סביבה ומדע  מדע  גליליאו צעיר
מדע לילדים: מהם היתרונות של בְּעָיוֹת קֶשֶׁב ורִיכּוּז?
אביב נוף, "גליליאו צעיר"
פורסם: 14.09.07, 11:06
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות ב-97 דיונים
31. למבוגרים שביננו ולכולם
לעולם לא מאוחר מדי   (14.09.07)
רבים מבין בעלי ה-ADHD הינם אינטילגנטיים מעל הממוצע ודווקא הם סובלים יותר. הם מצליחים יותר להסוות את הבעיה ומפתחים שיטות פיצוי כך שעד שמאבחנים אותם הם כבר אחרי אכזבות, ירידה בדימוי העצמי ולרוב בעיות רגשיות וחברתיות על רקע הבעיה הלא מטופלת. יש הרבה מחוננים בעלי ADHD וגם מפורסמים רבים ובהם איינשטיין ועוד רבים אחרים. בארץ, אחד המפורסמים הוא אברי גלעד. ריטלין היא התרופה הנפוצה ביותר ויש כמה סוגים של התרופה אבל חשוב לקבל גם טיפול רגשי (ע"י פסיכולוג) במקביל כדי לחזק את הילד - במיוחד אם לקח זמן עד לאבחון והדבר השפיע עליו. ריטלין גורמת לירידה בתיאבון ולכן כדאי לקחת את הכדור אחרי האוכל. אפשר להשתמש בשני כדורים לטווח קצר ולאכול באמצע. אין סימוכין מדעיים להשפעת הריטלין על הגדילה והגובה הסופי של הילד. לעולם לא מאוחר מדי להתאבחן. פעם לא היתה מודעות ורבים מבין המבוגרים של היום היו ילדי ADHD לא מאובחנים. חלק הצליחו להתגבר על המכשולים וחלק יכולים להתאבחן כעת ולפרוץ קדימה. הרבה מבוגרים מגלים על עצמם בעקבות אבחון הילדים וחשוב ללכת לאיש מקצוע שמתמחה ב-ADHD מבוגרים (עד היום יש כאלו שחושבים שזו 'מחלת' ילדות שעוברת בגיל 18. פחחחח). כשמדובר במבוגרים מוטב לגשת לפסיכיאטר שידע להבדיל בין הפרעת הקשב לבין הקשיים ש'נולדו' עקב חוסר טיפול בבעיית הקשב. ההיפראקטיביות יורדת עם הגיל ולכן נראה כאילו היא עברה (זאת אחת הסיבות שפעם חשבו שזה רק אצל ילדים) אולם זה בעיקר בגלל שמבוגרים מודעים יותר ונוטים לשלוט בהיפראקטיביות שלהם. אתם מוזמנים גם לקרוא בפורום למבוגרים ב'תפוז': http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=694
32. רק חבל שהליווי הפסיכולוגי כ"כ יקר
אבא לADHD   (15.09.07)
מעט מאוד משפחות של ילדי ADHD יכולות לעמוד בעלות של הליווי הפסיכולוגי לריטלין או הקונצרטה. מחיר הליווי מגיע ל-2000 ש"ח ואף יותר.
33. 3 צודק ועוד
אבא של א   (14.09.07)
ילד המרוכז במשחקים למניהם אינו סובל מהפרעת קשב. בית הספר בתצורתו הנוכחית נוצר לפני 100 שנים. הגיע הזמן להתעדכן ! המורים לא מסוגלים להשיג רייטינג. כן, רייטינג וקשב של הילדים. צורת ההוראה חייבת להשתנות.ילד שמחובר לעולם ברשת ורואה תכניות מדע (כן - טלביזיה), לא מרוכז בכיתה. חברו אותם בצורה מרתקת ועדכנית, מספר הילדים מופרעי הקשב יקטן להפליא. הרי לא יתכן קשב מקסימאלי למשחקים ובכיתה לא.
34. ל 3
יהודה   (15.09.07)
נראה לי שאתה אחד מהמורים הדפוקים שהיו לי בביה"ס, שגרמו לי להרגיש דפוק ומטומטם במשך הרבה שנים. בסופו של דבר הם טחנו חומר של 6 שנים במשמך 12, וזה היה משעמם להחריד שפשוט כבר היה מעניין יותר להתעסק עם דברים אחרים ולא להקשיב. לפחות עם כל מה שקשור למקצועות המדע אני מוכן להתחרות בהם היום וגם איתך.
35. תגובה ל3 (אתה לא מבין כלום) כנסו!
מגיב   (14.09.07)
"אם ילד מסוגל לשבת מול משחק מחשב שעתיים בריכוז מלא " אני מרגיש שאני חייב לסביר משהו לכל ההורים שם בבית !. משחק מחשב זה לא מורה ,זה גם לא דבר אחר שצריך להתרכז בו : יש מסך מלא בדברים זזים צבעים וקול צריך להפעיל את הידים אל המיקלדת וגם אכבר ,לפעמים גם לדבר אם החבר בטלפון זה לעשות הרבה דברים בו זמנית ,זה בדיוק הדברים אנשים אם "ִבְּעָיוֹת קֶשֶׁב וְרִיכּוּז" טובים בהם לכן אין מקום להשווה , אם המורה היתה גם מפעילה אותם באיזה צורה היא היתה מקבלת יותר קשב וריכוז אני מבטיח לך!
36. חייבת תגובה על הברכה שבADHD לקרוא ....
אמא לכזו וכזו   (15.09.07)
אני אמא לילדה מחוננת וילדה עם ADHD וזה מדהים מה שהילדים המוכשרים האלה מפיקים מעצמם פעם בשיחה עם הבנות אמרה לי הילדה המחוננת שילדים כמו אחותה הם שהופכים בעתיד לאנשים שמשנים את העולם כי הם מעזים ובגלל האימפולסיביות שלהםאין פחד שחוסם אותם מלפרוץ גבולות לטוב ולרע כמובן תלוי במידת הניתוב שההורים מובילים את הילד... מדהים
37. שיטת אלבאום יכולה גם
רויטל ,   מרכז   (15.09.07)
לעזור: להרגיע את האימפולסיביות, ללמד להתאפק, להתחשב בתור וסדר , בהרפיה וחיזוק הבטחון ועוד. כתבה מצויינת!
38. קלה היד על ההדק
איתי ,   דרורי   (15.09.07)
לא כל ילד שקצת קשה לו עם הלימודים סובל מהפרעת קשב וריכוז, ולא כל ילד שיש לו קושי מסויים להתרכז הוא לא נורמאלי. צריך לזכור שמה שאנו מבקשים כיום מילדינו זה הלא נורמאלי, האם אי-פעם בהתפתחות האבולוציונית של האדם היה צריך ילד בן 6 לשבת 7 שעות ליד שולחן ולהתרכז בדברים לא אטרקטיביים, כמו ספרים ומחברות? האדם לא ממש בנוי לדברים הללו, ולפעמים ילד שקשה לו ללמוד ולהתרכז, הוא בסך הכל ילד, בואו נרפה ממנו קצת. שזה יעניין אותו קצת יותר, בגילאים מאוחרים יותר, הוא ילמד, תנו לו עוד קצת להיות ילד. ד"א, אישית אני כן סובל מבעיות קשב וריכוז אך בכל זאת השלמתי בגרויות לאחר הצבא וסיימתי תואר ראשון.
39. מספר 3 הוא סתם סיינטולוג פנאטי
(15.09.07)
40. כתבה מצויינת, הייתי מרותקת לכל מילה..
עדי   (15.09.07)
הבנתי המון דברים שלא ידעתי.. תודה רבה.. וכן ירבו כתבות כאלה מוצלחות.. שנה טובה וחג שמח
41. חסרה התייחסות ל-ADD
Dave ,   מרכז   (15.09.07)
ילדים רבים סובלים מהפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות. המורים לא מתלוננים על ילדים אלו כי הם שקטים ובעלי הישגים לימודיים ממוצעים. כדאי לכול הורה המבחין בפער בין הרמה השיכלית לבין ההישגים הלימודיים לגשת עם הילד לאיבחון. זיכרו - ילדים אלו מתוסכלים עקב הפער בין היכולת לביצועים ואכן סובלים.עיזרו להם! שנה טובה!
42. בעיות קשב וריכוז
מירי ,   אשדוד   (15.09.07)
אני בת 35 אם ל שלושה ילדים כאשר שניים מתוכם מאובחנים ב- ADHD .לאחר קריאת כתבה זו שמתי לב שמרבית התופעות הקשורות לאבחון זה מצויות גם אצלי באופן אישי. האם ADHD זה דבר גנטי ? והאם רצוי שגם אני אגש לאבחון אצל פסיכולוג ?
43. סוף סוף כתבה שאפשר לקרוא ולהבין
לילך, אמא לילדה adhd   (15.09.07)
כל הפסיכולוגים שכותבים מאמרים מקצועים גורמים לבלבול רב, ומוסיפים פחד על הפחד הקיים. בתי מקבלת ריטלין, והחיים שלנו לפני הם לא מה שהחיים שלנו אחרי. יצאנו מהחושך אל האור.
44. תגובה ל- 23- מה זו דיסלקציה
אני ,   צפון   (15.09.07)
דיסלקציה היא לקות קריאה וקשורה אך ורק לקריאה. מאבחנים דיסלקציה כאשר ילד אינו מצליח ללמוד לקרוא, למרות שכל התנאים שניתנו לו הולמים (הוראה טובה, מצב נפשי-רגשי תקין ללמידה ועוד) וכאשר יש פגיעה ביכולות מסוימות שקשורות לעיבוד השפה. יש נטייה לכנות את כל לקויות הלמידה (וכן הפרעות בקשב וריכוז) "דיסלקציה", אבל דיסלקציה היא לקות שקשורה אך ורק לקריאה. היא יכולה להופיע לפעמים עם הפרעת קשב וריכוז או עם לקויות למידה אחרות, אך זו לקות העומדת בפני עצמה.
45. קשה להתרכז........
יתרון מענין נוסף   (15.09.07)
קשה להתרכז במה שלא מענין ויותר קל להתרכז במה שמענין לכן ADHD לא מעטים זוכים להתרכז דווקא במה שמענין, ומפתחים אישיות מיוחדת.
46. למדתי הרבה מהכתבה
לא יודע ,   שם   (15.09.07)
למדתי על עצמי ועל הילד שלי הרבה, תודה רבה
47. מתי הכתבה הבאה?
יהי רצון ,   ארץ   (15.09.07)
48. שכחו פן מאוד חשוב -הטיפול התזונתי!
עירית- מטפלת בתזונה   (15.09.07)
באמצעות התזונה ניתן מצד אחד להרגיע את מערכת העצבים, ומצד שני לחזק אותה. היום יותר מתמיד מוצאים את הקשר ההדוק בין תזונה להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. אשמח לעזור למי שצריך: עירית - iritor@gmail.com
49. גם אני סובל מ hdad
אסף חדד   (15.09.07)
גם אני סובל מהמחלה המוזכרת ואני מחונן ואני לוקח ריטאלין ולכל אלו שאומרים שאנו חנונים ומוזרים אז זה טעות
50. מי יכול לתת תשובה?
חיים ,   ק. גת   (16.09.07)
בני מוגדר כבעל בְּעָיוֹת קֶשֶׁב ורִיכּוּז. בכל תקופת חטיבת הביניים והתיכון נטל ריטלין ואיכשהו גמר את התיכון כולל בגרות מלאה. לפני הצבא גם הספיק לסיים הנדסאי מכונות. מה עושים במשך השירות הצבאי? האם ממשיכים עם ריטלין? האם לחשוף את הבעייה בפני הצבא?
51. מה שחשוב שההורים יהיו ערים לבעיה
מ   (16.09.07)
ולא יבואו נגד הילד אלא עם הילד ויתמכו בו מול בית הספר
52. ל-42, זה גנטי ועובר כמו תכונה דומיננטית בתורשה
שחר   (16.09.07)
זה הרבה יותר מסביר שלהורה עם ad(h)d יהיו ילדים עם ad(h)d, ולהיפך עוד יותר! הרבה מאוד הורים אבחנו את עצמם אחרי שילדיהם אובחנו. את חייבת לאבחן גם את עצמך. אף פעם לא מאוחר.
53. חבל מאוד שלא הוזכרה גם הפרעת קשב ללא היפראקטיביות ADD
ADD   (16.09.07)
ילדים עם ADD קשה מאוד לאבחן. הם דווקא שקטים, לא נוטים לפעלתנות יתר, לא מפריעים בשיעורים. הם ילדים מקסימים, אבל סובלים פחות או יותר מאותן בעיות של ילדים עם HDHD, רק ללא ההיפראקטיביות. קשה מאוד לאבחן אותם בגיל צעיר, אבל הנזק שיכול להיגרם לילדים לא מאובחנים כאלה הוא עצום, הרבה מעבר לאי הצלחה בלימודים (וזה כולל במקרים קיצוניים התנתקות ממסגרות, התמכרות לסמים, עבריינות). מה שנתפס בעיני הוריו/מוריו/חבריו כ "אסטרונאוט" הוו בדרך כלל ילד עם ADD. אלו הילדים החולמניים, בדרך כלל אאוטסיידרים מבחינה חברתית, אלו הילדים שעליהם אומרים המורים שהם לא מתאמצים מספיק, שהם לא ממצים את הפוטנציאל וכן הלאה. הם פזורי דעת, שכחנים, לוקח להם שעות לסיים מטלות כמו שיעורי בית (או בכלל להתחיל לעשות). הם יכולים להיות תלמידים טובים, אפילו מצטיינים, אבל זה לגמרי לא אומר שאין להם בעיה! הם בדרך כלל קריאטיביים מאוד, עם דמיון עשיר, מבריקים, אבל נראה שהם "לא מחוברים" ושקועים עמוק בתוך עולמם הפנימי. הם ילדים רגישים מאוד ופגיעים. חייבים לאבחן ילדים כאלה בדיוק (ואולי אף יותר) מילדים עם ADHD.
54. יכול להיות ילד עם השגים מצויינים בלימודים ובעיית קשב וריכוז
ADD ואני   (16.09.07)
אפשר למצוא ילדים עם השגים מצויינים בלימודים או ילדים מחוננים שיש להם בעיות קשב וריכוז, לא רק ילדים עם השגים בינוניים. ADD קיים גם באופן סמוי. המאמצים שעושים הילדים כדי להגיע למצויינות, או כדי לחיות בשגרת החיים ה"רגילה" הם אדירים והאנרגיות שמושקעות בזה גדולות מאוד. זה לחיות את החיים ולהסתיר את הקשיים, בדרך כלל בלי לדעת שיש לך בעיה, כי אתה לא יודע שאתה שונה, אבל אתה מתוסכל כיוון שאתה מרגיש שאתה לא כמו כולם. לדעת ולהבין שיש לך ADD מוריד מהתסכול.
55. ל-15 אתה טועה מאד
משה   (15.09.07)
אני גדלתי בחברה מאד מסורתית, התחביב העיקרי שלי היה קריאת ספרים והייתי מסוגל להשתקע בהם שעות. אבל בלמידה פרונטלית פשוט לא הצלחתי להתרכז. כיון שהייתי גם ילד טוב ומוכשר, הייתי קורא את כל החומר וחולם בשאר השיעור ואף אחד לא חשד שמדובר בבעיה. עד שהגעתי לגיל ההתבגרות וכל הבעיות התפרצו בבת-אחת. אני מאד נמשך למחשבים וגאדג'טים (וגם עוסק באופן מקצועי בתחום), אבל זו תוצאה של הבעיה ולא המקור שלה, כשהייתי ילד פשוט לא היו לי דברים כאלו. אחרי שאובחנתי התחלתי אימון אישי שקידם אותי בדברים שחסרו לי במשך שנים, לעיתים אני גם נעזר בטיפול תרופתי.
56. הסבר לריכוז במשחק מחשב למשל
ירדן ,   כ"ס   (15.09.07)
גם לילדי ADHD יש יכולת מסויימת להתרכז. הם לא נטולים לחלוטין! זו לא עבודה בעיניים ולא יכולת נמוכה בבי"ס או כל שטות כזו (ש-3 כתב בבורותו) גם הילד הכי היפראקטיבי מסוגל לשבת במהלך ארוחה ולאכול, כי הוא רעב. כך גם לגבי ריכוז נקודתי במשחק כלשהו. היכולת קיימת למרות ההפרעה והיא באה ב"גלים" ולא תמיד כשנוח לנו, אם נרצה למשל בשעור בבי"ס, וגם פה הבעיה. אצל בני, הסובל מבעיה זו, הכדורים עזרו בצורה מופלאה וההתקדמות שלו בלמידה השתפרה פלאים. עכשיו, כשהוא חווה גם הצלחות במשימות השונות הניתנות לו - אין מאושר ממנו!
57. תגובה לגיא (8).
אבשלום ,   סיביר   (16.09.07)
כל הכבוד. בגרות מלאה, שירות קרבי, תואר ראשון, ביה"ס לרפואה, IQ גבוה (לא גבוהה).
58. גם אני גיליתי דרך הכתבה על עצמי
גם אני גיליתי   (16.09.07)
אמנם הכתבה נכתבה לילדים, אבל היא עזרה לי להבין בצורה ברורה מה יש לי. אלך להבדק כעת בצורה מקצועית, תודה
59. חידשתם לי
לא ידעתי   (16.09.07)
לא ידעתי שאלו המאפיינים של ההפרעה תודה
60. תפקודים
עדיני העצני ,   עיר דוד   (16.09.07)
פסיכולוג ניכבד, תאור התפקוד של ה-ADHD כפי שתארתה אותו מניסיונך האישי לאורך השנים תואם תפקודים גבוהים במכונה האנושית שמיתבטאים דרך התיפקודים הנמוכים, חוסר השקט של בני-האנוש שדרכם במיקרה אפיון מסוים מאוד של תפקודים אלו מתבטא הינו פועל יוצא של הקף האנרגיה שתפקודים אלו צורכים, התנועה המתמדת הגופנית המתוארת כהיפר אקטיביות הינה תוצאה של תפקוד התנועה הרגיל שהופך אמוציונלי כתוצאה מעודף האנרגיה הזורמת מהתפקודים הגבוהים, את האמוציונליות התנועתית הזו אתה יכול למצא בכל משחקי הספורט התחרותי והרצון לכבוש שיאים רק שהם ניראים יותר רגילים ומקובלים אך זה בהחלט אותו הדבר ללא האפיון של התפקודים הגבוהים והאנרגיה המיטלווה לאפיון זה. בני-אנוש בעלי אפיון כפי שתארתה אותו בהחלט שונים לחלוטין מבני-אנוש בסביבתם הקרובה ולמזלם הרע הם חיים בקרבת בני-אנוש שאינם ולא מסוגלים לדעת דבר וחצי דבר על תפקודים גבוהים אלו, במיצרים העתיקה אנשים אלו היו נילקחים לבתי המיקדש לשרת ולחנך את האוכלוסיה לאחר שהיו מביאים אותם בסוד מערכת היחסים בין התפקודים הגבוהים לנמוכים והמתח בינהם. ודרך אגב בדת היהודית תפקודים גבוהים אלו ניקראים השכינה או אם תרצה יהוה.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה