יהדות  תרבות  ספרות
אגדתא: הגירסה המקורית
סגלית פישביין
פורסם: 28.10.08, 11:22
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות ב-43 דיונים
31. תגובה ל- 20 - ספרים
אסף   (29.10.08)
אני חושב שאין מנוס מלהתחיל פשוט עם ספר האגדהשל ביאליק ורבינצקי - הבקיאות שהספר הזה נותן באגדות חזל, שווה את השכתוב לעברית המדוברת.
32. הרב סבתו תודה לך
(29.10.08)
33. רוחמה. מעניין שבחרת במדרש זה. בעיני הוא מייצג את כל עולמך
גאידמק לדין   (29.10.08)
ביטול האלוהים ונתינת כוח אולטימטיבי למדרשים ופרשנויות שנכתבים בידי קומץ אריסטוקרטי מורם מעם. ואם יש רוב למסור שטחים לפלשתינאים? אז זה בסדר לדעתך?. לפי מדרשך כן. הרי התורה ניתנה לנו ואנו קובעים מה לעשות איתה שכן לא בשמיים היא. כלומר מספיק שיהייה רוב לזה ואפשר לבטל כשרות, נישואים, בית המקדש, תפילות, יום כיפור. הרי לא בשמיים היא. בזיון
34. לחיים באר
====================   (29.10.08)
זה לא "וה' עונה לו: ככה החלטתי." אלא שתוק כך עלה במחשבה . וזה סוד העמקות כי הקב"ה היה יכול להגיד שתוק . ויכול היה להגיד כך עלה במחשבה וזה סוד העמקות
35. ל 27 אין כאן עניין ל"זכיות" על פירוש
מישהו   (29.10.08)
אלא על "הגיון בפירוש" ואצלה הוא בהחלט מעוות כי אינה נשמעת לכללי הפרשנות.
36. תשובה ל ענבל מ 20
יוסקה   (29.10.08)
ספר ההגדה בעריכתם של ביאליק ורבניצקי
37. לענבל (20)
דינה   (29.10.08)
נסי את "ספר האגדה" של ח"נ ביאליק וי"ד רבניצקי.
38. התלמוד פתוח לכולנו
רפאל ,   ירו של עם   (29.10.08)
כתלמיד קולות. אני שמח שאני מכיר את כל המדרשים הנ"ל. סימן שבזמן המועט שלמדתי ספגתי את הדובדבן והקצפת של המדרש. כמה קשה לבחור מתוך מבחר סיפורים מופלאים. תודה לחוצפית המתורגמן ולשטיינזלץ
39. למר חיים באר
ד"ר אליהו כהן   (29.10.08)
הפרשנות שלך הדנה את משה רבנו כ"איש רגיל" הייתה יכולה להתקבל בחוגים אשר אינם מבינים מהי נבואה ודיבור עם אלוה. אדם שעליו נאמר עניו מכל האדם אשר על פני האדמה... נרגע בגלל קרדיט???? זהו אדם נטול אגו לחלוטין! ולכן נבחר לקבל תורה לעם ישראל כדי שלא יוסיף מעצמו כלום... מה שיקבל מה' יתן ותו לא. אם כן- הפרשנות הרווחת מזה אלפיים שנה בבתי המדרש היא כזו- משה רבנו חשש בשל אי הבנתו כי ר' עקיבא שינה את התורה והמציא פרשנות שאינה מתוך 70 הפנים לתורה. הוא נרגע כשהבין שאבי התושב"ע אכן נאמן לתורה שבכתב וזוהי פרשנות הנובעת ישירות מתורה שבכתב ואיננה ח"ו אפיקורסית. ואידך זיל גמור!
40. תנורו של עכנאי - פרשנות נוספת- כדאי להכנס
דוד ,   גבעתיים   (29.10.08)
הפרשנות הניתנת על ידי הרב אביה הכהן היא היפה בעיני. פרשנותו: החרם המוטל על רבי אלעזר מדירה את אחד מגדולי החכמים, רבו של רבי עקיבא, מחבריו ותלמידיו. תלמיד חכם עצום זה מוצא את עצמו ללא חברותא ללמוד ובעיקר ללמד (ראו דבריו על ערש דווי כשחכמים באים לבקר אותו), וכל זאת למה, משום שהם לא היו מוכנים לקבל גאון, שובר מוסכמות ואיש אוונגד זה, המוצא דרך להקל ואינו מחפש את הדרך הקלה של להחמיר. גם כאשר האמת כולה ! נמצאת לצידו וכוונתי לסימנים הניתנים, קירות בית המדרש, אמת המים, ולבסוף בת הקול (וכי מה יכול להיות אמיתי יותר מבת הקול?), הם, חכמים, אינם משתכנעים. אך רבי אלעזר נמצא עם האמת שלו,אינו מוכן לוותר עליה, למרות החרם - שאין עונש גדול הימנו. בגין הדרה זו נענשו חכמים ובזו הדרך: בפיוט על עשרת הרוגי מלכות הנאמר ביום הכיפורים, ממלא השר הרומאי את ההיכל בנעליים, כתזכורת למכירת יוסף בעבור נעליים, ובגין מכירה זו נענשים חכמים (כגזירה משמיים שלא ניתן לערער עליה), ומהי מכירה ?אם לא "הדרה" ! הדרה של יוסף (גאון, מיוחד, שאינו מתפשר עם מצפונו,אינו נכנע לאחייו) דומה להדרתו של רבי אלעזר. אני תקוה שהצלחתי להעביר את המסר שניתן בשיעור היפיפה ששמעתי מהרב אביה.
41. אני תמיד מהנית ממה ששהרה כותבת
דווקא בעדה   (29.10.08)
42. המלצה
לענבל 29 ,   ת"א אחוה 1   (29.10.08)
י פרנקל דרכי האגדה והמדרש ב חלקים ושם תמצאי ביביליוגרפיה מספקת להמשך(מדובר בספר מחקרי). אם את מעוניינת במקורות עצמם חפשי בחנויות קדש את עין יעקב שם קובצו כל האגדתות מהתלמודים ספרים של א א הלוי נקראים יפה ומובאים שם מקבילות מחכמת יוון..בהצלחה
43. מה זה "מדרש רבה ט"?
מדרש רבה זה ,   הרבה ספרים   (29.10.08)
תגובות קודמות
חזרה לכתבה