אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  האינדקס
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


וירג'יניה וולף
וירג'יניה וולף 
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 על חייה ויצירתה


ערכים קשורים
 ויליאם שייקספיר
 פמיניזם
 מלחמת העולם השנייה
 רומן
 ג'יימס ג'ויס
 מרסל פרוסט


תחומים קשורים
 המאה ה-20 ואילך
 ספרות כללית


 
 
 

וירג'יניה וולף


Virginia Woolf

חדר משלך |  מידע נוסף

וירג'יניה וולף (1882 - 1941), סופרת אנגלייה, מחשובות הסופרים במאה ה-20. בכתיבתה הניחה את היסודות לצמיחתה של התנועה הפמיניסטית.

 

וולף נולדה וגדלה בלונדון, בת למשפחה מכובדת ומשכילה, אחת מבין שמונה ילדים. אביה, סר לסלי סטיוון, היה סופר ואיש רוח ידוע שם. הוא התאלמן מאשתו הראשונה, ממנה נולדה לו בת, ונישא בשנית לאישה שהתאלמנה אף היא, והביאה עימה לנישואיה השניים את שלושת בניה. לבני הזוג נולדו ארבעה ילדים, וירג'יניה אחת מהם. ילדותה עברה עליה במחיצת אנשים נודעים שנמנו עם באי ביתו של אביה, הסופר, ונראה כי המשיכה לעולם הספרות והכתיבה ליוותה אותה מגיל צעיר. בגיל 8 כתבה וערכה עיתון משפחתי שהמציאה - "חדשות הייד פארק גייט". כמקובל באותה תקופה (באנגליה הוויקטוריאנית), זכו הבנים לחינוך יוקרתי בפנימיית איטון ובקיימברידג', ואילו בנות המשפחה חונכו בבית על ידי אמן שלימדה אותן צרפתית, היסטוריה ולטינית.

 

ילדותה של וולף, מאושרת ונינוחה על פני השטח, כללה גם סוד אפל שהעיב על חייה שנים רבות. בהיותה בת שש התעלל  בה מינית אחיה החורג בן ה-18, מאורע אותו תיארה בפרוטרוט כעבור שנים במכתב לידידה. ב-1895, בהיותה בת 13, הלכה לעולמה אמה כתוצאה ממחלה. האב המתאבל הלך והסתגר בתוך עולמו הפרטי, ובכך הותיר את וירג'יניה ואת אחותה ונסה, חשופות עוד יותר למעשי גילוי העריות שביצעו בהן האחים החורגים. באותה תקופה חלתה באנורקסיה שלוותה במשבר נפשי קשה - הראשון בסדרה של משברים שעתידים היו לפקוד אותה בהמשך חייה. מספר פעמים ניסתה להתאבד.

 

לאחר מות אביה ב-1904, עברה וולף להתגורר ברובע בלומסברי שבלונדון, שם חברה עד מהרה לאנשי רוח צעירים, מעילית החברה הלונדונית, ביניהם הסופרים ליטון סטריצ'י וא' מ' פורסטר, הכלכלן ג'ון מינרד קינס ומבקר האמנות רוג'ר פריי. לימים נודע מעגל חברתי זה בשם "חוג בלומסברי". חבריו פנו עורף לערכי המשפחה הוויקטוריאניים ודגלו בפיתוח יחסים של ידידות עמוקה בלא קשרי נישואין. וולף היתה שותפה שוות מעמד לגברים, ולא סבלה מהמגבלות החברתיות והרוחניות שהיו מנת חלקן של נשים בנות דורה. יחד עם זאת, ואולי דווקא בשל כך, החלה להבשיל בה התודעה הפמיניסטית שמצאה את ביטויה בספרה הנודע "חדר משלך".

 

ב-1912 נישאה ללנארד וולף, סופר ואינטלקטואל יהודי שנמנה עם חברי הקבוצה. השניים היו נשואים 29 שנים, עד יום מותה של הסופרת. במשך כל חייהם המשותפים, הקדיש וולף את עיקר זמנו ומרצו לדאגה לשלומה הנפשי והבריאותי של אישתו. הוא ניהל יומן קפדני ומסודר בו תיאר את הלכי רוחה, את התקפי הזעם והייאוש, את פרצי היצירה ואת תקופות ההרעבה העצמית שלה. כמו כן, היה איש סודה בכל הנוגע ליצירה הספרותית והראשון שקרא את כתבי ידה. "ידעתי שאם דעתי לא תהיה חיובית לחלוטין, היא תשקע במרה שחורה ותתמוטט" - כך כתב פעם ביומנו. למרות אהבתה הגדולה לילדים, נכנעה וולף לעמדת בעלה ולעצת רופאיה, שאסרו עליה להרות מחשש שהדבר יפגע בבריאותה הנפשית. 

 

זהותה המינית של וולף, הן בחייה הפרטיים והן באופן שבו ביטאה את יחסה לנשים בכתיבתה, עמדה במרכזם של לא-מעט מחקרים ספרותיים. ידוע כי וולף ניהלה מערכות יחסים קרובות ואינטימיות עם נשים. בין היתר, כולל עזבונה מכתבים רבים לוויולט דיקינסון ולסופרת הלסבית ויטה סקוויל וסט, שתי נשים עימן היה לה קשר נפשי הדוק. ייתכן וההיבט המיני ביחסה לבנות מינה לא מילא מקום מרכזי בקשרים אלו, ואף נראה כי ביקשה בעיקר את חברתן של נשים מבוגרות ממנה, המזכירות יותר דמות אם מאשר בת זוג. כך או כך, אין ספק שוולף ביטאה בכתיבתה עולם נשי עשיר, מורכב ורווי ניואנסים, יוצא דופן בהתחשב בתקופה השמרנית והשוביניסטית בה נולדה.  

  

בשנת 1941 נתקפה וולף דיכאון בשל הפצצות הגרמנים על לונדון ובשל חששה מפני התפרצות נוספת של טירוף. לאחר שסיימה לכתוב את הרומן האחרון שלה "בין המערכות", פסעה לתוך הנהר ושמה קץ לחייה בטביעה.

 

מכלול יצירתה של וולף כולל מאמרי ביקורת, יומנים אישיים ומכתבים, מסות ספרותיות ורומנים. בראשית דרכה בתחום הספרות שימשה כמבקרת, ועד סוף ימיה לא זנחה סוג כתיבה זה. ברומנים הראשונים שכתבה, "ההפלגה הלאה" (1915) ו"לילה ויום" (1919), דבקה במבנה ובטכניקה מסורתיים. ברומן "חדרו של ג'יקוב" (1922) ניכר כבר סוג הכתיבה הספרותית שאפיין את וולף בהמשך - "זרם התודעה". ב"גברת דאלווי" (1925) היא מספרת על יום אחד בלבד בחייה של הגיבורה, כפי שעשה ג'ויס ב"יוליסס". ב"אל המגדלור" (1927) היא בוחנת את היחס שבין הזמן החולף לבין התפתחות אישיותם של הגיבורים. יצירתה "אורלאנדו" (1928) היא מעין רומן היסטורי קליל ופנטסטי. ב"הגלים" (1931) חרגה מצורות הסיפור המקובלות וב"השנים" (1937) שבה למבנה המסורתי של הרומן. הרומן האחרון שכתבה הוא "בין המערכות" (1941).
 

ליצירתה של וולף נודעה השפעה רבה על סופרי המאה ה-20, הן בזכות עיסוקה בזמן האישי וההיסטורי והן בזכות סגנון וטכניקת הכתיבה שלה. לצידם של מרסל פרוסט וג'יימס ג'ויס, נמנתה על מכונני המודרניזם בספרות.

 

מספריה שתורגמו לעברית: "גברת דאלווי", "אל המגדלור", "אורלאנדו", "הגלים", "חדר משלך". בשנת 2003 יצא למסכי הקולנוע הסרט "השעות" (בבימויו של סטיבן דאלדרי) המהווה עיבוד לספרו של מייקל קנינגהם, זוכה פרס פוליצר לשנת 1998. הסרט מתאר את עולמה של וירג'יניה וולף, ובמקביל, מגולל את סיפורן של שתי נשים המגלמות בחייהן וברוחן את "מרת דלאווי", גיבורת הרומן שכותבת הסופרת. 

 


חדר משלך

וולף פרסמה גם מאמרים רבים, שהידוע בהם הוא "חדר משלך" (1929) - מאמר מבוסס על שתי הרצאות שנשאה בקולג' לנשים, ובו היא בודקת את ההבדלים בין המינים ואת ההגבלות החלות על נשים בכלל ועל נשים שרוצות לעסוק באמנות. ביסודו של המאמר מצויה הטענה כי דיכוי כלכלי הוא ערובה חד משמעית לכיליון תרבותי.

 

כדי להוכיח טענה זו, המציאה וולף דמות בדיונית שהפכה מאז לאגדה פמיניסטית מובילה - אחותו של שייקספיר: כמוהו, גם היא נולדה עם כשרון כתיבה שמימי, אבל לתוך זהות מינית שקבעה את גורלה באופן נחרץ. כשהיו ילדים קטנים, התפצלו דרכיהם: הוא קיבל שיעורים פרטיים, היא נאלצה להקשיב להם מבעד לחור המנעול ולגלות מצוינות בתפירה וברקמה. הוא יכול היה לבחור את אהבותיו, לה נועדו נישואין של נוחות עם גבר שמאסה בו. הוא עזב את סטרטפורד על נהר האוון ועקר ללונדון, בירת התיאטרון, היא נאלצה לברוח מן הבית. לשניהם היו מחזות כתובים באמתחתם. שייקספיר היה למחזאי הנודע, בעל המוניטין העולמי, ואילו אחותו היתה קורבן לניצול מיני של בכיר בהיררכיה, מושא של חרם חברתי – והיא מתה מבלי שנדע עליה דבר, קל וחומר מבלי שפרי עטה יגיע לבמה.

 

"חדר משלך" הפך לאחת היצירות הקלאסיות של התנועה הפמיניסטית וחולל מהפכה הגותית עמוקה. טמונים בו גרעינים של רעיונות שהיו כמעט ביזאריים בשעתם, וכיום הם אבני היסוד של החשיבה המגדרית המערבית.

 


מידע נוסף

 

שיעור ספרות - מאחורי כל יצירה מתחבא יוצר, ומאחורי כל יוצר מסתתר סיפור. מסע בעקבות סיפורי חייהם של הכותבים הגדולים, בישראל ובעולם. פרוייקט באנציקלופדיה ynet

לעמוד הפרוייקט - לחצו כאן.

 

מחלת הכתיבה (קטע קריאה) - "למעשה, אורלנדו היה נגוע במחלה במשך שנים רבות. שום ילד לא התחנן מעולם לתפוח כפי שאורלנדו התחנן לדף נייר; לא התחנן לממתקים כפי שאורלנדו התחנן לדיו. הוא חמק משיחות וממשחקים, נחבא מאחורי וילונות, במסתור הכומר או בארון מאחורי חדר השינה של אמו - שחור גדול היה בקרקעיתו ועמד בו ריח נורא של לשלשת זרזירים - כשקסת הדיו בידו האחת, הקולמוס בידו האחרת וגליל נייר על ברכיו". קטע מתוך הרומן "אורלנדו".

לטקסט המלא - לחצו כאן.

 

מרפסת משלך - "אוקספורד, אוקטובר 1928: בחוץ מזרזף מן הסתם גשם טורדני, ובאולם ההרצאות עומדת וירג'יניה וולף ומספרת לקהל המאזינות שלה, כולן היו נשים, שעוד מעט קט, אם נשים יזכו לעצמאות כלכלית, הם יכתבו רומנים רבים וגם ישנו לנצח את פניה של הספרות האנגלית. ספק אם המאזינות יודעות שבשתי ההרצאות שנתבקשה לשאת טמון הגרעין לטקסט המכונן של החשיבה הפמיניסטית במאה העשרים. ספק אם ידעה בעצמה שהיא עושה היסטוריה". מאמר מאת אריאנה מלמד על "חדר משלך". 

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

זה לא גברת זה אדון - "הרעיון הזה, מהפכני יותר מכל מניפסט פמיניסטי של וולף, הוא קפיצה מחשבתית שפשוט לא אירעה קודם לכן בתולדות הספרות, למרות שמטמורפוזות פלאיות מלוות אותה מראשיתה: אורלנדו נולד כבן אצילים ומשורר גרוע בתקופת שלטונה של אליזבת הראשונה, ואורלנדו מסיים את חייו כאישה בסוף שנות העשרים למאה העשרים, מועד כתיבתו של הספר". מאמר מאת אריאנה מלמד על "אורלנדו". מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

השעות בלי וירג'יניה - "ולמה בכלל לטרוח לקרוא את וולף? כי אם ג'ויס היה אביו של זרם התודעה, הרי שהיא היתה אמו. כי למרות שחמש-מאות הלירות שהיא מציינת כחיוניות לכתיבה נשית הן, בכסף של ימינו, הרבה מאוד כסף, הרי שהעיקר כאן הוא ה'חדר משלך', אותו מרחב נשי פרטי שלא בכדי הפך לאייקון פמיניסטי". מאמר מאת נועה מנהיים על יצירתה של וולף. מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

מי מפחד מספרות אנגלית? - "'השעות' מתאר יום אחד בחייהן של שלוש נשים שונות בזמנים שונים: ניקול קידמן היא וירג'יניה וולף בשנתה ה-41; ג'וליאן מור היא לורה בראון, אשה בורגנית בפרבר בלוס אנג'לס בשנות החמישים, שנאבקת גם היא בין שפיות ואי-שפיות, בין בנה ובעלה שזקוקים לה כאם וכאשה, ובין החיים כפי שהיא רוצה אותם; מריל סטריפ, המכונה מרת דאלוויי, היא בעצם עיבוד מחודש לקלאריסה דאלוויי של וולף, משובצת בניו-יורק 2001". מאמר מאת שחר מגן על הסרט "השעות" ועל יצירתה של וולף. מתוך אתר ynet.

 

מלחמת יש ברירה - "הגרמנים טסו מעל לבית הזה אמש ובלילה הקודם. והם שוב כאן. זו חוויה מוזרה, לשכב בחושך ולהקשיב לזמזום הצרעות שבכל רגע ורגע עלולות לעקוץ אותך למוות. זה קול הקוטע את החשיבה הצוננת והעקיבה על השלום. אך זה צליל שפשוט מכריח אותך לחשוב על השלום – הרבה יותר ממיני תפילות ומזמורים". קטע מתוך הסיפור "מות העש" מאת וירג'יניה וולף. מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן

 

לשבור את הגלים - וירג'יניה וולף, באמצעות דמות הילדה "רודה", הולכת אל מקום שמעבר למילים, אל נקודת המבט של האלם ושל המוות. רונית מטלון על פרט מתוך הרומן "הגלים". כתבה באתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
ספורט
כלכלה
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetart
כלכליסט
בלייזר
רכילות
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית.evrit
דירות חדשות

YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
as20-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©