הורים  ספרי ילדים  רינת פרימו
איך לומדים היסטוריה? בטח שלא מהמורים
רינת פרימו
פורסם: 27.01.10, 08:39
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 96 תגובות ב-52 דיונים
1. סיפורי נשים וילדים מתאימים למדור יחסים זה לא הסטוריה אך היפה
סתם אחד   (27.01.10)
הוא שמי שמודה שאין לה מושג בהסטוריה מביעה דעתה על ההסטוריה, מגדירה אותה וקובעת מה חשוב...
2. גם ההסטוריה הזו בספר
משכיל   (27.01.10)

היא הסטוריה של גומבריך כפי שנכתב

גם אליו ההיסטוריה מכופפת את ראשה

ואולי גומבריך פיספס את ההזדמנות לעשות צדק מתקן להראות שההיסטוריה

מכילה יותר מקרבות עקובות מדם ולא ללכת בדרכם של קודמיו,

חוץ מזה -להתעלם מעם הנצח?שעובדת קיומו הניצחי לעומת אימפריות אדירות

ולא אדירות פשוט נעלמו עם הזמן?!זה פשוט פשע ועוולה היטורית!

אבל לא נזרוק רפש חלילה בשורשיו אם אינני טועה שהיו שבטים ברברים.

העם היהודי עם סגולה ששום הסטוריה אינה שלימה בלעדיו.

 

3. משתמע כי לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז יש יכולת בחירה...
עוד אחד   (27.01.10)
מסתבר שלא רק בהיסטוריה חולשתך.
4. הכותרת מעליבה ומנציחה בעיני הנוער וההורים דימוי מורה גרוע
מורה   (27.01.10)
קצת אחריות ומחשבה לא תזיק - אפשר לקרוא ספרים בלי קשר לאיכות המורה.
5. ספר היסטוריה מומלץ ומצחיק בטירוף
דובי   (27.01.10)

The very bloody history of Britain without the boring bits

http://www.amazon.com/Very-Bloody-History-Britain-Without/dp/037032370X

 

6. אתם לא יכולים מצד אחד לעשות תחרות "המורה של המדינה" ומצד שני
ירושלמית 32   (27.01.10)

לרדת על כל המורים להיסטוריה כאילו אף אחד מהם לא באמת יודע ללמד...

7. עם כותרת כזו לא פלא...
מורה פגוע ,   אי-שם   (27.01.10)

שהיחס למורים נראה כמו שהוא נראה

חבל שאין פיקוח מצד מערכת התוכן ,כנראה שאף-אחד לאא ממש מבין  את האפקט הפסיכולוגי העצום שיש לכתבות מטומטמות מסוג זה שמטרתן היחידה היא לשווק איזה ספר זול  ולעזור לאתר להתקיים פיננסית.

הכותבת מוזמנת לכיתה שלי בשישי הקרוב לקבל שיעור בהיסטוריה ולהבין קצת יותר לעומק את התהליכים המורכבים והמרתקים שמלווים את לימודי ההיסטוריה כיום

חבל....

לכולנו ובעיקר לעתיד ילדנו 

8. שקנה את הספר לבת שלו
אבא   (27.01.10)

אבל לא התאפקתי וקראתי בעצמי - איזה ספר מקסים! לא יאומן שלא תרגמו אותו עד עכשיו, פשוט פנינה. מהנה ומלמד.

ואפילו הבת שלי הסכימה לקרוא אותו...

9. הבנו שמזלזלים במורים אבל עכשיו זה גם גלוי בתקשורת?
סכנה ,   דור העתיד   (27.01.10)

ממש כותרת זוועתית, זילזול במעמד המורה, למה בכלל ללכת לבית הספר שיקראו בבית או ברחוב, למה צריך מורים הרי מורים הם משעממים אז ילדים פעם הבאה כשאתם בכיתה תפריעו יודעים למה- כי בתקשורת אמרו לכם שיותר יעיל ללמוד לבד עם ספר ואין צורך במורים- רגע אם אין צורך במורים אז אין צורך בבית ספר לא?

10. זה שלא התברכת במורה טוב להיסטוריה לא אומר שכולם דפוקים
את חצופה!   (27.01.10)
11. הגננת שלך מומחית בעינייני סמכות, באיזה גיל?
יודית שחר ,   פ"ת   (27.01.10)
כשהגננת שלך תעמוד מול ארבעים מתבגרים בשיעור, היא תתחיל להתנסות על בשרה בשאלת הסמכות בבתי הספר.
אחד הדברים המצחיקים, או עגומים, בארץ הזאת, זה שכולם נורא חכמים על חשבון אחרים, גם כשאין להם מושג ירוק בנושא מסויים. כלומר, אם אני שען טוב (במקרה הגננת), אין ספק שאני גם אבנה צוללת משוכללת שתשוט הרחק.
ולגבי סמכותיות וכוחניות, אין ספק שכוחניות לא קונה סמכותיות, אבל כל אדם זקוק לגבולות, ותלמידי ישראל בהחלט זקוקים למסגרת ברורה. משום שהיום יוצא שתלמידים מסויימים משתמשים בריפיון של המערכת ופוגעים למעשה בזכויות רוב התלמידים שכן רוצים ללמוד
לגבי לימודי היסטוריה בבתי ספר, כמות החומר שצריך ללמד, מול מספר השעות המצומצם, בתיכון, כולל הפרעות משמעות שלא מאפשרות למורה לפתוח את הפה למשך שלוש דקות רצופות וקונקרטיות, משטחים את הלימוד לכדי שינון סיכומים שיטחיים.
ללמוד היסטוריה זה לקחת תקופה ולעשות עליה עבודת מחקר שמתמקדת בנושא מסויים. להריח את אותה תקופה, למשש אותה. דרך צילומים, ציורים, מוסיקה. להחיות את האינטלקט והסקרנות של התלמיד. לשאול שאלות. להוביל את התלמיד לשאול שאלות. וגם אז הרבה ילדים יסבלו, משום שלא כולם מתעניינים בהיסטוריה ובדרך כלל תחומי עיניין משתנים מגיל לגיל.
בכל אופן, לימודים כאלה בלתי אפשריים למרבה הצער היום במסגרת בתי הספר.
ואגב, גם אני סבלתי בשיעורי היסטוריה, ואת 16 הספרים של אנציקלופדיה 'תרבות' ידעתי בעל פה.


12. וואאוו כואב לי הראש הרגת אותי
אקמולי   (27.01.10)
13. הכותבת לא רק שלא למדה היסטוריה, גם יחס וכבוד היא לא מכירה.
א-ב   (27.01.10)
14. אם זה המסר בספרים שלה, אזי כדאי מאוד לא לקנות אותם
א-ב   (27.01.10)
15. לי דוקא היה מורה טוב להיסטוריה!
יאיר   (27.01.10)

ספרים טוב, מורים רע? מה הקשר? למה להתחנף לקוראי ynet על חשבון המורים?

16. בי"ס זה שמרטף. מי שרוצה ללמוד לומד מספרים.
אלון   (27.01.10)
משיעורים בבית הספר לא לומדים כלום.

בקריאה של ספר אחד לומדים יותר מאשר בעשרות שיעורים, וגם זוכרים הרבה יותר.

17. אחלה המלצה, תודה!
(27.01.10)
18. מלחמת שלושים השנה נמשכה שלושים שנה. בדוק
דני   (27.01.10)
19. זה בדיוק מה שעושה הספר "סיפורה של האנושות"
עמית ,   ירושלים   (27.01.10)
לאור אבחנות הכותבת, מדובר בדיוק באותו ז'אנר, רק שהאחרון נכתב לפני כשנתיים ולא לפני 70.
ממליץ בחום, לאו דווקא כתחליף - אלא כתוספת.
ג'יימס דיוויס חתום על היצירה המרתקת (בישראל, בהוצאת מטר).
לדעתי קיים בכל חנויות הספרים!
20. דוקא לגבי פרוטסטנאים וניאנדרטלים
אחד שלמד בבית ספר   (27.01.10)
למדתי בבית הספר מפי המורים שלי ולאו דוקא בשיעורי היסטוריה. קצת עגום שמישהי עם ידע כללי די מצומצם (כך הכותבת מעידה על עצמה) מקבלת טור בעיתון מקוון. נראה כי היום כל אחד יכול להיות עיתונאי.
21. יש ספרי הסטוריה, כולם ממבט אישי. לכן צריך מורה שילמד להתייחס
דוד ,   ירושלים   (27.01.10)
ולבקר את הדברים בעיניים בוגרות ועכשוויות, להבין בצורה מאוזנת, להפיק את הלקחים שאפשר מההיסטוריה - בטח שלא תאריכים זה הדבר החשוב ולא עליהם מתמקדים בבחינות הבגרות. אין חכם כבעל נסיון - וללמוד מנסיונם של מנהיגים, ממציאים ועמים שלמים - אינו דבר מיותר - לכן חשוב ללמד הסטוריה ועוד יותר חשוב לחנך לכבוד כלפי המורים. שהרי זוהי אולי המסקנה הכי חשובה העולה מעיון בהסטוריה שמראה ככלל - שככל שמערכות החינוך התפתחו, מצב האוכלוסיה השתפר הן תרבותית הן בריאותית והן כלכלית. עד כדי כך, שבכל מדינה "מתקדמת" החילו (עפ"י רצון העם) חוק חינוך חובה - כך שלא משאירים את הלימוד - לחשק של הילדים וההורים. 
22. הערה לרינת
אורנה ,   הוד השרון   (27.01.10)

ראשית, תודה על ההמלצה על ספר ההסטוריה. נשמע מעניין ובהחלט אקנה אותו לי ולילדיי. רציתי לציין שמאד לא היה נעים לי לקרוא את הביקורת שלך על מורים בכלל ומורים להסטוריה בכלל. ההשתלחות הזאת במורים ממש לא במקומה. לי כתלמידה בתיכון היו מורים רבים להסטוריה ולמקצועות אחרים, מעניינים ביותר. כמו בכל מקצוע, יש טובים יותר וטובים פחות. בהשמצות הגורפות האלה יש טעם לפגם. ביקורת זה דבר טוב כשהיא ביקורת בונה. הביקורת שלך היא ביקורת שלא מביאה לשום דבר, וחבל. לדעתי, ההמלצה על האנציקלופדיה היתה מתקבלת בקרב הקוראים הרבה יותר בכייף אם לא הייתי משמיצה את המורים, אלא מציינת שספר מסוג זה יכול לגרום לילדים להפתח לתחום הזה. תודה

23. לא אוהבת את הטרנד הזה של זלזול במורים
במקום לומר להם תודה   (27.01.10)
די עם זה, זה לא מגניב, זה לא מדליק, זה לא מעביר את המסר יותר טוב, אנחנו צריכים להגיד תודה לכל מורה שמוכן לעשות את העבודה הקשה הזאת תמורת השכר הזעום שהוא מקבל. במקום זה אנחנו משפילים ומזלזלים בהם. הספר נשמע מעניין גם בלי ההתעמרות הזאת
24. מסבתא שלי?
אז ממי?   (27.01.10)
כי היום זה דרך אגב יום השואה הבינלאומי ואת יושבת ובוהה בי. מה את הילה נחשון?
25. המורה שלי להיסטוריה היה זאב צחור. חווייה לחיים
אלי ,   פעם בי'ס מעלה הבשור   (27.01.10)

במעלה הבשור לא למדו אז לבגרות. השיעור של צחור התקיים באודיטוריום הגדול. כיוון שגם המורים באו לשמוע אותו השיעור התקיים בהפסקה הגדולה. הרבה מתלמידיו המשיכו ולמדו היסטוריה באוניברסיטה (היום הוא פרופסור, נשיא מכללת ספיר) 

26. רק בגלל הכותרת , אני לא רוצה לקרא את הכתבה.
דנה ,   ת"א   (27.01.10)
27. מצטערת אבל רוב המורים לא מקצועים וגרועים
תלמידה   (27.01.10)
28. כן אבל הבעיה שהמורים בארץ לא"עושים את העבודה הקשה הזאת" הם
мм   (27.01.10)
לא עובדים ביכלל.. סתם באים אומרים כמה מילים ובקושי מלמדים ... לא כולם אבל רוב המורים ביכלל לא אכפת להם מהתלמידים
29. אל תגידי מורים. תגידי משרד החינוך.
(27.01.10)

משרד החינוך הוא זה שאחראי לחומר, כמותו, היקפו וגם לדרך שבה הוא יועבר. לדוגמא אם הבגרות דורשת ידיעת תאריכים ולא דורשת הבנת תהליכים הרי זה מה שהמורים ילמדו אחרת התלמידים לא יעברו את המבחן והמורים יפגעו במטרה שלשמה הם שם - להעביר לתלמידים חומר במטרה להכינם לבגרות.

וחוץ מזה זה לא תפקיד המורים ללמד הכל. לא כל מה שלמדתי בחיים למדתי מהמורים שלי ומבית הספר. מספיק שהם לימדו אותי לקרוא, להבין את מה שאני קוראת ושקריאה היא דבר נעים ומעשיר.

30. חבל שהכותבת לא טרחה לברר מיהו גומבריך
דוד   (27.01.10)
1. גומבריך, אחד מגדולי ההסטוריונים של האמנות, לא היה "אוסטרי" כי אם יהודי אנגלי יליד וינה.
2. הקטעים על ההסטוריה היהודית והמוסלמית מופיעים בספר במקור ולא "התווספו ע"י עורכי המהדורה העברית".
3. מלחמת שלושים השנה, גברתי הכותבת, ארכה, למרבה ההפתעה, שלושים שנה (1618-1648).
4. אולי כדאי שבפעם הבאה שתופיע כתבה על ספר הסטוריה היא תכתב ע"י מישהי שמבינה מעט יותר בנושא...
תגובות נוספות
חזרה לכתבה