חדשות  דעות  מאמרים  זירת צו פיוס
עול היהדות, מחיר הדמוקרטיה
גדי טאוב, אלישע האס
פורסם: 28.11.06, 00:03
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 212 תגובות ב-212 דיונים
1. גדי טאוב איכזבת אותי - ציפיתי ליותר
אלי ,   חיפה   (28.11.06)
באופן עקרוני אני מסכים עם הניתוח שלך לגבי הקצוות בחברה הישראלית, אבל האם האחריות למצב הקטסטרופלי של הזהות היהודית החילונית רובץ לפתחם של המתנחלים?! הבורות המדהימה קשורה לרדידות הקיימת במערכת החינוך הממלכתית שבוגריה הולכים שולל אחרי ג'קו וחבריו, ואין לה דבר וחצי דבר עם מועצת יש"ע. המתנחלים צריכים לעשות את חשבון הנפש שלהם, אבל בבקשה לא להאשים אותה בחוליה הקשים של החברה החילונית קופת השרצים שלהם מספיק גדולה גם ככה.
2. אני מבין את פרופ האס ותיסמונת הגטו-ולמרות שאני מסכים עם טאוב
Ehad Haam-Zionist   (28.11.06)
אני לא מבין למה הוא נותן בביקורתו אותו משקל לקבוצה שולית (זאת המבקשת לבטל את אופיה הלאומי-יהודי של המדינה)-ולקבוצה האנטי ציונית השניה הרואה ביהדות דת מנחלת-ומבקשת לבטל את אופיה הדמוקרטי של המדינה) האדם המייצג ביותר בעיני את הסינתיזה הנכונה של "מדינת הלאום של בני העם היהודי, בעלת רוב יהודי מוצק-ודמוקרטיה לכל אזרחיה" הוא איש האשכולות פרופסור אהרן ברק, שרק פרש מנשיאות בית המשפט העליון בו הגן על עקרונות הדמוקרטיה ושלטון החוק במדינת הלאום הדמוקרטית שלנו. כמו שהלאום היהודי התפתח בזמן המקרא, ואיתו התפתחה הדת היהודית שתמיד היתה רק חלק מהלאום-כך עם אבדן החיים הלאומיים הריבוניים הפכה הדת למרכז החיים המגבש של העם(והלחצים האנטישמיים החיצוניים לא איפשרו לו בקלות להיטמע). טועה הפרופסור המכובד האס בקביעתו שכיום העולם מלא באנטישמיות-הוא לא, ולכן מתקיים שילוב רב של יהודים בחברה הכללית, ובחלקם גם נישאים מתוך בחירה אישית ולא לאומית. תפקיד ישראל והקהילות המקומיות הוא דווקא לקרב ולא להרחיק את ילדיהם של בני הנישואים המעורבים האלו, ולא להרחיקם(דבר שהאורתודוקסיה בישראל ובקהילות מסויימות עושה לצערנו בקנאות, אך יש קהילות אחרות המקרבות אותם למזלנו) ולגבי התאור של "הציוני ההומניסטי המאוזן"-אני מסכים לחלוטין עם גדי טאוב.
3. הרב-גווניות הגנטית, זה מה שמיחד את היהוד,
סולו   (28.11.06)
וזאת הסיבה שרבים מהם, הם בני אנוש מוצלחים. בתקופת השילטון הרומי, במקביל להתנצרות הרבתית, חלה גם התגיירות רבה. שבטים ועדות ועממים בארצות השליטה הרומית, מסביב לים התיכון, עברו ביוזמתם לנצרות או ליהדות, (בעיקר לנצרות, בגלל ברית המילה), כך שהיהוד המקוריים שכנו רק בא"י. ובכל ארצות הגולה, היהוד היו גויים שהתגיירו, בתקופת שילטונו של אדריאנוס, התחולל מרד בר-כוכבא, כשדוכא המרד, הרומאים השמידו את כל אוכלוסיית היהוד ששכנה ביהודה ושומרון, והשאירו לפליטה את רק את אוכלוסית היהוד ששכנה בגליל, ואוכלוסיה זאת התאסלמה במאה ה-9, עקב חוק שחוקקו השליטים האיסלמיים, שרק לתושב איסלמי מותר להחזיק בבעלות על קרקע חקלאית. כך שהקוד הגנטי המקורי של בני שבט יהודה המיתולוגי נמצא רק בכמה מערביי הגליל. לכן ההסבר היחידי למוצלחותם האנושית היוצאת דופן של היהוד, הוא דווקא עירבובי הגנים מכל העממים הגויים שהתגיירו לפני כ-2000 שנה. ושהקהילות היהוד נהגו להתחתן בקהילות יהוד שבארצות אחרות, וגם עם שכניהם הגויים. השיא של עירבוב גנטי בין היהוד, הוא קיבוץ ועירבוב הגלויות שבמדינת ישראל. צפוי לכן שבדורות הבאים יהיו כאן המוני בני אנוש מוצלחים, כבר כיום ישנם ניצנים של מגמה זאת, אגב, זאת גם הסיבה שארה"ב נמצאת במקום ראשון, מהבחינה התרבותית הכלכלית והצבאית. עירבוב גנטי של המוני עמים מכל רחבי העולם. אבל לא כל אחד מהיהוד הוא בן אנוש מוצלח, ישנו חלק קטן שדפוק גנטית, והם מהסמול המסומם היודו-אנטישמי, בעל הנפש המעוותת, השונאים את עצמם, ומתעבים את בני עמם, וסולדים ממדינתם.
4. טעות!
יעקב ,   ירושלים   (28.11.06)
יהודי ישראלי, שאינו שומר מצוות, שהוא אינו מאמין, יכול להיות יהודי ישראלי אוטנטי לחלוטין. הוא מדבר עברית, הוא מודע להיסטוריה היהודית , הוא מחנך את ילדיו באותה הרוח. יש להזכיר לפרופ' האס שכל אבות הציונות היו יהודים חילונים, ושהכוח העיקרי שהקים את המדינה בא מהיהדות החלונית.
5. ל - 3
יעקב ,   ירושלים   (28.11.06)
יש קירבה גנטית מוכחת בין הקהילות השונות, ספרדיות ואשכנזיות., ובינן לבין פלשטינים וסורים, דבר המוכיח שמקור היהודים בגלות הוא במזרח התיכון - ארץ ישראל. יש קירבה גנטית ברורה ביותר בין יהודי תימן לבין יהודי גרמניה. המחקר גם הוכיח שהקירבה הגנטית בין יהודי הקהילות גדולה הרבה יותר מאשר הקירבה בין היהודים לשכניהם הלא יהודים, דבר המוכיח שנישואי התערובת היו נדירים ביותר, וגם שהיהודים בגלויות אלה, אשכנזים וספרדים כאחד, הינם צאצאים של תושביה של ישראל העתיקה. תוכל למצוא פרטים על המחקר הגנטי בכל ספריה רפואית, למשל המאמר: Jewish and Middle Eastern non-Jewish populations share a common pool of Y-chromosome biallelic haplotypes. מאת: Hammer MF, Redd AJ, Wood ET, Bonner MR, Jarjanazi H, Karafet T, Santachiara-Benerecetti S, Oppenheim A, Jobling MA, Jenkins T, Ostrer H, Bonne-Tamir B. ב- Proc Natl Acad Sci U S A. 2000 Jun 6;97(12):6769-74.
6. היו גם אבות ציונות דתיים
יוסי   (28.11.06)
למשל הרבנים אלקלעי ומוהליבר ועוד נוספים כגון הרב קוק. אני מציע שהכותב ילמד היסוריה רלוונטית לתגובתו
7. לא יודע, מה עשו שטחים לישראל, אבל אלפי מיליארדים שהושקעו
(28.11.06)
השטחים, יחד עם התנתקויות הלכו עם הרוח ודילדלו את נגב וגליל (ואין מקום ריק בטבע).
8. שני הכותבים שואלים אותה שאלה
מיכל ,   ירושלים   (28.11.06)
והיא: איזו זהות יהודית ניתן ליצוק כיום לעולמם של היהודים הציוניים, שאינם רואים עצמם כיהודים דתיים. כל אחד מנסח את השאלה מכיוון אחר, ושניכם יחד משכנעים שחייבים למצוא פתרון. אבל איזה?? איך עושים זאת?? על כך במאמר הבא? דרושה כאן הבהרה.
9. אני מתבייש בחינוך הדתי שקיבלתי
צחי ,   ירושלים   (28.11.06)
ומייחל לילדיי שלא יסבלו מהתסביכים שמהם סובל כל אחד שאיתרע מזלו ללמוד הבלי חזל בוקר וערב. אני מקנא בכל ישראלי שלא מכיר את "שרשרת הדורות של המסורת היהודית" - שרשרת של גזענות, פחדנות ואפליית נשים. שרשרת שכל המהללים אותה עושים זאת מסיבות של סטטוס חברתי מפוקפק. אופיום להמונים, כבר אמרנו?
10. ליעקב(5).
סולו   (28.11.06)
בתוך כמאה מיליון המולקולות שבקוד הגנטי DNA, ישנם כמאה אלף גנים שונים. ומתמטית אפשר למצא סידרה זהה של מולקולות, או כמות מסויימת של גנים דומים. בין כל אוכלוסיה שהיא לאוכלוסיה אחרת. למשל, בין אוכלוסית האבורגינים באוסטרליה לבין אוכלוסית הנורווגים באוסלו. כך שכל המחקרים שנעשו על הגנום היהודי שווים לתחת. שהפרופסורים שעשו את המחקרים, ילכו ללמוד מתמטיקה בסיסית. הגנום הזהה של כלל בני אנוש נובע מכך... שהאדם הראשון היה כושי ממזרח אוגנדה. משם הוא התפשט לכל ארצות העולם, ומגוון הגזעים של בני אנוש, נוצר עקב הזדגוות של הכושי מאוגנדה, עם שבטים דמויי קופים ששכנו בכל ארץ וארץ. למשל הגזע הלבן שבאירופה נובע, מההזדגוות מסיבית של הכושי מאוגנדה עם הקוף הניאנדרטלי. הצבע הצהוב של תושבי מזרח אסיה נובע מהזדגוות עם הקוף מפקין. וכן הלאה... בסיכומו של דבר, כל בני אנוש למעשה מוצאם מהקופים. עם שמץ של הכושי מאוגנדה. לא מאמינים, תקראו את ספר האבולוציה של דרווין על מוצא המינים.
11. שני הכותבים החטיאו את המטרה
דניאל ת"א   (28.11.06)
והיא מה עושה אותנו ליהודים בתקופה המודרנית, מעבר לטריטוריה בא"י? ובכן לדעתי מדובר בהבנת הערכים הניצבים מאחורי המצוות שקיבל עם ישראל ויכולתו של כל יהודי-גם לאחר החילון שעבר על עם ישראל-להבין ולשאוף ליישם ערכים אלו. "דרך ארץ קדמה לתורה". היהדות מבחינה זו היא מערכת החוקים ההומניסטית הראשונה. גדולי ישראל הכירו בכך שתורה זו נתונה לפרשנויות ולהתמודדויות עם מציאות משתנה ולכן המכנה המשותף בין יהודים הוא עמוק יותר מטריטוריה או השתייכות פוליטית. כך נמאו שני הכותבים מעניקים לנו מאמר נוסף בסדרת ההתנצחויות בין הציבור החילוני לדתי לאומי כאשר האתיקה היהודית חשובה לאין ערוך בעידן המודרני יותר מהתנצחות זו.
12. אין ישראל אומה, אלא בדתה.
אורן ד. ,   מרכז   (28.11.06)
ההיסטוריה אישררה קביעה עתיקה זו. ומי שנטה להתרחק- הרי שבעל כורחו החזירה אותו סביבתו לשיוך היהודי. ומי שהתמזל מזלו - השתלב במרחב המחיה שלו אך אבד לעם היהודי. לא ניתן יהיה להחזיק זמן רב את הישראלי המצוי כיהודי בכוח. ראו דור 3 ובקרוב דור 4 לציונים בני זמנינו. הקשר שלהם, רופף עד לא ניכר. ההפסד הוא ל-2 הצדדים.
13. לפרופ' אלישע הס
תלמיד חכם   (28.11.06)
בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגדלה של חילונים שחוזרים למקורות היהודים כחלק מתהליך של גיבוש זהות יהודית-חילונית. אבל - לתהליך הזה אין לגיטימציה מצד היהודים הדתיים כמוך, ולכן תיקון שאתה מתאר כלל לא הגיוני. אלא אם כן - אתם הדתיים תתנו את הכבוד הראוי לחילונים היהודים ותכירו בכך שיש דרך נוספת להיות יהודי.
14. שני הכותבים מנסים להתמודד עם נושא מסובך באמצעים פרימיטיביים
פרופ' ד"ר משהו   (28.11.06)
הנושאים שהכותבים מתמודדים איתם הם כבדים מדי ל-YNET . הם כוללים: יהדות בתפוצה ובארץ, התבוללות, מדינה ודת, גבולות הארץ, הכלת הערבים בארץ, דמוקרטיה, ועוד ועוד. כל אחד מהנושאים האלו יכול לבד למלא ספרים רבים מבלי לשכנע. לכן, זה חסר סיכוי, אבל אני חייב לציין שפרופ' האס כולל ביהדות רק את מסורת ישראל סבא האורטודוכסית, ללא אפשרות להתחדשות או רפורמה. לדעתי אין אלו פניה של היהדות העתידית. היהדות לא תיעלם ע"י התבוללות, אם תחדש את פניה. אם לא תחדש את פניה, ממילא אין לה ערך מלבד הערך ההיסטורי. בניגוד למה שהאורטודוכסים אומרים, היהדות שלהם אינה תורת חיים בעולם המודרני. בקשר לבחירה שכותב עליה הפרופסור- אין ביהדות האורטודוכסית בחירה חופשית. כל ילד מינקות עובר שטיפת מוח שלא מאפשרת בחירה בגיל יותר בוגר. כל מי שחשב לצאת בשאלה יודע את זה! היהדות היא כפייתית! היא צריכה להתחדש כך שבאמת תאפשר בחירה. בקשר לכתיבתו של טאוב, הוא כותב רק עלינו ומתעלם מבעיית האיסלם העולמי. בקונפליקט שלנו עם האיסלם לא קיימת רק מועצת יש"ע והציונות שקדמה לה- יש גם אלמנטים פסיכולוגיים מסובכים שלנו ושל האיסלם רבוי רגשי הנחיתות והתיסכול.
15. צריך להפגיש אותם באמת, שיתווכחו זה עם זה
(28.11.06)
והדיון הזה יוליד דו שיח מעניין יותר ממונולוגים של כל אחד לחוד
16. טאוב חכם וצודק צודק צודק
הוא צודק   (28.11.06)
17. ל - 9: לפי השטויות שאתה כותב, לא קיבלת שום חינוך דתי.
בן   (28.11.06)
אני מבין שאתה ממש שומא את עצמיך, את עמך, את המסורת שלו ואת השורשים שלו. אבל להיות כזה שפל? להשתמת בסטיגמות שיקריות שמאכילים לאלה שלא יודעים כלום על מסורת ישראל? פשוט מגעיל!
18. גבי טאוב, אתה לא מתעמת אם הבעייה העיקרית ....
חדש   (28.11.06)
1. רעיון "מדינת כל אזרחיה" קשורה בעיקר לפלשתינים אזרחי ישראל, רק אתמול פרוסמו נתונים דמוגרפיים רשמיים על גידול % הפלשתינים אזרחי מדינת ישראל . Vנסיון לקשור את הבעייה לשטחים הוא פאתטי ןשיקרי. 2. מה הקשר בין התנחלויות ולבעייה הדמוגרפית? אין מניעה לספח מאקסימום שטחים עם מינימום ערבים ! זה המוסר בהיהודי במיטבו! היהודים שבו למולדתם ההיסטורית , הארץ איננה ריקה, נאפשר למתנחלים הפלשתינים לגור בשטחים במינימום ההכרחי. 3. כיצד יודעים מה הוא מינימום הכרחי? גבולות החלוקה שאומות העולם הקצו ליהודים - באותה מידה גבולות חלוקה מינמלסטיים בהחלט פתרון צודק. 4. חילופי שטחים? בבקשה, שטחי ארץ ישראל ההיסטורית פרושים גם בעבר הירדן ולא היתה שום סיבה שלא נקבל את החלקים הבלתי מיושבים שם. יהודי ישראל יכולים לוותר על שטחי עבר הירדן למען "הפלשתינים המתנחילם בארץ ישראל" . כל הנ"ל נשמע הזוי! אל אם נחליף במשפטים הנ"ל יהודי><ערבי נוכל לראות את האבסורד של הקמת עוד מדינה יהודית (בנוסף ל 40 הקימות) על שטחי המדינה הפלשתינית ההיסטורית - זה לא מוסר יהודי.
19. תגובה להאס ולגדי,בקצרה.
סראמאגו   (28.11.06)
האס צודק בדבר אחד, יצרנו פה גטו של יהודים בעל כרחם,ללא זיקה אמיתית ליהדות, ובעתיד גם לא תהיה זיקה לציונות זו רק שאלה של זמן עד שתתאפשר הגירה חופשית למערב , והופ גם אני בורח מכאן. בקשר לגדי טאוב, היו לי הרבה ציפיות לקרוא משהו פחות חלבי , קצת התאכזבתי למרות שבגדול התאוריה של שני הקצוות נכונה, אך ניתן לחשוב על השלכות נוספות לגביי האמצע, ולצערי רובן שליליות. כנראה שהשורה התחתונה שאין כאן עתיד למי שרוצה להיות איש קטן ונורמלי.
20. ישראל אומה! תשובה לאורן מתגובה 12
יובל ,   ירושלים   (28.11.06)
אתה טיפש. ההיסטוריה והמדע הוכיחו בדיוק את ההפך. ישראל היא אומה וניתן לאמת זאתי על ידי בדיקות Y- cromosom ו MTdna
21. גוון גנטי אחיד
ששון ,   ט   (28.11.06)
Y-Cromoson ו MTdna מוכיחים שבקושי היתה התבוללות יהודית עם עמים אחרים. שינוי הצבע הוא תהליך של אבולוציה. הכל מוכח.
22. מדינת ישראל נתנה ליהודים בלבד...
מנצור ,   כפר סבא   (28.11.06)
23. פרוסור נכבד,חופש בחירה אינו רק בין "גוי" ליהודי דתי.
יהודי חילוני   (28.11.06)
רק מי שמקיים תרי"ג מצוות הוא יהודי? מה? אם אני לא מגדל זקן ופיאות (אופס - גם אתה לא) אני כבר לא יהודי? ממתי יהודי שווה דתי? וממתי דתי שווה פרופסור אלישע האס? אני יהודי ברמח אברי. אינני "כפוי" להיות יהודי, ואיני זקוק לחותמת הכשרות שלך (אפרופו כשרות, אני חוטא גם בזה מדי פעם). אני מעדיף את מאיר שלו על הדף היומי בגמרא. נו? אז מה? לרדת לאמריקה ולחפש "שיקסע"? עצוב הוא שדווקא לפרופסור אין חופש בחירה כלל. הקאסטה אליה נולד מגדירה את זהותו ומהותו. על שכמותו נאמר: "יהודי בעל כורחו".
24. שניהם כתבו יפה
(28.11.06)
אבל התעלמו מהבעיה האמיתית, הבעיה שאנחנו בוחרים להתעלם ממנה כל כך הרבה שנים. המושג מדינה יהודית דמוקרטית הוא אוקסימורון. לא יכולה ליהות מדינה יהודית דמוקרטית, אלה אם כן נגדיר כמו שעשו הציונים הראשונים יהדות חדשה. ההגדרה ליהודי במדינת ישראל חייבת ליהיות אדם שהשורשים שלו קשורים בהסטוריה של העם היהודי בתוך זה גם מדינת ישראל והגירה למדינת ישראל ולא הדת היהודית. בעולם המערבי יש מדינת דת אחת ויחידה והיא הותיקן מדינה שהיא נתולת זכויות ריבוניות אני לא חושב שמדינת ישראל רוצה להידמות לותיקן בשום צורה. הדת והמסורת צריכות ליהיות בחירה של כל אזרח כמו בכל מדינה דמוקרטית אחרת. יש לעם שלנו מספיק חשיבות הסטורית כדי ליהיות זכאים לריבונות בעולם גם בלי הדת היהודית.
25. השטחים לא סופחו כדי לשמר מדינת עבדים בסמוך
שמעון   (28.11.06)
השטחים לא סופחו כי הם איפשרו לאוכלוסיה היהודית לשעבד את הכלכלה הפלסטינית ואת הפלסטינים כעובדים בגרושים וללא זכויות. במציאות היהודית-פלסטינית יהדות היא לא זהות אלא מעמד כלכלי. כישראלי שחי כאן אני לא צריך לא את היהדות ולא את הכיבוש שלכם, ולא משנה איך תנסו להצדיק אותם.
26. אני יהודי לא דתי
אבישי ,   ירושלים   (28.11.06)
גישתו של האס היא מצומצמת ואף מאיימת, כי הוא מוציא מן הכלל היהודי את מי שאינו דתי ואינו חלוץ-מתנחל בשטחים. התשובה של היא: מה שעושה צרפתי לצרפתי עושה אותי ליהודי [לא ישראלי]. מה עושה צרפתי אתאיסט לצרפתי: ארץ, שפה, תרבות- ספרות, אמנות, תאטרון, הסטוריה כולל החלק הקתולי דתי, שנמשך 1000שנה. כל זה עושה אותי ליהודי: ארץ, השפה העברית, התרבות היהודית והעברית, כולל ידיעת המקורות היהודים, ללא כל קשר לאמונה, הסטוריה יהודית[לא ישראלית]. האלמנטים האלה מספיקים ואין כל הכרח להוסיף את האלמנט הדתי. מי שרוצה להוסיף אמונה דתית - יוסיף.
27. בתקופות שונות בהיסטוריה בוצעו הקלות
(28.11.06)
בגיור ,היום זוהי חובה לאומית של ממש מצד רבנים לגייר במהירות את מאות אלפי הלא יהודים שעלו לארץ על מנת ליצור תשובה הולמת לסכנה הדמוגרפית במדינה ומצד שני חובה על הממשלה לתקן את חוק השבות ולמנוע הבאת"נכד של יהודי" לארץ כיוון שמבחינה מס' אין לדבר סוף
28. גדי טאוב- הפתעת אותי לטובה
מר בחור   (28.11.06)
כשנכנסתי למאמר הזה חשבתי לעצמי, הנה גדי טאוב מהטלוויזיה החינוכית, מהתוכניות המטופשות של הילדים, והנה, בכל זאת הפתעת אותי לטובה כשהדעה שלך נתנה מענה לשני הצדדים הקיצוניים, והייתה מדוייקת להפליא. לא ידעתי שאתה דוקטור, על כך קבל ח"ח. לדעתי דעתך נכונה, תבורך.
29. שני הכותבים מסרסים את היהדות לדמות של אורתודוכס
תדי ,   תל אביב   (28.11.06)
ולא כך הדבר. אולי ההפך. היהדות מכילה רבדים רבים בהרבה. הישראלי הוא גם יהודי, בעצם בחירתו בחיים בישראל. בשימוש בעברית, בשירות בצבא העם, בתשלום מסיו וכו'. כמעט כל ישראלי, בעיקר קוסמופוליט משכיל (ולרוב שמאלני) יכול לחיות חיי רווחה ושלווה בארצות ניכר המערביות, אך הוא בוחר לחיות בישראל. ואני מדגיש את המילה בוחר. ובכך הוא בוחר ביהדות, הוא בוחר להמשיך במסורת אבותינו (הקדומים, אלפיים שנה היהדות 'התקלקלה', אגב האורתודוכסים). ישראל איננה גטו, הרי אנו בוחרים להישאר בה ולשמר את ציביונהּ הדמוקרטי, הליברלי - הייחודי. כמובן שיש לסייג לגבי המיעוטים הלא-יהודיים בישראל, רק יש לזכור שהגדרתם העצמית לרוב איננה ישראלי כפשוטה, אלא מורכבת ורב-ממדית יותר. פשוט צריכים הפרופ' והד"ר לקרוא קצת על היהדות בהתגלמותה הציונית, מה שאנו מנסים לקיים כאן. ללמוד, רבותיי. אחד-העם, ברדיצ'בסקי, הרצל, סירקין, גורדון וכו'. אלו מעצבי הזהות היהודית שלעולהּ ולאורהּ אנו חיים, אם ביודעין ואם בטמטום חושים.
30. מספר 21 - אתה מוזמן לבוא ללמוד מדע
שחר ש   (28.11.06)
מה מוכח? בולשיט... רוב הבדיקות הראו שיהודים אירופים קרובים יותר לגנים של מדינותיהם משל יהודים ספרדים. הספרדים דומים בינם לבין עצמם ושונים מהערבים (למעט התימנים)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה