שתף קטע נבחר

אמר המר"ן

עובדיה יוסף לא התכוון לפגוע באף אחד, אבל כן מתכוון להתערב בניהול המדינה ולדרוס את הדמוקרטיה

המר"ן עובדיה יוסף פצה את פיו, ושוב רועשת הארץ ונעות אמות הסיפים. אלא מאי? שערורייה אחרונה זו מקורה באי הבנה. המר"ן לא התכוון להצדיק את השואה או לפגוע בקורבנותיה. הוא פשוט ניסה להשיב על השאלה הקשה ביותר, העומדת בפני האדם המאמין: אם יש אלוהים, מדוע הוא התיר את דמם של קורבנות השואה?
יש מאמינים, שהבולט בהם הוא הלובביצ'ר, הגורסים כי השואה היא אירוע כה מחריד עד כי לא יכול להיות לו כל הסבר. יש הדבקים בתיאוריית "הסתר הפנים", המציירת את אלוהים כאילו הוא מין שומר שנרדם לפרקים, וברגע שהוא מכסה את פניו בשמיכה, תוקפים האויבים את עם ישראל ועושים בו שפטים. ויש מי שטוענים, והבולטים בהם הם האדמו"ר טייטלבאום מסאטמר והרב שך, כי השואה היא עונש שנגזר על העם היהודי בגלל הציונות, ההשכלה והרפורמה.
והנה גם מרנ"נו תורם את הגותו לוויכוח הזה, שאינו תם לגווע. מתברר כי בנוסף על אמונתו בגלגול נשמות, הוא מאמין בחטא מצטבר ובענישה קיבוצית, ודוגל בתורת גמול קשוחה, כנאמר בספר במדבר (פרק י"ד, פסוק י"ח): "פוקד עוון אבות על בנים ועל שילשים ועל ריבעים".
וכמו העורך המאוחר של ספר מלכים, אשר בנסותו להסביר את החורבן תלה את האשם בחטא המצטבר של ממלכות ישראל ויהודה וראה באויבים כלי ענישה ביד אלוהים, כך גם עובדיה יוסף מסביר את השואה כעונש משמים על החטא המצטבר של קהילות יהודי אירופה, או בצורך של הנשמות החוטאות להיטהר ולהיצרף בכור הייסורים. מהסבר זה נובע שהנאצים היו בעצם רק כלי טיהור בידי אלוהים, ולכן אשמתם בטלה. ולכן נסיק שבכל פעם שמתרגש אסון על ראשו של יהודי, האשמה היא בו או באבותיו. יוצא מכלל זה הוא כמובן הצדיק אריה דרעי, שמתייסר בגלל רשעותם של השופטים, ולא בגלל חטאיו שלו.
בתהליך החשיבה שלעיל אין שום פגם לוגי, לבד מנקודה פעוטה אחת: יכולתו הלוגית של המר"ן כנראה אינה מגעת לכדי הסקת המסקנות המתבקשות מההסבר שלו עצמו. הוא הצליח שוב לפגוע ברגשות ציבור גדול במדינה הזאת, משום שלא הצליח לחשוב עד הסוף על ההשלכות של ההסבר שלו. ואם כך, אולי לא היינו צריכים להזדעזע כל כך אלא פשוט להסתפק בתגובה הראשונה שיצאה מפיו של ח"כ טומי לפיד: "קשקוש של זקן מטומטם". עוד קשיש בישראל, שזקנתו מביישת את בחרותו.
לא הייתי טורח לכתוב מאמר כדי לעסוק בפשר מלמוליו, קללותיו וניבולי פיו של קשיש זה או אחר, אלמלא התעקש אותו קשיש להתערב בניהולה ובקביעת מדיניותה של המדינה, להמליך אנשי ציבור ולהשפילם, לדרוס את התהליך הדמוקרטי, ובגלל האינטרסים הפרטיקולריים שלו ושל מפלגתו לחרוץ את גורלנו לשלום או למלחמה.

ארנן יקותיאלי, יו"ר "עם חופשי" ויו"ר האופוזיציה במועצת עיריית ירושלים

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים