יהדות  חדשות  העולם היהודי
הרב עובדיה: אסור להתיר קטניות לאשכנזים
קובי נחשוני
פורסם: 15.03.09, 10:45
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 170 תגובות ב-93 דיונים
1. כבוד הרב לא ביקר בסופר
יואב ,   רמת גן   (15.03.09)

על הסוכר ועוד איך יש חותמת כשרות לפסח. גם על האקונומיקה וסמרטוט הריצפה.

 

ומים מינרליים, קולה.  הכל.

2. אם למישהוא זה נראה דפוק...
אנצל בנצל ,   נתניה   (15.03.09)

אז כן גם אתה יהודי רפורמי.

הגיעה הזמן שנשלח יהודים כמותו בחזרה להיסטוריה כחלק מן העבר ולא ההווה או העתיד...

3. יש מה שעומד מעל ההלכה - הגזענות
(15.03.09)
ידוע לכל שבארץ ישראל נוהגים בנושאים רבים כמנהג הספרדים, ובאופן מיוחד בעניין הקטניות, כי הסיבה לאיסור המחמיר בטלה. הרב עובדיה יוסף מעדיף את המשך ההפרדה בין העדות והמשך השנאה, במקום לקרב את ישראל זה לזה. מביך ומביש.
4. הרב-עובדיה יוסף
rachel ,   קרית-ארבע   (15.03.09)
כל-הכבוד לדבריו של הרב עובדיה-יוסף שתזכה לשנים ארוכות ושנשמע עוד דברי חוכמה מפיך המלא בדברי אמת
5. איזה מזל שהוא קובע ולא מישהו שבאמת מקשיבים לו..
חיפאית   (15.03.09)
6. הקטניות של האשכנזים .
הצדיק מיחופץ ,   אנטבקה   (15.03.09)

 נו מה עושים . עכשיו אני בבעיה חמורה  חמורה מאוד. אשתי ספרדיה

ואוכלת קטניות בפסח  והיא כבר אמרה לי : אתה תבלה את הפסח אצל

משפחתך ולא אצלי  כיוון שאני מבשלת קניות ולך אסור. טוב  אמרתי אבל

מה עם הילדים, הרי הם חצי אשכנזים וחצי ספרדים , מה הם יוכלו.

 על זה הרב לא חשב  וגם הוא לא יודע שחלק לא מבוטל מיהדות מרוקו

אינם אוכלי קטניות.,

7. אבל הוא בישל כבוד הרב. הוא לא בישל
מסורת. של סרטי בורקס   (15.03.09)
8. תהרגו אותי לא הבנתי
קובי   (15.03.09)

אנחנו חיים בארץ כבר 61 שנה + עוד כמה שנים טובות לפני.

אנשים בארץ יודעים מה לחפש ואיך לבדוק - אנחנו לא בגלות - מי שרוצה להקפיד שיקפיד.

אבל למה כל הזמן בית שמאי ? ניתן לאט ובזהירות להתחיל לקבוע הלכות אשר יקרבו בין העדות שיקראו הלכות ארץ ישראל ולא למזרחיים ואשכנזים.

אחר כך מתלוננים על התרחקות מהדת שנאת חינם ומה לא...

9. לא מצליחה להבין את ההגיון.
חיפאית ,   חיפה   (15.03.09)

1. למה יש הבדל בין אשכנזים לספרדים, בימינו, כשכולם חיים באותה מדינה וניזונים ממזון מאותם מקורות.

2. למה בכלל טורחים למצוא תחליפי פחמימות כשרים לפסח - האם לא כל הרעיון של הדתיים הוא לשחזר באופן סמלי את יציאת מצריים החפוזה, עם הבצק שלא הספיק להחמיץ וכו'? אז למה להערים ולאכול מוצרים שנראים כמו הפחמימות הרגילות אבל "בתוך תוכם" הם בעצם כשרים לפסח? מה, אם אפשר לישוןשבוע בסוכה, תאורטית לפחות, כדי לסמל את הנדודים במדבר, אי אפשר לאכול שבוע המון אוכל אחר ובלי לחם ונספחיו? לא מבינה.

בעצמי לא דתיה ולא שומרת כשרות, יש מלאי פיתות במקרר בפסח בשביל לאכול בפסח בבית ומלאי של עוגיות כשרות לפסח ומצות בשביל לאכול בפסח בחוץ (וגם כי טעים לי...)

10. מה יעשו הספרדים ששינו את שם משפחתם כדי ללמוד בישיב
הרישנזון   (15.03.09)
או בסמינר אשכנזי?
11. ואם החתול אשכנזי?
אמא של חתול   (15.03.09)

אז למה כתוב על האוכל שלו כשר לפסח לאוכלי קטניות..

 

מה יאכל החתול?

12. על למידת השטויות האלו הם מקבלים קיצבאות
(15.03.09)
והם עוד חושבים שזה מה שמציל את ישראל מלחמות.... הרצל זה מה שרצית?? בשביל זה באנו לכאן??
13. מי אמר שאין סטנדאפיסטיים חרדים
שובו של גוי ואבוי ,   תל אביב -יפו   (15.03.09)
14. אני דתי אבל ממש מתקשה להבין איך הוא נקרא חכם
גילי ,   מרכז   (15.03.09)

מפעם לפעם אני נוכח- הרבה בגלל סגנון השפה שלו והמלל שהוא מוציא מהפה שלו שהוא לא כ"כ חכם, יסלח לי אלוהים אבל האמונה הזאת מתחזקת אצלי מפעם לפעם.

עוד לא ברור לי איך דמות ציבורית דתית כמוהו יכולה להסית (בפעמים קודמות) כנגד יהודיים שאינם חובשים כיפה.

 

אני מניח שלאלוהים יש תשובה לקושייה...

15. זה גם מצווה לעשות חיים קשים לאשכנזים
(15.03.09)
16. סוכר כשר למהדרין
אמא של חתול אחר   (15.03.09)
17. נסביר לך -לא צריך להרוג
ארז ,   נגב   (15.03.09)

הרב עובדיה הוא מהפוסקים המקילים ביותר .

אך עדיין הוא סובר שעל הקהילות לנהוג כמסורת אבותיהם- אמנם שיטתו לא לגמרי ברורה לי מכיוון שהוא מוכן לקבל את האשכנזים כעדה שלא חיבת לשמוע למרן אבל את כל הספרדים גם יוצאי צפון אפריקה שלא נהגו בהכל כמרן הוא מחייב לשמוע למרן .

שורה תחתונה ויתור על המסורות הקדומות עלול להביא להתדרדרות גם של הדברים המחויבים -מה שנקרא "המדרון החלקלק" לא חייבים להסכים אבל אין ספק שיש בזה היגיון

18. רחמי הכנים עליך - אין לך מושג קלוש במי אתה מדבר בכ
מגיב ולא נרשם ,   עדיף לשתוק   (15.03.09)
19. הרב עובדיה יוסף בגדולתו! ללא ספק פוסק הדור
ריקי ,   עומר   (15.03.09)
כאשכנזיה, אני מוצאת חוכמה רבה בפסיקה של הרב יוסף. בפסיקה הנידונה מתגלה הענווה של הרב יוסף מול המסורת בכלל והאשכנזית בפרט. נכון שניתן להצביע על דרשות מסויימות של יוסף מהן השתקפה ביקורת ואפילו לעג כלפי הפסיקה של פוסקים אשכנזים. לעומת זאת, בתשובות שנותן הרב יוסף לשאלות של דתיים (לרבות אשכנזים), בולט הסגנון המדוד, הרציני  והמאופק של יוסף. יש פער גדול בין הדרשן יוסף לפוסק יוסף. אני מכבדת את הפוסק יוסף הרבה יותר מאשר את הדרשן יוסף. בכל מקרה, אין שני לו בדור הזה - לא בקרב האשכנזים ולא אצל הספרדים.
20. היום יש אורז וקטניות נקיים ובדוקים
רוני   (15.03.09)

ראיתי בסופר קטניות ואורז בואקום, כשרים לפסח, וגם ללא חרקים ותולעים.

מדהים מה שיש היום!

21. עובדיה , מספיק להתרפס בפני הליטאים !!!!
אליושיב ,   גדוד 13   (15.03.09)
22. ואם אני חצי חצי
dd ,   dd   (15.03.09)
23. הפלורליזם של היהדות
החכם מימון   (15.03.09)
איזה כיף שיש לנו דת כל כך פלורליסטית. בין 0 לבין תרי"ג (613) מצוות, כל אחד או כל אחת, מוצא/ת לו/לה את הפשרות שלו/ה (ובכלל זה הרב עובדיה).
24. אלה שהנהיגו את המנהג התכוונו לכל היהודים בעולם
קובי   (15.03.09)

ולא רק לאשכנזים.

אז למה להם אתה לא שומע ואוכל קיטניות?

יש שתי דתות?

25. לכל הלא-יודעים: הרב חתן פרס ישראל
זהר פסוניאן   (15.03.09)
מויקיפדיה:
"בשנים תשי"ד ותשט"ז הוציא לאור את שני הכרכים הראשונים של יצירתו המרכזית יביע אומר, שזכו להערכה רבה. במכתב שמופיע בהקדמה לכרך ב' של יביע אומר, כתב הרב שלמה זלמן אוירבך על הרב יוסף - "אחד מגדולי התורה שקמו לעם ישראל בדורות האחרונים", כל זאת כשהרב יוסף באמצע שנות השלושים לחייו. יצירה תורנית זו זיכתה אותו בשנת 1970 בפרס ישראל לספרות תורנית (עד קבלת הפרס פרסם חמישה כרכים)."
26. מי שמך לרב עלינו.
מולי   (15.03.09)
27. די! מספיק כבר עם הפילוג הזה. נגמרה כבר הגולה.
יהודי ,   ארץ ישראל   (15.03.09)

עם ישראל יושב בארץ ישראל כבר יותר מ-100 שנה. אין יותר דבר כזה אשכנזי וספרדי. יש יהודי שגר בארץ ישראל. נקודה!!!

אז מה עושה אחד שאבא שלו בכלל אמריקאי, אמה שלו ילידת ישראל ואמא שלה ילידת ישראל ואמא של אמא שלה נולדה בישראל והוריה היו אחד מפולין ואחד מספרד והם גרו באנגליה. והוריו של אביו אחד מגרמניה ואחת מתימן, ואבי אימו הוא מאנגליה וסבתו מאלגי'ר? זה הרי פטאטי. אין יותר עדות כולם מעורבבים עם כולם. וטוב שכך. כמעט כל ילד שני היום הוא חצי חצי.

מה פתאום יש את הניגוד בהלכות עד היום?

עצם זה שממשיכים עם זה רק מראה עד כמה שהעולם הזה נמצא בבלבול והוא מפגר אחרי המציאות הרוחנית.

עם ישראל צריך לחזור לשורשיו שלפני הגלות אם הוא רוצה שתהיה כאן גאולה.

ומי שנשאר בעבר מחטיא את עם ישראל. יש להוציא הלכות חדשות שמאחדות את עם ישראל ולא מפלגות אותו לפלוגות.

מעניין שדווקא בזרמים הקבליים אין שום משמעות לעדות. כנראה ששם נמצא העתיד ואילו היהדות החרדית של היום כבר שייכת לעבר.

28. לפי מנהגו? בא חילוני ושואל יש לי פיתה.. הרב צריך ל
(15.03.09)
כמנהגך תוכל?!
29. כבוד הרב, האם אשכנזי יכול לעבור גיור ספרדי ולאכול
מרדכי היהודי האשכנזי ,   מרכז   (15.03.09)

אני כותב את הדברים כחילוני אשכנזי:

אמנם לא כל מצווה אפשר להבין, אבל אני קורא את דברי הרב ביחס לסוכר ושמח לדעת שהגיון בריא אינו עומד בהכרח בסתירה להלכה. 

אני חושב שלגישה הפסרדית יש פוטנציאל רב לקירוב לבבות בין חילוניים לדתיים ולכך תרומה חשובה לשמירת עתיד העם היהודי.

מאידך, אני חושש שהגישה האשכנזית המחמירה תוביל לתוצאה הפוכה והשכר, כביכול, יצא בהפסד.

חשוב שהספרדים יפנימו את החלק החשוב הזה בגישתם ויפיצו אותה בלי שום רגשי נחיתות ביחס לגישה האשכנזית. 

  

30. לקרב עדות. השתגעת? איזו הצדקה תהיה לש"ס ולדגל התור
(15.03.09)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה