סביבה ומדע  מדע  גליליאו צעיר
מדע לילדים: מהם היתרונות של בְּעָיוֹת קֶשֶׁב ורִיכּוּז?
אביב נוף, "גליליאו צעיר"
פורסם: 14.09.07, 11:06
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות ב-97 דיונים
1. תודה על כתבה מעניינת
קשוב ומרוכז   (14.09.07)
2. נהדר
מגיבה ,   מהצפון   (14.09.07)
כל כך ברור ומעניין. מתי הכתבה הבאה?
3. הערות לכתבה
שי   (14.09.07)
ראשית הפסיכולוג המלומד התופעה הנקראת ADHD היא המצאה מעניינת אבל בגדר המצאה, אין לה תימוכין מדעיים, מעבר לכך לא כל ילד מסוגל לשבת 12 שנה וללמוד. יש פתרונות אחרים ולא כל הילדים אותו דבר. אם ילד מסוגל לשבת מול משחק מחשב שעתיים בריכוז מלא ואחרי כן לגלות תופעות של ריכוז נמוך בכתה הסיבה לכך היא יכולת למידה נמוכה ורמת שליטה אישית נמוכה. אבל אלו אינן בעיות ADHD. לכם הפסיכולוגים נוח לצטט ספרים ומידע מומצא שמקבל לגיטימציה מלאה של חברות התרופות שמרוויחות מכך המון כסף. אתה לא סוכן משנה מבלי שידעת נכון?
4. ולראיה: רבים מהמנהיגים והגנרלים המפורסמים
יוחזר בילדד   (14.09.07)
הוגדרו בילדותם כ"שובבים" ושאר מילים המסתכמות בסמיפטומים אילו. ומה היה קורה אים כולם היו מקבלים רטלין? היו לנו דור של כבשים!
5. מס' 3 אני מרחמת על הילדים שלך
מקור ראשון לתחושות   (14.09.07)
מס' 3 היקר ADHD היא אכן תופעה בעלת הוכחה מדעית! נוירולוג שהוא רופא לכל דבר מאבחן אותה. בתור אחת שמכירה את כל המאפיינים ממקור ראשון אני יכולה להעיד שהכתבה הזו לא רחוקה מהמציאות וילדים שאינם מסוגלים להתרכז בבית הספר זה לא בגלל שיכולת הלמידה שלהם נמוכה אלא זה בגלל שיש יותר מדיי גירויים חיצוניים שמסיכים את הדעת אני מקווה שאינך מגדל ילד עם הפרעת קשב כי אחרת הוא בוודאי מרגיש מושפל ומסכן!!!!!!
6. שאלה לי לאלו שמבינים....
מתוסבך....   (14.09.07)
אם אני חושב שבילדותי הייתי היפראקטיבי... וכן לא הייתי יכול להתרכז בשיעורים כי הרגשתי שהם משעממים ואין טעם שאני אשב בכיתה אלא אלמד הכל לבד...למיטב ידיעתי אני מחונן למרות שלא איבחנו אותי ככזה....ואני תמיד שם לב לדברים הקטנים ולפעמים זה משגע אנשים....אז סתם כדיי לדעת יש מצב שהצלחתי להרגיע את זה במשך השנים ולשלוט בזה בצורה הטובה ביותר ?? ולדעת לנצל את זה לטובתי....? לוידע אני מתוסבך עם עצמי בנוגע לזה...... שלחו לי לאימייל כל מה שנראה לכם...תודה...
7. לכל ילדי הADHD אתם לא פחות ולפעמים אף יותר מוצלחים מאחרים!
מ.ר. 901   (14.09.07)
שלום ילדים. שנים סבלתי מהפרעות קשב וריכוז. רק לאחרונה (בקייץ האחרון ממש) אובחנתי כסובל מהבעיה והתחלתי להשתמש בריטאלין. חשוב שתדעו ותבינו שאתם בכלל לא פחות טובים מאף ילד "נורמאלי", ולעיתים אתם אף יותר! יש לכם יכולת להתמודד עם המון מידע ברגע נתון, יותר מילדים אחרים (ממש כמו שכתב לנו כאן אביב נוף, הכותב...). ממש כשם שהצלחתי להוציא תואר ראשון ועכשיו אני ממשיך את לימודי ואין שום דבר שימנע ממני, גם ממכם אין דבר שימנע להתקדם ולהצליח. אולי טיפה פחות קל, אבל לא ימנע! שיהיה לכולנו שנה טובה ובהצלחה בכל מה שנעשה!
8. תגובה לשי (3)
גיא   (14.09.07)
נורא נוח להגיב ככה בעקיצה בלי שיש למישהו את היכולת להוציא אותך קטן קטן, הנה לך אם כן הזדמנות להיות אדם ישר. אתה מוזמן להגיב לי כאן. אני סובל מאותה "המצאה" שנקראת ADHD. אובחנתי רק לאחרונה ומאז אני נוטל ריטאלין. לפני שאובחנתי, הצלחתי להשיג בגרות מלאה, בצבא שרתתי ביחידה קרבית (כזאת שדורשת מעט מעבר לרק יכולות פיזיות) לאחר צבא השגתי תואר ראשון וכיום אני לומד שנה ג' בבי"ס לרפואה (להזכירך, אובחנתי רק לאחרונה!). מבדקי IQ שנערכו לי לפני שנים העלו כי אני בעל IQ גבוהה מהממוצע (ולפי תוכן ואפי הניסוח שלך אני בטוח שגבוהה משלך!). אז יאללה בחורצ'יק, בוא עכשיו ותתנצח איתי כאן ותספר לי שאני בעל יכולות אישות נמוכות משלך או משל כל אדם אחר. אגב, אם נחשוב לרגע יחד, (אם אתה מסוגל להביא את הגויאבה שאצלך בראש, לה אתה נוטה לעיתים כנראה לקרוא מוח, לידי מצב חשיבה...) מחד אתה טוען שבפסיכולוגים מצוטטים מהספרות מאידך אתה טוען שלהפרעה אין שום סימוכים מדעיים.אם לא היה ברור לך עד עכשיו, הספרות הזאת היא לא נובלה או רומאן ויש לה שם מאוד ברור: "ספרות מדעית"... אני ממתין לשמוע את פניני החוכמה הנוספים שלך
9. אקטואלי וחבל שלא מגיע לתפוצה רבה יותר.
שרה ,   נצרת עילית   (14.09.07)
מסכימה עם כל מילה. הילדים אכן ילדים מקסימים לרב אך הקושי היום שלמערכת החינוך אין פתרונות לילדים אלו. כשיש בכיתה אחת אחוז רב של ילדים בעלי קשב וריכוז וילדים היפראקטיביים מעל 25% מאד קשה להם לתפקד ולמורים ללמד. בעיות המשמעת מחריפות והופכות בלתי נמנעות. מה עוד שיש היום "גל" של הורים שמסרבים לתת ריטלין. כמורה אני חשה שלעיתים צריכה לתפקד על תקן של "קוסמת" שצריכה כל הזמן לדאוג לצרכיו של כל אחד ואחד. אגב, לא צויין כאן אבל פעמים רבות גם ההורים של ילדים אלו בעלי תופעות זהות.
10. מה לגבי הילדים שבאמת סובלים?
מגיב   (14.09.07)
ברור שלא כל אחד צריך להיות מאובחן עם ADHD. ברור גם שלא צריכים למהר לטפל תרופתית. אבל מה עם הילדים שזקוקים לזה? האם זו לא אכזריות וסוג של בורות להתעלם מהם ולטעון שהכל המצאה של הפסיכולוגים? האם זו לא גישה חשדנית?
11. למגיב 3
יודעת ,   דבר   (14.09.07)
איך רואים שאתה לא סובל מ ADHD? ואיך רואים שאתה כנראה לא מכיר אף אחד עם ADHD? ובמיוחד רואים שלא קראת את הכתבה כמו שצריך..... אנשים כמוך, עם דעות מיושנות שכבר אבד עליהן הכלח, הם אלו שמשאירים אותנו מאחור! בעולם אידיאלי, מי שסובל מADHD לא יפגוש אנשים כמוך וחייו יהיו כל כך הרבה יותר קלים!
12. סוף סוף כתבה מעניינת
(14.09.07)
13. כתבה מעניינת, המשיכו כך.
שרית ,   מרכז   (14.09.07)
חג שמח לכולם... :)
14. הסיום כל כך נכון,שלפעמים אני חושב שאני
(14.09.07)
הסיום כל כך נכון(בעיקר סעיף 3 ) ,שלפעמים אני חושב שאני סתם עצלן ,כי דברים מרתקים ובעלי אתגר אני עושה בלי בעייה ומעבר למצופה ,אבל הבעיה העקרית היא בדברים שבלונים החוזרים על עצמם כמו לפתור 10 תרגילים שלכולם אותה מטרה או אותה עבודה משעממת , הראש שלי מקבל קצר .
15. הבעיה: התמכרות לאדרנלין וסיפוקים מהירים
כד   (14.09.07)
תיארת יפה את המצב: 'הפעילו בּוֹ-זְמַנִּית את הטלוויזיה, את המחשב, השמיעו מוסיקה רועשת, הניחו מולכם אוכל טעים והפעילו את הטלפון הנייד כך שיצלצל.' ומה קיבלנו? שטף אדרנלין ועוד הורמונים, כדי להתמודד עם כל הגירויים האלה ולהגיב להם בזמן (וכל מי שניסה לתקשר עם 3-4 אנשים במקביל בתוכנת מסרים מידיים, ידע למה אני מתכוון). השטף הזה *ממכר*, ממש כמו סמים חיצוניים כדוגמת הרואין וקוקאין ושאר ממריצים ('ספידים'). ילד שחוה גירויים כאלה בגיל צעיר (כמו רוב בני הדור החדש), ירגיש 'גמילה' במקום כמו כיתה שבו צריך לשבת ולקרוא או לכתוב. ומה הפלא? מה שצריך לעשות הוא *לגמול* את הילדים מההתמכרות הזו לאדרנלין, ולתת להם גירויים חיוביים שיגרו אותם להתרכז בדבר אחד ולהעמיק. זו לא בעיה רגשית או נוירולוגית בהכרח (גם אם עליית האוטיזם בעולם עשויה לרמז גם על כך) אלא בעיה של קשר בין סיפוק לגירוי.
16.  מרשים ומרתק
143   (14.09.07)
כתבה מעניינת הצלחה מעבר למצופה
17. אני בן 42 וחבל שלא סיפרו לי על זה לפני 30 שנה
(14.09.07)
18. מגיב 3
תגובה ,   תמציתית   (14.09.07)
הבורות הבורות.....
19. ומי ששם לב שחלק ממשפטים בכתה מנוקד וחלק לא הוא בעל ADHD
הבחנתי   (14.09.07)
20. תופעות לוואי של הריטלין
אם לילד כזה בעבר ,   מרכז   (14.09.07)
חבח שלא הוזכרו בכתבה תופעות לוואי של הריטלין והן לא סימפטיות: חוסר תאבון והאטה בגדילה. הילד שלי נטל ריטלין במשך כשלוש שנים ופשוט הפסיק לגדול! היום יש תרופות חדשות במקום ריטלין, וכאשר אין ברירה וזה עוזר - צריך לקחת אותם, אבל צריך להיזהר.
21. אני בת 53 ורק עכשיו אני מבינה, סוף סוף, באיחור רב.
(14.09.07)
22. תודה על המידע
גם אני היפר   (14.09.07)
הכתבה מלמדת מאוד ואני חושב שגם אני אגש לאבחן
23. אוקיי...עם כך מה זה דיסלקציה?
(14.09.07)
24. כתבה מצוינת בהירה חכמה
שלומית ,   חיפה   (14.09.07)
25. יש משהו בדבריו של מס. 3 ..כנסו !!!
joe-joe ,   צפון   (14.09.07)
היום יותר מתמיד אנחנו מנהלים חיים תוך כדי תנועה ..קל לנו הבוגרים לבקר פלח נכבד באוכלוסייה שלא יכול לחיות תחת תכתיבים ביקורת ושליטה כל הזמן ..או יותר נכון מתי שאנחנו רוצים. נניח לשיגרת החיים בצד לרגע וננסה להעניק לאותם אנשים וילדים נפלאים שכביכול " סובלים מבעיה כלשהי" מרחב פתוח..מגוון רחב יותר של נושאי התעסקות.. דברים שמתאימים לאינטיליגנציה גבוהה כשלהם, והכי חשוב לא לשפוט. וכמובן חשוב לשים גבולות בנושאים של אלימות . אם היינו טורחים להבין שזה באמת לא הכי רלוונטי לשבת שעה בכיסא כי אף אחד לא יהיה חכם יותר ואפשר גם ללמד קצת אחרת בשיטות יותר חכמות היינו מגיעים לתובנות ורמות חינוך גבוהות ביותר. קחו הכל בסבלנות זה מה שאני ממליץ.
26. ADHD זו גם ברכה
שלום   (14.09.07)
אהבתי מאוד את הסיום, צריכים לזכור שאם עושים הכללה לגבי התכונות הבעיתיות של ADHD אז גם מותר לעשות הכללות הפוכות. תודה על כתבה מרתקת, כן ירבו
27. ברכה וקללה גם אני וגם בני בן ה10
אריק ,   מרכז   (15.09.07)
קודם כל תגובה ל 3.יש דבר כזה אני בן 46 ובני בן ה 10 ושנינו סובלים מזה. קשה להגיד אם זו ברכה או קללה יש יתרונות כמו הערנות לסביבה וקליטה מהירה של המתרחש יכולת שיכלית גבוה. בני עובר טיפול פסיכולוגי ומטופל ברטלין בבית הספר.זה קצת עוזר התהליך לוקח זמן. אני בגילו קיבלתי מכות רצח כי לא הבינו מה יש לי. בבית הספר רצו לשלוח אותי למוסד למפגרים.לא היו לי מחברות לא היתי צריך זכרתי הכל. ב 12 שנים ביליתי ב5 מוסדות וכיתה י לא סימתי. היום אני עובד מהנדס מתכנן סימתי בגרות ולימודי הנדסה . ועדיין קשה לי להתרכז.לפעמים זה בלתי אפשרי. לימדתי את עצמי להרגע ולהיות סבלני עם עצמי. לא תמיד זה קל . ובמיוחד להתמודד עם ילד עם אנרגיה אינסופית אבל עם המון תבונה וקליטה מדהימה.
28. ההסבר לריכוז מול מחשב מעט תמוה
דר' ברק ,   כפר סבא   (15.09.07)
קשה להאמין שהסיבה לצפיה בטלויזיה או מחשב היא עודף הגרויים. גם לאדם ממוצע קל הרבה יותר להתרכז בנושאים שמענינים אותו וזאת בהשוואה לריכוז שלו הוא נדרש כשעליו לעשות דברים בעל כורחו. הראה לי ילד שמתחיל לבכות כשהוא שומע שהמורה חולה ויש שיעור חופשי. אנחנו כופים על ילדינו ללכת לבית הספר במשך שתים עשרה שנים, כשרוב החומר הנלמד מועבר בדרך של הרצאה פרונטלית. והבחינות מבוססות על שינון, זכירה ושיכחה מיד לאחר הבחינה. ממילא לא זוכרים דבר משיטת למידה זו. (ראה תוכניות הריאליה שבה מתמודדים אנשים מבוגרים נגד ילדים) אם לא תוחלף שיטת הלימודים, אין סיכוי רב לילדים עם קשיי קשב. לעבור מהר ככול האפשר, לשיטת לימוד יצירתית, חוויתית עם הרבה פחות חומר שיש לזכור ולשנן.
29. זה רק חלק אחד מזערי של ההפרעה הלכתם הפוך
(15.09.07)
30. חברים- זו לא הפרעה, אלא שוֹנוּת! אנחנו לא מופרעים,אלא שונים
השונה   (15.09.07)
אני בעשור הרביעי של חיי, הגעתי מאוד רחוק ולא על אף השונות שלי, אלא בזכותה, ובזכותה כמעט בלבד! כשלומדים לתעל את הדרך השונה בה אנחנו חושבים לצרכים הנכונים, מגיעים גבוה יותר ורחוק יותר מכל האחרים- ה"רגילים". כמי שחי את זה - * ללא ריטאלין* אי פעם- אני לא אוהב את הגדרת "הפרעת" קשב וריכוז. מדובר באנשים מסוג אחר והגיע הזמן להכיר בזה. יכולת הלמידה וההבנה של ילד- לימים איש- מהסוג הזה היא מדהימה, אם רק לא ינסו בכח לכפות עליו את דרכי הלמידה של כל השאר.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה