אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד
|שלום אורח
התחבר
|הירשמו ל-ynet

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


אדוארד סעיד
אדוארד סעיד צילום: איי פי
 
סעיד בהרצאה באוניברסיטה האמריקאית בביירות
סעיד בהרצאה באוניברסיטה האמריקאית בביירות צילום: רויטרס
 
 פורמט להדפסה  הדפס

ערכים קשורים
 אימפריאליזם וקולוניאליזם
 מישל פוקו
 אידיאולוגיה
 תורת הספרות
 מזרחנות, אוריינטליזם
 מלחמת ששת הימים
 פלסטינאים
 הארגון לשחרור פלסטין
 הסכם אוסלו
 יאסר ערפאת


תחומים קשורים
 סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
 ספרות כללית
 פילוסופיה


 
 
 

אדוארד סעיד


Edward Said

"אוריינטליזם"

אדוארד סעיד (1935 - 2003), איש רוח, חוקר ספרות ומבקר תרבות פלסטינאי-אמריקאי. בן למשפחה ערבית נוצרית אמידה שהתגוררה בשכונת טלביה בירושלים. בעת מלחמת העצמאות ב-1948 נאלצה המשפחה לעזוב את ביתה, שעבר לידי ישראל, ועקרה לקהיר.

 

ב-1951 היגר סעיד לארה"ב ולמד באוניברסיטאות פרינסטון והרווארד, התמחה בספרות אנגלית ובתורת הספרות, והמשיך בקריירה אקדמית כפרופסור לספרות ומבקר תרבות באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. ספרו "אוריינטליזם" שיצא לאור ב-1978 עורר התעניינות חסרת תקדים, והעמיד מייד את סעיד במוקדה של מחלוקת אינטלקטואלית חריפה ביותר. באמצעות שורה ארוכה של דוגמאות וניתוח פרשני של טקסטים מערביים המתייחסים לתרבות המזרח, ביסס סעיד את טענתו כי יחסו של המערב אל המזרח נגוע בראייה אירופוצנטרית. כלומר, נעשה תמיד מנקודת מבט הבוחנת את האחר מבעד למורשת התרבות המערבית, שופטת אותו לפי סולם ערכיה, וכמעט לעולם אינה חותרת להבינו בקונטקסט של תרבותו לפי סולם ערכיו שלו. התיזה של סעיד קוממה שורה ארוכה של אנשי אקדמיה, ממשל, ספרות ותרבות, שחלקו על טענתו כי חקר ההוויה המזרחית בידי המערב נועדה בראש ובראשונה לשרת את אינטרסים כמו כיבוש, שליטה והכנעה של עמי המזרח.

 

בעקבות מלחמת ששת הימים החל סעיד לגלות עניין בבעיה הפלסטינית, והתקרב לאש"ף. נודע כמבקר חריף של הציונות ושל המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים וכלפי שכנותיה הערביות. לאחר חתימת הסכם אוסלו והקמתה של הרשות הפלסטינית מתח סעיד ביקורת הן על עקרונות ההסכם והן על המשטר שכונן ערפאת בשטחים.

 


"אוריינטליזם"

בספרו "אוריינטליזם", שיצא לאור ב-1978, טען סעיד כי הקולוניאליזם הפיזי, של החזקת אדמות וכיבוש עמים, מביא עמו גם קולוניאליזם תרבותי. תרבות המערב דוחקת הצידה את זו של המזרח, רומסת אותה ובמקרים רבים אף ממוטטת אותה לחלוטין. בכל מגע בין המערב למזרח, לפי סעיד, חותר המערב לשמירת עליונותו, לרוב תוך דיכוי ורמיסה של המזרח.

 

ברוח הגותו של הפילוסוף הצרפתי מישל פוקו, הראה סעיד כיצד כוננה דמותו הסטטית, האקזוטית, הפראית והכנועה - כולן כאחת - של המזרח, כהיפוך או כתשליל של דימוי המערב בעיני עצמו: דינמי, מתורבת, רציונלי ודומיננטי. לאחר פרסום הספר קיבל המושג אוריינטליזם (מזרחנות) משמעות חדשה: לא עוד תחום אקדמי נייטרלי, שעניינו חקר ההיסטוריה והתרבות של עמי אסיה וצפון אפריקה, אלא שיח אידיאולוגי טעון, שנושאי המחקר שלו אינם המציאות וההיסטוריה הממשיות של המזרח לכשעצמן, אלא מערכת הפשטות מדומיינות, שנועדו בעיקר לטפח את הדימוי האירופוצנטרי של המערב ולאששו.

 

השיח האוריינטליסטי של המערב כלפי המזרח הוא בראש ובראשונה מתנשא, והיחס העומד בבסיסו הוא של עליונות פטרנליסטית, שבאה לידי ביטוי בעולם ייצוגים ודימויים המכוננים "אמת" חדשה בדרך של הבניית מציאות בעבור בני המערב. אולם גם בני המזרח מאמצים במקרים רבים את תפיסותיו של המערב כאמיתיות, ומתחילים אף הם להאמין בהן עם הזמן.

 

לפי סעיד, האוריינטליזם איננו פנטסטי או בלתי-אמיתי, אלא תוצר שנברא והתפתח במשך דורות רבים, תוך שזירת אלמנטים מיתיים-תרבותיים בתוך אמיתות, כחלק טבעי מתהליך הבניית מציאות פטרנליסטי-מערבית. באמצעות בחינת טקסטים רבים, קובע סעיד כי האוריינטליזם הוא בעצם מעין מסורת שנועדה ליצור חייץ בין מזרח ומערב, לאפיין הפרדה דיכוטומית בין השניים, תוך קביעת עליונות של המערב הנאור, המתקדם והתרבותי, אל מול המזרח "הנחשל", "המפגר" ו"הארכאי".

 

לפי סעיד, השיח האוריינטליסטי מכונן על יסודות חלוקה דיכוטומית בין מזרח ומערב, ועל הנחה בדבר עליונותו של האחרון. ההבדלים המציאותיים הקיימים בין המזרח למערב, עברו תהליך של שיפוט ערכי מבעד לפרספקטיבה מערבית, כך שהם יצרו העדפה ברורה לערכי המערב על פני המזרח. הטענה בדבר עליונותה זו של אירופה, באה לידי ביטוי כמעט בכל תחום: התקדמות טכנולוגית (מול נחשלות), נאורות (מול שמרנות), ערכים הומניים (מול עריצות), תרבות (מול ברבריות) וכיו"ב, וכך הופכת אמצעי לגיטימציה לקולוניאליזם הפיזי של מדינות המערב על עמי המזרח.

 

במשך שנים שלטו מדינות אירופה (והמערב) במדינות המזרח, והצדיקו זאת באותה עליונות שהיא תוצר ההשקפה האירופית והאוריינטליזם. השליטה הפיזית במדינות תורצה, בין היתר, ב"שחרור המזרח" מכבלי העבר, והבאת "האור המערבי" אל מחוזותיו האפלים של כדור-הארץ המפגר, במזרח. המערב הציג את עצמו (ובמידה רבה עושה זאת גם היום ללא הרף) כמי שמלמד את הילידים הנחשלים כיצד לחיות חיים טובים יותר, הוא משפר את תנאי חייהם, מביא להם פתרונות למחלות ומלחמות, ומציל אותם מפני עצמם. זוהי, בדרך כלל, ה"סיבה" שנותן המערב, הן לעצמו והן למזרח, לדיכוי ולכיבוש.

 

למעשה, המערב לוקח לעצמו את הזכות לבטא את המזרח, ולדבר בשמו. האירופים מייצגים את הילידים, ומתייחסים להבדלים לא במישור המעשי, אלא באמצעות יציקת משמעויות נוספות מעבר לפערים הממשיים. משמעויות אלו הן בדרך כלל בעלות מטען אסוציאטיבי שלילי, וגם כאשר הן "חיוביות" למראית עין, כמו במקרה של ייצוג המזרח והמזרחי כ"רומנטי" ו"אקזוטי", אין מדובר באמירה תמימה וחיובית, אלא בייחוס משמעות חיצונית למציאות הקיימת, והבנייה של שיח אשר במסגרתו המערב נמצא תמיד בדרגות גבוהות מאלו של המזרח.

 


יש לכם הערה לערך ?


חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©