חדשות  דעות  מאמרים  שאול אריאלי
המציאות השתנתה, הנבחרים לא
שאול אריאלי
פורסם: 29.11.08, 09:46
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 126 תגובות ב-126 דיונים
91. תגובה לאחד העם (81)-הבנתי בדיוק את דבריו..
יוני ,   שומרון   (30.11.08)
תאמין לי ידידי, הוא לא חידש לי שום דבר... הוא חוזר על אותם זמירות מוכרות ושחוקות ולפיהן אצל רבין הכל היה נפלא, ומאז- הכל רע.. צר לי אך אני חולק על שניכם... מערכת החינוך/הבריאות/הרווחה אינן מושלמות, רחוק מכך... אך להפוך אותן ללעג וקלס ולחסרות תועלת- זה לירות לעצמנו ברגל... בנוסף- המחשבה התמימה והילדותית ולפיה במדינות העולם המצב הרבה יותר טוב- זו הזיה שפוגעת במדינה ובין היתר גורמת לירידה של צעירים.... תרשה לי לפקפק במניעיהם של אותם צעירים שמהגרים ברובם לארצות הברית- שם מערכת הביראות והרווחה בטח ובטח שאינן יותר שיוויוניות.... ובנוגע לפסקה האחרונה שלך.... אנחנו אכן חלוקים, מחלוקת קשה.... קשה לי לראות את ההיגיון בדבריהם של אותם אנשים פנאטים התולים את כל חוליי החברה הישראלית ב-40 השנה האחרונות ב"כיבוש"... דווקא אותם אנשים גורמים לכך שהחוליים האמיתיים לא יתוקנו לעולם, מכיוון שהם תולים את הבעיות שלנו בסיבה מדומה שאינה קיימת... בנוגע ל"כיבוש" או לא.... מוסרי או לא...- נשאיר זאת לפעם אחרת... רק הערה לסיום...הניסיונות שלכם לגרום לנו להחוויר מכך שאתם מזכירים את מעריצי יגאל עמיר ולסחוט מאיתנו התנצלות אוטומטית- לא יצליחו.. אינני מרגיש שום אשמה על רצח רבין, אינני מרגיש שום אשמה על כך שיש כיום מעריצים של יגאל עמיר, אינני חושב שהם מסכנים את הדמוקרטיה (בטח לא יותר ממחבלים ערבים), ובעיקר- אני כן חושב שאם הייתם קצת ישרים עם עצמכם- הייתם מבינים שאותם מעריצים צמחו על קרקע פוריה מאוד שאתם יצרתם להם...
92. ל[64], את פשוט משקרת, ביוזמת ז'נבה הסכמתם לזכות השיבה בסעיף
איציק ,   המרכז   (30.11.08)
7 ואצטט מס"הצדדים מכירים בכך שהחלטת העצרת הכללית של האו"מ 194, החלטת מועצת הביטחון של האו"מ 242 ויוזמת השלום הערבית (סעיף 2ב') בנוגע לזכויות הפליטים הפלסטיניים מציגות את הבסיס לפתרון נושא הפליטים...", אבהיר כי החלטה 194 היא ההחלטה בעניין זכות השיבה ויוזמת השלום הערבית בסעיף המדובר תובעת גם היא את זכות השיבה באופן מוחלט ללא כל זכות למו"מ, תחליטי אם את בורה וקראת רק את ה"עיקרים" ולא את המסמכים גופם, או שאת סתם משקרת... על בסיס הכרה זו נדרשים לאחר מכן פיצויים וזכות שיבה גם למדינת ישראל באופן שלמדינת ישראל אין שליטה ["מדינות שלישיות", אם את יודעת על מה אני מדבר...] עוד לפני איחוד המשפחות. ובמילים פשוטות, מדוע פיצויים אם לא מכירים בזכות השיבה, מדוע חזרה המונית למדינת ישראל, אם לא מכירים בזכות השיבה... אתם בונים על אי ידיעה של הקוראים ומתחילים להשתולל כאשר יש מי שקורא ומכה על קודקודכם ומוציא לאור השמש את שקריכם. את יודעת היטב כי השמאל הישראלי הציוני ברובו מתנגד לז'נבה דווקא בגלל מה שהבאתי לעיל. ויום טוב לך.
93. 92 היקר יש לך בעיה בהבנת הנקרא-מדובר בפתרון לבעיית הפליטים
שובו של גוי ואבוי   (30.11.08)
"פתרון מלא לבעיית הפליטים. קליטת פליטים בשטחנו רק בהחלטה ישראלית ריבונית." תיכנס ללינק ותבין שמדובר בהחלטה משות]ת מבלי לפגוע במדינת ישראל. כמובן שפליטים יקבלו מספר אלטרנטיבות כמו שיון קבע ופיצויים בארצות ערב או הגירה למדינת פלסטין שתקום-לא לישראל: http://www.heskem.org.il/heskem.asp
94. המחבל היחיד שנותר בחיים דיבר על הפלשתינים
לאריק 89   (30.11.08)
ועל ההחלטה לפגוע בבית חבד המזוהה עם מדינת ישראל בגלל מה שישראל מעוללת להם. אני מאמינה למחבל ולא לך המעז להזכיר יושר אינטלקטואלי. נכון שנרצחו בפיגוע גם מאות לא יהודים, הודים ותיירים מהמערב, אך בעיניך המעוותות הכל הפיגוע כולו נעשה כדי לפגוע ב 8 יהודים שהיו במקרה בבית חבד. מירב
95. כנראה שהמושג אינו רלוונטי ו/ או הושחת
דב פ. ,   כפר ידידך   (30.11.08)
הלא כן?
96. ל-93 היקרה לך יש בעיה בהבנת הנקרא
ד.מוקרט ,   דרום המרכז   (30.11.08)
בכל מסמך הסכם ז'נבה לא מוזכרת זכות השיבה. כלומר, אין בו ויתור על זכות השיבה. בעמוד 33, סעיף 7, פסקה 4, ה, III אומנם נאמר שכניסת פליטים תהייה באישור ישראל אך נדרש ממנה להתבסס על הממוצע של הפליטים שיקבלו מדינות שאינן מאכלסות פליטים כמו מצרים, לוב, צרפת וקנדה. כלומר, יש זכות שיבה ומספר הנכנסים אינו תלוי רק בנו. חמור מזאת, בעמוד 36 נקבע כי תקום "ועדת מקום מגורי הקבע" של הפליטים והיא תקבע את מקום מגורי הקבע שלהם! האם סעיף זה נחות מהסעיף הקודם? יתר על כן, אין לישראל, לפי ההסכם, שום מעמד בקביעת הרכב הוועדה
97. שאלה למספר 93
יוני ,   שומרון   (30.11.08)
האם כל אותם מאות אלפי יהודים שגורשו/אולצו לעזוב את מדינת ערב לפני מלחמת השחרור גם יקבלו פיצויים על פי הסכם ז'נבה?....
98. ל-96 ו-92 הנכם ללא ספק מגלים היכרות טובה עם יוזמת
גדי ,   ירושלים   (01.12.08)
זנבה, הרבה יותר מהאזרח הממוצע. אבל באם רצונכם להכירה באמת בסוגיית הפליטים- היכנסו לאתר של היוזמה ותקראו שם את הניתוח המשפטי של פרופ רות לפידות ואחרים. ותראו שהצדק עם זו העונה לכם. כמו כן, ממליץ לכם להגיע לאחת ההרצאות של אריאלי כדי להבין את הדברים לעומקם. שיהיה לכם אחלה שבוע
99. יוני-מאד חבל שהוספת את הקטע האחרון-אינך מבין את מהות הפאשיזם
Ehad Haam-Zioni   (30.11.08)
וההשוואה שאתה עושה היא אבסורדית: בין אויב חיצוני שצריך להלחם בו (אך להגיע להסדר מדיני עם עמו שכתוצאה מכך יקטן מספר המחבלים-ובין אויב פנימי הלוקח את החוק בידים ורוצח פוליטית במטרה לרצוח את הדמוקרטיה. אני לא רוצה שתרגיש אשמה-אך בעיני כל מי שלא מוקיע את מעשיהו הפאשיסטי של יגאל עמיר בכל לשון הוא חולה
100. ציפי היקרה64-אין כל משמעות להכנס לויכוח עם איציקלה השונא....
Ehad Haam-Zioni   (30.11.08)
שלא רק שאינו יודע להתיחס באובייקטיביות לנושא, אלא אפילו אינו מבין את המלה "זכות" (שאכן חלק גדול מהפלשתינאים טוען שהיא קיימת בהחלטת האום 194 -ונדמה לי שדווקא ישראל בזמנו בירכה על קבלתה.....)-אך אינה קיימת בשום פנים במסמך הבנות זנווה ......ואגב, החלטה 242 שישראל חתמה עליה קובעת חד משמעית במבוא שאין לישראל זכות להתנחלויות או לסיפוח השטח (ומאחר ונחתמה אחרי סיפוח ירושלים, רק על סיפוח זה יש ויכוח אם הוא תקף)
101. יוני97-91שהאשים אותי(?) בכך שיש מעריצים פאשיסטיים לרוצח עמיר
Ehad Haam-Zioni   (30.11.08)
....ולא התבייש לכתוב זאת..... רצח פוליטי, ובוודאי של ראש ממשלה הוא מעשה פאשיסטי מובהק נגד הדמוקרטיה-וכל מעריץ של רוצח זה הוא אנטי דמוקרט ופאשיסט. במחבלים צריך להלחם (ופעולתם המכוונת נגד אזרחים היא נפשעת-אפילו שבעיני עמם הם לוחמי חרות לאומית, כמו שלוחמי המחתרות הם בעיננו)-אך צריך לפעול במשא ומתן כדי להגיע להסכמה עם הלאום הפלשתינאי על הקמת מדינה לצד ישראל בה יתממשו ההכרחיות שבציפיותיו (ובנו לא יפגעו, כי בהסכם ימומשו ההכרחיות שבין ציפיותינו הציוניות והקיומיות, של מדינת ישראל שבה התגשמה לפני 56-60 שנה מטרת הציונות של הקמת בית לאומי לעם היהודי, וקבלתו למשפחת העמים) ככזה באו הבנות זנווה הלא פורמליות והתוו את הדרך, כאשר ההתרכזות במשא ומתן היתה כל הצגת הפתרון הדו-צדדי שבו יתממשו דרישות המינימום ההכרחיות של שני הצדדים. אין ולא היה מקום להציג דרישות לפיצוי יהודי עירק, או כל אלמנט אחר שלא נוגע לענין הדו צדדי (ואפשר ללכת אחורה עד התשלום ל400 שנה לעבדות של בני ישראל במצרים או התשלום בעד הכלים שלקחו ולא החזירו ביציאתם...)
102. ל[93], הוכחת את שמך ודווקא לך בעיה בהבנת הנקרא, אין דבר כזה
איציק ,   המרכז   (30.11.08)
"החלטה ישראלית ריבונית" אחר שהכרת בזכות השיבה בהסכמה. חמור מכך, אתה גם מבלף, הציטוט שהבאת אינו מן היוזמה אלא מן ה"עיקרים" אותם אתם מנסים לשווק בכדי לרמות את הציבור, משפט זה אינו מופיע כלל ביוזמה גופה, על ה"עיקרים" כבר כתבתי בתגובתי 92. המנגנון של קליטת הפליטים מוגדר היטב באשר לחובתה של ישראל ללא הגדרה טובה של זכויותיה, ראה נא את מנגנון ההחלטה לחילוקי הדעות ומי חבר בו. הסעיף הרלוונטי נפתח בהכרזה כי "הצדדים מכירים.." בהחלטות 194 ובההחלטה הרלוונטית ביוזמה הערבית, שתיהן קובעות את זכות השיבה. אתה גם מטעה בעוד עניינים, כל כניסה של ערבים לארץ פוגעת במדינה היהודית ואתה גם מתעלם מן הפיצויים הנובעים מן ההכרה בזכות השיבה וסוגי הפיצויים. מזמן טענתי שהשמאל לוקה גם בידיעה, גם בהבנת הנקרא, גם בשקרים... ויום טוב לך.
103. ל[96], מעבר לתגובתי שתתפרסם ברצות העורך, גם אתה טועה, זכות
איציק ,   המרכז   (30.11.08)
השיבה מוזכרת כבסיס לסעיף הרלוונטי ובפתיח שלו, הכרה בהחלטה 194 ובסעיף הרלוונטי ביוזמה הערבית. בכוונה נסיח השמאל סעיף זה באופן שכזה, בכדי שזכות השיבה לא תוזכר בפתיח אלא בסעיפי החלטת האו"ם והיוזמה הערבית, בכדי לנסות לרמות את הציבור בארץ, כפי שהם אף מנסים לעשות, אך בפועל זה בדיוק הזכרת זכות השיבה. ושים נא לב, את ערך הנכסים של הפליטים צריך להכפיל "כפי שיוסכם" ואם לא יוסכם יכפו עלינו "ערך מוסכם" בכדי ליתן להם ערך עכשווי, כאילו גרו הערבים באזורים מפותחים לפני קום המדינה... אותם ערבים שברחו ו/או גורשו לאחר שניסו להשמידנו... אך את ערך ההתנחלויות המפותחות, ינכו ממנו את "ערך הנזק" שנגרם ע"י ההתנחלויות ולשם כך ימציאו "נזק"... וכמובן, צריכה להיות גם "הנצחה" לישובי הפורעים שברחו/גורשו במלחמת השחרור... על חשבוננו, כמובן... ויום טוב לך.
104. לאוי וווי 93, נכנסתי ללינק שהפנית
לומסה   (30.11.08)
ברור מנוסח הבנות ז'נבה שהחותמים עליו, כולל הישראלים, מסכימים ישראל היא האשמה והתוקפן במלחמת 1948 והערבים הם הקורבן שפטור מכל עונש ולכן ישראל אחראית לשיקום הערבים המתחזים כבליטים ופיצוים. רק מופרע יחתום על הסכם כזה המאשים את ישראל במלחמה בערביי ארץ ישראל ובהפיכתם לבליטים. עכשיו ברור גם למה אף אחד מהישראלים שחתמו על ההסכם לא העלה בדעתו לכלול בהסכם דרישה לפיצויים על התוקפנות הערבית. ברור גם למה אף אחד לא דרש פיצויים על סבל, אובדן חיים ואובדן רכוש לעשרות אלפי הפליטים היהודים שגורשו מירושלים העתיקה, גוש עציון וקליה ועוד כמה ישובים. שאתם גיס חמישי אנו כבר טוענים מזמן. לכו תתאבדו ועיזבו אותנו לנפשנו.
105. ציפי - צאי ולמדי
אחת שיודעת   (01.12.08)
באופן לא מפתיע שוב שגית כמו גם בתמיתך ביוזמת ז'נבה ובסמול, כי הכרותי עם מר אריאלי היא אישית, כקולגה ותיק, וכחבר. למעשה הייתי לידו בזמן שכתבתי את התגובה אותה הקראתי לו. אתם הסמולנים, מתי תשכילו ללמוד? מתי?
106. לאחדושדוש המתכופף 99, ביעני אתה פאשיסט טוטאליטרי
לומסה   (01.12.08)
אתה גם חולה קשות במחלה סופנית פאשיסטית המלווה בשגעון גדלות, אתה טוטאל לוס.
107. לאחת שיודעת 105, הנמיכי ציפיות
לומסה   (01.12.08)
הסמול=ראש קטן, אין שום סיכוי שילמדו, בודאי לא אלה שממומנים ע"י האנטישמים והערבים.
108. ללומסה- יותר קללות והשמצות לא הופכות אותך
שירי ,   תל אביב   (01.12.08)
לצודקת יותר אלא רק למתאימה יותר למאפיינים של אלו שאת מזדהה עימם בכול התגובות שלך!
109. ל[98],בכל הכבוד ללפידות, אני יודע לנתח טכסטים ובכללם משפטיים
איציק ,   המרכז   (01.12.08)
לא פחות טוב ממנה, איני זקוק למתרגמת. קרא נא שוב את דברי ונסה נא להתמודד. ויום טוב לך.
110. למסית הפו"צ האנטישמי[100], ולעניין? שוב, אתה משקר, זכות השיב
איציק ,   המרכז   (01.12.08)
השיבה בסיסה בהחלטה 194 והינה דרישה אולטימטיבית ביוזמת השלום הערבית. אתם משקרים וכשמוכיחים לכם שאתם משקרים, אתם משקרים שוב ומגדפים. אגב, אזכירך כי חברך לשמאל הקיצוני, משה מן העמק, היות ועדיין נשאר ציוני, כתב לך דברים דומים. אתה יודע שגם בין הטכסטים ההזויים שלכם באתריכם, יש שכתבו כך, אתה גם יודע היטב מי. ויום טוב לך.
111. קול קורא במדבר. אנא החזק מעמד אף על פי כן ולמרות הכל
עונת יובש לבנה   (01.12.08)
112. לשירי, 108, חיפשתי קללות והשמצות בתגובותי ולא מצאתי
לומסה   (01.12.08)
אולי את יכולה לפרט? היות ומעולם לא דברתי בשבחי ולא התימרתי להיות מה שאינני אני לא מבין למה את טוענת שקללות והשמצות לא הופכות אותי לצודק יותר אלא רק למתאים יותר למאפיינים של אלו שאני מזדהה עימם בכל התגובות שלי. את יכולה אולי להסביר למה ולמי בדיוק התכוונת, כי אינני רואה שום פסול בלהיות דומה לאלה שאני מזדהה עימם. זה בודאי עדיף מלהזדהות ולסייע ביד אלה שעושים הכל כדי לחסל את מדינת ישראל. דרך אגב, כפי שאת רואה מתגובתי אלייך, למרות ההא בשם אני ממין זכר.
113. השמאל נרצח עם רבין
דני מור   (02.12.08)
רבין הי"ד הביא תקווה לשמאל ולישראל. הסכם אוסלו היה צעד שיכול היה להביא להסכם קבע עם הפלסטינים ולהפרדה בין היהודים לפלסטינים בארץ ישראל. רוצח רבין רצח את התקווה וכבר 13 שנים שלא קמה לנו תקווה אחרת. האינתיפאדה השנייה היתה "חגיגה" של הפלסטינים והימין על גוויית השמאל. ההשתלחות של הימין על כל מי שהגה והביא להסכם אוסלו, השנאה העמוקה שהתפרצה על כל מי שעוד העז להגדיר את עצמו שמאל, דרדרו את המדינה לעומקים אדירים של ייאוש. השמאל שנרצח עם רבין לא נעלם, כי גם הפאשיסט הכי ימני בישראל לא יכול להעלים חצי עם, השמאל הפך להיות גוויה מהלכת: הוא קיים, הוא שותק שתיקה אפלה ומחכה למישהו שיעורר אותו ויתע בו תקווה. אריק שרון נטע תקווה בשמאל וגרם להתנתקות שיכולה היתה להביא לסוף הסכסוך עם הפלסטינים, אך אולמרט החזיר אותנו לייאוש. ציפי לבני מאותת תקווה. כל מי שמסרב להמשיך להיות גוויה מהלכת יצטרף לציפי ואולי היא תוציא אותנו מהייאוש העמוק שהימין מתעקש להטיל עלינו.
114. פרופסור דגול למשפטים109(?)הסבר איך "זכות בלתי תלויה למליונים
Ehad Haam-Zioni   (01.12.08)
.......פתאום הופכת להסכמה למגבלה על 99% או 99.5% מלקבל אותה..... הסבר מדוע ממשלת הליכוד (בראשות שרון) קיבלה תכנית (מפת הדרכים) שביסודה יש אותו נוסח (אך בלי המגבלות של הבנות זנווה הקובעות שבקבלת הנוסח המוסכם כפי שמפורט בהבנות זנווה נגמרות כל התביעות הפלשתינאיות בנושא הפליטים) ...ואגב, אפשר להרשם לקורס שלך???
115. מעניין שמדינות ערב התנדו ל194-ובזמן מסוים ישראל תמכה חלקית..
Ehad Haam-Zioni   (02.12.08)
והציעה קליטה של 100,000 פליטים (אקויולנט של למעלה מחצי מליון כיום כאחוז מהאוכלוסיה...) הרי קטע מויקיפדיה: Article 11 reads: Resolves that the refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours should be permitted to do so at the earliest practicable date, and that compensation should be paid for the property of those choosing not to return and for loss of or damage to property which, under principles of international law or in equity, should be made good by the Governments or authorities responsible. The exact meaning and timing of enforcement of the resolution were disputed from the beginning. Since the late 1960s, Article 11 has increasingly been quoted by those who interpret it as a basis for the "right of return" of Palestinian refugees. Israel has usually contested this reading, pointing out that the text merely states that the refugees "should be permitted" to return to their homes at the "earliest practicable date" and this recommendation applies only to those "wishing to... live at peace with their neighbors".[2] The one exception was at the Lausanne Conference, 1949, where a Joint Protocol was accepted by the Israeli government and the Arab delegates on May 12, 1949. Israel, under pressure due to its desire to become a member of the United Nations, agreed in principle to the repatriation of the Palestinian refugees. After Israel became a member of the United Nations, the only attempt at any repatriation was a short-lived offer to accept 100,000 refugees, but no more. This offer, which was rejected by the Arabs, was then quickly withdrawn by Israel.[1] David Ben-Gurion, the first Prime Minister of Israel, insisted in an interview with the members of the Conciliations Commission that as long as Israel could not count on the dedication of any Arab refugees to remain "at peace with their neighbors" - a consequence, he contended, of the Arab states' unwillingness to remain at peace with the state of Israel - resettlement was not an obligation for his country.[2]
116. לדני מור 113, אתה הזוי טוטאלית
לומסה   (02.12.08)
רבין הביא לסמול תקווה לחסל את ישראל וכמעט הצליח. על מדינת ישראל רבין הביא אסון וכמעט הצליח להרוס אותה ולדרדר אותה לתהום ממנה לא ניתן להחלץ. אתם בקושי חמש אחוז מהעם ומתימרים כאילו אתם חצי העם. בפועל אתם רק שוליים הרסניים שהורסים את המדינה בסיוע ועידוד לטרור הערבי.
117. אחדושדוש המתכופף 115
לומסה   (02.12.08)
היות והאו"ם הכיר את טבע הערבים הוא לא קבע שיש זכות מוחלטת להשבת הערבים שחזרו לארצותיהם לישראל אלא סייג ב "that the refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours should be permitted to do so at the earliest practicable date," כי היה ברור גם לאנטישמיים שאין ערבים שמוכנים באמת לחיות בשלום עם ישראל. בן גוריון עשה הרבה טעויות ב 1948 כולל הסכמה זמנית בגלל הלחץ של האנטישמיים ליישוב מחדש של 100000 שונאי ישראל. זה לא קרה אז ואין שום סיבה שזה יקרה היום רשמית הגם שמאז, אסון אוסלו החדיר לישראל כבר כמה מאות אלפי ערבים שלא כחוק. כי זו המטרה של הסמול ודומיך, לחסל את ישראל.
118. לשירי 108
לומסה   (02.12.08)
בטוח שלא תביני, אבל 115 הוא דוגמא לפאשיזם הדמגוגי של כותבו.
119. אתה צודק וטועה יחדיו, הציונות היא התקווה היחידה ואילו הנטישה
עדי   (02.12.08)
ההמונית של הצעירים ואני בתוכם (עוזב עוד חצי שנה), נובעת מאבדן הדרך של ההנהגה הישראלית, אני אישית החלטתי שאני לא מוכן לחיות את חיי במדינת עולם שלישית שלא מכבדת אותי כאדם אזרח ותושב, בנוסף המחשבה על לגדל פה את ילדי בתת תנאים כאשר רק שיפוץ התשתיות הבסיסיות ייקח 30 שנה נראה לי כרע לא הכרחי ואם יש לי את הבחירה אם לחיות את חיי במדינה שבינתיים נתתי לה את חיי אבל שאינה מספקת לי תנאי חיים כאלו שיספקו אותי כבנאדם שראה עולם ויודע איך הדברים נראים ועובדים במקומות אחרים, אזי אבחר לחיות (וזה הבדל ענק!!!) במקום אחר, כי האופציה השניה היא "לסחוב" בארץ, לעבוד כמו חמור, לשלם מיסים כמו חמור, לקבל מהמדינה יחס גרוע משל חמור, ולהיות חשוף ללחצים בלתי הגיוניים מכל הכיוונים כל היום. שלא לדבר על העם הזה שהשתגע כבר ממזמן והוא אגרסיבי ברמות לא הגיוניות. אז שיהיה לכולנו בהצלחה..
120. ל[113], את השמאל חיסלו רבין, ברק וערפאת.
איציק ,   המרכז   (02.12.08)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה