חופש  טיולים בארץ  טיולים בצפון
ברעם הוא בירעם
אמנון גופר
פורסם: 05.03.09, 09:36
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות ב-38 דיונים
1. המרונים הם עם ארמים נוצרים והיהודים הם גם היו ארמי
,המתקן   (05.03.09)
2. "ננטש"?
נמרוד   (05.03.09)

ממש לא.

תושבי איקרית ובירעם נקראו לצאת מבתיהם בשוך הקרבות תוך הבטחה שיוכלו לשוב לשם כשיתייצב המצב הבטחוני.

אל בתיהם הנטושים פלשו אנשי השומר הצעיר שאחר כך גם גזלו את אדמות הכפר והפכו אותן לקיבוץ ברעם.

הכפר סעסע הפך לסאסא- קיבוץ נוסף.

בעין חוד התיישבו אומנים והפכו את הישוב ל"עין הוד".

בקיצור- השמאלנים הנחמדים שלנו, אנשי השלום והאחווה, יושבים על רכוש ערבי גזול ומטיפים למתנחלים, אנשי מעשה וחזון שהפכו טרשים שוממים ליישובים פורחים, להתפנות "כדי שיבוא שלום".

 

3. ### בירעם ###
חיפאי   (05.03.09)

דמעות העיניים כשנזכר בך

מדינה אוכלת יושביה

 

4. Think peace and peace will come!
Avi   (05.03.09)
5. דווקא לאנשי בירעם
ראיק ,   נצרת   (05.03.09)

אנשי בירעם שכרתו ברית עם מדינתת ישראל , וקיבלו את החיילים בפרחים, הרחקתם מבתיהם, לשבועיים , אשר עדיין לא נגמרו. אני לא יודע למה. והוקם באדמתם , קיבוץ של השומר הצעיר , אשר דגל , באחווה ושוויון . האם הכל סיסמאות , אשר מספקים , את המצפון , שעדיין קיים בחלקו.? או הכל שקר וכזב. חבל

 

6. אפילו למרונים
אליאס ,   חיפה   (05.03.09)
אפילו למרונים בני בריתכם בלבנון , עוללתם , מה שעןללתם, על אחת כמה וכמה למוסלמים, תפסיקו
7. מה שנמרוד שכח
אליזבט היפה   (05.03.09)
המציאות השתנתה בין ההתיישבות בברעם לבין ההתנחלויות שהגיעו 30 שנים אחרי-כן. מאוד קל ליצור השוואה לא נכונה וכך לעוות את המציאות. ונמרוד בוחר בקלות. ממש כפי שעושים ידידיו המתנחלים. הטרשים השוממים לא היו נבנים ללא תקציבים עצומים פי כמה מאלו שקיבלו מקימי ברעם, סאסא ועין-הוד.
8. אמנון - נכון, אבל לא מספיק
תום ,   ירושלמי וגלילי לשעבר   (05.03.09)
יפה שהצגת את שני הצדדים בעניין, אבל לא מספיק: לא מאורעות הזמן והמקום גרמו לטרגדיה של אנשי בירעם, אלא אנשים, יהודים, הם שגרמו להם. אני מפרש את המשפט שלך כך: "סיפורם של אנשים טובים"=הם לא אנשים, "מאורעות הזמן והמקום"=גם אנחנו לא אשמים, אלא ה"זמן והמקום".
היום, כשאנחנו לא בסכנה ועברו 60 שנה אפשר להגיד מתוך שמאלנות שפויה וציונות מושלמת כי אמנם מלחמת השחרור היתה מוצדקת וטוב שהיתה, אבל על ספקטרום העוולות שגרמנו, בירעם עומד בקצה הלא נכון.
אין לאמירה זו שום השלכות מהותיות-מעשיות עלינו, וב-2009 לא צריך להתחבא מאחורי הנרטיב השקרי של 48'.
ולסיום: תושבי בירעם לא הלכו לכפר הסמוך "גוש חלב", אלא לג'יש.
9. הגיע הזמן ושבו בנים אל גבולם
בן עמי ,   כפר ורדים   (05.03.09)

כל הכבוד אמנון

אבל אין לך ביצים בלצאת לקריאה ברורה למימסד, ולקיים את ההבטחה הישנה,הגיע הזמן שהמדינה תעמוד בהבטחות לכול,והמימסד לא לומד ,ראה סיפור אנשי צד"ל,ועם הזמן נשמע סיפורים על אלו שסייעו בעזה ובזכותם לא היו עשרות לוויות במבצע עופרת יצוקה,הבטחות צריך לקיים ,מה נאמר לדור הצעיר בנושא הבטחות?

10. אחד העמים העתיקים ביותר - והשקטים ביותר - בא"י
יוהן   (05.03.09)
אם יש למישהו זכות ראשונים פה (לא שאני מאמין בכלל בזכות ראשונים אבל בכ"ז) - זה לנוצרים המורונים שישובם פה עומד ברצף לא מופרע מאז ימי רומי. ועם זאת הם שקטים ושומרי חוק וידידי המדינה. כל הכבוד לעם ההיסטורי החשוב הזה.
11. ברעם או בירעם . בכל מיקרה שם יהודי ברור מימי המישנ
אופיר   (05.03.09)
12. מדוע לא שואלים "רמת אביב או שייך מוניס"?
אופיר   (05.03.09)
13. כתבה מרתקת
איציק קורן ,   טבעון   (05.03.09)

לאמנון

כתבה מרתקת

עם הרבה ידע מגוון

תודה

והמשך לכתוב ולעניין אותנו

איציק

14. עם כל הכבוד לשאדי ולכתב
מ'   (05.03.09)
מבחינה מחקרית כל עוד אין חפירות ארכיאולגיות בכפר עצמו אשר מעידות ב-100% שהיו יהודים בכפר ברעם, אז לא יכולים להסיק שהתקיים כפר יהודי באותו מקום בתקופה הרומית-ביזנטית. בארץ ובמיוחד באזור הגליל כפי שידוע חיו כ-7 עמים ביחד ולא רק יהודים אז שאדי תפסיק לבלבל את המוח עם השטויות שלך.

15. ומתי האדמות יוחזרו לבעליהם המקוריים?
רעות   (05.03.09)

המרונים הנוצרים,כמובן...

עכשיו גם תגידו שלא מדובר בנישול אנשים תמימים מאדמתם?

16. כל הכבוד לשאדי ולכתב שיש להם אומץ לגלות האמת
בירעמי   (05.03.09)
ברעם או בירעם הם שמות ארמיים ולא יהודיים בלבד. בר-עם פירושו בעברית בן - העם ובירעם פירושו בית רעם ( האל רעם שהוא אחד הכינויים לאל בעל). זה לא משנה מי ישב כאן בתקופה הביזנטית רומית ואיזה יישוב היה ארמי פגני, נוצרי או יהודי ומה שבעיקר חשוב זה שגרו בו ארמים מרונים עד קום המדינה והאדמות שייכות להם. אז שהמגיב שמסתתר מאחורי השם מ' יפסיק להסתתר ולאכול את הלב מקנאה. כל הכבוד שיש מישהוא שסוף סוף מגלה את האמת ושומר על מורשתו כמו שאדי וחבריו המרונים
17. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה כתבות שער בכל העולם ה
יואכים   (05.03.09)
שישראל מחזירה פליטים.
יש דבר כזה שנקרא "טובת הכלל". כמו שמפקיעים אדמה לצורך סלילת כביש, ומפצים את המפונים.
אם עקורי איקרית ובירעם כאלה אזרחים טובים שלא נלחמו בנו ב1948, הפתרון צריך להיות פיצוי הולם תמורת חתימה על סיום התביעות.
18. שאדי
צפוני ,   ברעם   (06.03.09)
צודק, וכמישהו מברעם, ומכיר את שאדי אישי כחבר טוב, הוא לא ממציא דברים סתם, וזה שהקיבוץ יושב על אדמות הכפר, מצוץ מן האצבע, פחות מעשר אחוז מהקיבוץ, נמצא בשטח של הכפר, שלא היה מיושב, או חלק מהשדות שלהם,
המרונים הם אנשים שקטים, רובם משרתים בצה''ל כמו כל האזרחים, הם שמים את מבטחם על מדינת ישראל, ולא על המדינות האחרות באיזור,
הם לא ערבים בכלל, מה שלא כתוב כאן, הוא שעד ל1860 הם דיברו ארמית, ולא ידעו ערבית בכלל, אח''כ כשהמלחמת האזרחים הראשונה פרצה בלבנון הם התחילו להסתערב,
כמו שהטבנו לעשות עם הדרוזים, אנחנו צריכים להיטיב עמם, אסור לנו להיות כפויי טובה, לאנשים שעזרו לנו
ושאדי כל הכבוד על העבודה שלך תמשיך ותצליח, להאיר את העינים,
19. כמה הערות והארות על יהדות והיסטוריה מקומית
יחזקאל לביא   (06.03.09)
הגן הלאומי כולל בית כנסת מתקופת התלמוד, ששרידיו הם מהיפים ביותר שנבנו בתקופה זו. שמו של היישוב המקורי בו נמצא בית הכנסת אינו ידוע, אך הוא מעיד על קיום קהילה יהודית מבוססת. בית הכנסת דומה עד מאוד למקדש בקדש הסמוכה. בית הכנסת נזכר בפעם הראשונה בספר "מסע דפלסטינא" של שמואל בר שמשון משנת 1210, שמצא שם קבר יהודי ומעליו בית כנסת יפה, שקירותיו עדיין עומדים. שוב נזכר המקום בכתבי נוסע בארץ-ישראל, הקובע שבניין מפואר כזה לא ראה עוד. משנת 1523 קיימת עדותו של רבי משה באסולה, שראה את שרידי בית הכנסת העתיק, שרק שני שערים נותרו ממנו. זהו איפוא בית הכנסת הראשון, שחורבותיו עוד נראו במאה התשע עשרה ונשאר ציור של הפתח המרכזי שלו. הוא יוחס לעובדיה הנביא וסביבו נותרו כמה קברים מקודשים. השריד החשוב, מרכז הגן הלאומי, הוא בית הכנסת הגדול, שנבנה בין המאה השנייה לרביעית ובימי הביניים ייחסו אותו, יחד עם עוד בתי כנסת, לרבי שמעון בר יוחאי. קיר החזית שלו, הפונה לירושלים, השתמר יפה יותר מבבתי כנסת אחרים מתקופתו, ובו כניסה מפוארת ומעליה קשת ששרדה בשלמותה.   ועוד הערה: בארץ ישראל דיברו ארמית ושמות המקומות בחלקן היו שמות שיהודים נתנו להם בשפה הארמית י.ל. תודה לויקפדיה
20. שייך מוניס נלחמו בצבא ולא היו אזרחי המדינה נהפוכו
מרוני ,   בירעם   (06.03.09)

מלחמת השחרור נגמרה כבר במאי 1948. הפליטים של הכפרים הערבים עזבו את בתיהם אחרי לחימה עם הצבא הישראלי.  וחלק מהם ברח. למצרים ירדן סוריה ולבנון. אלו שברחו ללבנון עברו ליד כפר בירעם ואמרו לאנשי כפר בירעם תברחו הם באים. לאנשי הכפר לא פחדו מהיהודים כי הם היכירו אותם די טוב כשהבריחו אותם מלבנון לארץ ישראל. אחרי תום המלחמה (כמעט חצי שנה אחרי) ב29 לאוקטובר 1948 במבצע חירם נכנס הצבא לכפר.

 

 

21. המשך...
מרוני ,   בירעם   (06.03.09)
הם חשבו שהכפר נטוש כשהגיעו לכנסייה מצאו את אנשי הכפר אסופים בכנסייה ונשקם היחיד היה תפילותיהם ודגל לבן.הצבא שאל אותם אם נמצא בכפר נשק. ונענו שיש  שני רובי צייד. הם הפקידו את הרובים בידי הכוחות וקבלו קבלת הפקדת נשק כמו כל אזרח שמפקיד את נשקו לשלטונות. ב 7 לנובמבר 1948 נערך מפקד אוכלוסין לתושבי הכפר ונרשמו כאזרחי מדינת ישראל.
22. נמרוד - צריך לדייק
ברעמית במקור   (06.03.09)
אנשי בירעם עזבו בהסכמה, כשהובטח להם שיוכלו לשוב תוך זמן קצר. תחילה השאירו הרכוש ושומר כי באמת חשבו שבמהרה ישובו. אבל העניין הושהה שוב ושוב.
קיבוץ ברעם הוקם לא על אדמת הכפר. כמה מאדמותיו החקלאיות אכן יושבות על אדמות חקלאיות שהיו בעבר של הכפר (רוב אדמותיו נמצאות היום ברשות אנשי דובב דווקא). ההחלטות הרשמיות של הקיבוץ מדברות על תמיכה בחזרתם של אנשי בירעם לכפר, ומציאת פשרה לגבי האדמות החקלאיות שברשות הקיבוץ (פיצויים, החזר, אדמות חלופיות וכו'). ההנחה היא שמרבית הבירעמים כבר לא עוסקים בחקלאות ומרביתם גם אם ישובו לכפר (בב"א) לא ימהרו להקים משק חקלאי. אבל ניתן למצוא לזה פיתרון.
בין החברים יש הסבורים שעליהם לעשות יותר למען החזרת התושבים, ויש שטוענים שאין להם מחוייבות מיוחדת.
אין מה להשוות לעין הוד (היושבים בבתי הערבים ממש, ועין חוד הוא כפר מקופח עד כאב), ובטח לא להתיישבות מעבר לקו הירוק. בכל הארץ ישובים יושבים על שרידי ישובים ערביים, אבל כדאי לדייק בעובדות ההיסטוריות.
23. עקורי בירעם לא שוללים קיום קהילה יהודית בעבר
בירעמי   (06.03.09)
וגם לא יכולים לאמת את הדברים. ולכן גם אסור לשלול את זכותם לחיות בכבוד ושלווה באדמתם שהיו בה עד 14.11.1948 כחצי שנה לאחר הקמת מדינת ישראל.
לאור כל העובדות הברורות כשמש ובמיוחד לאוכלוסייה מרונית שקטה, נאמנה ומקורית לאזור שעזרה למדינת ישראל והיהודים, צריך לעזור להם ולהחזיר אותם כמו שהציעו בעבר כל מיני ועדות שרים בממשלה.
אחיהם המרונים בלבנון עזרו לנו כל הזמן
24. איפה הכתבה ששאדי כתב על הטיול המשותף?
יוסי ,   ת"א   (06.03.09)

או שמא רק לחבר היהודי הנחמד יש את זכות הדיבור על הטיול המשותף?

אם טיילתם יחד, הייתם גם צריכים לכתוב יחד. חבל שהקול היחידי הנשמע הוא של היהודי שמתיימר להביא גם את קולו של הארמני הפלסטיני הנוצרי.

25. זה הוא סופם המר של משת"פים!!!הבעיה שהם אף פעם לא ל
עזמי כהן צדק(כ"ץ)   (06.03.09)

שלפניהם!!!

צדק מי שאמר,פריירים לא מתים,רק מתחלפים!!!

26. ל-23
א'   (06.03.09)

אף אחד לא שולל קיום יהודי בכל הארץ לא רק האזור מסויים, אך מצד אחר התקימו וגרו עמים שונים בכל הארץ ובעובדה למשמאמין בתנ"ך שבעה עמים, והיהודים הם אשר שוללים את קיומם של שבעת העמים האחרים וגרים על אדמות שאינה רכושם.

 

לפי התנ"ך אברהם קנה חלקת אדמה וחיי בה ולא גרש אחרים אומנם היהודים היום גרשו אחרים ושללו את זכות האחרים לחיות כאלו רק הם קיימים בעולם הזה.

27. טיול לבית הכנסת בברעם וליער ברעם
יוחאי ,   הרצליה   (07.03.09)

מסלול מרהיב בתקופה זו ובכלל:http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=4 

 

ומומלץ גם הטיול בנחל גוש חלב הסמוך והירוק:

http://www.tiuli.com/track_info.asp?track_id=92

 

תהנו!

28. כל הכבוד סוף סוף מישהוא מעלה את הנושא באומץ
שרבל ,   בירעם   (07.03.09)
תודה
29. השומר הצעיר היה תמיד מעוז הצביעות והשקר
ירון ,   תל אביב   (07.03.09)
כנכד לסבא אשר תרם מרכושו לעזרת השומר הצעיר  אני מעיד כי בכל מפגש שהיה לי עם אנשי השומר הצעיר נדהמתי למצא צביעות, התחסדות, שינאה, וחוסר התחשבות בדעת האחר - מי שלא איתם נחשב נגדם. זהו גוף אשר זמנו עבר ואין לו זכות קיום עמנו היום
30. ללא בושה-תשובה לירון
טל   (07.03.09)
איך אתה לא מתבייש להוציא משפט כל כך חסר ידע, הבנה, טבול ברגש שלילי ובצרות כמו זה שכתבת כאן? ירון, אתה צריך לבדוק את עצמך? מהקרה לך שרגשותייך כה קשים? נפגעת? האם אתה אדם בוגר בכלל? איזה משפחה בכלל יש לך? מי אתה?אתה נשמע ממש טמבל שלא כדאי לענות לו, אבל היה לי חשוב לפגוע בך.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה