אנציקלופדיה
איזה קרב?
ד"ר עמנואל לוטם
פורסם: 28.02.10, 17:40
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 77 תגובות ב-37 דיונים
31. הם לא.
SHODAN ,   נתניה   (01.03.10)
בהשוואה למעלי הגרה יש להם עיכול לא יעיל של התאית, וטיפה לא מנומס. אחרי שהמזון עובר דרך כל מערכת עיכול ומעובד ע"י החיידים שבו, הם אוכלים אותו מחדש בשביל ספיגה יותר יעילה של הנוטריינטים שבו.

זה גורם לך לתהות מה קורה להם מתי שמנקים יותר מדיי טוב את הכלובים שלהם מדיי יום...
32. ד"ר לוטם - אתה גם דמגוג, וגם צודק.
בן   (01.03.10)

משעשע, אך גם אתה נסחף לדמגוגיה. ולמה אתה צודק - ראה למטה.

 

ראשית, הדוגמאות שאתה מביא. זה שדרווין "ניבא" את הרפרף, לא מוכיח את התאוריה - כי הרי גם לפי הגישה של "תכנון נבון", היה צריך לתכנן המעצב את הרפרף כדי שהפרח ישרוד. כלומר, אם התאוריה מספקת הסבר לתופעה, אין זה אומר שזה ההסבר היחיד או הנכון.

 

שנית, אתה משחק משחק כפול: תופעות, שהאבולוציה מספקת להם הסברים, אתה מביא כ"הוכחות" של התאוריה, ותופעות, שהאבולוציה לא יכולה להסביר, אתה (ובצדק) לא מחשיב להפרחות של התאוריה.

 

המצב עם האבולוציה הוא ייחודי. בדרך כלל, מפתח המדע כמה תאוריות המסבירות את התופעות ו"מתחרות". אם יש תופעה, שלא מוסברת על ידי תאוריה אחת, אך מוסברת על ידי אחרת, זאת האחרת מקבלת יתרון. אך בגלל שלמדע אין שום אלטרנטיבה לאבולוציה, האבולוציה לא יכולה להיות מופרחת בכלל - כל תופעה בלתי מוסברת פשוט "עוד לא הוסברה", זה הכל. במילים אחרות, אין למדענים ברירה אלא להאמין באבולוציה, למרות הדברים הלא מוסברים.

 

וכעת לדת. כאן אתה צודק - הסבר ה"בריאה" הוא לא מדעי פורמלית, כי הוא לא מסביר את כל התופעה. הוא בעצם אומר שלמדע אין את כל התשובות, רק חלק מסוים מהם. אבל עדיין, זה לא אומר שזה בהכרח לא נכון. אם התאוריה היחידה שיש למדע לא משכנעת מישהוא (בגלל עובדות, לא אמונות), אם מספיק יושר, הגיוני שהוא לא יקבל אותה, גם אם אין אלטרנטיבה מדעית "טהורה". 

 

וכשאתה נוגע בדת, אתה נסחף לדמגוגיה זולה במיוחד. קודם כל, כשאתה בא ללעוג לדת, אתה שוכח את מה שכתבת פיסקה אחת קודם - זה שתפריח שיטה א', לא מוכיח שיטה ה'. וספציפית לדוגמאות שלך: כשנכתב "עוף" בתנ"ך, לא היה ידוע עוד שכעבור 3000 שנה יקחו את המילה הזאת לשמש שם לקבוצה מסויימת של בעלי חיים עם מאפיינים כאלה או אחרים. "סתירה" בין שני השימושים של המילה הזאת לא קיימת בכלל. ובנוגע למספר פי - הציטוט שלך בא מספר מלאכים, שלצורך העניין, אפילו היהדות עצמה לא דורשת משם מצוות כי הוא נכתב על ידי אנשים, ובהתאם לידע שהיה להם במטמתיקה. אף אחד לא מתכוון להשתמש בזה כספר הנדסה - זאת דמגוגיה.

 

אגב, אם תקרא את הציטוט שוב, תראה שייתכן ו30 זה לא הקוטר (אחרת אין צורך לציינו), אלא אורך הקו שיש להעביר מסביב לכלי (לאו דוקא על שפתו). אך זה ממש לא משנה.

33. לא, אתה...
ליטל מעתוק   (01.03.10)
34. מפלצת הפסטה המעופפת
זאוס ,   מורדור   (01.03.10)
היא אפשרות ב' שלי - או שהיא קיימת או שלא
35. מאמר לוקה מאד בחסר
גדי. ,   גבעת שמואל   (01.03.10)
קודם כל אין אפילו התייחסות אחת לביקורת על תורת האבולוציה (המדעית)
שנית לגבי קופרניקוס, התיאוריה שלו היתה שגויה לחלוטין לא פחות מהתיאוריה של תלמי. את הספר שלו אף אחד לא קרא וקופרניקוס לא הביא ולו הוכחה אחת לתיאוריה שלו (ששהייתה קיימת וידועה כבר יותרמאלפיים שנים קודם)
למשל קופרניקוס שם את השמש במרכז היקום
וחייב שכל מסלולי גרמי השמים יהיו מעגליים (ממש התעקש על זה)
הניבויים שלו על מיקומי כוכבי הלכת לא היו יותר טובים, והיו לו הרבה יותר מעגלים וכדורים בשביל התיאוריה שלו.
בכלל למהפיכה צריך לקרוא המהפיכה הקלפראית וראו כאן על ספר שעושה קצת צדק היסטורי לקפלר http://gadieid.blogspot.com/2009/12/sleepwalkers.html

גם הניבויים של התיאוירה הם בלשון עדינה לא משהו. לגבי העש עם החדק הארוך, הרי כבר מלפני מאות שנים ידוע שלכל בריה יש את מזונה המתאים לה ואם יש מזון מסוים, מן הסתם תימצא בריה היכולה לאכול אותו. הנה ניבינו משהו שמופיע במדרשים. אם זה נשמע לכם רציני, גם התיאור שמביא כותב המאמר רציני באותה מידה.
36. לכל מאמיני אמונות ההבל
גדי ,   מרכז   (26.03.10)
כדאי לכם לקרוא ואז תפסיקו להשתמש בתנ"ך כספר מדעי.
37. רק חבל שהכותב מבין קצת במדע, אבל בתורת ישראל כלל וכלל, אחרת
סתם קורא ,   הרצליה   (04.04.10)

לא היה כותב מה שכתב.

מעניין שכשרוצים לקבל חוות דעת על נושא מסויים כמו רפואה אז פונים לרופא, או פיסיקה אז פונים לפיזיקאי וכו', אבל בנושא כל כך עמוק ומורכב שדורש לימודים לפחות של חיים שלמים כל אחד מביע דעתו כמבין גדול ולא טורח לשאול תלמיד חכם,רב וכדו'. אגב זה נגד התפיסה המדעית המודרנית שעלינו קודם לשאר השארה לוגית ואז לחקור וללמוד ורק אז להסיק מסקנות בהתאם לממצאים.

תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה