אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  האינדקס  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


בדיקת דרכונים של נוסעים העומדים לעלות על מטוס חברת "אוירון", 1947
בדיקת דרכונים של נוסעים העומדים לעלות על מטוס חברת "אוירון", 1947 צילום: זולגן קלוגר, לע"מ
 
מטוס על רקע מגדל הפיקוח, 1949
מטוס על רקע מגדל הפיקוח, 1949 צילום: טדי בראונר, לע"מ
 
אולם המכס בטרמינל הנוסעים, 1963
אולם המכס בטרמינל הנוסעים, 1963 צילום: משה פרידן, לע"מ
 
נמל תעופה בן גוריון, 1976
נמל תעופה בן גוריון, 1976 צילום: משה מילנר, לע"מ
 
בדיקות בטחוניות
בדיקות בטחוניות צילום: שאול גולן
 
טרמינל 3
טרמינל 3 צילום: גלעד קוולרציק
 
מגדל הפיקוח החדש
מגדל הפיקוח החדש צילום: אבי מועלם
 
 פורמט להדפסה  הדפס

ערכים קשורים
 המנדט הבריטי
 מלחמת העולם השנייה
 מבצע דני
 אל על
 התעשייה האווירית
 ספטמבר השחור
 חטיפת מטוס "סבנה"
 דוד בן-גוריון
 לוד


תחומים קשורים
 תעופה וחלל


 
 
 

נמל התעופה בן גוריון


Ben Gurion Airport

תקופת המנדט הבריטי |  לאחר הקמת המדינה |  הרחבת נמל התעופה |  מידע נוסף

נמל תעופה בן גוריון, נמל התעופה המרכזי והגדול ביותר במדינת ישראל לטיסות בינלאומיות, ממוקם בקרבת העיר לוד.

 

 


תקופת המנדט הבריטי

בשנת 1935 החלו עבודות התשתית הראשונות להקמת נמל התעופה בן גוריון, אז "נמל התעופה לוד". הנמל הוקם על ידי שלטונות המנדט הבריטי בארץ ישראל כחלק מתוכנית נרחבת לסלילת שדות תעופה בארץ ישראל שהייתה אז תחת שלטון המנדט. לאחר שנתיים, הושלמה בנייתם של ארבעה מסלולי בטון באורך של 800 מ' וברוחב 100 מ'.

 

בתחילה, נחתו בנמל התעופה מטוסים קלים בלבד. כאשר הושלמה סלילת המסלולים, החלו לנחות גם מטוסי נוסעים כבדים יותר. לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939, הצטמצמה באופן משמעותי הפעילות האזרחית בשדה התעופה וזה הועבר ממנהל התעופה האזרחי לידיהם של הצבא הבריטי והאמריקני שהפעילו את שדה התעופה כבסיס צבאי של חיל האוויר ובו בעת המשיכו את הרחבתו, בנייה וסלילת מסלולי המראה ונחיתה. פעילות זו נמשכה עד לסוף מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945.

 

עם תום המלחמה, התחדשה פעילות התעופה האזרחית בשדה התעופה ואף הגיעה לשיאים חדשים כגון: חניכת קו סדיר מארצות הברית לישראל לראשונה בשנת 1946, על ידי חברת TWA.

 

נמל התעופה לוד, 1950 (באדיבות ליה טהון וביתמונה)

 


לאחר הקמת המדינה

באפריל 1948 לקראת סיום המנדט הבריטי השתלטו על נמל התעופה כוחות פלסטיניים וחיילים מהלגיון הירדני. תוכנית מוקדמת להשתלט על נמל התעופה שהוטלה על חטיבת גבעתי, לא הוצאה לפועל.

 

כיבוש נמל התעופה לוד במצע דני, 1948 (צילום: לע"מ)

 

ביולי 1948, כבשו כוחות צה"ל את נמל התעופה ב"מבצע דני" וזה עבר לניהולו של משרד התחבורה. זמן קצר לאחר מכן, ב-24 בנובמבר 1948, נפתח נמל התעופה לוד באופן רשמי עם נחיתתו של מטוס חברת התעופה הצ'כית, אשר הגיע מפראג. ביולי 1949, התחילה חברת התעופה "אל על" את פעילותה מהנמל בטיסה ראשונה לפריס דרך רומא. בשנת פעילותו הראשונה של נמל התעופה, עברו בו כ-40 אלף נוסעים. בשנת 1950 התחילה חברת ארקיע להפעיל מן הנמל טיסות פנים ארציות לאילת, מחניים וחיפה.

 

משרדי אל-על באולם הנוסעים, 1951 (צילום: טדי בראונר, לע"מ)

  

בשנת 1953, הוקם במתחם הנמל "המכון הממשלתי לבדק מטוסים" (ולאחר זמן קצר הוסב שמו ל"התעשייה האווירית לישראל"). המכון, שימש אתר לשיפוץ, תיקון ובדיקת כל המטוסים האזרחיים וכן הצבאיים של כל הגופים בישראל. בנוסף, טיפל המכון גם במטוסים של חברות תעופה זרות.

 

ב-8 במאי 1972 חטפו חברי ארגון הטרור "ספטמבר השחור" מטוס נוסעים של חברת "סבנה", והנחיתו אותו בנמל התעופה לוד. נוסעי המטוס שוחררו בפעולה צבאית של סיירת מטכ"ל. ב-30 במאי 1972 ביצעו חברי ארגון קומוניסטי יפני, "הצבא האדום", שפעל בשליחות ארגון "החזית העממית", פיגוע רצחני באולם הנוסעים בנמל התעופה. בפיגוע נהרגו 25 איש. בעקבות פעולות אלה הוקשחה מדיניות האבטחה בנמל התעופה, נכון ל-2007 סדרי האבטחה בנתב"ג נחשבים לקפדניים ביותר. התוויות מדיניות האבטחה נעשתה כאמור לאור מספרן הרב של פעולות טרור תעופתי שכוונו נגד מטרות ישראליות וכן בהתאמה למוטיבציה הקיימת של ארגוני טרור לבצע פיגוע בנמל התעופה.

 

חילוץ בני ערובה ממטוס סבנה בנמל התעופה לוד, 1972 (צילום: רון אילן, לע"מ)

 

ב-1973 לאחר מותו של רה"מ הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, החליטה הממשלה להנציח את זכרו על ידי הסבת שם נמל התעופה ל"נמל התעופה בן גוריון" (נתב"ג).

 

בשנת 1977, חוקקה הכנסת את חוק "רשות שדות התעופה" אשר הסמיך את רשות שדות התעופה לפעול כגוף האחראי על תפעול, ניהול ופיתוח שדות התעופה במדינת ישראל. מאותה עת ואילך מתפקדת הרשות כגוף המנהל של נתב"ג.

 


הרחבת נמל התעופה

בשלהי שנות ה-60 שימש נמל התעופה את מטוסיהן של ארבע חברות תעופה שהפעילו קווי תעופה בינלאומיים מישראל ואליה. גידול זה במספר הטיסות הבינלאומיות הביא להעברת קוי התעופה הפנים-ארציים לנמל התעופה, שדה דב, בצפון העיר תל אביב. כאשר התרחש גידול נוסף בתנועת הנוסעים, החלו להתגבש לראשונה תוכניות להרחבת נמל התעופה, אולם אלו נותרו ללא מימוש למרות הגידול המתמשך בפעילות האווירית גם בשנים לאחר מכן.

   

במהלך שנות ה-80 בעקבות גידול במספר הנוסעים ובקווי התעופה העוברים בנתב"ג הורחב בניין הטרמינל, כמו כן נבנה מגדל פיקוח חדש בו הותקנו אמצעי תקשורת ומכ"ם משוכללים יותר. בראשית שנות ה-90, במסגרת ההיערכות לגל העלייה הגדול מברית המועצות, הוקם בנמל גם אולם לקליטת עולים.

 

בינואר 1994, קיבלה ממשלת ישראל החלטה לבנות טרמינל נוסעים שלישי בנתב"ג. בניית הטרמינל החלה רק באוקטובר 1998, והסתיימה, לאחר עיכובים מרובים בנובמבר 2004 .

 

הטרמינל החדש, 2004 (צילום: שאול גולן)

 

 


מידע נוסף

 

נתב"ג 2000 - פרויקט מיוחד לרגל חניכת הטרמינל החדש בנמל התעופה בן-גוריון. ערוץ התיירות באתר ynet.

לעמוד הפרויקט - לחצו כאן.

 

איי לאב יו טרמינל: הסיפור של נתב"ג - עולים חדשים מנשקים את אדמתו רגע לאחר שנחתו בישראל - וכל ישראלי בדרכו לחופשה מברך את הרגע בו הוא נכנס בדלתותיו. אבל מי מכיר את ההיסטוריה של נמל התעופה הבינלאומי שלנו? כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

נתב"ג 2004: היה שווה לחכות - אחרי שנים של ציפיה, עיכובים, מחדלים וביקורות קשות, נכנס טרמינל הנוסעים החדש של ישראל לשלב הפיניש. לבאים בשערי העיר הקטנה מצפה הפתעה ענקית: זה הולך להיות הטרמינל היפה בעולם. כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה  - לחצו כאן.

 

"התעופה האזרחית קורסת, נתב"ג - שער נכה" - מכשירים מיושנים, הפרעות קשר מסוכנות, גופים והנחיות שלא רועננו כבר שנים ופיגור טכנולוגי ביחס לשאר העולם - תמונה קודרת זו, אודות התעופה האזרחית בישראל, נחשפה במסיבת עיתונאים שכינסו שר התחבורה והאלוף לפידות, מי שחקר את הכמעט-תאונה בין מטוסי אל-על ואיבריה בנתב"ג. "בכל מקום שבו חפרנו לעומק התחלנו לראות קריסה. אנחנו במצב חירום". כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
JumpStarter
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות

YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
as28-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©