יהדות  מגזין  עיון
שמיטת ההיגיון
יאיר רוטקוביץ'
פורסם: 15.10.07, 16:39
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות ב-31 דיונים
1. ההלכה נכשלה??
שירה ,   מרכז   (15.10.07)
ומי אתה שתחליט את זה? כמה שנים קיימת ההלכה ושומרת על העם היהודי???? אז אתה "איש החינוך החופשי" מהגג פה ומחליט על כשלונה? דווקא לא. אתה יכול להמשיך לערוך טקסים חסרי משמעות, ואנחנו נישאר עם תורת ה' שלנו.
2. זכותם של החרדים לשמור שמיטה
מישהו ,   צפון   (15.10.07)
הכותב מנסה לכפות את דעתו (או חוסר הבנתו) בתורה על אנשים המעונינים לשמור את התורה. העובדות טופחות על פניו ועל פני רבים: הביקוש לירקות "שמיטה למהדרין" גובר בממדים שלא הכרנו, ומי שלא רוצה שיאכל מה שהוא רוצה, אבל שיתן את האפשרות הזאת גם למי שכן רוצה.
3. ----------------------- הכתבה חסרת הגיון ברובה. והנה הסיבות.
בן   (15.10.07)
קודם כל, הזלזול אל הגוי. תגיד, אם גידולי גוי היו אסורים, לא היית צועק את אותה הצעקה - "זלזול"? כאן הם (ורק הם) מותרים וראה איזה פלא - גם בזה אתה רואה זלזול. יחס היהדות לגויים הוא "דיסטנס". לא זלזול, אבל שמירת מרחק בתוך הנחה שעם ישראל הוא מיוחד שיש לו תכלית שונה ומיוחדת. לא מתאים לך, לא אופנתי בעיניך? אין בעיה, תהיה אופנתי, אבל אל תנסה לעוות את היהדות. חכה כמה דורות, האופנה תשתנה... המשך הכתבה מפליאה אותי לגמרי. עושה רושם שהכותב לא מבין דת מהי. "הסבת דיני כשרות לחוקים אקולוגיים"? ומה עם הסיבה המקורית לדיני כשרות עצמם? יש מין הנחה שדיני כשרות (ושאר המצוות) זה נטל היסטורי חסר משמעות שעלינו להצדיק את המשכו על ידי התאמתו לאופנה העכשווית. אם זו הגישה, למה לטרוח? עזבו את היהדות בשקט ותהיו לכם אקולוגיים.
4. למען האיזון לפחות ראוי היה לציין כמה
דודה קלרה ,   יפו   (15.10.07)
יבולים ,עופות ומוצרים חקלאיים מושמדים כל שנה בשל סיבות כספיות גרידא
5. כל הכבוד! כתבה לענין
אבי   (15.10.07)
6. ויש מי שקונה את השטויות האלה..
(15.10.07)
כל אחד יכול לקרוא לעצמו "עורך נישואין אלטרנטיביים" ולכתוב שטויות ברמה כל כך נמוכה שאי אפשר לתקוף אותה מלמטה... מה הקשר בין הפרסומת העצמית של הכותב לבין שאלת השמיטה? מדוע אין קוראי YNET זכאים לקבל כתיבה יותר אינטיליגנטית...
7. פרימטיביות זו לא מילה גסה????- לא אכפת לי
b,hc   (15.10.07)
אפשר לשאול באותה מידה למה הם הולכים עם בגדים ארוכים גם בקיץ....ברוסיה זה היה מתאים אבל הלווווווווו אנחנו בישראל!! שנת 2007 או תשס"ו או משהו כזה ...תתעוררו כבר טלו קורה מבין עיניכם!!!!!!!
8. כמה שטויות בכתבה אחת...
(15.10.07)
אוכלים מהגוי כי הוא גוי ללא קשר לטיב הסחורה פשוט מפני שבשמיטה אסור ליהודי לעבד את האדמה. היתר מכירה מנסה לשלב בין שמירת המצווה לבין ההכרה בכך שאין לחקלאי היום את הלוקסוס הזה לשבות שנה שלמה כי יאבד את השוק בחו"ל וכד'. גם דמגוגיה צריך לדעת כיצד לכתוב
9. אתה מלא שינאה
(15.10.07)
10. הסיבה ש"מעדיפים את גידולי הגוי" איננה גזענות
yosei   (15.10.07)
היא משפטית נטו. אם כבר עליך להלין על "משפטיזציה" ונסיון לעקוף את הערכים החברתיים הנעלים שמקורם בתורת משה (וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לה': שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר, וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר: שְׁנַת שַׁבָּתוֹן, יִהְיֶה לָאָרֶץ וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם, לְאָכְלָה--לְךָ, וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ; וְלִשְׂכִירְךָ, וּלְתוֹשָׁבְךָ, הַגָּרִים, עִמָּךְ. וְלִבְהֶמְתְּךָ--וְלַחַיָּה, אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ: תִּהְיֶה כָל-תְּבוּאָתָהּ, לֶאֱכֹל. [ויקרא כה,ד-ז])
11. למקומות, היכון, ... תגובות שיטנה נגד הכותב
פסימיסט ,   קריות   (15.10.07)
12. ממש המצאת את הגלגל-רוץ מהר לדבר עם מורה כיתה ה' למחשבת ישראל
דב הצפון ,   הצפון   (15.10.07)
ממש חידוש - אין הסברים תועלתנים לכל מצוות התורה. עכשיו לך תקרא את ספר אמונות ודעות של רב סעדייה גאון או מורה הנבוכים של הרמב"ם או כל ספר אחר במחשבת ישראל כדי לקבל תשובות.
13. הבורות שלך אינה פשע - אבל למה לגלות אותה לעיני כולם??
אחד העם ,   גליל תחתון   (15.10.07)
זה כאילו שנתנו לנער שאיננו מבין כלום ממוסיקה קלאסית לכתוב מאמר ביקורת על קונצרט של התיזמורת הפילהורמנית: "זה היה משעמם" "למה לא היו זמרים?" "יש להם יותר מדי כנורות"
14. ל -7
יהודה ,   ישראל   (15.10.07)
אתה מכנה את עצמך מודרני, ושליהודים שומרי מצוות יש בעיית פרמיטיביות. אבל לא צריך לחיות באוהל כדי לדעת מה השנה לספירה היהודית, עברית, ישראלית. ולא 2007 שנים להולדת העם שרצח אותנו בכמויות.
15. אכן הגיונו של הכותב נשמט
אבי ,   רעננה   (15.10.07)
השנאה מקלקלת את השורה - שורת ההגיון. הכותב רואה בהעדפת תוצרת הגוי בשנת השמיטה גזענות הנובעת מהתנשאות. וזה מזכיר לי בדיחה. זוג חרדים איש ואשתו הגיעו מהארץ לניו-יורק כשהאשה בחודש התשיעי להריונה. מגיע יום השבת ודווקא אז מודיעה האישה לבעלה "זהו זה. זה מגיע!". אומר האיש לאשתו "אין בעיה אני אזמין מונית וניסע לבית חולים." ואז הוא מרים טלפון ומתקשר לתחנת המוניות ובאנגלית רצוצה הוא מזמין מונית לבית החולים דחוף, ובתוקף הנסיבות הוא מוסיף בקשה "אני מבקש שהנהג לא יהיה יהודי". המונית מגיעה מייד ושניהם נכנסים לתוכה. בדרך הנהג מקבל הודעה בקשר "תגיד מוישה, לקחת את האנטישמים האלה?"
16. אין פה גזענות
חילוני   (15.10.07)
ההלכה מבדילה בין יהודים ושאינם יהודים בהמון צורות. למה זו גזענות? זו ההלכה וזהו זה. כמו שההלכה שכהן לא יכול להתקרב לגופת מת אינה גזענות כלפי אנשים שאינם כהנים. זו ההלכה - וזהו.
17. כל הכבוד, מאמר חשוב
אמיר   (15.10.07)
אל תתרגש מהתגובות המתלהמות. the arc of the moral universe is long but it bends toward justice
18. אתה טועה טעות איומה מתוך חוסר הבנה בסיסי
מנחה היקום ,   דרום   (15.10.07)
לנו החילוניים אין כל עניין שהדת תתעדכן ותמציא את עצמה מחדש בנושאים אקולוגיים, שלום עולמי, ומה לא... לנו החילוניים יש עניין שהם ימשיכו בדרכם המסתגרת, המתעלמת מהמציאות, כי כך, הם מאבדים יותר ויותר ישראלים לטובת החילוניות, והופכים לכת מסוגרת ההולכת וקטנה. כתות מסוגרות אחת דתן להיעלם. ולכן, מעתה אמור : רצוי שהדיינים יהיו קיצוניים עוד יותר, רצוי שהנחיות השמיטה יהיו הרבה יותר חמורות, רצוי שינסו לחוקק עוד ועוד חוקים מגבילי חופש. מעז יצא מתוק ובא גואל לישראל
19. שוב, בעייה בגין אי הפרדת דת ממדינה.
מיקי מילר   (16.10.07)
שנת שמיטה כהלכתה בעולם היהודי העתיק לא נתקיימה מעולם. בתקופת בית ראשון לא ידוע כלל על החלת החוק, ובתקופת בית שני היה בוודאי מיעוט שקיים דין זה, ומזלו הגדול היה בוודאי ש"שבת הארץ" חלה רק על חלקות מעטות, ורוב הארץ נעבד על ידי תושבי הארץ השומרונים, העמונים האדומים, צאצאי הכנענים והחיתים, ומרבית בני ישראל, שלא בדיוק צייתו להוראות ה"רבנות" דאז. בגלות לא שמרו על שמיטת קרקעות, משום שזו מצווה הקשורה בארץ. והנה כשנתחדשה עצמאות ישראל בארצו, והמחוקק הפקיד באיוולתו ענניינים אחדים בידי רבנים, נעשה מאמץ (על ידם) "לחדש" את מנהגי השמיטה, שלא היו מעולם. פתאום, בכוח הריבונות של המדינה הופקדו כל אדמותיה בידי "כלי הקודש", על מנת שימנעו חרישה, זריעה ויבול. כל השנים עד כה פעלה שיטת "הבה נתחכמה". קיימו את השמיטה כדין בכל השטחים שבבעלות יהודים ועיקמו את הדין באמצעות מכירת קרקעות פיקטיבית לנכרים, ושלום על ישראל. מה שקרה עכשיו, זה שקמו כמה רבני ערים, חרדיים בדרך כלל, שביקשו לחדול ממראית העין, וסרבו להתיר את המכירה. מסתבר שה"יושר" שלהם קטלני. הם מוכנים - עקרונית - להמית את כולם ברעב רק על מנת לקיים את הדין ההלכתי. נכון, שהתוצאה יכולה להיות רק כפייה של יבוא ירקות, פירות וחיטה מחו"ל - שתייקר את התוצרת לצרכנים (שזה עניין חמור מאוד לכשעצמו). הנה כי כן, בעזרת פלאי המודרנה, התפתחות החקלאות העולמית, התחבורה וסחר החוץ יכולים רבנים לכפות על כלל הציבור "חוקים" מן העולם העתיק, חוקים שאף ציבור לא היה מסוגל אז לעמוד בם - ולו שנה בודדת. עניינים הילכתיים אי אפשר לדון על פי התועלת או הנזק שהם מביאים, זה דבר האל למאמיניו והוא נעלה מן השכל הפשוט. אבל, דא עקא, שלפנינו דין אשר לכאורה המקורות מפרטים את טעמי המצווה, - עניין מנוחת האדמה. על כך יש לומר, שהטעם הזה והרציונאל של כל המצווה מופרכים מינה וביה: אדמה איננה "נחה", ואי עיבודה במשך שנה לא יוסיף דבר לפריונה. קטונתי מלטעון שאין לשמיטה משמעות בימינו, יש לה בוודאי משמעות סימלית ומוסרית, אבל זה לא עניין שמדינה אמורה לעסוק בו. עניין השמיטה צריך להיות עניין שבין המאמין לבין אמונתו ובין הלא מאמין לבין אמונתו - ועניין לעסוק בו למחנכים, אנשי רוח ורבנים. אין לכפות את התקנה כחוק על הציבור. המדינה צריכה למנוע כל עיסוק כזה המאפשר את מנגנון הכפייה - בחוק מפורש. המצב כיום הוא כזה שיש גם ביזוי של המדינה וגם ביזוי של הדת - ואת שניהם ראוי ורצוי להפסיק - אפילו יעלה הדבר במשרותיהם של רבנים ומשגיחי כשרות.
20. מה אתה משחק אותה האבא הרוחני של החילונים
מומי ,   תל אביב   (16.10.07)
רק להבין מה כתבתה לכך לי שעה. אבל להבין שאתה מבלבל בשכל לכך בדיוק דקה .ואני לא הנמק אבל הוסיף הערה קטנטנה " לא חסר לנו נושאים הקשורים בגיזענות לדבר אליהם"
21. מי שלא מבין כלום עדיף שישתוק
(16.10.07)
שנאמר סייג לחכמה שתיקה ( רגע, מי אמר? אורתודוכסים? אז זה בטח שטויות מיושנות לשיטתך)
22. מאמר נכון לגמרי.
שוקי   (16.10.07)
היהדות חייבת להתקדם. בעולם הזה - מה שלא מתפתח - נעלם.
23. =====תנהיגו שנת חופשה לכל אזרח במדינה================
עצבניתתתתתתתתתתתתתתת   (16.10.07)
גם את זה צריך כדי שננוח שנה ויהיו לנו כוחות מחודשים
24. בגלל שנת השמיטה אני צריכה לשלם כפול עבור הירקות פירות ......
טליה ,   מרכזזזזזזזזזזזזזזזזז   (16.10.07)
שאנו אוכלים, הדתיים אוכלי החינם מסובסדים ומה עלי עונש? לשלם כפול
25. דברים נכונים
דפנה ,   תל אביב   (16.10.07)
מסכימה לכל מלה שאמרת.
26. השורה החשובה היא על כשלון ההלכה
הגיוני   (16.10.07)
אהבתי לקרוא" שההלכה האורתודוכסית, למרות כשלונה, היא ש"ששמרה על העם היהודי כל השנים" ולכן אסור לשנות" האורתודוכסיה נכשלה לאורך ההיסטוריה שוב ושוב לא שמרה עלינו מפני הפרעות ועד השואה . ההשרדות היא לא בגלל היהדות אלא בגלל הגמישות ההיסטורית היהודית. ההתאמות ל"דין המלכות" עד "האמנציפציה" ועד כמובן להצלה הגדולה מכולן שהצילה אותנו "הציונות" כמובן.
27. מה הוא רוצה?
חושב ,   הכותב לא מבין ביהדות   (17.10.07)
חוץ מלהראות את שנאתו העמוקה ליהדות , מדובר באוסף של נושאים אשר אין ולו קשר רופף בינהם. רואים שהכותב לוקה בעיוורון מחמת בערותו ביהדות האמיתית ולא היהדות המתייפיפת. איני מבין את אלו ששוכרים את שירותיו של הכותב לטקסי נישואין, עדיף לקחת כומר או סלב צמרת. תודה
28. מה הקשר בין המאמר
אבי ,   ירושלים   (17.10.07)
הזה ליהדות ?!
29. עם הארץ דאוריתא
שירן   (18.10.07)
ניתן להבחין באדם שהינו עפ"י ההגדרה עם הארץ - אין לו שום מושג ביהדות לעולם לא למד משנה או גמרא ושלא נדבר על הזהר וספר שולחן ערוך, ככה זה לכל אחד יש במה וגורר אחריו אנשים ללא מודעות וחבל
30. אין קשר לגזענות
אלעד ,   עפולה   (18.10.07)
התורה ציוותה את היהודי לא לעבוד בשמיטה ולכן קונים מגוי! אין קשר לעניין טיב הסחורה.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה