרונות המונותיאיסטים - מצד שני העקרונות ההומניסטיים, ומההתחלה ועד הסוף שלמות מוסרית אחת של . . .
מדוע צריך מנהיג העם להסתובב עם עצמותיו של יוסף במדבר במשך ארבעים שנה? אין לו עיסוקים משלו? אלא שמשה . . .
איש לא ציפה שכך ייגמר הסיפור של ים סוף. אף אחד לא פילל שהים ייבקע - ואנו נעבור ביבשה, אבל רבות . . .
מצרים היא ביטוי למצב של חסימה נפשית, כלומר עבדות שהייתה השלכה חברתית של האידיאולוגיה האלילית. ביציאת . . .
אפילו קרל מרקס האתאיסט הבין שנס יציאת מצרים הוא דוגמה ומופת לעמי תבל שירצו להשתחרר מעול שיעבוד, . . .
החשכה של מצרים הייתה לא רק פיזית, כי אם חשכה חברתית, ערכית, מוסרית וסוציולוגית. הם לא ראו איש את . . .
פעמיים מוזכרת המילה "מורשה" בתורה: פעם אחת בקשר לתורה ובפעם אחת בקשר לארץ ישראל. לא מספיק שירשנו . . .
הארץ הובטחה לאברהם - אך הוא קנה את מערת המכפלה. וכשהפלישתים אטמו את בארות יצחק, הוא לא התלונן. גם . . .
כשגזירה נוראה מרחפת מעל ילדי מצרים, הגברים נכנעים אך הנשים מחליטות ללדת למרות הכל. הקשיים היום . . .
לאורך כל הדרך מתעקש משה שהוא לא מתאים להיות מנהיג: כבד פה, בשר ודם, איש פשוט. אבל הקב"ה יודע במי הוא . . .
הפסוק המכונן של העם היהודי לדורותיו ייקרא השבת במקורו, בהקשרו, במקום שבו נאמר לראשונה. למה הפך ה"שמע . . .
הוא מדבר קשות, הוא מדבר רכות, הוא מדבר אל השכל, הוא מדבר אל הרגש. הוא מדבר על ההיסטוריה של המפגשים . . .
"עלי קללתך בני", אומרת רבקה לבנה יעקב – ומנבאת את צרותיו בשלושה מוקדים: אחיו עשיו, חותנו לבן ובנו . . .
יעקב מעדיף לצאת לבדו ולא לסכן את ילדיו בפגישה עם עשיו. אחרי שהוא מנצח את המלאך – הוא מקבל את השם . . .
יעקב הניח את אבן הפינה לנבואות הנחמה במילה "והיה" - כשנדר שאם יחזור בשלום לביתו, ישלים את מה שהחסיר . . .
בעשרה ניסיונות התנסה אברהם אבינו - ועמד בכולם. הוא לא נח על זרי הדפנה, ולא דרך במקום. ראשיתו וסופו - . . .
המדרש מספר שנוח ובניו ניצלו מהמבול משום שטיפלו ברחמנות בבעלי החיים. על אחת כמה וכמה כאשר בני האדם לא . . .
הגוף החומרי נלקח מהאדמה, אבל הנשמה היא מתנת האל. בצלמנו – זה מקום האדמה. וכדמותנו – זה מקום האל. . . .
נאום התוכחה של משה מסכם 40 שנה במדבר, ועוד אלפי שנים קדימה: אל תהיו כפויי טובה וקשי עורף
בכניסה לארץ ישראל, בעבר הירדן, מצווה העם להמציב מצבה של 12 אבנים גדולות, מסוידות בסיד לבן - ועליהן . . .
מה באה ללמד אותנו מצוות שילוח הקן המסתורית? שאין מצווה "קלה", ואין אנו יודעים טעמן של מצוות ושכרן
אחד ממנהיגי ארה"ב הסביר לרב לאו בשיחה סגורה, שהעולם לוחץ עלינו כאשר אנחנו חלוקים בדעותינו - אבל לא . . .