אני זוכר מלבד קריאת "מה אכפת לציפור" מתחילתו עד סופו, גם את "מלאכת החיים" בטלביזיה ו"אורזי מזוודות" שהועלה בתיכון שלמדתי בו. שבתי ושאלתי את עצמי, האם חנוך לוין בסופו של דבר שימש כלי לניקוי המצפון של הממסד התרבותי והפוליטי בארץ? אותו ממסד תרבותי שרצה לשלב את הבומבסטיות התעמולתית של השמאל עם תשלום מס-שפתיים לתיאטרון ולסיפרות? שם ההתעסקות באנטי-גיבור החנוך-לויני מקומה לא יכירנה , אך מסתבר שבנפרד ממה שחנוך לוין רצה להגיד, יצירתו עניינה יותר כסוג של שחרור-קיטור לקהל לכאורה-אינטליגנטי.
באשר לשאלה על מה מבוססת יצירתו של חנוך לוין, ניתנת האמת להאמר שסבל ללא הפסקה הוא דבר שיש די והותר ממנו, כך שבשלב מסויים זה מתחיל לעייף.