יהדות  שאלות ותשובות
למה חובשים כיפה על הראש?
ynet
פורסם: 11.02.08, 14:51
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 85 תגובות ב-85 דיונים
61. זה נכון כבוד הרב אך גם הרבה יותר מזה ועיין
בס"ד תשובות לכמה עני ,   ירושלים   (11.02.08)
צמח צדק בפסקי דינים שלו שם הוא קובע חד משמעית שכיסוי ראש הוא מצווה ולא מנהג ורק הכיסוי ראש השני הוא מנהג בניגוד לדעתו של הגר"א כמו בברכות דף ס' " כי פריס סודרא על רישיה לימא ברוך עוטר ישראל בתפארה" והצ"צ מרחיב שם בעניין שאין מברכין על דבר אלא אם כן הוא מצווה כמו למשל הלל בראש חודש שאין מחלוקת האם מברכין על הלל בכלל אלא רק האם מברכין על הלל בראש חודש משום אם הוא מנהג או מצווה... ומכך מובן שכיסוי הראש הוא מצווה ורק הכיסוי השני הוא מידת חסידות. וזה עונה כאן על שאלה של כמה אנשים לגבי הכיסוי השני וכו' אבל פשיטא שהכיסוי הראשון הוא חובה יחי המלך
62. עדיין לא קיבלתי תשובה טובה - למה חובשים כיפה?
מבולבל   (11.02.08)
63. המטרה של הכיפה היא חברתית ופוליטית.
דתל"ש   (11.02.08)
מטרתה ליצור שוני והפרדה מהסביבה. "אנחנו" מול "האחרים".
64. תשובה מפורטת- היכנסו נא!
ישראל ,   אוהלה של תורה   (11.02.08)
הטעם לחבישת כיפה הוא על פי מה שמובא בגמרא במסכת קידושין (לא') שם מסופר על רב הונא בריה (בנו) של רב יהושע שלא הלך ארבע אמות בגילוי ראש וכשנשאל לטעם הדבר אמר : "שכינה מעל ראשי". ועוד מסופר על רב הונא (מסכת שבת , קיח') שאמר : "תיתי לי (יבוא לי שכרי) שלא הלכתי ארבע אמות בגילוי ראש" ומפרשים שם שרב הונא אמר שהוא יקבל שכר על זה ומשמע מכך שאין איסור ללכת בגילוי ראש אחרת למה אמר שיבוא לו שכר על כך...מכאן משמע שלשאר בני אדם אין שום איסור להלך בגילוי ראש.ואת הלשון בה נקט רב הונא מסבירים שזו מידת חסידות לא ללכת בגילוי ראש. גם הרב עובדיה יוסף בשו"ת יביע אומר מסכים שזו אכן מידת חסידות ולא חובה.אבל הרב עובדיה יוסף מסיים את תשובתו ואומר : " שבזמנינו זה יש להחמיר בזה יותר כי כיסוי הראש מעיד על שיייכותו למחנה הדתיים שומרי תורה ומצוות ולא להיפך ח"ו, ולכן ראוי להיזהר בזה. לסיכום - הטעם הוא כמו שכתב הרב המשיב "שכינה מעל ראשי" לזכור שהקב"ה מעלינו והכיפה מסמלת ומזכירה זאת.
65. ל24
(11.02.08)
זה לא מדויק. לפי ההלכה היהודית, מנהג ישראל אין לשנותו ודינו כמצווה לכל דבר. אני למשל כל הזמן עם כיפה על הראש, גם בשינה, וכשאתה יודע שאתה צריך תמיד כיסוי ראש, הדבר נמצא אצלך במודע, מאחר ויש איסור ללכת 4 אמות ללא כיסוי ראש. אז זה לא נכון שלא חשים בקיומה, חשים ועוד איך.
66. ל54 +56 כול מילה זהב!
מיקי ,   חדרה   (12.02.08)
67. הכיפה היא הדיסק הפעלה לאנשים לא מפותחים שעובדים על דוס !!!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~   (11.02.08)
68. למה כיפה
גבי ,   דרום   (12.02.08)
למי שמכיר קצת פילוסופיה מזרחית, יודע שבקודקוד נמצאת "צ'קרת הכתר" (אחד ממרכזי האנרגיה) והסיבה לכיסוי הראש, היא לשמור על חום המקום. זאת הסיבה שמלבד היהודים, בכירי הדתות למיניהן, מכסים את הראש.
69. הסיבה לחבישת כיפה.
עדן ,   ים-המלח   (11.02.08)
תשובתו של מר קפלן היא נכונה עד גבול מסוים כמו גם רוב התשובות של המגיבים, לכל דבר בדת חייבת להיות סיבה מוצקה והגיונית המקפלת בתוכה את כל התשובות והמעמידה את האדם ומזכירה לו את גודלו האפסי ביקום ובאותה נשימה את אפשרויותיו. שלמה המלך בנה את בית-המיקדש וגגו של קודש הקודשים עשויה בצורת כיפה והיא מיועדת להזכיר לאדם את המסלול לחניכות שחייבת להעשות בדממה כפי שבית המיקדש ניבנה, ודרך הדממה החניך יבנה את בית מקדשו הפנימי. הכיפה נועדה להזכיר לחניך את המצב האלוהי הטבעי, הדממה. ושעל מנת שלא יגבה רוחו וילקה באחת מהמחלות שבני אדם רגילים לוקים בהם באופן תדיר כגון: אנוכיות, חמדנות, קנאה, רכילות ועוד מאות ואלפי תשוקות קטנות הנוגדות את הטבע, מאותה הסיבה יש צריח בכנסיה וכיפה מעל מיסגד. האדם כפי שהוא ובמקום שהוא חובה להזכיר לו כל הזמן את אפסותו ואת זמנו המוגבל כאן על פני האדמה ושיש לו עבודה לעשות ושהיא חייבת להעשות לפני שהוא מתנדף ברוח כמו עלה.
70. האם חייב לחבוש כיפה ?
אבנר ,   ירושלים   (12.02.08)
השאלה שהיתה צריכה להישאל היא : האם עפ"י הדת היהודית חייב לחבוש כיפה ? ומה מקור המנהג ? וממתי החלו במנהג לבישת הכיפה ?
71. you're wrong
RR   (12.02.08)
you are totaly wrong. the up or down is according to the force of gravity, which according to the last time I checked it's always above your head when you walk striaght.
72. ==17-מנהג שהפך לדין? איזה בולשיט==
קוורטי   (12.02.08)
הכפה היא הדוגמה הבוטה ביותר למה שעשו שרלטני הדת לדת היהודית. החטא הנורא והבל יסולח שלהם, הוא לגרום לטישטוש התחום בין מצוות דאורייתא שניתנו מפי הגבורה עצמה לבין תקנות, דינים, מנהגים ופסקים שהומצאו בידי בשר ודם והפכו לבעלי מעמד זהה מבחינת חומרתם ו"קדושתם". אם נלך לשיטתך, כי מנהג שרוב ישראל נוהגים בו, הופך לדין. הרי ברור שישראל צריכה להיות מדינה חילונית וליברלית שכן רוב רובם של ישראל (80 אחוז מקרב היהודים), נוסעים בשבת, מדליקים אש בשבת ואינם מקפידים מאד בדיני הכשרות. אין שטות גדולה מזאת אבל לא אתה המצאת אותה.
73. ילד קדוש אים קיפה על הרוש!
(11.02.08)
74. חחחחחחחחחחחחח -54
.   (12.02.08)
צחקתי פה עם עצמי באמא
75. ל59 וכל מי שאומר ש"לא צריך סממן חיצוני"
(11.02.08)
כיפה זה משהו קצת יותק מסובך ממה שרואים את זה....אפילו שזה "סתם פיסת בד". בקיצור: בתלמוד (כמה מאות שנים לפני המאה ה19) יש סיפור על אחד שהיה גונב הרבה. אמרו לו לשים כיסוי ראש (כיפה) וזה יעזור לו. לתקופה מסוימת זה באמת עזר ואז יום אחד נפל לו הכיסוי והוא המשיך בדרכיו שהיו לו קודם. למה נשים לא לובשות כיפה? אומרים שהנשים יותר קרובות לקב"ה בכל מקרה. אז למה כן כיסוי ראש לנשואת? עניין צניעות...אני לא מבין כל כך הרבה ב"ענייני נשים"...
76. ! - איפכא מסתברא - !
!   (12.02.08)
כאדם דתי שלא רוצה להיות מתוייג ומשוייך לשום קבוצה / רב / מגזר / דעהפוליטית אני מעדיף שלא לחבוש כיפה. תשובת הרב רדודה ושטחית - חבל.
77. אני הולך עם ציצית ובלי כיפה. כנסו!!
בליכיפה   (12.02.08)
כיפה זה מנהג שברבות השנים קיבל חשיבות חסרת פרופורציה. מקורו, כנראה, לעשות דווקא לנוצרים. להזכיר, עד לא מזמן הלכו כולם עם כובע רק שהנוצרים הורידו אותו בכניסה לבית תפילתם. היהודים, כדי לא להיראות נוצרים, השאירו אותו על הראש. לא צריך להתבלבל. אין זו מצווה לא מדאוריתא ולא מדרבנן ושלום על ישראל.
78. האישה לא צריכה ללבוש כיפה מהסיבה הפשוטה
(11.02.08)
שהאישה מעצם טבעה קרובה יותר לקב"ה. היא אינה זקוקה לאמצעי מלאכותי שיזכיר לה את אביה שבשמים. זו גם הסיבה שהאישה אינה זקוקה למצוות רבות כמו הגבר, ולכן הן פטורות מכל מיני מצוות. ריספקט לנשים!!! ;~)
79. ל -1, אלוקים הוא לא אנטנה סלולרית...
נעמה ואלעד   (12.02.08)
קשה לדעת אם אתה מצפה שיתייחסו לדבריך ברצינות או לא. במידה וכן, איזה מזל שיש מה שיגן עלינו מהקרינה (?) של האל היושב דווקא במרומים. כלומר, אם הבנתי נכון אנשים שאינם הולכים עם כיסוי ראש "נשרף להם המוח" מרוב גדולתו של הקב"ה? נראה לי שאם כך הדבר- נראה לי שהכיפה שלך לא מתפקדת איייאיי. כדאי לך לחליף. אולי אם תשים גם נייר כסף זה יעזור. (-: ובמידה ואתה לא מצפה שיתייחסו אל דבריך ברצינות- אז חבל שלא רק מעצמך אתה עושה צחוק מעל במה זו. ברוך אתה - משנה הבריות!
80. ל33 מה הקטע הזה של הדת?
עומד בשער   (12.02.08)
כל דבר מחפשים איזה סדר רב משמעות באותיות, לפעמים כי באמת יש משמעות (יצחק-אמו צחקה וכד') ובמקרים רבים כל כך בלי שום קשר למציאות. כמו הדוג' ההזויה שנתת.. לצורך הענין אם נהפוך את האותיות במילה כיפה נקבל את המילה הפיך. האם הכוונה שאלוהים רוצה שנהפוך את הכיפה מדי פעם? קוניפגורציה נוספת תיצור את הצירוף כ'- יפה. האם המשמעות היא שאלוהים חושב שכ' היא האות הכי אסטתית בשפה העברית? יש במה שאתה אומר הגיון אשר לא עולה על הרעיונות שהעלתי עכשיו לטעמי וספקני אם יש לך הוכחות לדברים שאמרת. תוכיח אותי על טעותי אם בא לך..
81. ל - 33 למשה מההשפלה. איזו התנשאות אופיינית.
סבבה לי הכי אחי   (11.02.08)
"כיפה הינה אחד מסימני ההכר להבדיל בין שומרי מצוות ללא שומרי מצוות" אתה מתכוון להבדיל בין יהודים שזוקרים מעצמם את האחריות למעשיהם בכך שהם הופכים לרובוטים מתוכנתים עושי דבריהם של "רבנים" אנאכרוניסטיים בחשיבתם ובין יהודים אחרים שדווקא לוקחים אחריות ובוחרים בכל דקה מחייהם את מעשיהם לטוב ולרע בידיעה שיש 10 דיברות ותריג מצוות אך בשום אופן לא באופן אוטומטי חסר הבנה כעדר עיזים אחרי רועה עיוור. בסוף כולנו יהודים והשופט האמיתי הוא לא אתה ולא "מיוחסים" אחרים אלא היושב במרומים בכבודו ובעצמו ואני נוטה להאמין שבשבילו כולנו יהודים באותה מידה. אבל לך תדע אולי הוא דווקא מעדיף את היהודי החושב, בעל זכות הבחירה, על פני היהודי האוטומט.
82. היה אפשר לתת קצת יותר מידע
גד ,   תל אביב   (13.02.08)
אבל בשביל להיות דתי - לא צריך לדעת את כל ההלכות, גדולות כקטנות, לא על זה נמדד אדם
83. די לכיפה הדתית!
זאבי ,   חיפה   (19.02.08)
84. ל37
אלון ,   אומרים ישנה ארץ   (23.02.08)
ביידיש יש מלא מילים עבריות משובשות יתכן וזאת רק אחת מהן אם כי אני לא בטוח
85. אפילו לילד בן 10
דויד ,   לונדון   (07.10.12)
קצר ולא ברור מה הרקע למנהג למה ? אם כי אהבתי את הפשטות חבל שהתשובה מיועדת לאמא ולא לילד בן 4
תגובות קודמות
חזרה לכתבה