אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  האינדקס  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


פנטום ישראלי על רקע נופי הנגב
פנטום ישראלי על רקע נופי הנגב צילום: בטאון חיל-האוויר
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 אתר חיל האוויר הישראלי


ערכים קשורים
 מלחמת המפרץ הראשונה
 מכ"ם
 דסו מירז'
 מלחמת ההתשה
 מלחמת יום הכיפורים
 טיל
 טנק
 דמשק
 מלחמת לבנון (הראשונה)
 מטוס
 נושאת מטוסים


תחומים קשורים
 תעופה וחלל


 
 
 

מקדונל דגלס F-4 פנטום


McDonnell Douglas F-4 Phantom

דגמים |  הפנטום בחיל האוויר הישראלי |  נתונים טכניים |  ציטוטים

מקדונל דגלס F-4 פנטום, מטוס קרב-הפצצה דו-מנועי רב-משימתי מתוצרת ארה"ב. במשך שנים רבות היווה ה"קורנס" (כינויו בעברית) את עמוד השדרה של חיל-האוויר הישראלי, ולזכותו נרשמו יותר ממאה הפלות של מטוסי אוייב.

  

"הפנטום" פותח בחברת "מקדונל דגלס", כיום "בואינג", כמטוס לנושאת מטוסים, המתאים לקשת רחבה של משימות. אב-הטיפוס המריא ב-27 במאי 1958, וזכה לשבחים רבים ונרכש גם על ידי חיל האוויר וחיל הנחתים האמריקניים. מאז ובמשך כ-23 שנים יוצרו כ-5,000 מטוסים ב-15 דגמים שונים.

 

מקדונל דגלס F-4 פנטום בצבעי חיל-האוויר הישראלי (צילום: בטאון חיל-האוויר)

 

ה"פנטום" הוא מטוס דו-מושבי, כששני אנשי הצוות יושבים זה מאחורי זה. במושב הקדמי יושב הטייס, האחראי על הטסת המטוס. במושב האחורי יושב הנווט, שהוא גם מפעיל מערכות הנשק. במקרה חירום, יכול הנווט להטיס את המטוס מהתא האחורי.

  

למטוס שני מנועי J79 של חברת "ג'נרל אלקטריק", המותקנים זה לצד זה, לאורך הגוף. במספר מטוסים, בהם מטוסי ה"פנטום" בחיל-האוויר הישראלי, הותקנו מנועי PW1120 מתוצרת חברת "פרט אנד וויטני" ששיפרו במידה רבה את ביצועי המטוס, אולם בשל אילוצים תקציביים בוטלו השבחות נוספות.

 

רבעיית פנטומים במבנה יהלום (צילום: בטאון חיל-האוויר)

 

 


דגמים

F-4B

 

הדגם הראשון פותח ישירות מאב-הטיפוס. הוא נרכש על ידי הצי האמריקני שהפעילו מנושאות מטוסים כמיירט חמוש בטילים, להגנת ספינות הצי ושיירות אספקה.

 

F-4C

 

מדגם זה נרכשו תחילה כ-580 מטוסים, שהיו מטוסי F-4B שהותאמו לפעולה יבשתית.

 

F-4E

 

הדגם, שהמריא לטיסת הבכורה שלו ב-30 ביוני 1967, הפך לדגם העיקרי של ה"פנטום", ו-1,389 מסוגו יוצרו. מטוס זה נבדל מהדגמים הקודמים בעיקר בשל התותח הקבוע שהותקן בו ביוזמת חיל האוויר הישראלי, אולם הוא גם מצוייד במערכות מתקדמות המעניקות לו יכולת משופרת במשימות אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. השיפור העיקרי הוא היכולת לשאת חימוש מונחה מדויק דוגמת פצצות מונחות לייזר ("פצצות חכמות").

 

F-4G

 

הדגם, המכונה "וויילד וויזל" (Wild Weasel; "סמור פרא"), הוא אחד הדגמים המתקדמים יותר של ה"פנטום". המטוס, שהמריא לראשונה ב-6 בדצמבר 1975, פותח כמטוס ייעודי ללוחמה בסוללות טילי נ"מ. דגם זה לקח חלק במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991.

 

 

RF-4E

 

בדגם זה הוסר התותח, ובמקומו הותקנו מספר מצלמות וחיישנים, המאפשרים למטוס לבצע משימות סיור טקטי ביום ובלילה.

 

פנטום נעזר במצנח לבלימה בזמן נחיתה (צילום: בטאון חיל-האוויר)

 

קורנס 2000

 

במהלך שנת 1980 החל חיל-האוויר הישראלי בתיכנון הראשוני של פרויקט לשיפור מטוסי ה"קורנס" שברשותו. ב-15 ביולי 1987, המריא אב-הטיפוס הראשון של המטוס המושבח, שקיבל את הכינוי "קורנס-2000".

 

"קורנס-2000", שנכנס לשירות בחיל-האוויר ב-9 באפריל 1989, נבדל מ"הפנטום" המקורי, בעיקר בתחום האוויוניקה. המכשור האלקטרוני שהותקן במטוס כולל מכ"ם מתקדם, מערכת תצוגה עילית הולגרפית וצגים רב תכליתיים.

התקנת הצגים והמערכות האלקטרוניות הנוספות צמצמו במידה ניכרת את עומס העבודה המוטל על שני אנשי הצוות, בעיקר במהלך ביצוע משימות מבצעיות.

 


הפנטום בחיל האוויר הישראלי

במשך מספר שנים סירבה ארה"ב למכור לישראל את ה"פנטום", אולם לאחר לחצים דיפלומטיים נחתמה בינואר 1968 עסקת ה"פנטומים" הראשונה.

 

ב-5 בספטמבר 1969 הגיעה לישראל רביעיית ה"פנטומים" הראשונה. ה"פנטום" היה מהיר יותר מה"מיראז'", נשא כמעט פי 6 יותר חימוש, צוייד במכ"ם מתקדם, ומגוון טילי אוויר-אוויר וטווח-הטיסה שלו היה כמעט כפול מהמטוס הצרפתי.

 

כחודש בלבד לאחר קליטתם בארץ החלו ה"פנטומים" בסיורים מבצעיים במסגרת מלחמת ההתשה עם מצרים. ב-11 בנובמבר 1969 הושגה ההפלה הראשונה של ה"פנטום" בחיל-האוויר: מטוס "מיג-21" מצרי. במהלך המלחמה נטלו חלק מרכזי בתקיפות העומק, שביצע חיל-האוויר כנגד מטרות אסטרטגיות במצרים, בין היתר בתקיפת מערך טילי הנ"מ. כושר נשיאת החימוש הגבוה שלהם, ביחד עם טווח הטיסה הארוך, הפכו אותם ל"מפציצים" של חיל-האוויר.

 

פנטום. מילא תפקיד מכריע במהלך מלחמת יום הכיפורים (צילום: בטאון חיל-האוויר)

 

ב-30 ביולי 1970 השתתפו ה"פנטומים" יחד עם מטוסי "מיראז'" בקרב אווירי עם מטוסי "מיג 21" מצריים שהוטסו על ידי טייסים סובייטים. בסופו של הקרב הופלו 5 "מיגים" - שנים מהם על ידי מטוסי ה"פנטום".

 

במהלך מלחמת יום הכיפורים היה ה"פנטום" מטוס התקיפה העיקרי של חיל-האוויר. המטוסים תקפו סוללות טילים, בונקרים וטנקים, הפילו מטוסים עוינים, ביצעו עשרות גיחות-צילום וסיור בשמי מצרים וסוריה ומשימות אוויר-קרקע כמו תקיפת שדות-תעופה, תקיפת גשרי-הצליחה בתעלת סואץ וכוחות מצרים בקו. כמו כן השתתפו המטוסים בהגנת שמי המדינה.

 

אחת התקיפות המפורסמות במלחמה היתה הפצצת המטכ"ל הסורי בדמשק ב-9 באוקטובר 1973. התקיפה נחשבה לנועזת במיוחד בשל מערך הנ"מ הצפוף שהגן על בירת סוריה. חיל-האוויר קיבל בעיצומה של המלחמה מטוסי "פנטום" נוספים, במסגרת "הרכבת האווירית" מארה"ב. המטוסים עברו התאמה מהירה לשירות בחיל, וחלקם אף הספיק להשתתף בגיחות מבצעיות במהלכה. למרות ההשגים הרבים שרשמו ה"פנטומים" אבדו לטייסות מטוסים רבים וטסיים רבים נהרגו או נפלו בשבי.

 

 

בב-9 ביוני, ביום הרביעי למלחמת לבנון הראשונה, נטלו מטוסי ה"פנטום" תפקיד מרכזי במבצע השמדת סוללות הטילים הסוריות בבקעת הלבנון.

 

באוקטובר 1986, במהלך תקיפה שגרתית בלבנון, נפגע מטוס פנטום של חיל-האוויר כתוצאה מתקלה טכנית. שני אנשי הצוות של המטוס, הטייס והנווט, רס"ן רון ארד, נאלצו לנטוש את המטוס. הטייס חולץ על-ידי מסוק קוברה במבצע נועז, לאחר שניתלה על מגלש המסוק. רון ארד נפל בשבי.

 

בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 הוצאו משירות פעיל מרבית מטוסי ה"פנטום" של חיל האוויר.

 

נכתב בסיוע בטאון חיל האוויר.

 


נתונים טכניים

פנטום - נתונים טכניים
פנטום - נתונים טכניים
סוג מטוס קרב דו-מושבי רב-משימתי
מימדים מוטת כנף - 11.68 מטר, אורך - 19.20 מטר, גובה - 5.00 מטר, שטח כנף - 49.24 מ"ר
ביצועים מהירות מירבית - מעל שני מאך, רדיוס תקיפה - 492 ק"מ, גובה מירבי - מעל 18 ק"מ
משקל ריק - 13,760 ק"ג,טעון - 28,030 ק"ג
מנוע שניים, ג'נרל אלקטריק J79-GE-17 בעלי דחף של 5,385 ק"ג כל-אחד. עם מבערים: 8,210 ק"ג
חימוש תותח וולקן 20 מ"מ ששה-קני בעל 640 פגזים, טילי אוויר-אוויר מסוג ספארו, סיידוינדר או פיתון. חימוש אוויר-קרקע במשקל של 7,257 ק"ג, הכולל פצצות ברזל ופצצות מונחות.

.

 


ציטוטים
  • מפקד חיל האוויר ורמטכ"ל צה"ל, דן חלוץ: "פנטום הוא הדבר המכוער הכי יפה בעולם. עד היום אני לא יודע איך הוא מתגבר על חוקי הטבע, ומצליח להתרומם. רק כשיושבים בתוכו, מגלים איזה סוס פרא זה. מכונה שמחזירה לך כפליים, אם אתה מתייחס אליה כראוי".

 

  • מפקד אחד מטייסות ה"פנטום": "למרות שהם נראים כמעט אותו דבר, ה'קורנס-2000' הוא מטוס שונה לגמרי מה'פנטום' הרגיל. השינויים האוויוניים הם שהופכים אותו למטוס חדש לחלוטין. למעשה, הלב של המטוס הן מערכות האוויוניקה. במהלך ההשבחה פשוט השתילו לו לב חדש, משופר בהרבה".

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
JumpStarter
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות

YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
as14-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©