יהדות  מדורים  גשר ההלכה
שמיטה: מצווה שוויונית או מעצימה פערים?
יונתן יבין ויפעת ארליך
פורסם: 03.01.08, 14:02
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות ב-29 דיונים
1. שמיטה=אפקעתא דמלכא
דודה קלרה ,   יפו   (03.01.08)
2. שיחה מעניינת
נוהל   (03.01.08)
אני מזדהה עם דבריה של גב' ארליך בכך שאיבדנו במשהו את הראשוניות של המצווה. מדוע ? אחת הסיבות לכך לצערי היא אורח החיים המודרני המשתקף כאן: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3487964,00.html אבל הרבה מעבר לכך: בחברה שבה חברות כח אדם מקפחות שכירים על בסיס יומי, בחברה שבה אדם נדרש לעבוד שבעה ימים בשבוע ללא מנוח, הכיצד אפשר שלא לאבד את תחושת הראשוניות של המצווה ? המצווה הזו היא חלק ממכלול שלם של תפיסה חברתית, ללא המכלול הנפלא כולו, כל מצווה בודדת נראית מנותקת ותלושה. אהבתי את דבריו של יונתן יבין באשר למונח שמיטה. כל טוב נוהל
3. מקסים. השארתם טעם של עוד...
תמרי   (03.01.08)
4. וואו, איזה יופי. סדרה מקסימה
מורה   (03.01.08)
ועמוקה. נהנתי מאוד
5. למה הסדרה נגמרת, חבל
(03.01.08)
נקווה שתחזרו, אהבתי את הקונספט
6. השאלה לא קיימת כתוב השמים שמים לה'
חסווירעש   (03.01.08)
והארץ נתן לבני אדם(מענשען)
7. לנוהל (2)
דודי ,   פ"ת   (03.01.08)
נסה לקחת איתך לפטופ למילואים, הרי לא תוכל לנטוש את הזירה למשך שלושת שבועות. ובעניין המילואים, דע שהמילואים שתעשה אינם מילואים של תורה, שהרי אהרון ובניו עשו מילואים במשך שבעה ימים כפי שמתואר בפרוטרוט בפרשת "צו". (בפרשת "תצוה" ישנה רק ההודעה על המילאים שיהיו). אבל הם בעצם עשו טירונות. שבעה ימים תמימים, יומם ולילה ללא יציאות. ועסקו בשמירה - ושמרתם את משמרת ה'. ועכשיו תכנס אתי לפולמוס ותאמר לי שחכמי ישראל קוראים למילואים של צה"ל "מילואים", ומי אני המשכיל הפתח-תקוואי, שאתווכח עימם. והפולמוסים האלה יחסרו לי מאוד. ובקשר למה שאמרת על השמיטה. אכן זה רעיון סוציאלי נשגב שהעשירים בעלי הקרקעות יפקירו את יבולם לכל למשך שנה. כדי ליישם את הרעיון הזה בימינו כרוחו וכהלכתו יש לצוות על הבנקאים להפקיר את יבולם השנתי לאביונים. כמו שנאמר "לי הכסף ולי הזהב נאום ה' צבאות" (חגי ב' ח'). אך במציאות של ימינו, אם נקיים את המצווה כלשונה, יפקירו החקלאים המסכנים (אשר כל השנים מוציאים את לחמם מהאדמה בקושי) יבולם, יפשטו את הרגל, והבנקאים יפשטו להם את העור. ואנחנו נהלל אותם ונכנה אותם "גיבורי כוח עושי דברו". לך למילואים לשלום וחזור אלינו לשלום. ה' ישמור צאתך ובואך וסע שם כל הזמן בדרך הישר. ברוך אתה בצאתך וברוך אתה בבואך. והכי חשוב לשמור על טוהר המחנה, זו מצווה מדאורייתא. וכן פסק הרד"ץ (רבי דוד ציציסבייסער מפ"ת), שיש לברך לפני הכניסה לבית הכסא בשם ובמלכות "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לשמור על קדושת המחנה". ובצאתו יברך "אשר יצר" ויוסיף את הפסוק: כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך וכו' והיה מחניך קדוש, ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך (ג"פ).
8. תגובה לדודי
נוהל   (03.01.08)
שלום דודי תודה ידידי על הדברים ! כמה חבל שלא נוכל להיפרד כך שכן מחר אני עוד אמצא כאן ויודע אני כי בימי שישי המקלחת הארמית שאני סופג נמצאת בשיאה. סביר שמחר אזכה לשמוע על הקונוטציות המיניות בכל מכה ומכה, בתגובה וודאי תאמר שאתה מתעב את בית מדרשה אך יש בדברים שלה משהו, אני אצא בקריאת הקדוש קדוש שייחסת לי , והרי לך הריטואל הקבוע לקראת מקלחת ארמית. אני מקווה שנזכה לצלוח יחד את היום הזה בשלום, ולהיפרד ברוח הזו. כל טוב נוהל
9. וואו, יפעת את מדהימה! ממש נהניתי מחוכמתך. תבואי עוד!!!!!!!!!
חקלאית שמאלנית   (03.01.08)
באמת שהצטערתי שהיה כ"כ קצר ולא יכולתי לשמוע אותך עוד
10. מה ענין שמיטה לתשמיש המיטה?......
אופיר   (03.01.08)
11. או עם כיסוי או בלי כיסוי...בשביל מה חצי כיסוי
(03.01.08)
קדושות ושתו' והסברים ונמחד .... אבל כיסוי ראש מלא לא?
12. מהעניין שמיטה לעקירת זיתים
מלך   (03.01.08)
אני מציע ליונתן הצדקן שיצא לישובי קו התפר ויותר רחוק וישמע קצת על גניבות חקלאיות. ועל עקירת מטעים והרס חממות. ההבדל הוא שהם והשמאלנים מסוגך נזעקים על כל עוול צודק או מדומה שנעשה לערבים. ושותקים כאשר הוא נעשה לילה לילה בישובי היהודים!!!.
13. ידעתם שכל אחד מאיתנו יכול לקיים בעצמו שמיטה
שוקי ,   רעננה   (03.01.08)
יש באתר של חברת שומרי שביעית www.shviit.com את האפשרות לכל יהודי שמעוניין לקיים שמיטה לקנות דרכם חתיכת קרקע בגודל של ארבע אמות בזה שהקרקע הזאת שובתת ממלאכה הקונה מקיים את מצוות השמיטה תזכו למצוות
14. Good Friday
דודי ,   פ"ת   (03.01.08)
מכיוון שעד פרשת "נשא" אין יותר מיניות בתורה, חשבתי שאולי היא תניח לעניין הזה עד חג השבועות. והנה ביאסת אותי ברעיון שהיא עלולה למצוא כל מיני רעיונות מיניים בכל מכה ומכה. אך גם שמחתי שסוף סוף גררתי אותך לדאחקות , לסתלבט ולהרצת צחוקים.
15. איך זה שפעם לא היה את הבלגן
יהודי   (03.01.08)
של אוצר הארץ וכו'. מה היינו פעם פחות דתיים?
16.  לשוקי מרעננה, ארבע אמות קונים לקבר.
מלך   (03.01.08)
17. יפעת, הצלחת בדבריך לגרום לי לחשוב...
euch   (04.01.08)
ואני מניח שזו הייתה המטרה האפריורית שלכם...
18. נעים להסתכל בהם.
עושה חשק לעוד.   (04.01.08)
19. יפעת יפה לראות כיצד הצלחת בתמצית להעביר את המסר על שמיטה
שירה   (03.01.08)
20. נהדר! אתם חייבים להמשיך בסידרה.
עגבניה   (04.01.08)
אומנם יפעת ארליך מדברת מהר כמעט כמו תותח. אבל לעניין.
21. ימ י הביניים
N.O ,   צפון   (04.01.08)
מספיק עם ימי הביניים,נמאס לקורא שבמאה ה-21 בני-אדם סרים לאיזה ספר אגדות הזוי!,תעשו מה שבא לכם!!,שנת שמיטה לא בבית ספרי,הלכה שמלכה,"הלכה קאפוט",את כל הבבלאט ההלכתי הזה אפשר ליישם על אי נידח יחד עם ההלכות של עוד כמה עובדי-אלילים מדתות אחרות,יחדיו עם אוהדי כדור-רגל,ואם כאלה שצווחים "תנו לצה"ל לנצח",תחיו בחלום ובאשליות שלכם,ועיזבו אותנו לחיות לפי מצפונו של הרוב החילוני!
22. ל 11 תתבייש לך אתה לא יודע שסרוגים
פלוני   (04.01.08)
מקפידים לפסוח על שתי הסעיפים ? מה אתה מיתמם ?
23. רבותי השתגעתם ?
רות   (05.01.08)
מי שמכם לאני ביקורת למצוות התורה שניתנו מסיני ? השתגעתם ?
24. חוק השמיטה רלוונטי לתקופתו!
ראובן גרפיט ,   רחובות   (05.01.08)
עם הכניסה של בני ישראל לארץ, הפרנסה הבלעדית היתה עבודה חקלאית ומרעה. דויד המלך למשל רועה צאן.כל משפחה /חמולה היה לה נחלה שאותה עבדה ומפריה התפרנסה וכן גם מבני הצאן שלה והעופות . כיום ש95% מהתושבים בעולם המערבי חיים בישובים עירונים , ו5 % חקלאים מספקים לכלל הציבור את האוכל, אבסורד להחיל את דיני השמיטה. לו היתה תחייית המתים, אף יהודי מבית 1 לא היה מתקבל כיהודי שומר מצוות על ידי הרבנים של ימינו.
25. לאחרונה גיליתי שיש כמה שמיטות
דורית פרומר ברזילי ,   צפון   (05.01.08)
בילדותי ידעתי שיש מצוות שמיטה אחת. עם התחרדותם של חלק מבני משפחתי גיליתי שיש שמיטה לחומרא ושמיטה לקולא ובסך הכל שלוש דרגות שמיטה. ואני שואלת: האם אפשר לשמוט לשליש ולרביע? מדוע ישנם מי שתמיד מוצאים איך להפוך את האחרים לחצאי שומרי מסורת ואת עצמם לדבר האמיתי?!
26. ל 23 למה לא לחשוב קצת? ללמוד?
רבי עקיבא   (06.01.08)
27. שמיטת כספים - האתגר הבורגני
אלעד ,   ירושלים   (10.02.08)
חלק מרכזי נוסף בשנת השמיטה הוא שמיטת החובות, ההוראה התנכי"ת לשמוט את החובות כל 7 שנים. זהו אתגר שאיש לא יפקפק ברלוונטיות שלו היום, ויש כבר מי שמרים את הכפפה. בימים אלו מתארגנת יוזמה שתחדש את המסורת המופלאה והחברתית הזאת בשיתוף פעולה עם הבנקים, יוזמה שתשיב אל ארצינו את רוחות השלום האמת והצדק! אחים - השמיטה היא אחת הבשורות שיש עוד לישראלים לבשר לעולם ולו יהי!
28. לחנך לכבוד האישה וחירותה-גם בגירושין כדת,,,
קינינו של הבועל ,   בין רבנים והלכה   (26.11.08)
עורו ישראל 2008
29. דיינים תתחילו לעבוד-שחררו עגונות !
ברבנות 10 שנים ,   בגלל סרבנות והלכה חח   (26.05.09)
דיינים פושעים שלא עושים עבודתם ולא פוסקים חיובים בגט ,פחדנים ועצלנים לכו הביתה-אתם המעגנים !
חזרה לכתבה