5. דוגרי, מהמגילה אני לא מבין שום דבר, אבל מהפירושים
(09.03.09)
אני מבין שחז"לינו לא כל-כך ששים לקיים את קידוש השם כשאפשר לעבור עליו תמורת הישגים פוליטיים. נערה יהודיה נישאת למלך עובד אלילים - מייד יבואו כל ההיסטוריונים בשקל ויגידו שאף-אחד לא שאל אותה. בסדר, לא שאלו אותה, אז מה? אם היא באמת היתה מאמינה שומרת מצוות היא היתה מסרבת ומחרפת נפשה, כן, על קידוש השם. טוב, התועבה כבר נעשתה, מה נעשה כדי להצדיק אותה? נחכה לסוף הסיפור ונראה שהיא הצילה את העם היהודי (פחחח), חדוה ודיצה, גאווה לאומית ותפארת עם ישראל. כן, חז"לינו יודעים לתרץ כל דבר. אשמדאי עלה לפני האדמה, התחזה לשלמה ובנה מזבחות לאלילי אלף נשותיו ופילגשיו. לא בני ישראל חטאו במדבר, אלא הערב-רב שנדבקו אליהם ביציאת מצרים. ועוד כהנה וכהנה. איזה ניגוד גמור לדוד, שאומר לנתן הנביא במלה אחת: "חטאתי", ובספר תהלים מתוודה "חטאי לנגדי תמיד". זו הסיבה שדוד נחשב לצדיק ואין פלא שהוא קנה-המידה לכל מלכי יהודה שבאו אחריו. גם על אלה שעשו הטוב בעיני ה' מצויין לא פעם "אך לא כדוד אביו". ללמדנו שעלינו לאמץ את הסטנדרטים של אלה שיודעים להודות בחטאם ומתייסרים, ולא לטהר את השרץ.