יהדות  מגזין  עיון
ארבע אמהות. זוכרים?
עינת רמון
פורסם: 06.02.08, 08:19
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות ב-35 דיונים
1. הנוסח מאד יפה ומשתלב בטבעיות לתפילה
שלהבת ,   בית שמש   (06.02.08)
כמובן שאין אפשרות ליהדות האורתודוקסית לחדש את נוסח תפילת השמונה עשרה שנחתם כבר בתקופת התלמוד - בכל זאת הדיון עצמו חשוב בעיני. יש מקומות אחרים בתפילה ששם אפשר להיות יותר גמישים ואולי שם אפשר לחולל שינויים קטנים.
2. ישר כח על הנוסח
אורן ,   קנדה   (06.02.08)
זהו נסיון מעניין לפתור את קושי שינוי חתימת הברכה בנוסח הקונסרבטיבי המקובל כיום (מגן אברהם ופוקד שרה). יהיה מעניין לשמוע תגובה אורתודוכסית עניינית לנושא. הרי אין כאן קושי הלכתי למעט אולי שנוי מנהג אבות.
3. רעיון לא רע...
דודי ,   פ"ת   (06.02.08)
אפשר להוסיף את התוספת הזו בחזרת הש"ץ ביום האם (יום המשפחה). היום הוא ראש חודש ולכן יאמרו תוספת זו ארבע פעמים. (בערבית יאמרו זאת בלחש). אלא יש להקדים לכך פתיחתא כגון: מסוד חכמות ונבונות, ומלמד דעת מבינות, אפתחה פי ברנן רננות.
4. שכחת גם...
יובל   (06.02.08)
את בלהה וזלפה! מה הם לא היו מהאמהות? ועל הדרך גם תוסיפי את יוכבד ומרים הנביאה! אולי גם את אביגיל ו\או דבורה... ואולי את בתיה בת פרעה? ואולי גם את הרבה ד"ר עינת רמון שכן תרומתה ליהדות מכרעת.... ועל זה נאמר בגמרא: "כל המשנה ידו על התחתונה..." תפסיקו לנסות להחריב את היהדות ולעשות מעצמכם ומאיתנו צחוק!
5. מעניין אך רדוד
אדר המהודר ,   ירושלים   (06.02.08)
נחמד לשמוע מדי פעם את הנסיונות של אחינו הקונסרבטיבם והרפורמים לשינוי נוסחי התפילה בשם השויון בין המינים ותיקון מעמד האשה (גם אם הדבר לא נאמר מפורשות) העניין הוא שהדבר נעשה בצורה לא מעמיקה ועיונית מספיק. הנוסח המצוי ברוב הסידורים הקונסרבטיבים הוא "אלוקי אברהם אלוקי אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, אלוקי שרה אלוקי רבקה..." מעניין מה מפריעה לענית רמון בנוסח זה? ומעניין שכל פעם רב אחר מציע נסוח שונה משל עצמו... הייתי מציע לרבה רמון ללמוד את כוונת התפילה המיוחדת והחשובה הזו לא רק על דרך הפשט(שכן לא על דרך זו היא תוקנה), ומשתבין את משמעות המילים "אברהם יצחק ויעקב"(-"חסד גבורה תפארת" או "אהבה דין רחמים") וכן את משמעות המושגים "שרה" ו"לאה"- היא תחזור לנוסח המקורי. כנראה שיש כמה דברים שלא לומדים בשכטר... חודש טוב ומבורך
6. לכבוד ה"רבה" עינת רמון...
נתנאל   (06.02.08)
אם אפשר.. רק בשביל הידע הכללי שלך ביהדות חשבתי שכדאי שתדעי שההלכה אוסרת להוסיף שום מילה בתחילת התפילה ממגן אברהם ועד הא-ל הקדוש (מסכת ברכות). ובכלל על כל אות ומילה בתפילה ישבו גדולי הנביאים והתנאים וחיברוה בדיוק הכי נכון שיש להתפלל ואם הם לא הוסיפו את שרה רבקה רחל ולאה בתפילת מגן אברהם.. כנראה שהם ידעו מה שהם אומרים.. יכול להיות שהם לא בדרגת הקדושה והחכמה שלך.. אבל בכל זאת.. אני אמשיך להתפלל כמו שהם הכתיבו לי.. ולא אוסיף מילה פה ומילה שם בברכת מגן אברהם.. התורה חייבה אותנו "לא תסורו ממנו ימין ושמאל" את צריכהלהבין שעצם היותך קונסרבטיבית זו סתירה חמורה ביהדות, חילול ה' גמור ונכון שאת רוצה לחדש הרבה ואת חושבת שהגיע הזמן "להתקדם" אבל התורה היתה קיימת 937 דורות לפני בריאת העולם ואין מציאות כזו שתחשוב שחלקים מהתורה הם פרימיטיביים והגיע הזמן לחדש דברים.. אנחנו הולכים לפי מרן "שולחן ערוך" ויש להשתדל שלא לשנות (להוסיף או לגרוע) ממה שהכתיבו לנו חכמים ואנשים בעלי רוח הקודש. בתודה.. נתנאל דניאלוב
7. ארורה היד המוסיפה לתפילת שמונה עשרה
בבה-יגה ,   ערד   (06.02.08)
נא לא לצנזר
8. לכבוד ראש חדש אדר א חורגת מעט ומשבחת
אדמור"ה אלינורה ,   מדבר   (06.02.08)
את הכותבת: אשרייך. אני מ"מ הייתי מוסיפה לטקסט גם את הבבה-יגה ואת יאכנע העכנאית
9. "רבה קונסרבטיבית".... פחחחח
אבנר   (06.02.08)
10. לאדר המהודר- משנכנס אדר הוא התהדר...
דודי ,   פ"ת   (06.02.08)
בהבלים. אנשי כנסת הגדולה תקנו את ברכות שמונה עשרה, ושמעון הפקולי הסדיר אותן לפני רבן שמעון בן גמליאל על הסדר ביבנה. חסד גבורה תפארת, אהבה דין ורחמים, וכל הכוונות מהקבלה נוספו על ידי מקובלים בדורות מאוחרים. לאנשי כנסת הגדולה לא היו ידועים מושגים קבליים אלה. "שכן לא על דרך זו תוקנו" הם דברי הבל. ובאיזו יוהרה אתה מחליט שהקונסרבטים חייבים לקבל את הכוונות האלה? נכון שאין לשנות ממטבע שטבעו חכמים ולכן אין להוסיף או לשנות ברכות. אבל להוסיף בקשות ופיוטים בתוך העמידה מותר. אין זה אומר שאני מקבל את התוספת שלה.
12. רבה???איך אישה יכולה להיות רבה??פאתטי
(06.02.08)
אה בעצם ראיתי קונסרבטיבית, נו מילא.בעע
13. בימינו יש להתפלל בנוסח הבא
מרטין   (06.02.08)
ברוך אתה ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו ואמותינו, אלוקי אברהם יצחק ויעקב ואלוקי שרה רבקה רחל ולאה. האל הגדול הגיבור והנורא אל עליון גומל חסדים וקונה הכל וזוכר חסדי אבות ואימהות ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה. מלך עוזר ומושיע ומגן ברוך את ה' מגן אברהם ופוקד שרה/ועזרת שרה!
14. הצעתך רק פוגעת בנשים
נטשה ,   רמת גן   (06.02.08)
הצעת התפילה שלך אומרת כי הא-לוהים היה של האבות, ומעשה החסד הוא של הנשים. האם זה כך? האם אנו הנשים עוסקות בגמילות חסדים בעוד הגברים עוסקים באמונה? הרעיון יפה, הישום, מה אגיד? חלש.
15. הקול קול יעקב והידיים ידי עשו
יעקב   (06.02.08)
קונסרבטיבי, אם אינני טועה, זה שמרני בל(ע"ז). איפוא השמרנות אם כל בר בי רב או ברת בי רבה מתקן/נת תפילות חדשות לבקרים. לדבר בשם התורה ולהגיד דברים אחרים זו עבודה זקרה רחמנא ליצלן, חס ושלום לא עבודת השם.
16. כל כך נמאס כבר מניסיונותיהם הפתטיים לשנות הכל
גליה ,   טבריה   (06.02.08)
רק מי שצמוד להלכה ב- 100% רשאי לחשוב בכיוונים האלו בכלל. ולא איזו דר' פלצנית.
17. רק דרך של שימור המסורת בצורה עיקשת
נועם כהן ,   תל אביב-יפו   (06.02.08)
ישמור על עם ישראל לאורך דורות. www.noamways.org.il
18. תורידו מהגב שלנו את הרפורמיות האלו רבהרבה, לא עלינו הכופרות!
אילנה לוי!~!~!~בס"ד ,   די לכפירה בקב"ה!   (06.02.08)
לא רוצים לשמוע את הרבות האלה עם הכיפה המצחיקה על הראש שלהן, אלה הכופרות בדת משה וישראל ובאות להטיף לנו וללמד אותנו מוסר ועולות לתורה ונדבקות לגברים בעת תפילה. לא רוצים לשמוע על הרבה והרבות והלייצניות האלה שעושות צחוק מיהדות ודת משה וישראל מתוך בורות עמוקה. לא רוצים לשמוע כופרים המתחזים ליהדות והם לא פחות מנצרות ואפילו יותר גרוע. לכי גב' רבה ותעשי תשובה ותפסיקי לעלות לתורה ותפסיקי לגזול מהגברים את התיקון שלהם, ותפסיקי את וחברייך לגרום להתבוללות בנישואי תערובת. אתם סכנה לעם ישראל ולעם היהודי בכל העולם. צריך להוציא אתכם מחוץ לחוק, אתם פושעים נקודה. בגללכם ובגלל כמוכם באה לנו השואה בגלל היהדות החדשה והמתקדמת לכאורה והעקומה שהתירה בגולה לבנות ישראל להתחתן עם גוי, באה לנו השואה ונרצחו מליונים, ולא לומדים לקח. בגלל כמוכן אני מבינה, שהיום עם ישראל עומד בפני שואה נוספת, קומו יהודים, ותתפללו ותזעקו לשם כדי שלא יבוא לנו שוב חורבן גם בגלל כאלה הכופרים בתורת משה. תורת משה אמת! וההלכות ניתנו משמים למשה. אף רב לא קובע הלכות מהראש שלו סתם הכל מבוסס על תורת משה ע"ה. ואתם ממציאים דת חדשה וקוריאים לה רפורמי קונסרבטיבי ועוד חולאים רבים שאין להם כל קשר ולו בנימה אחת ליהדות. אתם גורמים להתבוללות של מליונים מהעם היהודי גם באמריקה ובכל העולם. וכל הרעות החולות האלה יש מחיר כבד.
19. מקורי?
אורתודוכס   (06.02.08)
יופי של הברקה רק חבל שהרעיון לא מקורי והוא נמצא כבר בסידורים רפורמים בצורה כזו או אחרת. מי נתן לך זכות לשנות נוסח?
20. גם אני חורגת ממנהגי ומצטרפת לדברי הבבה יגה
דודה קלרה ,   יפו   (06.02.08)
או לחילופין ברוח אדרית לדברי האדמור"ה...
21. למספר 11
זת"ר ,   ירושלים   (06.02.08)
מזמן לא ראיתי ביטוי הולם יותר למצב - "שופרו של גולינקין" אכן. ומה חבל. איך נפלו גיבורות ואבדו כלי מלחמה
22. איזה כיף! כנסו כנסו
(06.02.08)
איזה כיף ! כולם כאן בבה יגה אילנה לוי!~!~! דודה קלרה אדמו"רה אלינורה. ממש מועצת הגדולים. גיליתי משהו על הסימנים של אילנה לוי!~!~! נסו לעשות אותם בעצמכם במקלדת ותגלו...
23. מה הקשר בין התוספת לעניין הברכה?
תגובה עניינית   (06.02.08)
את מבינה בכלל מה כוונת הברכה? למה בכלל הכניסו לשם את האבות? מה הם קשורים? קודם כל תביני את זה ואחר כך תנסי לשנות. חוץ מזה החלק של האבות מבקש שה' יזכור את ברית האבות מה זה קשור לזה שאת רוצה שאנחנו נזכור את גמילות החסד של האמהות?
24. לדודי היקר
אדר המהודר ,   ירושלים   (06.02.08)
ראשית אודה לך על תגובתך המלומדת, ניכר בך שהינך אדם חכם אך תמיד יש להזהר מלשון הרע, כמובן שאתה צודק לגבי עניין האכרוניזם שבין מושגי הקבלה ותקנת התפילות, וכדי להבהיר את עמדתי אומר ש"מושגים" אלו היו ידועים זמן רב לפני הופעת הקבלה - גם אם לא בשמות הספציפיים הללו(חסד גבורה...) ולדוגמא אציע לך לקרוא שוב את סיפור העקידה(דוגמא אחת מני רבות) על הפשט ללא זוהר ואפילו בלי רש"י, ולהתעמק בקשר שבין "אברהם יצחק...ו-אהבה יראה...(\חסד דין) " בטוחני שתלמיד חכם שכמותך יבין את הקשר, ולעניות דעתי גם אנשי כנסת גדולה הבינו את אותו הקשר ובין השאר גם על כך תיקנו את התפילה. חודש טוב ומבורך לך... שתמשיך להתהדר בפנינים ולא בהבלים
25. לא לשכוח גם את גולדה, ואת מסעודה.......
(06.02.08)
26. טקסט כבקשתך
נח   (06.02.08)
לפי הבנתה של הגברת הטקטס של התפילה הוא טקסט כבקשתך. הרעיון לשנות את הטקסט מוכיח שלפי דעתה אין בטקסט התפילה שום ערך של קדושה.הרי אם היה כזה -היה ברור גם לה שלא כל אחד יכול לשנות אותו איך שירצה. אכן התוצאה מוזרה-הרבה לא מתפללת לקב"ה אלא לעצמה. המלאכותיות של הרפורמיות כל כך חזקה שברור למה אין להם בארץ שום הצלחה.מי שכבר מתפלל רוצה שהתפילות שלו יתקבלו. הוא לא מחפש לקרוא את שירת עמיחי או רחל או גולדברג ובטח לא שום טקטס שיהיה יפה ככל שיהיה.
27. רחמנות! לא יודע אם לצחוק או לבכות
נתי ,   ירושלים   (06.02.08)
אז פשוט נעבור לכתבה הבאה כן כן.. יכולתי לשפוך כאן איזה מאתים מילים להסבר משמעות נוסח התפילה, אך הכותבת והכתבה לא שווים את זה
28. תפילה שבלב - הצעה לנוסח
נחמיה ,   חיפה   (06.02.08)
כל יהודי יודע שהתפילה היא תפילה שבלב והנוסח שאומרים הוא נוסח שנקבע על מנת לעזור לאנשים להגיע לנקודה שבלב. אם לצאן מריעתה נוסח אחר עוזר יותר, אני לא רואה סיבה שלא להתאימו. כל מי שדבק במילים כקדושות עושה אוול לדת היהודית. מצד שני - טוב שיש שמירה על הניסוח המקורי על מנת לשמר את המהות של הנוסח.
29. קונסרבטיזם - ניסיון מיותר
משה ,   ב"ש   (06.02.08)
התנועה הקונסרבטיבית מנסה בכח להכניס תכנים פמיניסטיים של שיוויון (בין מינים, בין בני אדם וכו') בתורה. אין כאלו. התורה והדת פשוט אינן שיוויוניות. גבר אינו שווה לאישה ויהודי אינו שווה לגוי. הניסיון למצוא מתחת לאדמה איזשהו פסוק או מדרש שאומרים אחרת משול לטבילה עם שרץ ביד לכבוד הרבה עינת רמון - עצתי לך להתפקח ולעזוב את הדת הממוסדת הזו בכלל. אין מקום לאדם שערכיו הבסיסיים הינם ליברליזם בדת כזו.
30. את שוכחת שאתם כבר הורדתם את ציון מהתפילה
אודי   (06.02.08)
אז אל תוסיפו ואל תורידו
תגובות נוספות
חזרה לכתבה