יהדות  תרבות  ספרות
אגדתא: הגירסה המקורית
סגלית פישביין
פורסם: 28.10.08, 11:22
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות ב-43 דיונים
1. רמה גבוהה
קולגה במיל'   (28.10.08)
יופי של תחרות. סחתן עליכם
2. תנורו של עכנאי. סופי
רות   (28.10.08)
אבן דרך וסיפור מקסים
3. לגב' בלאו
מישהו   (28.10.08)
אבל את הניאוף והתיחמון החמור אינך רואה. יפה כל אחד רואה את מה שהוא רוצה ולפי נטיית הלב מבינים מהי נטייתו של האדם. מחר יבוא לנו אחד שיאמר תשמע קראתי על ההוא שאנס ורצח והשמיד ראיות בצורה כזו מתוחכמת שזה היה פשוט "רצח מושלם" ולבסוף נתפס הבחור איזו באסה.........
4. רוחמה מלכה
חדש בשכונה   (28.10.08)
הרעיון של בית המדרש לטוקבקים - הברקה מהממת
5. סיוון זה איכות
לא משנה   (28.10.08)
אפרופו הזבל בערוץ 2. סיון מיצגת עבורי משהו אחר. מאחד שמעריך ידע במקורות
6. אשריכם שהינכם מאהיבים את ספרות חז"ל
יאכנע העכנאית ,   ת"א אחוה 1   (28.10.08)
על ציבור שאינו מכירו מבפנים,להבדיל מטורה של הרפורמית רוחמה שוורץ שכוונתה שונה בתכלית. והציבור אינו גולם...
7. רוחמה מה יהיה הסוף איתך ?
מישהו   (28.10.08)
אם לפחות מצליחה ללמוד ולהסיק שמעתתא אליבא דהילכתא אז החרשתי אבל מה אומר ומה אספר כזה סילוף כזו צביעות הרבה זמן לא פגשתי ובאמת תמהני מהיכן מגיעה השאיפה הזו לסלף ולהעמיד דברים בצורה כל כך לא מדוייקת ממש להפליא ! ועכשיו לעניין עצמו...... דבר ראשון אני חייב לומר שגם בישיבות הקדושות הסיפור הזה הוא אכן אבן דרך מנחה לגבי ההשקפה לשמיעה לגדולי תורה ולפיסקיהם ותקנותיהם בתורה (אז זה בטח לא נחלת ה"יהודים הליברלים") ועכשיו לעניין עצמו..... אכן נקבע לא בשמיים היא ! אבל מה למדים מכך ? אוי אני לא מאמין שמה שכתבת עבר ככה בשתיקה (ואולי בהמשך בתמיכה של דודי פ"ת ומים וכו'....) הרי מה שלמדים מהסיפור הזה "בפשוט של מקרא" שברגע שניתנה לנו התורה וניתן לחכמים "ה-כ-ו-ח ל-ק-ב-ו-ע ולפסוק" אז צריכים אנו לשמוע להם אע"פ שיש לנו "ראיות פלאיות משמיים" אין התורה בשמיים אלא ניתנה לנו ולחכמיה לקבוע בה קביעות לפי כללי הארץ ! ומה את הבנת מיזה ? בדיוק את הצד השני של הסקלה שניתן לכל אחד לפרש מה שהוא רוצה. ועכשיו נעבור לצביעות.... וכשחכמי ישראל שניתן להם הכוח ל"קבוע" קביעות קובעים לנו מכוח זה פיסקי הלכה את קמה ומכריזה "לא לשמור נידה !!!! שומו שמיים הלזה יקרא פרופסור לתלמוד ? והרי לכל בר דעת ניכר הדבר שיש כאן משהו מאוד מאוד מאוד עקום. ולכן אני אישית ממליץ לך מאוד ללמוד את סיפור צדוק ובייתוס שהבינו משהו אחר לגמרי בדברי רבם (או העדיפו להבין את מה שרצו להבין....) "אל תהיה כעבדים וכו' .....למה ? כי אין פרס !!!! ומכאן יצאו לאן שיצאו אולי תסיקי מטעותם ותביני את טעותך ויפה שעה אחת קודם........
8. מישהו כנס רגע
אמיר   (28.10.08)
לגבי תנורו של עכנאי, מבלי להתוכח כרגע אם היה באמת או לא, הוא בא להעביר מסר מאד חד וברור של חכמים. שגם אם אלוהים בעצמו יגיד לנו שאנו טועים, אנחנו צודקים. וכ"כ למה? משום הפסוק " לא בשמים היא". ומה אומר הפסוק? כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ, וְלֹא רְחֹקָה הִוא. יב לֹא בַשָּׁמַיִם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. יג וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. יד כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ איפה אתה רואה פה שמצוה לשמוע בקול חכמים אף נגד דעתו המפורשת של אלוהים? אלא מאי? חכמים פירשו את הפסוק כך אף נגד הפשט ונתנו לעצמם כח לפרש את התורה כדעתם. ואמרו אפילו אם אלוהים בעצמו יבוא ויגיד לנו לא כך כונתי איננו שומעים לו. וכן במכות כב ע"ב "כמה טיפשאי אינשי דקיימי מקמי ס"ת ולא קיימי מקמי גברא רבה דאילו בס"ת כתיב ארבעים ואתו רבנן בצרו חדא". ודבר זה סותר את ניסיון העקידה, שכן כל המפרשים מסבירים שהניסיון של אברהם היה שלא להרהר איך ביצחק יקרא לך זרע בשעה שהקב"ה מצווה עליו לשוחטו. ואברהם עמד בניסיון בזה שמילא אחר ציוויו של אלוהים מבלי לשאול שאלות. וא"כ כיצד יבוא אדם גדול ככל שיהיה ויקבע נגד רצונו המפורש של הבורא?
9. באו להכיר קצת יותר את היהדות!
רענן   (28.10.08)
10. הלואי שבזכות מדרשים אלו,נבין למה יהודים מסרו חיהם ללמוד תורה
רואה אמת   (28.10.08)
11. אגדת משה ועקיבא - פירוש אחר
טלי ,   ירושלים   (28.10.08)
אני למדתי אגדה זו, אך הפירוש שניתן לתשובת התלמיד "הלכה למשה מסיני" היה שונה - לא שזה פייס את משה כי נתנו לו קרדיט, אלא שזה מלמד שמה שנקרא "הלכה למשה מסיני" הוא בעצם מה שהתקבל כמוסמך ע"י חכמים, ואפילו משה שנתן את התורה לא מבין את זה. הרעיון הוא שלחכמים היתה הזכות להמשיך לדון בהלכה ולפתח אותה.
12. אמיר באמת באמת...כנס רגע
יאיר ,   צפון   (28.10.08)
תגיד לי מה הקשר לפסוק שאתה הבאת? מכיר את הפסוק "לא תסור מכל אשר יורוך ימין ושמאל" ? ומפרש רש"י אפילו אומר לך על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל. אז כן, מצווה לשמוע לדברי חכמים וזה כן מופיע בתורה. לשאר דבריך לא אתייחס כי הכל מבוסס על פסוק שכלל וכלל לא קשור לעניין. לא נורא, אני כבר עייפתי לנהל דיונים וויכוחים במדור יהדות. כל הכבוד למישהו שמצליח להתמיד.
13. לשהרה בלאו
אברך   (28.10.08)
אומנם "מישהו" בתגובה 3 הטיב להשיב לך מנה אחת אפים ואני אמרתי אחזק את ידיו ואסיף גם אני נופך משלי: כל אחד רואה בסיפור את מה שהוא רוצה לראות ישנו את הסרט של אקירו קורסואה הבמאי היפני הדגול בסרט מסופר על אירוע של שוד ורצח וכל אחד מהמשתתפים רואה זאת מנקודת מבט שלו שהוא המושלם והטוב, שהרה, מדובר כאן בשורה אחרונה על אישה שבגדה בבעלה ושברה את האינטימיות שבין בני הזוג, יכלה האישה להודות בבגידה להתגרש ובכך הסתיים הסיפור, האישה בחרה בנוסף לבגידה להכחיש את המיוחס לה ובנוסף הוסיפה חטא על פשע ושלחה את תאומתה וחשבה שבכך הצליחה להערים על בעלה על הצדק ועל הדין וגם על אלהים, והיא טעתה .
14. אוי לו לאותו הדור
יהויכין   (28.10.08)
שבו גברים יושבים ולמדים תורה באינטרנט מפי אנשים ונשים שבמקרה הטוב מכוונים לפשט הדברים. לכשעצמו, הכרת מדרשי חז"ל הוא פרוייקט מבורך, אבל מכאן ועד לקבל תובנות של כל מאן דבעי על מדרשים שקדמונינו פירשו אותם על דרך האמת... דע, ידידי ורעי הקורא, ברגע שתטעם, לא תוכל להפסיק. מנסיון. כל מה שנדרש הוא פסק זמן, אפילו פעם בשבוע ואפילו פסק זמן קטן מאוד. רק אתה והספר, אם אין לך עם מי. בשביל האור שתקבל. בשבילך. ואם לא, מה הפסדת? חצי שעה של קריאת טוקבקים?
15. בעצם אתם טוענים שסיון רהב היא אשת רוח
שלומי ,   גבעתיים   (28.10.08)
ומה הופך אותה לאשת רוח? מקסימום רוח וצלצולים. עיתונאי מוכשר, זה עדיין לא איש רוח
16. מה זה איש רוח?
(28.10.08)
זה שעושה כסף מסיפורים שהוא כותב?הצחקתם אוותי.
17. משל שתי האחיות התאומות
ירון ,   מרכז   (28.10.08)
לשרה בלאו אולי לא הפנמת את המסר של הסיפור המדרשי, היינו אתה חושב שעבדת על כולם. אבל ריבונו של עולם רואה אותך כל הזמן, ואותו אי אפשר לתחמן (הנושא הנשי הוא לגמרי משני כאן) המסר המרכזי גם אם תחמנת את המערכת אלוקים בסוף ימצא אותך
18. פרשנות ברמה מאוד מאוד נמוכה .מאוכזב
יואב   (28.10.08)
19. הרב חיים סבתו
רונית ,   הרצליה   (28.10.08)
נפלא ונהדר לקרוא כל מילה שכבוד הרב כותב תודה מקרב לב על כל הספרים המעןלים שכתבת ובמיוחד על "כעפעפי שחר"
20. שאלה ליהויכין ולכל מי שבקיא בספרות חז"ל
ענבל   (28.10.08)
תוכל בבקשה להמליץ על ספרים, דרכם אפשר להכיר ולהתיידד עם עולם הספרות המופלא שהותירו אחריהם חז"ל??
21. פבל"ת
מני   (29.10.08)
אלפיים שנה של פלפולי ביצים ללא תכלית
22. שטחי שטחי שטחי ושוב פעם, שטחי
גם   (29.10.08)
אם הייתם מביאים את האגדתות בלשונן היה נפתח לכם פתח לראות עושר והבטים עמוקים בהרבה. אלא שאותה אמונה זחוחה בתובנה שלכם היא שמנעה ממכם מליחס לטקסט המקורי את החשיבות המספקת המעטה של הביא את הלשון המקורית. עצה לבעלה של שהרה בלאו (אם יש לה כזה) -- תשכור בלש, חביבי. הסימפטיה הבוטה של אישתך לנשים נואפות (בתואנה שזוהי "פרטיותן על גופן"!) אומרת דרשני ובגדול. ורוחמה? אללה ירחמו, כרגיל...
23. חיים סבתו
נועה ,   ירושלים   (29.10.08)
מדבר על עבודת המידות וצורת קבלת כל אדם באשר הואאדם, כך החברה תהיה בריאה יותר, להתרחק משיפוט ומגאווה ולהתמקד במרכז שכלנו בניו של הקב"ה ראויים ומכבדים איש את רעהו וככה נבנה הצקדש בזכות : אהבת חינם.
24. מזדהה עם 14 ואוסיף
ר   (28.10.08)
אחרי שניתקו את העם המופלא הזה מתורתו מספיק זמן עכשיו הגיע העת לחזור לשורשים אבל בעיוות וסילוף כהרגלם . רבותי התורה וחז"ל גדולים עליכם אלפי מונים כל השאלה היא וזה מופני לישרי הלב שבכם האם יש לכם אומץ לבא ולבדוק את האוצר הזה שנקרא תורה בדיוק כפי שבדקו עשרות אלפים לפניכם בהם מדענים טייסים אנשי מחשב עורכי דין וכו ובדעה צלולה ומרצון חזרו לתורת אבותם . תרימו טלפון "לערכים " תוך שעה תבינו איך מכרו לכם לוקשים כמו החברה מהכתבה הזו .אוהב אתכם עם ישראל .
25. ואאו... כל התשובות נמצאות אצלנו (כעם יהודי) אז איך זה
(29.10.08)
אז איך זה שבתלכס אדם לאדם זאב??? אולי עם כולנו נלמד קצת כבוד וענווה אל האחר (שזה מה שאומרים הסיפורים הנ"ל), יהיה לנו יותר אושר בחיים??? רעיון מטורף... נכון!?! ואהבת לרעך כמוך
26. שמירת הלשון-חובה
אבי   (28.10.08)
לדעתי- לא סתם נכתב חיים ומות ביד הלשון, כל עיתונאי מתחיל צריך ללמוד זאת ויתרה מכך להפנים זאת, רכילות מרושעת היא אם כל חטאת, לכן אני בוחר באגדתא זו ואם יוסיף מעט צניעות לכולנו דייני.
27. ל"מישהו" (מס 7) המלין על רוחמה: שמים בקשו רחמים עליך
(29.10.08)
האם קבלת מנוי מאלוהים לפרשן? מדוע נדמה לך שה"אישה" מבינה פחות ממך? - היא מבינה א ח ר ת ממך, וכללית: מבינה יותר ממך ומשכמותך היושבים ב"חוריכם" ולא מוציאים את אפכם להבין עולם ולהיות מעט נאורים יותר.
28. הבעיה המרכזית היא שחז"ל ישבו בבתי מדרש ובדו מציאות שהם
הבעיה המרכזית   (29.10.08)
האמינו בקיומה.חז"ל כמו בני דורם האמינו בשדים,רוחות,מכשפים,קסמים ולחשים ועבורם זו היתה אמת שרירה וקיימת ולכן גם חובשי הכיפות ברובם מאמינים שאכן אותם בובה מייסס שרקחו חז"ל הם אמת לאמיתה כי הרי דברי חז"ל עם כל השגיאות שלהם הם דברי אלהים חיים.
29. לענבל
יהויכין   (29.10.08)
ישנם מאות, ואפילו אלפי ספרים שנכתבו על מדרשי חז"ל, על דרש הפשט, הדרש, הרמז והסוד, החל מספרים בני זמנינו המסבירים בראי האקטואליה, ועד לפרשנים בני אלף שנה ויותר. (לכן כל כך צר לי שמכירים את מדרשי חז"ל רק דרך אנשים שבמקרה הטוב מכירים את פשט הדברים ומתיימרים לנתח את אישיותו של כל נושא ונשוא המדרש) לא כל פרשן מדבר אל כל אחד, מאחר והוא מביא עימו אל הפרשנות גם את נקודת מבטו על החיים ועל האמונה. אני לא יודע מה הרקע שלך, מה מדבר אלייך יותר ומה פחות ולכן לא אוכל לקלוע לספר שיתחבב עלייך ביותר, ובנוסף, אני לא בעד לימוד ועיון דרך האינטרנט, אבל אני חושב שבקישור הבא תמצאי טעימה קלה מהמדרשים, ואחרי שתגבשי לך דעה והשקפה, תוכלי לעבור לספרים מעמיקים יותר או פחות. http://kaye7.school.org.il/midrash.htm אם תרצי, תוכלי לשלוח לי מה בדיוק את מחפשת\מעדיפה, ואוכל לכוון אותך ביתר דיוק. בהצלחה רבה ואני ערב לזה שלא תתאכזבי.
30. סיוון רהב? מה היא עושה כאן?
קוראת קבועה   (29.10.08)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה