יהדות  מגזין  עיון
צומות על-תנאי
הרב נפתלי רוטנברג
פורסם: 02.07.10, 10:16
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות ב-24 דיונים
1. החזרת לי את משמעות הצומות - השנה אצום אחרת, תודה!
שלומית שילה ,   שומרון   (02.07.10)
2. כדרכך - הראית לנו את האור שבתורה!
יעקב דיסקין ,   ירושלים   (02.07.10)
3. מסקנה: מאחר ואנחנו עם לא נורמלי אז הצומות לעולם לא יתבטלו?
אורלי ,   רשל"צ   (02.07.10)
4. אכזבה מהמאמר
יהושע ,   ירושלים   (02.07.10)

ציפיתי שלכותב המאמר יהיו היושר והאומץ לומר את מה שמתבקש מהדברים שכתב. שתי התעניות לתיקון הגלות , צום גדליה ותענית אסתר, בטלים בימינו, כיוון שהגלות בטלה ואין עוד מה לתקן. גם שתיים משלוש התעניות לתיקון החורבן, עשרה בטבת ושבעה עשר בתמוז, בטלים בימינו, כיוון שירושלים בידינו ואין אויב על חומותיה.

 

למעשה יש לדון בצומות הללו, ובהם שבעה עשר בתמוז, מתוך בחינת מקורות חז"ל. לפי רב פפא בתלמוד הבבלי, בזמן שיש שמד (כגון גזירות אדריינוס לאחר מרד בר-כוכבא) - יש חובה לצום בשבעה עשר בתמוז, ובזמן שאין שלום ואין שמד - אין חובה לצום בו, אך בזמן שיש שלום - אין צום. אם ימינו נחשבים כזמן שיש שלום (הדבר תלוי בפירושי הראשונים למושג שלום), הרי שאין לצום בשבעה עשר בתמוז.

לדעת רבי יהודה הנשיא אין לצום בזמן הזה בשבעה עשר בתמוז כמסופר בשני התלמודים. בנוסף לכך, בתלמוד הירושלמי נאמר בפירוש ששבעה עשר בתמוז לא קבעו אותו חכמים תענית.

העולה מדבריי, שכל הצומות, מלבד תשעה באב, בטלו בימינו. וכשנבנה את בית המקדש, אף תשעה באב יהיה לששון ולשמחה.

5. יפה יפה!
(02.07.10)
6. חזל התנגדו לסגפנות ! אכן נכון שחזל התנגדו למשה ותורתו שנתנה
מורה לתורה משה דין   (02.07.10)
תורת משה נתנה לאחר "סגפנות" של ארבעים יום וארבעים לילה
7. על תנאי?
רבנים ,   ישראלי עליז   (02.07.10)
8. סיוע לחוקרים וכותבים במדעי היהדות -
המושיע האקדמי ,   גם בהר אדר   (02.07.10)

נפתלי, נ"ר לרבים.

 

רוחך הטובה תמיד נעימה לי ועדיין לא זכיתי לצום איתך, אך אנו מקווים שהצומות יהפכו לנו לשמחות בב"א. תודה על האירוח הלבבי בואן ליר, ועל היותך בין הנעלבים ולא מן העולבים כהמלצת חז"ל. אשמח לתרום לבימת החוקרים הצעירים ובכלל מפעלותיך הברוכות.

הבחירה במינוח נורמלי ואנורמלי - לענ"ד לא מתאים כאן.. א.ב. יהושע מדבר בזכות הנורמליות ואתה, אני משער בביטחה, לא התכוונת לסוג כזה.  "עם לבדד ישכון", אומר בלעם בפרשתנו ואנו נבחרנו (?) להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש.

בוודאי, התכוונת למצב בו עם ישראל שוכן בטח בארצו ועוסק בתורה, עבודה וגמילות חסדים.

אשמח להישמע ולהיראות

בזכותך, אני מקיים ואהבת לרעך כמוך.

9. לפי זה התעניות מהוות אתגר תמידי. רעיון יפה
קרן ,   רמה"ש   (02.07.10)
10. מאמר מעמיק ומעניין. תודה ל YNET על הרמה הגבוהה
שאול ,   מעלה אדומים   (02.07.10)
11. הלוואי והצומות יוסיפו אהבה וידחו שנאה
אבי ,   מודיעין   (02.07.10)
12. אתה מציג מהלך דינאמי בין תענית לתענית ובט' באב - מבריק!
שרה ,   תל אביב   (02.07.10)
13. ההסבר הטוב ביותר ששמעתי למשמעות החינוכית של התעניות
שירה ,   נתניה   (02.07.10)
14. והלוואי וקריאתך תישמע, נוסיף אהבה ואחדות ונקרב הגאולה!
אבי ניר ,   רמת גן   (04.07.10)
15. מסכים. אבל לצערי זו לא החשיבה הרווחת היום
נתי ,   שומרון   (04.07.10)
16. במילים אחרות: לא לצום או לקיים מצוות רק מתוך הרגל
תהילה ,   אלון שבות   (04.07.10)
17. התושב"ע ציוותה שנצום מתי שאומרים הרבנים החרדים!~ ואימרו ראמן
אילנה לוי!~!~ בש"ר   (04.07.10)
18. אנו חוזרים היום למצב מצור עם המקעקעים מבית
ליאת ,   רעננה   (04.07.10)
19. מתאים גם לפרשנות חסידית שאפילו בתשעת הימים צריך לשמוח
זלמן קלינסקי ,   ב"ב   (04.07.10)

וכך מפרשים את האמרה:

"משנכנס אב ממעטין, - בשמחה". כלומר את הממעטין עושים בשמחה.

מ"מ ישר כח על המאמר המאלף.

20. כל זה נכון לשיטת הרמב"ם
יצחק לוי ,   רחובות   (04.07.10)
21. לחברי המערכת, סליחה אם פגעתי בכם ביומיים האחרונים
לא לצנזר ,   ynet!!!   (06.07.10)

נוכחתי הערב שתכנתתם שהלחצן השמאלי בעכבר שלי ינוטרל למשכים ארוכים כך שלא אוכל להעתיק טקסט בשום חלון פעיל. עכשיו משביקשתי סליחה אני מצפה שיוסר אותו תכנות מגביל מהמחשב שלי.

בתודה.

22. הענקת לימי בין המצרים חיבור עמוק וכואב למציאות היום אבל גם
שרה ,   ירושלים   (06.07.10)
הצבת אתגר גדול בפני כל יהודי ויהודיה באשר הם. האם נפנים? האם נתייחס בכלל? הלוואי! מ"מ יישר כוחך. תרמת כב' הרב רוטנברג, תרומה גדולה.
23. נפוליון אמר: עם שבוכה על מקדש שחרב לפני 1700 שנים
יוסי דויטש ,   כ. סבא   (06.07.10)

הוא עם נצחי.

האבלות בתשעה באב הופכת אותנו לעם ומקיימת אותנו היום.

24. ישר כח-מאמר מעניין ומוסיף הבנות לתעניות
יוני   (18.07.10)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה