כלכלה  הכסף שלי  חדשות הכסף שלי
השקעה בנדל"ן? תתפלאו, הבורסה פחות מסוכנת
ד"ר טל שביט
פורסם: 28.10.10, 08:24
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות ב-65 דיונים
31. הכותב מרצה מעולה
רותם ,   גבעתיים   (28.10.10)

 

32. לא מדוייק
(28.10.10)
ברור שצריך לעשות שיעורי בית לפני לקיחת המשכנתא אבל - ברכישת דירה אתה מבטל את קריזות בעל הבית, אתה מבטל את העלאות בשכירות ודרישות אחרות, אתה מבטל את סעיפי החוזה הדרקוניים, אתה מבטל את הרגשת חוסר השיכות לדירה והרגשת אי הבעלות כולל אי היכולת לצבוע בצבעים הנוחים לך, שינויים בדירה, תקיעת ברגים בקירות או הוספת מזגן, או סתם קטנוניות של שכנים שאיחור בתשלום הועד או חתול בדירה גורר פניה לבעל בית.
ברכישת דירה אתה עוצר עבורך את עליית המחירים, למרות שאתה אמור לספוג את עליית המדד במשכנתא אך העליה תהיה מתונה יותר מעתה ואילך באופן יחסי.
המתח למציאת מגורים יורד פלאים.
עם תכנון נכון וראש בריא ישנו סיכוי טוב שתוכל לשדרג את עצמך מבחינת הדיור בין אם לשפץ אץ הדירה הנוכחית ולעלות את ערכה ולעבור הלאה.

אבל, כל הנכתב למעלה מתבטל במקרה של מגורים בדירה של ההורים, בשכירות-בעל בית גמיש ושקט, ומגורים בדירה שאתם מתים עליה.

בהצלחה
33. יש משהו במה שהוא אומר אבל
ציון   (28.10.10)
אם יש לשלם שכירות לדירת 4 חדרים באזור המרכז זה עולה בסביבות 5000 ש"ח לחודש. תוסיף גני ילדים, חשבונות ואתה מתחיל את החודש במינוס 8500 ש"ח. זה יהיה קצת קשה לגמור את החודש בצורה כזאת.
34. טיימינג זה כל הסיפור
קובי   (28.10.10)
בבורסה אתה יכול להפסיד 90% מהכסף או 50% מהכסף בפרק זמן קצר
תראה לי נכס בארץ שב 20 שנה האחרונות הפסיד 30% מההשקעה
בורסה זה לאנשים מבינים שההשקעה היא העבודה השניה שלהם ,
ובבורסה גם יש בועה עכשיו אנחנו שם ,דבר איתי עוד שנה נראה איפה ת"א 25 יהיה.

אתה יצאת בזמן מהבורסה?
35. מה שכל ה"מומחים" שוכחים זה שאף בנק לא ייתן למנף השקעה בבורסה
הממונף   (28.10.10)
36. ניתוח פשטני מידיי
הם הם הם   (28.10.10)
ההסתכלות הפשטנית על הרווח של הבורסה היא לא נכונה.
האנשים שעושים שם את הרווח מכל העליות הם בעלי ההון ולא האדם הפשוט הם יודעים מתי למכור או לקנות וכו.
האנשים הקטנים נסחפים אחריהם בלי באמת להבין ומפסידים במקרה הרעה ורק מאוזנים במקרה הטוב. בנדל"ן המקרה הוא אחר כי יש ביקוש טבעי שעליו גם בעלי ההון לא יוכלו להשפע ופתאום להוריד את הערך בבת אחת.
37. אכן אקדמאים קשקשנים חסרי תקנה
בולשיט   (28.10.10)

בבורסה בישראל אפשר להפסיד את התחתונים במיוחד עם משקיעים במניות מסויימות.

לעומת זאת בנדל"ן בישראל אני חושב שבכל שנות קיום המדינה לא היו ירידות.

היו אולי שנים בהם המחירים לא עלו ונשחקו קצת ריאלית אבל הפסדי עתק - לעולם לא.

מה גם שמי שקנה לפני 5 שנים הרוויח 50% + את שכר הדירה + לא לשכוח שכל זה במינוף של לפחות 70% מימון.

זה שווה לתשואה בבורסה של 200-300% , משהו שקורה אולי ב20 שנה בבורסה.

 

בקיצור בישראל - רק נדל"I.

38. מי שרוכש נדל"ן להשכרה מרוויח פעמיים
(28.10.10)
יותר מאשר לשמור על ערך הכסף (קניית דירה למגורים-למשל)
מרוויח מהשכירות וממן את המשכנתא, ולאחר X שנים יש ברשותו נכס נקי משעבוד בלי שאיבד שקל וכעת יכול למכור ולעבור הלאה.
39. נכון ועוד יותר
חזי   (28.10.10)

צריך לקחת בחשבון 2 אלמנטים נוספים בהסתכלות על נדלן כעל השקה

1. עלות כניסה ויציאה: אם רכשת דירה ומכרת למחרת (כלומר אין שינוי מחירים) הפסדת מעל 5% (מס רכישה, פעמיים דמי תווך, פעמיים עו"ד, עלויות וקנסות של משכנת, פרסום וכו), במצבים מסויימים עלול ההפסד להגיע ל- 8% ויותר, ממש "טוב" על השקעה "בטוחה"

2. נזילות

השקעת כספך בשוק ההון (סולידי כמובן) וקרה משהו שבעקבותיו אתה זקוק נניח לרבע מהכסף, בד"כ תוכל לקבל אותו ובדיוק כמה שצריך בהרמת טלפון בתוך 10 דקות.

אם השקעת את נשמתך בנדלן ואתה זקוק לנל - אתה נאלץ למכור בפזיזות את כל הנכס, הוצאות נלוות גבוהות, הפסד גדול ובעיקר  - סיפור של חודשים ארוכים אלא אם אתה מאד לחוץ ואז ההפסד יכול להגיע לעשרות אחוזים

40. יש house ויש home
פטיש וסדן   (28.10.10)
וזה ההבדל הפסיכולוגי שעובד. הייתה יכולה להיות הקלה גדולה אם בארץ היה מפותח תחום השכרה לטווח ארוך של דירות מאורגנות ומסודרות שמכילות אפילו את הציוד העיקרי + ארונות וכו. כמו שיש בהרבה מקומות בעולם. זה היה מאפשר את אותה ניידות וביטחון (רגשי)
41. תמשיך לפנטז ד"ר ואנחנו נעשה כסף מהשכרת דירות הכנסה פסיבית
בעל ניסיון ,   ת"א   (28.10.10)
42. הבלופ של חוסר דירות צועק לשמים שדירות רבות הן לשם השקעה
אחד   (28.10.10)

משרד השיכון שעושה קולות של אין ומציאת פתרונות פותר בהפשרת קרקע בניה לעשירון העליון שרק הוא יכול לממש קנייה.

 

43. תימינג ...
אשר ,   ת''א   (28.10.10)

לפני שנה וכמה חודשים, בזמן המשבר באירופה קניתי דירה אם הייתי קונה אותה שנה לפני, הייתי משלם 60% יותר (30%נפילה של ערך הדירה+30% נפילה של המטבע).

 

לפני 4שנים קניתי דירה בת''א, אם הייתי קונה אותה השנה, הייתי משלם 150% יותר. 

 

אותו דבר בבורסה.

 

האבדל הוא שבתיק בורסה קשה לגור כאשר מפסידים את ערך התיק.

44. כתבה מאכזבת?
אורית   (28.10.10)

כל מנהל השקעות כשבא להציג את יכולתו להשיג תשואה, מציג את חלון הזמן שיוציא אותו כמנצח בתחרות התשואה. יש לבדוק את התשואה בטווחי זמן ארוכים יותר ושונים וכך ניתן לערוך השוואה אמיתית יותר.

45. נכון רק כשיש דירות שיעודן השכרה, ויש חוקי שכירות ברורים
וזה בארץ אין   (28.10.10)

בניגוד למה שקורה בחו"ל, בארץ כל שוכר נתון לחסדי המשכיר.

כלומר אין שכירות ארוכת טווח שמחירי השכירות קבועים וניתן להעלותם רק באחוז מסויים.

בעלי הבית יכולים בסוף חוזה לא להאריך אותו, ואש נוצר מצב שצריכים לחפש דירה חדשה עם כל מה שכרוך בזה.

כשיש ילדים זה מאד לא בריא.

46. שכל אחד ישקיע במה שהוא מבין
גל   (28.10.10)
מפסידים בעיקר כשנכנסים להשקעה שבה לא מבינים את השוק. אם מישהו מבין בנדל"ן אבל איננו מבין בבורסה טוב יעשה אם ישקיע דווקא בנדלן.
47. מניה יכולה לרדת גם לאפס, נדלן לא
פנחס   (28.10.10)
ראינו כבר מניות שירדו 50% ביום אחד.
48. הפתרון האולטימטיבי - תשקיעו בבורסה במניות נדלן
אילן   (28.10.10)
סתם צוחק
49. לא הכל וורוד
שי   (28.10.10)
טל היקר גם מעבר דירה כל שנתיים הינה עלות שיש לקחת בחשבון בשקלול העלות הכוללת , מה גם שעלויות אינן רק כלכליות אלא גם נפשיות (לך תעביר את הילדים גן כל שנתיים ונראה מה ייצא מהם) .לפיכך איני כה בטוח שפסילתך את אפיק הרכישה מדוייקת כל כך.
נשלח מאייפון שלי
50. דר טל היקר
מישהו אמר מינוף?   (28.10.10)
עם כל הכבוד לבורסה ולתשואה שלה, אי אפשר למשכן מניות ולקבל הלוואה של מעל חצי מליון שקלים. כלומר השקעה בנדלן ממונפת יותר ולכן לא רק שבטוחה יותר אלא גם מניבה סכומים נאים יותר!
לא מבין את הכתבה ואת מטרתה, למה לבלבל את הציבור?!
51. פטורים ממס על דירות
משה, רו"ח ,   ירושלים   (28.10.10)
פטור ממס. ההכנסה מדמי השכירות פטורה ברובה ממס או 10% מס. מכירת הדירה לרוב פטורה ממס. איפה ישנה השקעה אחרת עם פטור סוחף כזה??
על השקעה במניירות ערך / ריבית דיבידנד / ישנו מס 20%.

מינוף ההשקעה - המינוף (המשכנתה) מגדיל את הרווח על ההון העצמי כמעט פי שניים ויותר.

כך שלטווח ארוך יש תמריץ מבחינת מיסוי כן להשקיע בדירה. ....
52. דירה להשקעה
חי בשכירות וטוב לו.   (28.10.10)
דירה להשקעה זו אחת ההשקעות הגרועות ביותר שקיימות. אנשים רוכשים דירות במיליון שקל בשביל לקבל שכירות של שלוש, שלוש וחצי אלף שקל בחודש.

כלומר תשואה שנתית בערך 4 אחוז. עדיף לשים את הכסף בבנק ולקבל ריבית דומה.

אם דירות להשקעה היו כל כך משתלמות אז הקבלנים לא היו מוכרים אותם.

רק לשם השוואה, רכישת רשיון למונית עולה כ 120,000 ש"ח וניתן להשכיר אותה ב 1000 ש"ח לחודש. כאשר מדובר, בדומה לדירה, בהשקעה ללא סיכון. תשואה שנתית של למעלה מ10%.

ולא חסרות השקעות מסוג זה.

רק עם ישראל המטומטם רץ לקנות דירות, כאשר מי שבאמת עושה את הקופה האמיתית אלו הבנקים והקבלנים על חשבון כולם.
53. אתה טועה ידידי
שי   (28.10.10)
תשואת השכירות אינה דומה לתשואה על פקדון בבנק וזאת משום שעל דירות בישראל ישנה גם תשואה יפה על מכירת הנכס. לקבלנים לא מומלץ להחזיק את הדירות משום שימוסו על שימוש עצמי בחוקי המס השונים ובנוסף גם הם ממונפים מאוד.לגביי המונית - למונית יש פחת בעוד לדירה אין מה שמעלה כדאיות
נשלח מאייפון שלי
54. אתה טועה ידידי
שי   (28.10.10)
תשואת השכירות אינה דומה לתשואה על פקדון בבנק וזאת משום שעל דירות בישראל ישנה גם תשואה יפה על מכירת הנכס. לקבלנים לא מומלץ להחזיק את הדירות משום שימוסו על שימוש עצמי בחוקי המס השונים ובנוסף גם הם ממונפים מאוד.לגביי המונית - למונית יש פחת בעוד לדירה אין מה שמעלה כדאיות
נשלח מאייפון שלי
55. אז בקיצר אפשר רק לחלום על רכב או דירה חדשים מהנילונים
shachar2 ,   בת ים   (28.10.10)
56. אותם מילים אמרתי לפני שנה בדיוק מי שנכנס
ירון ,   מרכז   (28.10.10)
לבורסה לפני שנתיים לאחר שנה הכפיל ושלש את כספו
57. חיים חזקים מהמתמטיקה
חיים חזקים מהמתמטיקה   (28.10.10)

החיים חזקים מהמתמטיקה.

הכוונה היא שלקיחת משכנתא מאלצת אותך להחזיר כל חודש X כסף לבנק וכך למעשה לחסוך עד שהדירה עוברת לבעלותך (אחרי שנים רבות).

 

שכר דירה , יותיר לך כסף פנוי , נזיל , אותו ברוב המקרים תנצל להשקעה בבורסה, נסיעות לחול , ביזבוזים וכדומה.

מעבר לכל חישובי המתמטיקה יש לנו הרגלים, והם חזקים מאיתנו.

 

58. עצת אחיתופל- תאוריתית לחלוטין
יעקב ,   נתניה   (29.10.10)

כדברי הכותב תלוי מתי נכנסים ומתי יוצאים! הרי מי שנכנס ב2005 לבורסה וספג את המכה ב2008 לעומתו מי שקנה דירה ב2005 היום הכפיל ואף שילש את כספו, הרי שיש תקופות כאלו וכאלו, ולא ניתן להסיק חד משמעי, זאת ועוד ישראלי ממוצע המתחיל את חייו בהון עצמי נמוך ומתפרנס מעבודה והכנסה מדודה, נניח שישלם שכר דירה 3 אש"ח לחודש אחרי אחרי 20 שנה זרק לשוטף 720 אש"ח, זהוא סכום מכובד שהיה יכול לקדם אותו קדימה אם היה מנוצל למשכנתא והיה כבר לפני עצמאות בתחום הדיור ללא משכנתא וללא שכר דירה, אני כמשל מלפני 25 שנה התחלתי מ-0 ובשיטה זו יש לי היום דירה השווה מליון וחצי וללא שכ"ד וללא משכנתא.

 

59. פסיכולוגיה בגרוש
שמשי ,   כפר סבא   (29.10.10)

מר שביט מנתח עסקת רכישת דירה כאילו היתה זהה להשקעה פיננסית בבורסה. זו הטעות הבסיסית שלו, אפשר לחיות ללא השקעה בבורסה אולם קצת קשה לחיות בדירה שכורה עם משפחה.

 

בניתוח של מר שביט ההתיחסות היתה כל הזמן מהזוית הכלכלית הטהורה, אך ברכישת דירה יש הבטים פסיכולוגיים שמטים את הכף לטובת רכישת דירה.

 

א. התמודדות עם בעל הדירה בשכירות עם כל השגעונות שלו.

ב. החלפת דירה מידי כמה שנים - מי שלא עבר זאת - לא יודע מה זה.

ג. תחושת הבטחון שהדירה נותנת שבכל מצב יש קורת גג

ד.כדי לשלם משכנתא יש נכונות לחסוך ולוותר על פינוקים מיותריםץ

ה. אנשים לא מוכנים לעבוד שעות נוספות כדי לצבור עוד תוכניות חסכון.

ו. מישהו בדק כמה אנשים הפסידו חסכונות בבורסה לעומת השקעה בדירה.

ה. ולסיכום - החשבון שעשה המומחה מתאים אולי למי שמשקיע בדירות ולא לזוג צעיר שרוצה לקנות את הדירה היחידה שלו

60. גישה שגוייה ומטעה.
ט.ע ,   ראשון לציון   (30.10.10)
כאישה מבוגרת ובעלת ניסיון רב  אני אומרת כי הבורסה מסוכנת מכל ואפשר לאבד את הכסף. בבורסה משקיעים רק כסף "מיותר" זהו משחק מסוכן ששכרו בצידו.  לגור בשכר דירה זה אומר לשרוף את הכסף לשווא. משכנתא כבדה ומכבידה זה נכון אך משתלם. רצוי לקנות דירה קטנה וזולה, להשכיר אותה ולשכור דירה מרווחת שתענה על הצרכים. כמובן לעשות חוזה אצל עורך דין ולקחת ערבים וערבויות.   לקנות חפצי ערך לא היתי קונה בכספי מחשש לגניבה. לי זה לא מתאים. 
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה