תרבות ובידור  ספרים  חדשות ספרים
בין אמת לבדיה
אהרן מגד, אלון חילו
פורסם: 29.05.08, 11:14
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות ב-51 דיונים
1. עו"ד חילו ביקש פרסום - וזכה בו
(29.05.08)
ספר גרוע ונוטף צוף מתקתק-רעיל
2. צר לי, אבל מגד הרבה יותר משכנע
לא קראתי את כל הספר   (29.05.08)
חלופת מכתבים מאד מעניינת קראתי רק מעט מהספר אבל חייבת לציין שמקריאת המכתבים כאן עולה רושם הרבה יותר אתי ואמין של הסופר אהרון מגד האם כדי לתת משקל נגד מותר לעוות מציאות?? זו טענה מוזרה ולא קבילה
3. הערה לאהרון מגד
קורא "הארץ" ,   תל-אביב   (29.05.08)
מגד היקר והנכבד. אני מקוראיך, ואני שואל אותך: נו, באמת, למה אתה מצפה בימים אלה? לכתיבה הוגנת על הציונות? אתה לא ידוע כאדם תמים. אם יכתוב פלוני בנימה אוהדת, הגונה, הרי המבקרים ישחטו אותו. אתה יודע, הרי.
4. סליחה רגע, מר מגד, על "כשניטשה בכה" קראת?
ללי ,   חולון   (29.05.08)
כי אם כן- תגלה שגם ספרים שהצליחו יותר מספריך בארצות הנכר, משתמשים בדמויות מפורסמות והיסטוריות בספריהן, מבלי להתפס לעובדות הספיציפיות המתקשרות אליהן.
5. עזבו אותכם אני קורא רק את אדום עתיק
אחד מהצפון   (29.05.08)
כל שאר הסופרים הם שמנדריקים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
6. הספרות העברית החדשה: אמצעי או מטרה?
סלי ,   רמת השרון   (29.05.08)
באגרתי זאת אינני מתכוון כלל ועיקר לחצוץ ולפסוק בין השניים הנצים. מי יתנני עשות כדבר הזה אל מול אהרון מגד - מחד, מגדולי בניה הסופרים של מדינת ישראל, ומול אלון חילו - מאידך, מניצניה המובחרים של הספרות הישראלית החדשה? ברם, קצנו במקצת (ומבלי שאעלוב באיש, חלילה וחס) אני ושכמותי, באלה הנוטלים לעצמם מינוי וחירות לשמש כמגיניה של היהדות - בכלל ושל הציונות - בפרט. דומה שאין ולו סיפור אחד הנמנה על הספרות הישראלית החדשה אשר יהלל וירומם כת או דת או בן או בת - מחד, ויעלוב ויירדה באחרים, בו זמנית. דומה שעל רקע תלאות קיומה של מדינת ישראל, מצפים אנו ואונסים אנו את סופרינו, הבודים את מעשיותיהם מנסיונם ומהסוציאליזיה בה התפתחו, לנקוט בכתביהם וביצירותיהם עמדה: האם דבר מה, האם מן דהו, הוא חיובי או שלילי? האם הוא "טוב או לא לעם היהודי"? האם הוא ציוני או אנטי-ציוני? וכך מצטיירת בעיני, עם כל הכבוד, גם אגרתו של הסופר אהרון מגד: כהתנדבות מצידו לתבוע את עלבונה הנטען של התנועה הציונית ולשמש כמושיעה ומאבטחה מפני התדמית (שאולי באמת ובתמים היתה לה לעתים) הנרמזת לה בספרו של אלון חילו. ואף אם לא כתב הסופר חילו את אותה הארה המופיעה תדיר בספרי סופרים - גם אז אל לנו לשכוח שהספרות, להבדיל מספרי ההסטוריה, גם אם אירועי הסטוריה אמיתיים בבסיסה - בדותא היא ודבר אחר - לאו, וככזאת מציע אני להבין, לקרוא ולהיהנות מספרו של חילו. ואם יורשה לי...ולאחר שכתבתי מילותי אלה... לאמץ בכל לב את מילותיו של הסופר מגד: "אילו אני פלשתינאי, הייתי מאמץ לי אותה כיצירה סימלית מופתית שיש ללמדה בכל בית-ספר ערבי", כי יצירה ספרותית יפה היא. הא ותו לאו.
7. משקל נגד "מעט מופרז" עאלק
צפוני ,   צפון   (29.05.08)
אני במקומך לא הייתי מתגאה במכתבים האלה, בטח שלא בפני ישראלים דוברי עברית. עוותו לדעתך את המציאות לכן אתה מעוות אותה לכיוון השני כדי לתת איזון? כל מה שאתה נותן בכך זה פלגנות ועלילות דם, ואתה בטח מודע לזה. עוותי אמת מתקנים על ידי חשיפת האמת, לא על ידי יצירת עיוותים נוספים. חוץ מזה ממכתב התשובה שלך ברור שהידע שלך לוקה בחסר. הלאומיות הפלסטינית התחילה עם הצהרת בלפור (ראה את האמנה הלאומית הפלסטינית), הרבה אחרי העליה הראשונה. ומה כל-כך מתוחכם בספרך? כולו מלא סטריאוטיפים של הפרא האציל מול האדם הלבן המושחת. ברור לי לחלוטין שכל מטרתך היא למצוא את דרכך למסיבות, לפרסים ולתשואות שכל ישראלי שמכה על החזה ואומר "אני מפלצת וכל בני עמי כאלה" מקבל באירופה. ודאי תרגמת את המכתבים האלה לאנגלית ושלחת אותם להוצאות ספרים נבחרות בחו"ל שיראו איזה אמיץ אתה, נכון?
8. אלון חילו סופר גרוע וטוב שזה נאמר בפניו
תולעת ספרים ,   ירושלים   (29.05.08)
ספרו הקודם שזכה לשבחים הוא לא יותא מפורנוגרפיה הומופובית זולה. כך בא לו פירסומו. טוב שמישהו אומר לו את זה
9. מסכים עם כל מילה של מגד
איתן לוי   (29.05.08)
אני לא אוהב ספרות שחור-לבן והספר של חילו הוא בדיוק כזה. שרטוטם של דמויות היסטוריות אמיתיות בצורת מפלצות, כדי לשרת אמירה אידאולוגית וללא בסיס עובדתי, ראוי לגנאי. צדק מגד, גם לחרות המשורר יש גבול, ותמיד אפשר הרי להמציא דמויות בדיוניות.
10. ל-4: תשתדל לקרוא לפני שאתה מגיב?
פלוני   (29.05.08)
והלא זה בדיוק מה שמגד כתב, לו רק ניסית לקרוא את כל דבריו. הוא לא יצא נגד ה"פאקשן" עצמו, אלא נגד כמות הסילוף והרושם שמבקש הסופר ליצור בניגוד לאמת וכו'.
11. אמת ושקר
נעמן ,   ירושלים   (29.05.08)
קראתי את מות הנזיר והתפעלתי מהוירטואוזיות של השימוש בשפה. את דג'אני אני מסרב לקרוא. אמנם בשם חופש היצירה מותר הכל' אבל למה לחלל את שמו של קלווריסקי? במה חטא? מה עוד שיש לו צאצאים החיים עמנו. אם הרומן טוב מה היה נגרע ממנו לו לגיבור קראת בשם ספרותי - זריצקי או פריצקי ואולי טלנסקי.
12. "אדון מגד היקר:
Y   (30.05.08)
ראשית תודה לך על שהואלת להשיב לי. ברצוני להבהיר מדוע כתבתי את מה שכתבתי: אני רואה בעיניים כלות את הצלחתם של דוד גרוסמן, א"ב יהושע, עמוס עוז ואחרים באירופה. תרגומיהם נפוצים ומפרסמים ומאדירים אותם. להווי ידוע לך שהבון טון כיום באירופה הוא לראות את ישראל ככובשת וכקולוניאליסטית שעסוקה ב"רצח עם" במידה כזו או אחרת (המידה היא אישית, ומותאמת ליכולתו של האירופאי הממוצע להאמין בשטויות). אני, שאין לי את הכשרון הספרותי של ענקי הספרות שמניתי למעלה, חייב לכבוש לי שוק בדרך היחידה ששמורה כיום ליוצר צעיר: להצטרף למקהלת האנטי ציונים האירופאים, שהם העילית של האינטלקטואלים כיום באירופה ושל מי שחולשים על המדיה (ממש כמו אצלנו). הם ה"עילית", ובמאמר מוסגר, אוסיף כמובן שזה הסימן לדעיכה ההולכת למתמשכת של אירופה מבחינה תרבותית ומוסרית. אבל נניח לזה. ובכן, מר מגד היקר, הדרך היחידה לסופר צעיר כמוני, לא הכי מוכשר, היא לעשות כמעשה לא מוכשרים כמותו, ונזכיר את הקולנוענים שלנו, שיצירותיהם שטופות השנאה והשקרים על ישראל מיקמו אותם בלב השמאל האירופאי, מלוטפים ומפונקים בידי אותו גרעין שהוא גלגול מודרני של האנטישמיות הותיקה והטובה. נכון, אני משתף פעולה עם האנטישמים האירופאים (והם אפילו לא יודעים שהם כאלה). אבל מה אני יכול לעשות, מר מגד היקר? אין לי אמצעים אחרים להתפרסם, וכשמפיסטו מתדפק על דלתי, מי אני הקטן שלא אמכור את נשמתי? בברכה, אלון. נ"ב אשמח להזמין אותך למסיבת ההשקה של ספרי בצרפתית ובגרמנית, בקרוב."
13. מר חילו - אל תתנצל בפני "בני דורו" של מגד אלא בפני 99.9%
מהיהודים במדינה   (30.05.08)
כי אתה מייצג דעה זניחה, ששימושית רק לפירסום בחו"ל ואולי לקבלת איזה מענק. אנחנו, בני הדור שלך, ברובנו המכריע, דוחים את הפרשנות שלך ושל כמותך את ההסטוריה. בהיותנו הרוב, והכוח המניע את מדינת ישראל, אנחנו מעניקים לך אותה חשיבות שאנו מעניקים לדעתו של מבקר תמהוני מחו"ל בירושליים - אתה אנקדוטה, ולא מהמרתקות. ספרך, אגב, פשוט כתוב רע לדעתי.
14. ו"צר לי אם הכעסתי אותך ואת בני דורך"..
אייל   (30.05.08)
חילו אלון אל תצמצם את סליחתך המדומה לבני דורו של מגד בלבד, עיוות ההסטוריה או לפחות הניסיון ליצור מעין ערפילים על ההיסטוריה ובכך לעגן את דעותיך וטענותיך בבדיה וריק, מכעיסים גם אותי שאינני משתייך לדורו של מגד כי אם לזה של נכדו.
15. שני אגו-טריפרים.
השלישי   (30.05.08)
16. תגובה ל2
עומר ,   חולון   (30.05.08)
לא לקרוא את הספר ולהגיב? לא מוגזם?
17. 5, כמה זמן לוקח לך לגמור ספר?
(30.05.08)
אם במקום להסתבב מפוסט לפוסט ולנסות ללכלכך על הסופרת, היית קורא, אולי כבר היית מסיים את הספר. למרות שקשה להאמין שקראת בו דף אחד. לא לרמה שלך.
18. אמת - ובדייה
קורא - ונהנה   (30.05.08)
כמה שהמקרה מזכיר את המפגש של הסופר ג'יימס פריי עם אופרה ווינפרי : סופר מוכשר ביותר שכתב שני ספרים נפלאים - "מליון רסיסים קטנים" ו"ידידי לאנרד" - אך לא דייק בעובדות בתשובות לשאלותיה של אופרה. לא דייק - ולכן הוקע בפומבי כעבור זמן קצר. גם כאן : הספר יפה ומעניין - אך מוגזם בשפתו הארכאית ובדיוק ה"עובדות" הרשומות. אמנם מזהיר הסופר על בדיונו של הספר - אך לאחר עיון בצלום מכתבו המקורי (?) של קולווירסקי המופיע על עטיפת הספר והסיפור שנראה כה אמיתי על מציאת המסמכים המקוריים בגינזך משתכנע הקורא התמים שה"בדיון הקל" מבוסס על עובדות אמיתיות (כולל מיקום העלילה בקרקעות שבהם שוכנים מגדלי עזריאלי...) - ואין ספק שיש כאן הטעיה (אולי ללא כוונת זדון) של הקורא התמים. וטוב עשה מגד בשליחת מכתבו הצודק ! ועם כל זאת הספר מקורי,יפה ומהנה - מומלץ !
19. מרתק! אין ספק עכשיו שאקנה את הספר השבוע
(30.05.08)
20. החי על המת היה ספר מופתי
שמוליק   (30.05.08)
מפני שהצליח להציג את מורכבויות הציונות, לטובה ולרעה, בלי לכפות על הקורא כיוון אחד ברור. אם נשתמש במונח של חילו, יש בו הרבה לטובת ה"נראטיב" הציוני והרבה לרעתו. אם כבר הספר הזה ליווה את חילו בכתיבתו, חבל שלא למד ממנו קצת יותר. תיקון נראטיב לא נעשה על ידי עיוות. וצריך גם לשאול את עצמנו, אם אנשי רוח פלסטינים עומלים על תיקון הנראטיב שלהם, המעוות לחלוטין בימינו, ולעניות דעתי מרושע ומסוכן בהרבה מה"סטיות" של הנראטיב הציוני. נדמה לי שהנראטיב שלהם רק הולך ומתעוות בעידודנו. אגב, נראה לי שזאת חוצפה להשתמש בדמותו של אדם שיש לו צאצאים כיום בארץ, ועוד באופן כל כך שלילי. אולי היה צריך ליצור איתם קשר לפני כן, נראה לי שהיו להם דברים קצת שונים לספר עליו.
21. אלון חילו הוא יחיד במינו, הסופר הכי טוב בארץ
יצחק ,   תל אביב   (30.05.08)
22. I think that Meged has the right to be angry
Fleur   (30.05.08)
The other one seems fake
23. אחוזת דג'אני הוא ספר מופלא, לא יכולתי להפסיק לקרוא אותו
דליה ש ,   איזו צרות עין   (30.05.08)
ואני לא מבינה מאיפה התנקז לכאן כל כך הרבה רוע בתגובות (אלא אם כן מדובר ביריבים מקצועיים של הסופר). הוא ספר מרגש וכובש וכתוב טוב מכל ספר בז'אנר הזה.
24. ספר מדהים - חובה לקרוא, בלי קשר לויכוח הזה
גיא   (30.05.08)
מבחינה ספרותית זה אחד ההישגים הכי גדולים שנתקלתי בהם בספרות העברית אי פעם. הספר מרתק ומהנה וכיף לקרוא אותו. יחד עם זאת, הוא מחייב את הקורא לחשוב ולבחון את אמונותיו ותפיסותיו. השימוש בשפה העברית - גאוני! השימוש ב"המלט" של שיקספיר - גאוני! השימוש בגיאוגרפיה של תל אביב המודרנית - גאוני! גאוני כבר אמרתי? אז אם עוד לא אמרתי - זה ספר גאוני. אשרי שקראתי אותו.
25. לא הצלחתי לקרוא מעבר ל-10 שורות הראשונות
מעיין   (30.05.08)
26. טוב שפרסמתם מקוה שאוכל להחליף את הספר
רם   (30.05.08)
רכשתי לפני מספר ימים לא ידעתי שמדובר בבדיה ממש הטעיה טרם קראתי
27. מאוד נהנתי מהספר והכתיבה, מחכה לספר הבא של אלון
אביגיל ,   תל אביב   (30.05.08)
28. בין אמת לבדיה
רמי משינסקי ,   פראג,צ'כיה   (30.05.08)
הנאה צרופה לקרוא חלופת מכתבים בין סופרים. לא בכדי נאמר:" קנאת סופריםתרבה חוכמה". זו בדרך כלל תפקידה של העיתונות ואמנם המקור מופיע בידיעות אחרונות, אך ככל שירבו כתבות כאלה ייטב התוכן של אתר זה.
29. ציוני טוב, האמנם...??
רמי ,   צפון   (30.05.08)
צר לי מר חילו היקר, אך עוד לפני קריאת מכתבו של אהרון מגד, היו תחושותי דומות לשלו. אינני מתימר להבין את ו/או לדעת את העובדות האמיתיות, אך הקורא הפשוט (כמוני למשל) יוצא בתחושת מחנק קלה לאחר קריאת הספר ולא מחוסר ידיעתו את העובדות האמיתיות אלא מתוך כך שהוא מרגיש "גזלן, רמאי, נוכל" וכו' חבל לי שכך חושבים "ציונים טובים" אני רק תקווה שזה לא נעשה בכוונה תחילה ע"מ לקבל פרסום. מכיוון שאם כך הוא הדבר, או אז אתחיל לחשוב שגם הסופרים הופכים להיות כאחד האדם (העיתונאי).
30. אלון חילו - אהבתי את "מות הנזיר"
שני אוזן ,   סטודנטית, ב"ש   (30.05.08)
אלון חילו מסמן עבורי את דור הסופרים החדש בארץ שמכניס משב חדש ומרען של כתיבה. לא קראתי את הספר המדובר, אך נהנתי מכל משפט ב"מות הנזיר". ישר כח.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה