אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  האינדקס  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


מסגד הכעבה במכה
מסגד הכעבה במכה צילום: איי פי
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 מידע נוסף על מוחמד ומשנתו


ערכים קשורים
 מכה
 חצי האי ערב
 ח'דיג'ה
 פטימה
 עלי אבן אבו טאלב
 שיעה
 עאישה
 אבו בכר
 קוראן
 משה רבנו
 ערבים
 עומר אבן אל-ח'טאב
 תיאולוגיה
 אברהם
 יהדות
 נצרות
 ישמעאל
 רמדאן
 אסלאם


תחומים קשורים
 אסלאם
 ימי הביניים


 
 
 

מוחמד



חייו עד ההתגלות |  ההתגלות |  התחזקות מעמדו והפצת המונותיאיזם |  מוחמד והקוראן |  האסלאם לאחר מות מוחמד  |  מוחמד והיהודים

מוחמד (?570- 632), בשמו המלא אבו אל-קאסם מוחמד אבן עבדאללה אבן עבד אל-מוטליב אבן האשם, מייסד האסלאם ונביאו.

 


חייו עד ההתגלות
מלבד סיפורים עממיים ומסורות שונות, אין ידיעות ברורות על ילדותו ונעוריו. מוחמד נולד בראשית שנות ה-70 של המאה ה-6 לספירה, בעיר
מכה שבחצי האי ערב. הוא היה בן למשפחה מכובדת, אם כי לא אמידה מאוד. אביו מת בסמוך ללידתו, או זמן קצר לפני כן, ואמו מתה כשהיה בן שש בערך. לאחר מות האם התגורר אצל אחדים מבני משפחת אביו, בתחילה בבית סבו ומאוחר יותר בבית דודו. במסורת המוסלמית אין תיאור אחיד על שנות ילדותו, ובעוד כמה גרסאות מתארות תקופת ילדות ונעורים שגרתית, אחרות מציינות התפתחויות בתולדות העובר-הילד-הנער שרמזו על עתידו כשליחו של האל. דוגמה למסורת מסוג זה היא תיאור האירוע שבו הופיעו לפני מוחמד הילד שני מלאכים שטיהרו את לבו (שטפו את הלב במי שלג).

 

כשבגר עבד מוחמד בשירות סוחרת אלמנה עשירה בשם ח'דיג'ה, ובגיל 25 לערך נשא אותה לאישה (ח'דיג'ה היתה בת 40 בערך). לשניים נולדו בן אחד (שמת בגיל צעיר) וארבע בנות. פטימה, הבת הצעירה והידועה מביניהן, נישאה לבן דודו של מוחמד, עלי אבן אבו טאלב, שהיה עתיד לשמש כח'ליף השלישי וכאימאם הראשון בשושלת האימאמים השיעים. לאחר מות ח'דיג'ה נשא מוחמד נשים נוספות; החשובה שבהן היתה עאישה, בתו של אבו בַּכֲּר – מתומכיו המוקדמים של מוחמד.

 

 


ההתגלות

מוחמד נהג מדי פעם להתבודד במדבר – ככל הנראה כחלק ממסורת שהיתה נהוגה בפולחן האלילי של המקום. באחת מאותן התבודדויות, בהיותו בן 40 (ולפי גרסאות אחרות כמה שנים לפני כן), התגלה בפניו המלאך גבריאל. גבריאל הציג בפניו את הפסוקים הראשונים של הקוראן, ולפי דרישתו קרא מוחמד את האמור בהם.

 

כשהסתיים המפגש לא הבין מוחמד את השלכותיו, ומעט מאוחר יותר זכה להתגלות נוספת – בעוד הוא שומע את קולו של גבריאל קורא אליו מן השמים, נגלה לו חיזיון של אדם המיישר את רגליו. מוחמד שותק מאימה, ורק בהמשך, בעזרת אשתו ח'דיג'ה, הבין כי ההתגלות בישרה את תפקידו כנביא. ח'דיג'ה הסתייעה בדודהּ וָרָקָה, שהיה חבר בעדה קטנה של מונותיאיסטים בחצי האי. הדוד הסביר למוחמד כי התגלותו של גבריאל מקבילה להתגלותו ההיסטורית בפני משה המקראי, וכי משמעותה היא שמוחמד עתיד להיות נביא האלוהים.

 


התחזקות מעמדו והפצת המונותיאיזם
מוחמד התאושש והחל בהפצת האמונה המונותיאיסטית. הוא תיאר את ייחודו של אלוהים, הנותן שכר ועונש לפי מעשי האדם, הן בעולם הזה הן בעולם הבא. כמו כן הטיף להתנהגות הוגנת ולמתן צדקה לעניים. רבים נהרו אחריו, אך הצלחתו עוררה התנגדות עזה בקרב שבט קוּרַייש ששלט בעיר העשירה מכה. השינויים הדתיים והחברתיים שהציג כתנאי לחברה ראויה יותר איים על מעמד המשפחות המיוחסות של השבט. מעבר לסוגיה המעמדית, התקשו בני המקום לאמץ הטפה שערערה על המסורות הנהוגות במשך דורות. המתנגדים תקפו את מוחמד כחסר סמכות נבואית, וטענו כי הג'ין (השד) האוחז בו הוא האחראי לנבואותיו, כביכול.

 

ההתנגדות הידרדרה לבסוף לאיומים על חיי מוחמד ותומכיו, ומוחמד נאלץ לעזוב את מכה. בשנת 622 היגר עם תומכיו לעיר יַתְ'רִיבּ (200 ק"מ מצפון למכה). זו זכתה לשם חדש – "אל-מדינה" שפירושו "העיר", במשמעות "עיר הנביא". באל-מדינה התוסף לתפקידו הדתי של מוחמד תפקיד פוליטי, והוא הנהיג את העיר בשני המובנים. במסגרת תפקידו הפוליטי הכפיף למרותו את
השבטים הערביים והשבטים היהודיים שישבו באל-מדינה ובסביבותיה, וארגן מחדש את סדרי החיים בעיר. מהלך זה הביא, בתוך זמן קצר ובלי כפייה, להצטרפות השבטים הערביים לדת האסלאם (על יחסיו עם היהודים בהמשך).

 

יציאת הנביא ממכה – ה"הִיגְ'רַה", כלומר ההגירה  – היתה מהלך מכריע בקורות חייו של מוחמד ובפעילותו, וכפי שהתברר מאוחר יותר, בהיסטוריה המוסלמית ככלל. ישנה מחלוקת בשאלה אם ההגירה נעשתה ביוזמת מוחמד, בשל האיומים שהופנו כלפיו, או שמא היה זה גירוש פשוטו כמשמעו. כך או כך, היה בהיג'רה ביטוי למשבר קשה מבחינת מוחמד וקהילתו, שנאלצו להיכנע לקהילה החוטאת. בה בעת, ההצלחה בהתמודדות עם המשבר – שבאה לידי ביטוי במעמד שבנה לעצמו באל-מדינה – סימלה את נצחונו של הנביא ואת ניצחון האסלאם. חשיבותה של ההיג'רה כמהלך מכונן בהיסטוריה המוסלמית עומדת ברקע קביעתו כמועד ראשית הספירה המוסלמית (החליף המוסלמי השני עומר אבן אל-ח'טאב אחראי לקביעה זו).

 

מסגד הנביא מוחמד במדינה (צילום: איי פי)

 

לאחר ההג'רה פתחו המוסלמים ומנהיגם במאבק פוליטי וצבאי נגד מתנגדיהם. הם גברו על כוחות הצבא של שליטי האזור, ובמקביל, כאמור, השתלטו על מוקדי כוח בתוך אל-מדינה. מוחמד איחד בני שבטים שונים לקהילת מאמינים משגשגת, בנה מסגד באל-מדינה וקבע את סדרי הפולחן הדתי. בשנת 627, לאחר כמה קרבות נגד אנשי מכה – שהסתיימו בניצחונות של שני הצדדים לסירוגין – הטילו המכאים מצור על אל-מדינה. המצור נהדף, ומעמדו של מוחמד כנביא וכמנהיג ערבי המשיך להתחזק. מעט לאחר מכן כרת ברית עם הקוריישים, שליטי מכה, ובשנת 630 בערך, שמונה שנים אחרי צאתו מהעיר, שב אליה מוחמד עם אנשיו. מכה הפכה למרכז הרוחני של האסלאם.

 

במרס 632, על ראש הר ערפאת הסמוך לעיר מכה, ביטל מוחמד רבים מהמנהגים שרווחו בחברה הערבית עד אז. כעבור זמן קצר מצא את מותו. קברו באל-מדינה הוא מקום קדוש למוסלמים עד היום הזה.

 


מוחמד והקוראן

מוחמד הציג את הבשורה השלמה באמצעות הקוראן הנצחי, שמקורו בשמיים. בהצבת הקוראן אל מול עובדי האלילים שילב מוחמד בין רעיונות קיימים לבין עקרונות חדשים שגיבש על בסיס הרעיונות הקדומים. נבואותיו הראשונות עוסקות ביום הדין, בגיהינום המובטח לרשעים המתעלמים מן הבשורה ובגן העדן המובטח למאמינים. בהמשך עובר הנביא לדון בגדולתו של האלוהים וביחסו לאדם. השילוב בין ה"קדום" ל"חדש" באמצעות הקוראן היה הבסיס לדת המונותיאיסטית החדשה. 

 

הקוראן הנצחי. ספר קוראן מהמאה ה-13, קהיר (צילום: גטי אימג' בנק ישראל)

 

בקוראן סיפק מוחמד למאמיניו לא רק דת חדשה, אלא גם יצירה תיאולוגית חדשה. יצירה זו אפשרה את התפתחותה של ספרות דתית מוסלמית נרחבת, ובכך הניחה למעשה את היסוד לדת האסלאם בכללותה.

 


האסלאם לאחר מות מוחמד
מעבר לתפקידו של מוחמד כיוצר וכנביא של דת חדשה, הוא יצר גם ישות פוליטית חדשה – המדינה המוסלמית. ממשיכיו פעלו בשני מישורים משולבים: הפצת הדת המוסלמית והרחבת הישות הפוליטית המוסלמית.

 

לאחר מותו של מוחמד מונה אבו בכר – אביה של עאישה – כיורשו בהנהגת המוסלמים. הוא קיבל את התואר "ח'ליף" – שפירושו "מחליף" הנביא. סמכותו של הח'ליף אבו בכר, וסמכות הבאים אחריו, היתה פוליטית וצבאית, והוא נחשב כראש המדינה והקהילה המוסלמית (ההנהגה הדתית נותרה בידי העוּלַמָא – חכמי הדת המוסלמים). אף שבמרוצת השנים נהגו לייחס לח'ליפים הראשונים גם עליונות דתית מסוימת (אך לא עד כדי דרגת נבואה. מוחמד נותר הנביא היחיד), תפקידם היה פוליטי בעיקרו.

 

אבו בכר נלחם בשבטים שונים בחצי האי ערב שבחרו לנטוש את האסלאם אחר מות מוחמד, או לחילופין, המשיכו לקיים את הוראות הנביא אך שאפו לעצמאות פוליטית (האירועים נקראו "מלחמות הרִדָה", שפירושו "דחייה" או "פרישה"). אבו בכר ניצח בקרבות והצליח לאחד את חצי האי ערב תחת שלטון ריכוזי אחד, ומכאן ואילך החלה ההתפשטות המהירה של האסלאם אל מחוץ לחצי האי.

 


מוחמד והיהודים

בראשית פעילותו באל-מדינה ביקש מוחמד לצרף את שבטי היהודים היושבים בעיר לדת האסלאם. היהודים הגיבו ככל הנראה בזלזול ודחו את פניותיו. בתגובה האשימם בהסתרת מידע שיש בידיהם בדבר שליחותו העתידה של מוחמד כנביא, ובאופן כללי יותר, בהתעלמות מדברי נביאיהם. במקביל לטיעונים אלה ביצע מוחמד מהלך של ניתוק האסלאם מסממנים יהודיים. רעיון מרכזי במהלך זה היה תיאור אברהם המקראי כמאמין מוסלמי, והצגת היהדות והנצרות כדתות מאוחרות לאסלאם.

 

מעתה נטען כי האסלאם הוא המונותיאיזם המקורי, דתו של אברהם, שבנה את הכעבה (האבן הקדושה במכה, שאליה עולים המוסלמים לרגל) יחד עם בנו ישמעאל. כך גם נקבע בקוראן כי כיוון התפילה של המוסלמים ישונה, ובמקום ירושלים יפנו המאמינים למכה. כמו כן בוטל צום ה"עשור" שהקביל לצום יום הכיפורים היהודי וצוין ביום העשירי לחודש הראשון בלוח השנה המוסלמי. במקום זאת תוקן צום של חודש שלם –  צום הרמדאן. בסיכומו של דבר, סירוב היהודים להצטרף לאסלאם הביא להפרדה בין הדתות, אך מעבר לכך, היתה לו השפעה על תהליך העיצוב של דת האסלאם עצמה.

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
JumpStarter
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות

YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
as34-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©