40. תנורו של עכנאי - פרשנות נוספת- כדאי להכנס
הפרשנות הניתנת על ידי הרב אביה הכהן היא היפה בעיני.
פרשנותו:
החרם המוטל על רבי אלעזר מדירה את אחד מגדולי החכמים, רבו של רבי עקיבא, מחבריו ותלמידיו.
תלמיד חכם עצום זה מוצא את עצמו ללא חברותא ללמוד ובעיקר ללמד (ראו דבריו על ערש דווי כשחכמים באים לבקר אותו), וכל זאת למה, משום שהם לא היו מוכנים לקבל גאון, שובר מוסכמות ואיש אוונגד זה, המוצא דרך להקל ואינו מחפש את הדרך הקלה של להחמיר.
גם כאשר האמת כולה ! נמצאת לצידו וכוונתי לסימנים הניתנים, קירות בית המדרש, אמת המים, ולבסוף בת הקול (וכי מה יכול להיות אמיתי יותר מבת הקול?), הם, חכמים, אינם משתכנעים.
אך רבי אלעזר נמצא עם האמת שלו,אינו מוכן לוותר עליה, למרות החרם - שאין עונש גדול הימנו.
בגין הדרה זו נענשו חכמים ובזו הדרך: בפיוט על עשרת הרוגי מלכות הנאמר ביום הכיפורים, ממלא השר הרומאי את ההיכל בנעליים, כתזכורת למכירת יוסף בעבור נעליים, ובגין מכירה זו נענשים חכמים (כגזירה משמיים שלא ניתן לערער עליה), ומהי מכירה ?אם לא "הדרה" ! הדרה של יוסף (גאון, מיוחד, שאינו מתפשר עם מצפונו,אינו נכנע לאחייו) דומה להדרתו של רבי אלעזר.
אני תקוה שהצלחתי להעביר את המסר שניתן בשיעור היפיפה ששמעתי מהרב אביה.
|