אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  האינדקס  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


סמל החברה
סמל החברה 
 
סרגיי ברין (משמאל) ולארי פייג'
סרגיי ברין (משמאל) ולארי פייג' צילום: AP
 
 פורמט להדפסה  הדפס

ערכים קשורים
 מנוע חיפוש


תחומים קשורים
 מחשבים ואלקטרוניקה


 
 
 

גוגל


google

תולדות החברה |  מנוע החיפוש |  פרסום |  תרבות אירגונית |  ציטוטים |  מידע נוסף

גוגל, חברה אמריקנית המתמחה בשירותי חיפוש ופרסום מקוון ברשת האינטרנט. נוסדה בשנת 1998 על ידי סרגיי ברין (Sergey Brin) ולארי פייג' (Larry Page). מנוע החיפוש שפיתחה, והעומד במרכז פעילותה, הוא הפופולרי ביותר ברשת. כ-70% מסך כל החיפושים ברשת האינטרנט מנוהלים בגוגל (נכון ל-2009).

 

מקור שמה של החברה במונח המתמטי googol, המייצג את המספר 1 ומאה אפסים אחריו (10100), ומטרתו לבטא את שאיפתה של החברה להציג באופן מסודר את כמות המידע האדירה המצויה באינטרנט.

 

בנוסף לשירותי החיפוש, מציעה גוגל ערוצי חדשות, שירות שיתוף תמונות ושירות שיתוף וידאו (YouTube), שירותי דואר אלקטרוני, תוכנה המציעה תצפית לוויינית על כל כדור הארץ ועוד עשרות שירותים. גוגל נחשבת לאחת החברות המשפיעות ביותר על רשת האינטרנט, ולאחד התאגידים העסקיים הגדולים בעולם. שווי החברה (נכון ליוני 2009) עומד על כ-130 מיליארד דולר.

 

מטה החברה בקליפורניה (צילום: AP)

 

מטה החברה שוכן בעיר מאונטין ויו (Mountain View) הסמוכה לסן פרנסיסקו, קליפורניה. המרכז האירופי של החברה נמצא בדבלין שבאירלנד, ובו מועסקים עובדים מעשרות מדינות. לחברה מספר מרכזי פיתוח באסיה וגם בישראל.

 

מדי יום מוצגות במנוע החיפוש של כ-290 מיליון שאילתות לחיפוש מידע (נכון למרס 2009).

 


תולדות החברה

ראשיתו של מנוע החיפוש גוגל במפגש מקרי שהתקיים ב-1995 בין פייג' וברין. השניים, דוקטורנטים למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד, מצאו עניין משותף בחיפוש מידע באינטרנט (מתוך כמויות המידע האדירות הקיימות ברשת), והצגתו באופן מאורגן ומדורג. מחדרו של פייג' במעונות, תכננו השניים סוג חדש של טכנולוגיות מידע.

 

בראשית 1996 החלו השניים לשתף פעולה בבניית מנוע החיפוש "BackRub" שניחן ביכולת לנתח קישורים לאתרי אינטרנט. בתום תקופת פיתוח קצרה, הייתה בידי השניים גרסה ראשונית של מנוע חיפוש. כעבור זמן קצר, התקבל המנוע באהדה בקרב משתמשיו הבודדים. בשנים שלאחר מכן, המשיכו פייג' וברין בשכלול טכנולוגיות החיפוש, תוך הצמדות לאידיאלים שניסחו, ובהם: "התמקד במשתמש וכל השאר יבוא מאליו", "מהיר עדיף מאיטי" ו"אפשר לעשות כסף מבלי להרע".

 

ניסיונותיהם הראשונים לגייס משקיעים פוטנציאלים לא עלו יפה. על אף מאמרים מקצועיים שהיללו את תוצאות החיפוש שסיפק המנוע, בעלי הון לא הביעו אמון ברעיונותיהם. רק במסע גיוס-הכספים השני שלהם, עלה בידי פייג' וברין לגייס סכום של כמעט מליון דולר, שברובו השתמשו למימון דיסק קשיח בגודל של 1 טרהבייט (כאלף ג'יגהבייט), עבור המידע הרב שביקשו לאחסן.

 

למרות שמנוע החיפוש היה עדיין בגרסה ניסיונית ("גרסת בטא"), ב-1998 הוא כבר סיפק מענה לכ-10,000 שאילתות מדי יום. בספטמבר של אותה השנה נפתחו משרדי "גוגל בע"מ" בדירה שכורה במנלו פארק (השוכנת במפרץ סן-פרנסיסקו). בדצמבר, בחר כתב העת הנחשב "פי.סי.מגזין" (PC Magazine) בגוגל כאחד ממאה האתרים החשובים ברשת לשנת 1998.

 

במהלך השנים לאחר מכן צמחה חברת גוגל במהירות; בראשית 1999 כבר הוצגו במנוע החיפוש כחצי מיליון שאילתות ביום. החברה עברה למשרדים בפאלו אלטו שב"עמק הסיליקון" (אזור בצפון קליפורניה המשמש מרכז לענפי טכנולוגיה עילית). העניין בטכנולוגיה שפיתחה גוגל תפס תאוצה וכך עלה בידי החברה לגייס ביוני 1999 סכום של 25 מיליון דולר. והחברה עברה למשרדים בעיר Mountain View שבקליפורניה (מדרום לפאלו אלטו), ושם ממוקם מטה החברה עד היום.

 

באותה שנה, קבע דפדפן האינטרנט נטסקייפ (Netscape), את מנוע החיפוש גוגל כברירת המחדל עבור משתמשיו. וכך סייע להעלות את מספר הפניות לאתר ל-3 מיליון ביום. ב-21 בספטמבר 1999 שודרגה גרסת הבטא של גוגל, ותחתיה הושקה גרסה מלאה ושלמה למנוע החיפוש.

 

במהלך השנים המשיכה חברת גוגל להתרחב וביצועי מנוע החיפוש זכו לשבחים. המגזין הנודע "טיים" (TIME), בחר במנוע החיפוש של החברה ברשימת עשר הטכנולוגיות המובילות לשנת 1999. במאי 2000 זכה מנוע החיפוש בשני פרסים חשובים על הישגיו הטכנולוגיים. במקביל, הכריזה גוגל על שיתוף פעולה עם פורטל האינטרנט יאהו! (שהחל להשתמש בטכנולוגית החיפוש של גוגל). שיתופי פעולה אלה גיבשו וחיזקו את מוניטין החברה, וכן תרמו לה 18 מיליון שאילתות ביום, מספר חסר תקדים לאותם הימים.

 

מאז שנת 2000 החלה גוגל לפתח מגוון שירותים חדשים לגולשים. אחד הראשונים שבהם היה סרגל הכלים Google Toolbar, תוסף לדפדפן המאפשר לשלוח שאילתת חיפוש בגוגל גם בלי להגיע למנוע החיפוש שבאתר הבית של החברה, וכן מקשר בין הגולש לשירותים נוספים אותם מציעה החברה. במקביל, נתקבלו בשנת 2000 כ-100 מיליון שאילתות מדי יום, ובסיס המידע של החברה כלל גישה ל-1.6 מיליארד דפי אינטרנט.

 


מנוע החיפוש

מנוע החיפוש של החברה ודף הבית שלה היו השירות הראשון שהציגה החברה והבסיס המרכזי להצלחתה. מנוע החיפוש מבוסס על שלוש תחנות שאותן עוברת שאילתה מרגע שיצאה ממחשב של משתמש ועד להצגת דף תוצאות החיפוש כעבור זמן קצר (חלקי שנייה). התחנה הראשונה היא השרת של גוגל המפנה את השאילתה (מחרוזת סימנים כלשהי, לרוב מחרוזת אותיות, מילים) לשרתי האינדקס.

 

מנוע חיפוש

 

שרתים אלה נעזרים במילים שהוקשו על מנת לאתר כמות מרבית של דפים המכילים את אותן המילים. השירות מפנה את כותרות הדפים שמצא אל שרתי המסמכים. שרתים אלה ממיינים משחזרים את תוכנם של הדפים שנמצאו על-ידי שרתי האינדקס ושולפים תקציר שאותו הם מציגים לקורא עם התוצאות של השאילתה.

 

גוגל משתמשת באלגוריתם חדשני לדירוג הדפים המתאימים למחרוזת חיפוש מסוימת. אלגוריתם זה מחשב, בין היתר, את כמות הקישורים לאותו עמוד ועוד שורה ארוכה של משתנים, שלא את כולם גוגל חושפת. אתר רלוונטי, שאתרים רבים ברשת הפנו את הקוראים אליו, יופיע בדירוג גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל. שיטת דירוג זו שונה מהשיטה שהייתה מקובלת עד שפיתחה גוגל את האלגוריתם הייחודי שלה. בשיטה הקודמת, דירוג האתרים התבצע בהתאם לכמות הפעמים שבה הופיעה מילת החיפוש בכל אתר.

 

גובה הדירוג של אתר קובע גם את ערך הקישורים שהוא עושה לאתרים אחרים. אתר המדורג גבוה, יעניק ערך רב יותר לאתר אחר שאליו הוא מפנה את קוראיו. כך נוצרת מערכת רשתית המדרגת את ערכם של אתרים ללא שיפוט חיצוני מצד מנהלי מנוע החיפוש.

 

מכיוון שגוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברשת, רבים רוצים לקדם את אתריהם במעלה הדירוג. ובעקבות זאת התפתחה תעשיית ייעוץ שמסייעת למנהלי אתרים לקדם את אתריהם, ומכונה SEO - Search Engine Optimization.

 


פרסום
את עיקר רווחיה עושה החברה ממכירת שטחי פרסום ברשת. בתחום הפרסום באינטרנט, הציגה גוגל שני חידושים מרכזיים. השירות Adwords, שפיתחה החברה בשנת 2000, מאפשר למפרסם ליצור את המודעה שלו בעצמו.

 

במהלך הכנת המודעה, מכניס המפרסם מילות חיפוש הקשורות במוצר אותו הוא משווק, התוכנה מעלה את המודעה בכל פעם שגולש הקליד את מילות החיפוש שהמפרסם בחר. כך יכול המפרסם לפלח את שוק הגולשים ולפנות ישירות לקהל שיביע עניין מקסימלי במוצר. עוד חידוש בתוכנה זו, הוא אופן התשלום. התשלום מחושב לפי מספר ההקשות על מסך הפרסומת ולא כתשלום קבוע על שטח הפרסום.

 

במקביל, השיקה החברה את השירות Adsense, הפונה אל מנהלי האתרים ברשת. השירות, מאפשר לבעל האתר למצוא פרסומות הרלוונטיות לקהל היעד שלו על ידי איתור מפרסמים שהקישו בתוכנת ה-Adwords מילות קישור הפונות לקהל היעד של אותו אתר, ובמקביל מנתח את תוכן האתר כדי להתאים לו פרסומות.

 

שתי התוכנות פועלות באופן הדדי והופכות את האינדקס ומנוע החיפוש של גוגל למוקד של פעילות פרסומאית ענפה המהווה מנוף כלכלי משמעותי לרשת כולה.

 


תרבות אירגונית
בשנת 2007 הכתיר מגזין "פורצ'ן" (Fortune) את גוגל בתור מקום העבודה הטוב ביותר בארצות הברית. תנאי העבודה בגוגל נחשבים איכותיים במיוחד. העובדים נהנים משפע מסעדות, מתקני ספורט ושירותים שונים המוצעים להם בתוך מתחם החברה. הם רשאים להביא חיות מחמד לעבודה ולהופיע בנעלי בית ופיג'מה. החברה מציעה לעובדים שירותים רפואיים, לימודי שפות זרות וגן ילדים.

 

נציגי החברה רואים בתרבות הארגונית של גוגל סמל לגישה חדשה שהביאה תעשיית המחשבים לשוק העבודה. גישה זו רואה בתנאי עבודה משופרים מפתח ליצירת סביבת עבודה יצירתית ופורה.

 

ברם, המבקרים טוענים כי ההטבות השונות המוצאות לעובדי גוגל וחברות דומות, הם "כלוב מזהב" שתכליתו היא הפיכת מקום העבודה לעולם סגור, שכל צרכיו של האדם מסופקים בו וכך להביא לימי עבודה ארוכים של 12 שעות ויותר.

 

באופן רשמי, מצהירה חברת גוגל על מדיניות של שקיפות ותכליתיות בנוגע לחלל שהיא מקצה לפרסומות. פרסומת תופיע בגוגל במנותק מתוצאות החיפוש, ולטענת החברה היא אינה מקבלת תשלום עבור קידום של אתר כזה או אחר בדירוג התוצאות. כמו כן, החברה שומרת על מתאם בין הפרסומות למילות החיפוש שהוקשו.

 


ציטוטים

 

  • "זה נבע מעצלנות. סרגיי לא ידע HTML, וכאשר הוא בנה את עמוד הבית הוא השקיע יותר מאמץ בעיצוב הלוגו. הוא זה שבחר את הצבעים לאותיות השונות שמרכיבות את הלוגו שלנו, הוא אפילו לא שם בעמוד כפתור שעליו צריך ללחוץ כדי לבצע את החיפוש. הוא אמר: 'שאנשים ילחצו על מקש Enter'" (סגנית נשיא גוגל העולמית מריסה מאייר, על העיצוב המינימליסטי של מנוע החיפוש)

 

  • "אם יכולנו להמציא סם שיתקן את הזיכרון האנושי, היינו עושים את זה. הייתי הראשון לקחת אותו. ככל שיש לגוגל יותר מידע, אנחנו יכולים לעזור לך לחפש ולארגן לך את המידע. ניקח את הדואר האלקטרוני, לדוגמה. במודל הישן היית צריך לסדר, לשים הכל בתיקיות – זה כאן וזה כאן. המודל החדש הוא בלאגן. חדר מבולגן, אבל קל למצוא דברים בחיפוש. זה נוח למי שלא זוכר כלום" (מנכ"ל גוגל אריק שמידט)

 


מידע נוסף

 

מדריך: לסחוט יותר משירותי גוגל - תיבת החיפוש של גוגל יכולה להפיק הרבה יותר מאשר חיפוש אתרים סתמי. כך תוכלו בעזרתה לתרגם אתרים (גם לעברית‭,(‬ לבדוק שעה ומזג-אוויר בכל רחבי הגלובוס, ועוד. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

גוגל: פצצת מידע - מנוע החיפוש גוגל כולל 3.5 מיליארד עמודי מידע, שהופכים אותו לאנציקלופדיה הגדולה ביותר בעולם; מיליוני השאילתות שמופנות לאתר מספקות מידע מרתק על תחומי העניין של האנושות. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

האם גוגל כבר מרושעת? -יש מי שחושב שמאחורי התדמית המכובדת מסתתרת קונספירציה של ממש. ב-2001 ניסחו חברי גוגל את הקוד האתי של החברה. בסופו של דבר, הם הגו את הביטוי שנודע כמוטו שלה: "Don't Be Evil". בהדרגה מתברר שלהגות אותו ולפעול לפיו הם שני דברים שונים. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

גוגל מציגה חיפוש ממוקד יותר - מנוע החיפוש מאפשר לתחום חיפושים לפי סוגים (קטעי וידאו, ביקורות, דיונים), ולצפות בתוצאות על ציר זמן, על גבי גרף או על פי הקשר נושאי. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

הספרנים נגד גוגל ספרים - ארגוני הספריות האמריקניים יוצאים נגד ההסכם של גוגל עם המוציאים לאור. לדבריהם, שירות הספרים של גוגל ירושש אותן. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

איך זה עובד: המוח הסודי של גוגל - עשרות אלפי מחשבים המוסתרים באתרים חשאיים ברחבי תבל, נפחי אחסון עצומים ומערכת הפעלה מסתורית, כל אלו מאפשרים לגוגל לשרת מאות מיליוני גולשים מדי יום. הצצה אל מאחורי הקלעים של מנוע החיפוש הגדול בעולם. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

גוגל שוב מצנזרת - מנוע החיפוש הפופולרי הסיר מודעות מלים של ארגון ללא מטרות רווח לאחר שזה מתח ביקורת על חברת ספנות גדולה. לטענת החברה, מותר לה להפעיל "שיקול דעת מערכתי" בקשר למודעות. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

גוגל תצנזר תוצאות חיפוש בסין - על מנת לקבל רישיון לפעול בסין, הסכימה ענקית החיפוש העולמית לצנזר את תוצאות החיפוש שיופיעו באתר הסיני שהיא משיקה. בכירים בחברה מגדירים את ההחלטה כמשתלמת. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

גוגל לא צריכה לחסום אתרים אנטישמים - כדאי להפנים: גוגל הוא מנוע חיפוש ולא עיתון ואסור לדרוש ממנו לצנזר תכנים הזמינים ברשת, גם אם הם מפיצים רעיונות מעוותים. דעה מתוך אתר ynet.

למאמר המלא - לחצו כאן.

 

גוגל מציגה: פצצה ושמה כרום / פרשנות - ההצהרה של גוגל מאתמול על פיתוח מערכת הפעלה משלה, תשנה משמעותית את עולם המחשוב בשנים הקרובות. איך יראה מערך הכוחות החדש, למה זה טוב ללינוקס והאם במיקרוסופט צריכים להתחיל להזיע? דעה מתוך אתר ynet.

למאמר המלא - לחצו כאן.

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
JumpStarter
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות

YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
as34-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©