חדשות  מיוחד  להיות שם
המחיר של טייסת 201
רונן ברגמן וגיל מלצר
פורסם: 02.10.03, 08:36
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות ב-27 דיונים
1. טיס שפן
ש.ר. ,   ירושלים   (02.10.03)
טיס שפן וגם שמאלן לא ישנו את עורם לעולם
2. כן גם בחיל אוויר היו מחדלים
א ,   ב   (02.10.03)
לא היה פיתרון טקטי טוב מספיק לסאם 6,והמודיעין הטקטי היה על הפנים,וכן לא כל המפקדים היו מעולים בתנאי המלחמה.חיל האוויר לפחות הפיק הלקחים והוכיח זאת ב 82,יש חילות שגם את זה לא עשו.
3. אותו י' , לאחר שעבר את ה"כמעט חורבן" ...למה מסרב היום?.
נעמה ,   נען   (02.10.03)
למרות ש-י' ידע שלא פתחנו במלחמה, ובכל זאת , קמו עלינו להרוג בנו, אז כן עתה, הוא לא השאיר את העבודה ה"מלוכלכת" לחיילי החי"ר, אלא עשה את המוטל עליו. כאז כן היום, חובה עליו לעשות את המוטל עליו, שאם לא כן, מי ערב לכך שגם חיילי החי"ר לא יסרבו כמותו ומאותם סיבות... ...או אז , יצמידו כל המחבלים מימינם ומשמאלם, ילדים ונשים וילכו בחופשיות להרוג בילדינו נשינו זקננו בכל מקום, גם בשיכוני משפחות בכל בסיסי חיל אויר, שם יושב הוא וחביריו ומשפחותיהם. בגלל הרקע המתואר בכתבה, הסירוב של י' וחבריו חמור יותר ויש להגיב בחומרה כנגד מעשים כאלה.
4. מצמרר
רועי   (02.10.03)
5. כל כך מתאים לו...
פלמוני ,   ישראל הקטנה   (02.10.03)
כל כך מתאים לי' שברח מהקרב אז והפקיר את חבריו לעשות זאת שוב היום ולתקוע סכין בגבם של אלו שנלחמים למען חיינו. ואח"כ יספרו לנו שכל החותמים הם מלח הארץ. אגב מהי אותה פרשיה בטחונית שהעיקה על גיבורינו היקר? אני מרשה לעצמי לנחש שמדובר ברשלנות כלשהי שלו שעלתה לאחרים במחיר יקר.
6. סרבנות והלם קרב
טייס מיל ,   חדרה   (02.10.03)
מתוך הטייסים הסרבנים ידוע על 4 שקבלו הלם קרב והפסיקו את טיסותיהם באמצע הלחימה. לפחות אצל חלקם הסרבנות היא חלק בצידוק עצמי.
7. תרגעו כולם
עפר   (02.10.03)
לכל מי שכתב בהתרגשות על המחדל כל הסיפורים הללו כבר התפרסמו זה תמיד מרגש מחדש אבל אין כאן הסתרה של שום עניין וכל הדברים הללו קרו גם במלחמות אחרות כולל ששת הימים עיין ערך גיבעת התחמושת שאחד המפ של הצנחנים חתף הלם וברמה שחטיבה שלמה התבלבלה בניווט - זה נקרא מלחמה
8. ניסיון אישי
אליוי   (02.10.03)
במלחמת ההתשה חיל האויר הישראלי לא פעל בגלל האמברגו הצרפתי למעשה לנו ולמצרים לא היה חיל אויר. רק באמצע שנת שבעים הגיעו הפנטומים הראשונים, כך שבשבעים ושלוש לא היו לנו טיסים מאומנים. במלחמת יום כפור הותקפנו פעמיים על ידי מיגים לוביים. כל המלחמה לא ראיתי אף מטוס ישראלי אחד וברור שלא זכינו לחיפוי אוירי כולל בזמן חציית התעלה , שאז הותקפנו על ידי הליקופטרים מצריים.
9. בעוד 5 שנים...הסרבנים של היום יתלוננו...
פפו ,   יפו   (02.10.03)
ולמה ?. פעם, מלח הארץ היו אנשי ה"שומר הצעיר", אח"כ , שאר הקיבוצניקים. אחר כך, באו המתנדבות משבדיה ואכלו את "מלח הארץ" ופסקה ההתנדבות בקיבוצים. אט אט, העירוניים תפשו את מקומם. ראשי השומר הצעיר, הודו לפני מותם, שהמגשימים של היום הם "גוש אמונים" וה"מתנחלים" וצריך להתקנא ברוח ההגשמה שלהם. אל תלינו אחי הטייסים הסרבנים, אחרי סרבנותכם , יהיו רבים מחובשי הכיפות שיחזיקו את הג'וי - סטיק בכסא הטייס. גם איתן בן אליהו היה דתי בצעירותו... הם יעשו זאת בשמחה, אף יצטרפו אליהם החרדים... ראו הוזהרתם !!! אל תבואו אח"כ ותתלוננו כי "גנבו לכם את המדינה". לסרבנות של היום יהיה מחיר שילדיכם ונכדיכם ישאו בתוצאות של מחדל סרבנות זה. שיהיה לכם לילה שקט ושנה טובה.
10. הייתי שם - -
מפקד בחיל במיל'   (02.10.03)
יום לפני פרוץ המלחמה עדיין היינו חיל האויר הכל יכול, עם תחושת כוח אדירה. החיל לא היה בנוי לעמוד ב"כיבוי שריפות" של הימים הראשונים, מתן סיוע נון סטופ לכחות היבשה. ח"א היה חייב לבצע "ניקוי טילים" יסודי לפי דרכו, על מנת להגיע למצב של "שמים נקיים". רק בתום שלב זה יכול החיל לתת את כל מה שהיה לו. היעדר מודיעין מקדים ויעיל בנושא הצטיידות כוחות הקרקע של האויב בטילי "סטרלה",השפיע קשות וגרם לאי מוכנות ולאבדן של מספר רב של מטוסי קרב, דבר שהיה בעוכרנו. ט.201 היתה מקרה קיצוני בכמות האבידות בחיל. בשאר הטייסות לא היתה בעיה מורלית משמעותית, או בעלת משקל חריג. החיל עמד בשחיקה גבוהה מאד, אף כי לא היה בנוי ללוחמה כה ארוכה. בתום המלחמה יושמו לקחים חשובים,שטופלו והובלו על ידי אלוף בני פלד,שיפורים : שקידמו אותנו הן בטכנלוגיות והן בשיפור השליטה בלחימה.
11. השאננות והזילזול בערבים ממשיכים גם היום
דני   (02.10.03)
ולכן המחדל עלול לחזור, מה עוד שיש כאלה שחושבים שהגענו אל עידן השלום.
12. הסרבנים
בכובד ראש ,   מעבר לקו הירוק   (02.10.03)
אז הטייסים הם כבר מזמן לא כ"כ טייסים
13. חיל האויר
אלון ,   ב"ש   (02.10.03)
יש לי שתי תגובות : 1. עמוס לפידות המפקד היותר גרוע שהיה אי פעם לחיל אויר - איני יודע איך הוא הצליח להגיע לתפקיד זה - אך רבות דיברו על יחסים בצבא בכלל ובחיל אויר בפרט. לך תדע- מה חשב דוד עברי כשהמליץ עליו לא על עמוס עמיר שהיה הרבה יותר טוב ממנו. 2. לא התפלאתי שאותו י' חתם על מכתב הסרבנים הרי מה מתאים יותר לטייס כזה אם לא לחתום על מכתב כזה . גם פחד גם חוצפה גם יוהרה וגם מרד.
14. המסמך אנושי המצמרר והמרגש שלא רואים
(02.10.03)
עוד לא ראיתי את הסרט בערוץ 10 אבל אני מחכה בקוצר רוח. מה שכן, אני חייבת לציין שבנוסף למחדלים והפספוסים שהיו במלחמה הזו בחיל הזה בטייסת הזו - היה סיפור אנושי מצמרר של טייסים עם הילה כמעט אלוהית סביבם, הילה שהחברה סיפקה להם מעצם היותם טייסים בחיל האויר הישראלי, שפתאום מצאו את עצמם במקום מרחפים באויר - מרוסקים באדמה , במקום חופשיים לנופף לשלום לכל הסובבים אותם המביטים בהם בהערצה - כבולים על ידי האויב. אנשים שהיו למעשה בחורים צעירים מאוד שנפלו בשבי. אני לא יודעת אם סיפור ההתמודדות שלהם יובא היום בסרט בערוץ 10 , אני יודעת שנכתבו מספר כתבות בנושא בעבר שהיו לדעתי חלשות ביותר וכשלו מהלעביר את הסיפור המדהים ועם זאת מצמרר שהתרחש בשבי . בנוסף, יש את הסיפור העצוב של הטיפול הכושל של הרשויות בפדויי השבי לכשחזרו ארצה ולאורך שנים רבות , וגם המשפחות שאיך לומר - לא היה להן קל - לא לנשים ולא לילדים. והסבל שרודף את חלקם עד עצם היום הזה בין אם בצורת סיוטים או במאפיינים אחרים. לסיכום - יש סיפור ענק שהתפספס בסיקור שהיה עד כה. סיפור שישאיר כל אחד בפה פעור ועיניים דומעות ככל הנראה.
15. אין לנו זכות לשפוט אלה רק אמפטיה לחוויה הקשה
תמר ,   ר"ג   (02.10.03)
קשה לי לקרוא את כל החוויות הקשות שעברו כל החילות במלחמה הארורה ההיא רק בגלל שקומץ נפוח בדרג הבכיר חשב שהוא יודע הכל, אני בזה להם וליוהרה שהייתה להם.
16. הבעיה של המגיבים פה
scorpia   (02.10.03)
של הרוב, שאין להם מושג מהו פרגון. כולם יודעים רק לכעוס, להאשים! לא לבדוק למה? ואולי הייתה סיבה מוצדקת?! אני מתייחסת לתגובה 6, 8 ולתגובות אחרות מכתבות אחרות. אנחנו עם שיודע רק להתלונן, להציק, להאשים... לא יודע ריך לפרגן ולעזור באמת! ואנחנו עוד נחשבים לעם סגולה! בושה וחרפה!!!
17. ראייה חד צדדית של מחברי הספר
י   (02.10.03)
עובדתית נכון שאותו מפקד טייסת "סחב" על גבו טראומה מאירוע קודם המסביר היטב מדוע חתם על מכתב הסירוב. עובדתית נכון שרון חולדאי הצעיר פיקד על הטייסת שהוכתה וציוות עצמו למשימות הקשות ביותר. אבל מחברי הספר התעלמו לחלוטין מחותם אחר על מכתב הסירוב, שאף הוא היה מפקד טייסת פנטומים. ותחת פיקודו ביצעה הטייסת את כל משימותיה בלי לאבד איש ! מחברי הספר התעלמו מכך שמפקד זה הבין מיד ששיטת תקיפת הטילים אינה רלבנטית בתנאים שנוצרו ולכן הגה שיטה חילפית שהצליחה. אם כך כתוב הספר זוהי כתיבה מגמתית.
18. המון דברים לא מובנים.........
יעקב ,   ק. גת   (02.10.03)
איך מפקדים כאלה נשארו בחיל האויר ועדיין מכונים "גיבורים...." , "מלח הארץ....". גם פה הפוליטיקה חוגגת.....
19. יפתח ספקטור
צביקה   (03.10.03)
הטחחס "עטור התהילה" הוא סתם פחדן שמפקיר את חיי חייליו, כאז כן היום.
20. השפן שמסתתר-הוא אתה
(03.10.03)
מי אתה שתשפוט????????? אהההה, ברור, אותו ה-נאור" שסטיגמה היא שמו הפרטי, האמצעי, ושם המשפחה!!!! המממממ... למה תחושת הבטן אומרת שעוד ימני קיצוני מפזר את הרעל הכה מוכר וכה ידוע????חבל על זמנך, א'שמע ממני.
21. מערכות הנ.מ. הסוריות
איש נ.מ.   (06.10.03)
לסורים היה טילי סטרלה(כתף)וטילי SA-6 שזוהי מערכת מתנייעת של טילי נ.מ.המתקדמת ביותר שהיתה לסורים במלחמה.לחיל האוויר לא היה מספיק מודיעין על טווחי הנעילה והטילים של מערכת זו.לכן חיל האוויר נלחם עם קשיים עצומים נגדה ועם אבדות.אבל קשיים אלה תרמו לשיפורים טכנולוגיים רבים כמו מזלט אלים שמתביית על מכם האויב ומשמידו ונשק מונחה ארוך טווח.מ82 אחרי שסוללות הסורים הושמדו תמיד יהיה יתרון של חיל האוויר על הנ.מ. הסורי,תמיד!
22. הסכמה מלאה לתגובה מס' 1
דני ,   גבעתיים   (06.10.03)
23. גם בארזים נפלה שלהבת
ע ,   י-ם   (06.10.03)
24. כבוד ללוחמי 1973 של ט. 201
(06.10.03)
בניגוד לרוב הכותבים אני דוקא הייתי שם ב-201 מהיום השלישי למלחמה ועד סופה. צריך שתזכרו כי רק רוח הקרב של הלוחמים שכן נלחמו (לא י') היא שהחזיקה את הטייסת כיחידה לוחמת למרות שלא קיבלו גיבוי ממפקדת הבסיס ולא היה להם מפקד מתפקד, עד שהגיע איתן בן אליהו. היו אלה הגברים שבגברים שידעו בדיוק מול מה הם עומדים ולמרות זאת הם רצו למטוסים ולא זרקו פצצות בים אלא על המטרה. אנשי המילואים המנוסים - ותיקי מלחמת ההתשה נתנו את היציבות והובילו מבנים של תקיפה שהצעירים רצו להיות המובלים בהם. מדינת ישראל חבה להם חוב עצום והם אינם מבקשים מאף אחד לפרוע אותו. תודות לעבודתם האמיצה נחסכו עוד אלפי הרוגים לצה"ל במלחמה. תודות להם הושמדו מערכי אספקה ועתודות שניסו להגיע לקו העימות. אני מציע לכל כותב שלא להתלהם מול טייס שכחותיו הנפשיים לא עמדו לו מול האיום המתמשך. זה שהוא בחר לבצע מהלך בלתי חוקי בחתימתו על מכתב הטייסים 2003 מחייב את שלטונות המדינה להעמידו לדין אבל אין לזה קשר להעדר תיפקוד כנדרש במלחמה ההיא. בניגוד גמור לזה אני מרגיש חובה לציין באופן מיוחד את השנוי המיידי שעשה איתן בן אליהו עם כניסתו לטייסת. שם ראיתי מה כוחה של מנהיגות והובלה של מפקד אמיתי תחת לחץ ואיך היא נוסכת בטחון בלוחמים המותשים.
25. טייסת האחת
אייל.א   (19.10.05)
זכיתי להיות פיקוד של חלק מהאנשים הנפלאים הללו . טייסת עם רוח ונשמה אשר הניעו אותה להשגים מרשימים . חבל שנסגרה .
26. טחו העיניים מראות
ארמנדו   (28.09.12)

תגובה מאוחרת מאד אך הכרחית  ולא יכולתי להמנע מלהגיב.

 

מדהים ששניים אלו עמוס לפידות  ויפתח ספקטור קודמו כאילו לא אירע דבר.

 

האחד לתפקיד מפקד חיל האויר והשני לדרגת תת אלוף.

 

היום אני מבין את סירובו של אל"מ רז, הטייס המוביל בתקיפת הכור בעירק לדרישה  לצרף את יפתח ספקטור לצוות התקיפה.

 

וכולנו יודעים עד כמה הוא צדק.

27. היום כבר כולם יודעים!!ןחצי מהמגיבים אהבלים!!
אבנר   (07.11.13)
המפקד שנעלם וחזר עם הלם קרב הוא יפתח זמר ולא יפתח ספקטור!!יפתח ספקטור נחשב עד היום לאחד האייסים שהפילו מטוסי אויב בסיטונאות!!נכון שאח"כ חתם על מכתב הסרבנים.
חזרה לכתבה