יהדות  טורים אישיים  טלי פרקש
בן י"ג למסיבות
טלי פרקש
פורסם: 29.06.10, 10:10
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 348 תגובות ב-168 דיונים
1. אני מהמר שהחוגגים הרדודים הם מסורתיים
חילוני מודע   (29.06.10)
שלא מפעילים (בדרך כלל) חשיבה. כמה אדיוטי לציין שאלו "החילונים" . חילוני בר דעת לא יחגוג בבית כנסת, הוא יערוך מסיבה עם תכנים רלוונטיים.
2. בעולם בו לא מביאים 10 ילדים
יעל   (29.06.10)

אפשר לתת גם לילד בר המצווה להישאר ילד לעוד כמה שנים (עד גיל 18, שאז יילך לצבא) ולא להתייחס אליו כאל טירחה שנפטרנו ממנה ("ברוך שפטרנו וגו'..).

 

בעולם כזה אפשר לחגוג יום הולדת ולשים את הדגש על הכניסה לשלבים המכריעים של גיל ההתבגרות הפיסי והנפשי, החשובים לא פחות מהבגרות הדתית-רוחנית שחשובה לך כ"כ.

 

ממש נמאס לי שאנו מכבדים את אורח החיים הדתי-חרדי ולא מתערבים אבל החרדים חייבים למצוא פסול בכל מה שהחילונים עושים.

3. כחרדי גמור
גורנישט ,   ב"ב   (29.06.10)
עם כל הכבוד לבעיות של הגב' ג'סיקה פארקש ולבעיות האיזוטריות של כלל עם ישראל כמו בר מיצוועס וגלעד שליט, אותנו מעסיקות בעיות חמורות בהרבה שנוגעות לערכאות הגויים הציונים ימ"ש ואני קורא לכלל בטא - ישראל להפיץ זה הפשקעויל בכל אתר ואתר לשם קידוש שם שמיים, לפני המערכה הכבדה באין ארגנטינ"ע זצ"ל לגרמני"א שליט"א.
4. אנו רוצים לחיות בלי עול ופחד,הבנת?
מיכאל   (29.06.10)
5. מה חדש? זה נכון גם על חגים- בואו ניקח את החלק הכיפי, וזהו...
(29.06.10)
6. יש הרבה צדק בדברייך
ארי ,   כרמל   (29.06.10)
בישובים קהילתיים וקיבוצים מקובל גם בר מצווה חילוני: כלומר הצבת משימות, לעיתים בעלות משמעות סמלית, לבני השנתון. למשל ניקוי של אתר הסטורי מוזנח, או השתתפות בחפירה ארכיאולוגית, וכיו"ב. יש משפחות שיוצאות עם הבן למסע ב"שביל ישראל". עבודות "שורשים" בבתי הספר, גם הן סמל להתבגרות, להכרת העבר המשפחתי, שהוא גם העבר של המדינה והעם. התוכן לא חייב להיות דתי. הוא יכול להיות לאומי או אנושי: להעלות ערכים כמו חיפוש ידע, חברות, התנדבות, אהבת הארץ. אבל תוכן כלשהו - דחוף!
7. חילוני שלא מבין את משמעות הבר-מצוה חוגג כעוד יום הולדת
שמואל ,   מבשרת ציון   (29.06.10)
לא מצפים מהם ליותר.
8. בר מצווה כתחנת מעבר בזהות היהודית
שמואל ,   מבשרת ציון   (29.06.10)
9. חשבון נפש מזוית הגיונית
יהודי שחושב   (29.06.10)

עצוב עד כמה שהגב' פרקש צודקת.

ולאמיתו של דבר תמיהתה מוקשת למישורים רבים אחרים בחיי החילוני הממוצע בארץ.

איך אנו טעונים לארץ בזכות התנ"ך אם אנו לא מאמינים = מקיימים אותה?

למה צמים  כיפור בכלל? מאמין או לא?

 

התורה אינה בגדר המלצה והיהדות אינה להיתקשט - אנו כעם יהודי מחויבים לה והגיע הזמן שנפסיק לחיות בקונפליקט הפנימי שלנו.

10. למה טלי? למה לכתוב דווקא על מה שאינך בקיאה בו?
הדודה קלרה ,   תל אביב   (29.06.10)
11. דווקא צודקת
חילוני   (29.06.10)

נכון מאד ולא רק לבר מצווה, סדר פסח שבו מקריאים את ההגדה ואז מפסיקים באמצע לראות טלויזיה , קידוש לפני הדיסקוטק בשבת, יום כיפור עם הרבה סרטים כחולים בדי וי די כדי להעביר את הצום, על מי עובדים לעזאזל?

ובכל זאת אני כנראה אחגוג לבן שלי בר מצווה, לא כי אני מאמין בזה אלא כדי שלא יהיה שונה מכולם, לא בא לי לעשות את המלחמות עם הדת על הגב שלו.

12. מדוייק!
ליז ,   מודיעין   (29.06.10)
13. קיים יחס הפוך בין כמות הפאייטים על הבגדים וווליום המוסיקה
ובין רמת תוכן האירוע   (29.06.10)
14. כמו שדתיים יכולים לדבר על עם אחד
mamusi ,   גוש עציון   (29.06.10)
שערב זה לזה אבל לעשות הפרדה גזעית בו ולכנות לפחות כ-50% ממנו כנחות רוחנית....

כמו שדתיים יכולים לדבר על תורה ועבודה - אבל לחיות מגמ"חים וארגוני צדקה

כמו שדתיים יכולים לדבר על מוסר - אבל לקרוא לחלק מהעם שלהם נאצים וערב רב בכל הזדמנות, שלא לדבר על כמות נכבדה מאוד של המגזר שנחשדת חדשות לבקרים בפלילים...

כך גם לנו החילוניים - יש לפעמים דיסוננס קוגנטיבי...

מה היית מעדיפה הגב' פרקש - שלא נחגוג בר-מצווה? שלא נזכור את הזיקה שלנו לסמלים של העם הזה? היית מעדיפה שנעשה לך חיים יותר קלים - כדי שהמצפון שלך לא ידגדג ולוא במעט כאשר תכני אותנו גויים??...

אז זהו - לא ניתן לך...

כל אחד בוחר לעצמו את הזיקה שלו ליהדות - יש כאלה שעושים זאת ע"י הפגנות, שריפת פחי אשפה, יריקות וקללות

ויש כאלה שעושים זאת ע"י זמזום שירים של קובי פרץ.

דבר אחד שכחת לציין הגב' פרקש היקרה - שלרוב אצל החילוניים חגיגת בר המצווה היא רק מסיבה.

את העלייה לתורה והקריאה בה - עושים ביום אחר...ושם תמצאי שלל סממנים דתיים (כולל האמירה ברוך פיטרנו מעונשו של זה) עד לאביונה...

הפופוליסטיות שלך הפעם נמוכה יותר אפילו מהרגיל...
15. צודקת.
אני   (29.06.10)
16. מתי בפעם האחרונה היית בכותל בבוקר שני/חמישי (או בכלל)?
צפור דרור ,   גבעת רם   (29.06.10)
חבל שאת מוציאה שם רע על עמ"י. בכל יום שני וחמישי את יכולה לראות הרבה מאד ילדים עולים בכותל לתורה, לא מעטים מהם לא דתיים בכלל. אבל בואי נתערב שאת מבקרת בקניוני האיזור שלך (עזריאלי? איילון?) הרבה יותר ממה שאת מבקרת בכותל, אם בכלל.
17. אין סיבה לבר מצווה חילונית ללא שינוי בדרישות מהילד
לא חיבים להיסחף בזרם ,   חיפה   (29.06.10)
אם לא מעלים את הדרישות מהילדים בתחום אחזקת הבית, אחריות אישית וכד' אין שום סיבה לפוצץ אותם במתנות ולשרוף כסף על אולם, מסעדה ובמיוחד על ארוחת בקר של שבת לקהל בית הכנסת השכונתי בהכשר הבד"צ
18. כל מילה זהב
האמת   (29.06.10)
19. אך ורק בגלל לחץ חברתי, מה יגידו עלינו השכנים וכו'.
מעבר לזה לבר מצווה ,   אין שום משמעות.   (29.06.10)
20. מה הגברת הזו רוצה מאיתנו?
אדם חופשי   (29.06.10)

ציפית שיום אחרי הבר מיצווה הילד יחזור בתשובה ויניח טפילין כל יום?

 

אנחנו חילונים. אנחנו מאמינים שאת התורה כתבו בני אדם. אנחנו אנשים חופשיים. אנחנו לא מפחדים מיישות עליונה שבני האדם המציאו.

 

הדת הורסת את העולם. תפקחו את העניים שלכם בני אדם. העולם הוא בן מאות מליוני שנים ולא מחכה לאף אחד שום דבר אחרי המוות. אז תחיו את החיים שלכם באושר ובחופשיות כבר בעולם הזה.

21. יש לך משפחה של ערסים
אביזו   (29.06.10)

העובדה שחיים עד גיל 80 ולא עד 40 היא בזכות ורק בזכות החשיבה המודרנית החילונית.

 

יש לך הרבה מה ללמוד על החילוניות!

22. חגיגת בר מצווה = העתקת טקס הקונפירמציה הנוצרי
האב שטיכמוס   (29.06.10)
ולענייננו,
כל בני דת מנשקי המזוזות, מגדלים בנים עם ליפות על הראש עד הגרעה בהר מירון, משתטחי קברים, צמים ביום כיפור כמצווה יחידה, מוחאים כפיים כשוברים את הכוס בחתונה (זכר ל?), מקללים בני דתות אחרות בלהט, מלים את בניהם ועד מקבלים את התנך כקושאן על ארץ ישראל בלי לקבל את שאר הציויים שבו - אפשר ללעוג להגיון הפנימי והחיצוני של מעשיהם, אבל אי אפשר להמעיט במידת הרגש הדתי שלהם.
23. מענין ומעורר מחשבה
טלי   (29.06.10)
אכן פסו ערכים

ומצד שני לא בטוחה שאצל אחינו הדתיים ילד בן 13 מבין באמת ומתעמק באמת בבר המצווה. הוא ואחיו החילוני דומים בכך ששניהם עושים את אותו הדבר- פועלים על פי הנורמות הסביבתיות שלהן.

ואכן, גיל 13 היה אולי בעבר גיל בו הילד יכול להתחתן ולעבד איזה חלקת אדמה אבל כיום הדרישות בעולם מאדם בוגר הן מורכבות יותר ועל כן גיל היציאה לחברה נדחה. אם הדת הייתה מתעדכנת יתכן שהיה נכון לעשות בר מצווה בגיל 20 .

סמלים ריקים מתוכן יש לשני הצדדים. גם דתיים רוכשים בגדים חדשים לכבוד הבר מצווה ועסוקים באת מי להזמין ובאיזה אולם וכדומה. גם הם מכינים מצגת.

להיות אדם ערכי ומעמיק- זו בחירה אישית.
24. צודקת בהחלט!
יעל   (29.06.10)

חילוניים אומרים בר מצווה- אבל בכלל לא מאמינים במצוות, בכלל לא יודעים מה זה.

 

אז אל תזלזלו בביטוי בר מצווה, תראו לזה "מסיבת התבגרות" או משהו כזה.

 

25. גב. פרקש וחגיגת בר-מצווה.
הצדיק החילוני ,   יש גם דבר כזה   (29.06.10)

ראש ממשלתנו הראשון היה בעל אומץ רב כאשר הכריז על הקמת מדינת

ישראל . הייתי כאן ואיש מאיתנו לא ידעה אם המדינה תשרוד אפילו חודש אחד,

כאשר הותקפנו על ידי כל ארצות ערב הסובבות אותנו ויכולנו להם . אולם,

לצערי הוא עשה כמה טעויות אשר בגינם ,אנו החילוניים , אשר נלחמנו והקרבנו

את חברינו הטובים ביותר { אגב רובם חילוניים גמורים] במאבק על הקמת

המדינה.ה טעות הראשונה הייתה כאשר אפשר שיחרור 400 בחורי ישיבה

מגיוס לצבא . הוא לא שיאר אז כי הם יהפכו לים של משתמתים ואוכלי

חינם.הטעות השניה ולא פחות גדולה שלא הכריז אז, ביום הקמתה על

" הפרדת דת ומדינה.". לכן, אנו החילוניים נאלצים להתחתן רק ברבנות

ואין לנו כל אפשרות לבחור באופציה אחרת , כגון הרשות המקומית כמו

בכל ארץ דמוקרטית. אז נותר לנו קשר אחד אשר אנו חוגגים בשמחה,

ללא כפיה דתית , קשר יחיד להיותנו יהודים  והוא " חגיגת הבר-מצווה "

שאנו החילוניים יכולים לחגוג לפי רצוננו.

26. טלי כפרה , תחזרי למטבח
פרומין   (29.06.10)

 מי שיחרר אותך משרשראות הברזל אליהם היית מחוברת בתוך המטבח ?

 

את בסך הכל אישה , אין שום זכות להביע דעה , התפקיד היחיד שלך בעולם

 

הוא להביא ילדים ולכין אוכל לבעלך שמתפלל יומן ולילה

27. אני חילוני ויהודי גאה
עמיר   (29.06.10)
אני חילוני ויהודי גאה
נכון אני ומשפחתי לא שומרים על תרי"ג מצוות ולומר את האמת גם לא על מצווה אחת אך אנחנו משפחה ערכית ששומרת בקנאות על זכותה להיות חילונית יהודית.

בבר המצווה הבן שלי עלה לתורה כמו גדול לימודים של כל הטעמים והברכות ולא בע"פ אלא ממש.
ארבע ביקורים בבית הכנסת בימי שבת ע"מ שילמד את הדינמיקה והמנהגים של בית הכנסת.הנחת תפילין ביום חמישי ועליה מלאה לתורה בבית הכנסת המקומי ביום שבת + דרשת הרב.

כן ביום שישי שאחרי עשינו ארוע חילוני לחלוטין עם חלק מהסממנים המתוארים בכתבה מצגת, ברכות ושימחה גדולה.

ואת שואלת למה, כי אני חילוני ויהודי ומחובתי להעביר לבני צביון יהודי לתת לו לטעום מטעם הדת ולקחת את ההחלטה הראשונה שלו בתור בוגר. האם הוא רוצה להמשיך וללכת לבית הכנסת או להמשיך בחיינו החילוניים.
את מלינה כמו דתיים רבים על הצביעות שלי אני חושב שגישה כמו שלך גורמת לאנשים כמוני לברוח מהדת. תני לנו את האפשרות לתת לילדנו לטעום מטעמי המסורת לשמוע קצת ניגוני שבת ואז להחליט איך להמשיך את חייהם.
28. אל תגידי לנו איך לחגוג
חילונית   (29.06.10)

כמו שאנחונו לא אומרים לכם איך לחגוג (בהפרדת נשים וגברים למשל)....

זאת חגיגה, וכל אחד יעשה אותה בדרך שלו . אגב, אצלנו נהוג לשאול את חתן השמחה איזה סוג של אירוע הוא רוצה, ולהתייחס לכך, קוראים לזה "חופש בחירה".

29. נחגוג גם נחגוג
Zאביק השועל   (29.06.10)

נחגוג בר מצווה, נחגוג את הסילבסטר וגם חנוכה. נחגוג גם את יום כיפור ונאכל לכבוד קדושת היום סטייקים לבנים ברוטב חמאה. את , בכל אופן, אינך מוזמנת.

צאי טמאה.

30. שוב הגישה החרדית במלוא כוחניותה
חיים   (29.06.10)

גברת פרקש מציגה את אחד מיסודות החרדיות שענינו: מה שלא תורם מזיק.

נניח ונקבל את כל התיאור שלך (מה שלא כל כך בטוח כנכון ברוב המקרים) שהטקס הוא חסר תוכן ועניין לשיטתה של פרקש זהו ביטול תורה, מושב ליצים וכו' ולכן פסול מיסודו.

ובכן גברת פרקש את שוכחת ערך נוסף שיש במאורע הזה שהוא לא פחות חשוב מהערך של קבלת עול המצוות - יש כאן טקס מסורתי שקיומו מצביע על הזדהות עם המסורת היהודית ושיוך לעם ישראל. נכון שיתכן שהתוכן הפנימי נגוז אך עדיין יש מקום לקרב ולחזק את ידהם של מי שמציינים את המאורע ולא לפסול ולהשמיץ.

 

 

תגובות נוספות
חזרה לכתבה