יהדות  מגזין  עיון
מלחמת השונות
שלומית נאור
פורסם: 06.05.10, 08:31
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות ב-63 דיונים
1. חורבן
צפון ת"א   (06.05.10)

במדינה מושחתת ורקובה  הכל  יכול  להיות. מלחמת  אחים  קרובה  יותר  מתמיד

לא  צריך  אויבים  מסביב. אנחנו  האויבים  הכי  גדולים  של עצמנו. ומה שלא  עשו  לנו  כל  האויבים מסביב  אנחנו  נעשה  זאת  בצורה  יסודית.

2. תמימות או באנאליות
יאיר   (06.05.10)
וגר זאב עם כבש. יופי. חזון אחרית הימים. שום קשר למציאות.
3. בורות היא תשתית הצייתנות לממסד
ל. אלון ,   אשקלון   (06.05.10)

בלי כל קשר לסוג הממסד, חילוני דתי חרדי.

אין לאף שלטון מוטיבציה לגדל אזרחים סקרנים חקרנים ספקנים.

את אלה מקבלים מהבית  בו גדלים האליטות, בכל המגזרים חילונים דתיים חרדים.  

4. את טועה ומטעה
מישהו שפוי ,   ת"א הבירה   (06.05.10)
כמו חברייך, ומצקצקת בלשונך כאילו להשוואה שאת עושה בין חרדים ומתנחלים ו"סתם סמולנים" יש אחיזה במציאות. טלי קורה מבין עינייך - הקהילה ההומו-לסבית, למשל, מקבלת תקציבים כמו מתנחלים? איפה את חייה, לעזאזל, בגרייסלנד? בוונדרלנד? ואם היא כבר מקבלת כמה פירורים, זה על חשבונך? מאמר מביש ממי, שעושה רושם, מצדיקה את מציצת לשדם של החילונים במדינה הזאת.
5. שריפת דגל ישראל היא מעשה שלמידת אנגלית ומתמטיקה לא תעזור לו
נעמה   (06.05.10)
6. שמת אצבע עלהנקודה חשובה
תמר ,   ירושלמית לשעבר   (06.05.10)

השיח לרוב הוא סטיגמטי מכליל - החרדים כך , החילונים כך

לא רואים אותם כאנשים אלא כגוש אחיד

שכל הצדק נמצא איתו - הוא הטוב והשני רע

 

זה שיח ילדותי,המוליד שנאה

שנובע מבורות הדדית ובעיקר מפחד עצום

 

הגיע הזמן לשיח אנושי , בוגר וכנה

אמיץ שאין בו מורא

 

תודה  

 

7. אין כאן מלחמת תרבות - יש פרזיטים ומשתמטים מצד אחד
ונחלבים עד מוות ,   מהצד השני   (06.05.10)
8. אין מה להשוות
אבשלום ,   גליל   (06.05.10)
הכותבת מתחסדת כאשר היא טוענת שמדובר בקבוצות אוכלוסיה שוות שרק צריכות להידבר זו עם זו בדרך חינוך ילדיהן. המציאות אינה כזו. הקבוצה החילונית, אם אפשר בכלל לכנות אותה קבוצה, מאפשרת בפועל את חיי הקבוצה החרדית. הן בהיבטים הכלכליים של חייה ובוודאי בהיבטים הביטחוניים והלאומיים. עד אשר החרדים לא יהיו שותפים מלאים, על פי מספרם באוכלוסיה, הן בחיי הכלכלה (תרומה גבוהה יותר לשוק העבודה, צימצום העברות הכספים הייחודיות להם) והן בשותפות הביטחונית (שירות מלא בצה"ל), אין מה לדבר על הידברות שווה. העניין החינוכי והשפה המשותפת - חשובים מאוד, אך הם יהיו רק תוצאה של שני השינויים הנ"ל. החרדים, כמובן, אינם מוכנים לשינויים אלה כי נוח וקל להם לקיים עצמם על חשבון החילוניים. לכן, מלחמת תרבות היא המציאות ולכן כמו במלחמה - צריך לנצח. כדאי לחילונים לנצח, אחרת הם יאבדו. ובעקבותיהם, יאבדו גם החרדים שלא יוכלו לקיים עצמם כאן בלי החילוניים.
9. זו לא מלחמת תרבות, אלא מלחמה בין חברה יצרנית
מירי   (06.05.10)
שגם יודעת לפתוח דף בסידור, וגם קוראת את ביאליק ואלתרמן, עבודה והשכלה- לבין, שכבה הולכת וגדלה של טפיליות לא יצרנית עם טוענה לבעלות על יהדות- לפי ראות עיניי הליטאיות (סבי ז"ל היה מלמד בחיידר), אין שום נקודות השקה ליהדות כפי שהיא מתבטאת כיום בקרב קהלים רחבים-( האם ידיעת ההלכה ושינונה, ובורות השכלתית- זו יהדות?, )
אם קהל רחב לא מנדב את עצמו לשרות לאומי- (טיפול בקשישים, לא כרוך באובדן הזהות היהודית...והיה פותר בעיה לאומית לטעמי- ללא בעיות של עובדים זרים, אלא 4 בנות, או 4 בנים על כל קשיש או קשישה- אין את הבעיה של ה-24 שעות האימתניות. חקלאות- אין לי מושג למה מביאים מתאילנד אנשים שיקטפו לנו את הירקות שלנו....
אז אם כל מגזר היה נותן את חלקו בקהילה ובמדינתנו- לא היו נוצרים שנאות וטינות.
אני יהודיה וחילונית. בעל הבית שלי הוא רב מכובד, ועוזרו שמסייע לו בענייני דיומא הוא חרדי , ואולי רק בתל-אביב, כולנו מסתדרים ומכבדים את אורח החיים של כל אחד ואחד, ומתפרנסים כולנו בכבוד.

10. גב' נאור היקרה! אני מאד מעריך את מה
יואל   (06.05.10)
שכתבת, וניכר שהדברים יוצאים מן הלב, אך תקוותיך נגוזו בטרם סיימת את מה שכתבת! לצערינו, חלק כלל לא קטן מן הציבור החילוני לא מוכן, בשום פנים לקבל את השונה, קרי, הציבור החרדי והופך אותו לאיום מספר אחד במדינה. אותם חילוניים מכנים את החרדים בכינויי גנאי נבזיים ומרושעים עד כדי כך שאני צריך לחשוב פעמיים אם  אני גר בכלל במדינת היהודים. ואני תמה מאין נלקחת השנאה התהומית הזו? אינכם חייבים, כמובן, לאהוב חרדים, אך גם כשמעבירים ביקורת, צריך לשמור על רמה תרבותית מינימלית. ובכלל, לא ברור לי מהיכן נלקחים כל ה"נתונים" שהחילונים מאשימים בהם את החרדים? הם הרי כלל לא מכירים את הציבור הזה ולא באים איתו בשום מגע. הם מאשימים את החרדים בטפילות, הבאת ילדים לעולם, בהשתמטות, חיים על חשבון החילונים וכו' וכו' כיד הדימיון הטובה. אך האם מישהו מהם הביא נתונים רשמיים ומהימנים בנושא? מה, הם בדקו במחשבי מס הכנסה כמה דתיים עובדים וכמה לא? הם בדקו במחשבי צה"ל כמה מתגייסים וכמה לא? לי אין ספק בדבר, אם נניח שהנתונים הרשמיים הנ"ל יפורסמו, יתגלה מיד שהטפילות וההשתמטות בציבור החילוני עולה בהרבה על זה של הציבור החרדי. לצערי, העוינות הזו כל כך השתרשה אצל החילונים שכעת כבר קשה לשכנע אותם שהם טועים. אני קורא לציבור החילוני: הרפו כבר מן החרדים, תעשו פעם אחת חושבים, אתם לא חושבים שהגזמתם?
11. לא שונא את החרדים בתנאי שלא יחיו על חשבוני
יוסי ,   נס ציונה   (06.05.10)

 ולא  ינסו להשפיע עלי שדרכם היא טובה משלי ושאני חייב לחיות על פי דרכם.

אני לא בא בטענות לציבור הדתי ו/או החרדי שלמעשה מנהל את חייב בדומה לחילוני פרט לשמירת המצוות שהוא חושב שזה עושה לו טוב.

אני בא בטענות לאלו ששואבים את כספם מהמדינה (כלומר ממני) ואינם עובדים ואינם מכינים את עצמם לעבודה וכך הם נופלים עלינו למעמשה.

ואל תגידו שדרכם שונה משלי, אין לי בעיה עם דרכם רק שלא יהיו עלוקות עלי ויפריעו לי לחיות על פי דרכי.

12. צודקת לגמרי
לאה ,   תל אביב   (06.05.10)
כל מילה חקוקה באבן. חבל שהגענו למצב הזה...
13. אי אפשר להצדיק התעלקות של ציבור שלם על ציבור אחר
מנדל   (06.05.10)
14. כולם יודעים שהחרדים הם עלוקות וטפילים. זה פשוט לא יפה להגיד
יקי   (06.05.10)
15. גזית-אתה צודק בכל מילה.אוסף של טפילים
יעקב   (06.05.10)
16. לא להתפלסף די לשטויות שלכם .אילו הלכתם בחוקי ה" היינו עם אחד
יוסף יוסף ,   ת"א   (06.05.10)
17. אם שמאלנים ידועים ישמרו על הפה שלהם!!
נ.ארז ,   חיפה   (06.05.10)
יהיה נפלא בארץ.לא אחת שמאלנים משועממים רוצים יחס מסיבות שונות ועל כן יוצאים בהצהרות! זהו עיוורון מדיני להאשים חרדים נגיד ולהתעלם מהערבים! אני מעדיף יהודי בעייתי ולא ערבי בעייתי!!
18. מלחמה עכשיו!
אזרח פשוט ,   מירושלים   (06.05.10)

לא פוחד ממלחמת אזרחים (מה פתאום 'אחים'?).

כל מדינה שמכבדת את עצמה עברה מלחמת אזרחים מזככת שבסופה הכרעה > קביעת חוקה > שינוי סדר שלטוני > הפרדת דת ומדינה (או השלטת הדת על המדינה).

הסוגיות הללו אינן ניתנות לפתרון בדרך פשרה (אין מה לעשות: רפורמי  לא יגור עם חרדי, מתנחל לא ישכון עם ערבי, ושמאלני לא ירבץ עם נער גבעות משיחי).

דרושה הכרעה:  ובהעדר הכרעה פוליטית יש לקרוא למלחמה עכשיו!

 

לכל שוחרי החופש הדמוקרטי שלטון החוק הפלורליזם והליברליות עדיף שהמלחמה תתרחש ממש עכשיו.

מחר יהיה מאוחר מדי בשבילנו.

 

 

ואל תאמרו שלא אמרנו לכם....

19. כתבה מסוכנת
שגיב ,   פ"ת   (06.05.10)

הכתבה מוגשת מנקודת מבט צרה מאוד ומסוכנת.

אין מדובר במלחמה של ציבורים שונים במדינה, אלה ברצון של החברה המודרנית להכניס קדמה לשכבה גדולה של אוכלוסיה ועל ידי כך להוציא אותה מהבוץ של עוני.

אך נציגי אותה אוכלוסיה מתנגדים בכל כוחם להליך, מעדיפים להישער בעוני ובבורות ויוצרי מדי שנה עוד ועוד אזרחים שיהיו נטל על יתר הציבור.

אותה אוכלוסיה לא מוכנה לתרום חלקיק מעצמה למדינה בה היא מתגוררת, לא מוכנה לכבד את הזולת (שרפת דגל ישראל ביום עצמאות, אי-עמידת דום בצפירה ביום השואה ויום הזיכרון) ודורשת מיתר המיבור לקיים את כללי התנהגות שלה בצורה של חוק!

הדב לא הגיוני ולא מוסרי.

גבי גזית צדק בכל מילה.

20. שלומית, תחסכי לנו את השפה המשותפת. לא רוצה להכיר אותם, מובן?
ישראל ישראלי   (06.05.10)
21. אכן תמוהה מאוד ההשוואה בעיניי
אלונץ' ,   ת"א   (06.05.10)
החילוני לא שונא את החרדי בגלל שהוא מתלבש שונה, או לא מספיק מתמצא בכתבי ביאליק וניטשה. הצגת הדברים, כאילו נובעים מפערים זניחים ושוליים, לצמצם את זה לכדי סגנון לבוש, או לעובדה "שגם חילוניים לא מסוגלים ללמוד גמרה" - היא עיוות טוטאלי של המציאות, וחוסר הבנה מסוכן של בסיס העימות.

חוסר הסבלנות של החילוניים כלפי החרדים לא נובע מצורת הלבוש של החרדים. הוא הרבה יותר עמוק. הוא טמון בכך שהחרדי לא לומד אנגלית, מתמטיקה ואזרחות, מה שבתורו לא מאפשר לו שום השתלבות בחברה. החרדי לא מסוגל להתמודד עם ערכי הדמוקרטיה ולא מפנים את מהותה, ולא יכול לקבל השכלה שתאפשר לו להשתלב בשוק העבודה. וכדי להוסיף חטא על פשע, הוא מגדל 10+ ילדים על חשבון משלמי המיסים, בעוד ההורים העובדים בקושי מצליחים לגדל ילד או שניים. אילו היו עובדים - היו גם משלמים מיסים, וגם נשאר להם פחות זמן להתרבות בצורה חסרת מעצורים - ואז כל החברה היתה נהנית מזה. ואז, אם היה נשאר אנטגוניזם בחברה - *אז* אולי אפשר היה באמת לצמצם אותו לשנאת חינם, שנאת השונה, וכל שאר הקלישאות. אבל בנתיים - אין *שום* סימטריה בין השניים!
22. הבעיה מתעוררת כשכל אחד חושב שהוא הנורמטיבי
motimorg ,   פתח תקווה   (06.05.10)

כשתושב חילוני תל אביבי חושב שתפקיד הגבר לפרנס את משפחתו הוא לא יכול לקבל מצב בו חרדי יושב בבית המדרש ולומד גמרא ואשתו ממונה על הפרנסה.

כשחרדי חושב שללכת עם שטריימל וקפוטה בחום של ישראל זוהי הנורמה הוא לא סופר בכלל בחור עם כיפה סרוגה בתור עשירי למניין.

כשמישהו מהציונות הדתית חושב שתכלית הכל היא יישוב ארץ ישראל הוא לא יכול להבין איך נותנים בכלל לנשום למי שתומך ב"שלום עכשיו".

וכך הלאה והלאה.

23. האם אנגלי ממוצע יודע לקרוא את שקספיר?
המלט ,   תל אביב   (06.05.10)
24. גזית- אתה גבר!
(06.05.10)
25. השמאל מתנקם בחרדים בגלל תמיכתם באחדות ירושלים
עכשיו הבנת?   (06.05.10)
26. דרכם של החרדים אינה חסומה להשכלה גבוהה
יוסי   (06.05.10)

שלומית נהור

ראי למשל מכללה אקדמית קריית אונו המפעילה מסלולים מיוחדים לחרדים וחרדיות לתואר במשפטים וכן תוארים נוספים.את יכולה לצפות בפעילות באתר המכללה.

ראי את המכללה החרדית האקדמית בירושלים שבראשה עומדת עדינה בר שלום ביתו של הרב יוסף המפעילה מכללה אקדמית לחרדים וחרדיות כולל מסלול פסיכולוגיה.הכל כפי שפורט במבט שני אתמול בערב. את יכולה לצפות בסרט באתר הערוץ הראשון.

27. נצא מזה כשהחרדים יחזרו לגלות, מושא תשוקתם. ארץ ציון לציונים!
א"י איננה לחרדים   (06.05.10)
28. תסתכלו איך חיים החרדים בחו"ל: וכי לא עובדים, ולא לומדים ?!
וגם עזרו לשואה   (06.05.10)
29. מאמר טוב אבל..קראי את התגובות של חילוניים
(06.05.10)
30. צודקת בכל מילה
א ,   ירושלים   (06.05.10)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה