חדשות  דעות  מאמרים  עליזה לביא
ההשתמטות עלולה להפוך למגיפה
עליזה לביא
פורסם: 01.12.10, 15:10
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 107 תגובות ב-82 דיונים
1. חינוך והגברת התודעה? חה חה חה
אריק   (01.12.10)
המשתמטים והמשתמטות הם מה שיצחק רבין כינה "נפולת של נמושות".
חלק מהם בנות דתיות באמת, אבל אין שום סיבה שבעולם שהן לא ישרתו שנתיים מלאות של שירות לאומי מלא במסגרת מתאימה.
פשוט מאד... המדינה מאפשרת להן לא לשרת בצבא, לשרת שירות לאומי קצר או לא לשרת כלל. כך הנטל נופל על הציבור שאינו משתמט.

יש אלפי בנות שאינן דתיות כלל ופשוט משתמטות.
מצטער גבירתי הנכבדה, חינוך והגברת מודעות זה יפה אבל קודם כל מן הראוי לתקן את כל העיוותים שיש בחוק. לא לאפשר השתמטות ולאכוף את החוק.

כך נוהגת מדינה מתקדמת באמת, רק שאצלנו המדינה מפגרת...
2. למה כשמדברים על חובות כולם שוכחים את "ערביי ישראל"?!
בזכויות הם ,   במקום הראשון   (01.12.10)

 

כשליהודים רק חובות, כולל חובת קיום ושמירת החוק, והערבים פטורים מכל אלו אך דבקים בזכויותיהם עד לפרט האחרון - יש לזה שם:

 

מדינת אפרטהייד רודפת יהודים.

3. צריך צבא מקצועי שמשלם כסף למגויסים
(01.12.10)
לא צריך עוד אלפי ג'ובניקים לאבטלה הסמוייה שכבר קיימת בצבא.
צבא מקצועי שחייל קרבי מקבל מעל לשכר הממוצע במשק ותפקידו להלחם ולהתאמם כל שאר המערך בנוי לתמוך במערך הלוחם.
כל מי שהיה בצבא יודע על הבזבוז במשאבים ובאנשים שעדיף שילכו ללמוד או לעבוד.
גם ככה המערך הלוחם מרכיב אחוז מזערי מכלל החיילים.

4. אין מצב שאני נותן לבן שלי להיות בין שליש הפראיירים
(01.12.10)
5. אני עושה מילואים בקרבי 12 שנה רצוף ומקבל יחס חרא
(01.12.10)
הצבא והמדינה מתיחסים אלי כאל עבד פראייר.
הכושי עשה את שלו ועכשיו הוא יכול ללכת להז***ן אין לנו שום קשר אליו .
הסביבה מופתעת מחדש בכל פעם ששומעים שאני הולך למילואים,זו נראת להם כמו תופעה לא ברורה כאילו שאני משועמם ואין לי חיים .
משרדי הממשלה המושחתים המסועבים והמיותרים כמובן שלא באים לשום עזרה,הטבה או הכרה כל שהיא במשרתי המילואים.
וכמובן ישנה ההבנה שאת כל זה אני עושה כדי שתוכל לשגשג על אדמת ישראל מדינה מושחתת ורקובה מלמטה עד למעלה בכל הרבדים וכל התחומים.
מדינה שבא הקומבינה השוחד האונס הגזל והמיסוי הגבוה משתוללים .
הפער בין המעמדות הכלכליים מעמיק ללא לאות ונראה כאילו שימי הביניים בדרך אלינו.
החוסן הישראלי מתפורר והפילוג בינינו מתחזק.
"הפרד ומשול" ,"הפחד ומשול" זו הדרך כאן לסתום לנו את הפה ולהחליש אותנו מול שלטון הכסף ותעבת הבצע.
אני לא מוכן יותר לשרת את החיה הדורסת הזו.
אני לא עושה יותר מילואים !!!
אני הולך להתנדב למען החלשים ,זה יותר ראוי משטיפת המוח הבטחונית!
6. צריך לפגוע במשתמטים קשות בכיס, לכל אורך חייהם.
אייל ,   תל אביב -יפו   (01.12.10)
צריך לעגון בחוק מגוון של מקלות וגזרים כספיים בנושא ההשתמטות, לפי מהות העניין. חייל ששירת בשרות מבצעי מקבל שכר לימוד מופחת באוניברסיטה, סיוע במשכנתא, קרקע בחינם באזורי עדיפות ואפילו מס הכנסה מופחת למשרתים במילואים. בקצה שני של הסקלה, משתמט משלם שכר לימוד מוגבר, מיסוי מוגבר, שום הטבות, חוסר יכולת להתקבל לשום תפקיד במגזר הציבורי ועוד כמה גזירות. בקיצור, לבצע אפלייה ברורה, שבה מראה המדינה את אהבתה לחייליה וסלידתה ממשתמטיה, ומביעה את זה במושגים כספיים מוחשיים. מבחינתי, להקשות על משתמטים את החיים בצורה כל כך קיצונית, עד שיעדיפו לרדת מהארץ. עדיף פחות אנשים כאן, אבל מאיכות טובה יותר.
7. מישהו יכול להסביר לי איך יודעים מי משתמט?
שחרור רפואי   (01.12.10)
כל כמה חודשים מתפרסמים נתונים על משתמטים מהצבא. איך לעזאל מישהו למספר כזה כשמבחינה חוקית, אי אפשר להשתמט. מי שלא משרת קיבל פטור רפואי/נפשי ולעיתים רחוקות אישיות מוצדקות (בדרך כלל נכתבות בטור הנפשי).

ברור לי שמלא אנשים משתחררים על נפשי, סתם ממשחק ששיחקו. משתחררים ומשתמטים. אבל לא כולם כאלה.

אני אישיתי עברתי תקופה מאד קשה בצבא שהסתיימה בשחרור רפואי, נפשי. לא נפשי "משוגע" נפשי- דכאון. בעזרת פיסכולוגים כאלה ואחרים מחוץ לצבא יצאתי מזה ותוך חודשיים מהשחרור כבר התנדבתי לשרת בשירות לאומי, כי למרות הכל השירות היה לי חשוב!
אבל מה, הצבא לא יודע מזה. אז איך יכול הצבא לפרסם נתונים על משתמטים או בעצם, איך יכול הצבא לעשות הפרדה, בין מי "עבד עליהם" לבין מי שלא.
ואם יש להם דרך לעשות את זה, אז הם בצם מודים שהבעיה היא לא רק בחינוך אלא במערכת הצבאית, שאו שלא מסוגלת להבחין ולאבחן בעיות רפואיות/נפשיות משמע, חרא רופאים או שהיא מבחינה, אך משחררת בכל זאת. ואם המערכת מבחינה בין מי שעובד עליה ומי שלא ובכל זאת משחררת אותם, איך היא יכולה לצאת בקמפיין חברתי ולפרסם כאלה נתונים כשהיא האשמה ביצירתם?
8. מה פיספסה ד"ר לביא?
בווין בוי ,   שפלת ההר   (01.12.10)

ד"ר עליזה לביא עוסקת בגורמים המצויים בשולי תופעת ההשתמטות, ואינה מבינה את הגורמים העיקריים המשפיעים על "תופעת ההשתמטות": 

שני הגורמים המשמעותיים המשפיעים כיום על המוטיבציה הנמוכה לשרת הם:

1. חוסר אמון בצדקת הדרך בנוגע לשימוש בכוח ע"י ישראל, המלווים ברצון חלש להשתתף בכוח הצבאי ובמשימותיו (מצד חלק לא מבוטל מהעם, המושפע כך במידה שונה)

2. מדיניות גיוס לא שוויונית של המדינה, הגורמת לתחושה קשה של "שווים ושווים יותר". דוגמאות: חוק טל, היעדרות ציבור חרדי גדל והולך מהשירות, פטור לבנות דתיות (בגלל שהן דתיות), מסלולים ייחודיים ומקוצרים לציבורים "אקסלוסיביים".

אם נעזוב השקפות פוליטיות, אין ספק שהגורם השני מייצר חוסר מוטיבציה מובהקת אצל רבים. בלי לתקן עוול זה, אין סכוי שהמגמה תשתנה.

באופן אישי שמחתי שהחוק המגביר את האכיפה על "משתמטות" על רקע דתי לא עבר. אין לתת חיזוק לאפלייה על בסיס דתי.

 

9. מרד מאורגן של מתגייסים ומשלמי מיסים זאת הדרך היחידה
ערן ,   תל אביב   (01.12.10)
אני דור רביעי בארץ וכל בדורות הקודמים היו חיילים קרביים בכל המלחמות ומילאו את כל חובותיהם למדינה בלי ציוץ ובלי רמייה ובלי לקחת כלום, אבל הגיעו מים עד נפש.  בני בן 16 ואעשה הכל כדי שלא ילך לשירות צבאי שאינו הוגן ואינו שוויוני. עד שלא יהיה שירות צבאי/לאומי מלא באותו אורך זמן לכל אדם במדינה הזאת ללא הבדלה (חרדים, ספורטאים, דוגמנים, חולים למיניהם), אני מעודד את כל ההורים למנוע את גיוס ילדיהם.
10. הפתרון הוא בענישה. איך מענישים משתמטות היום?
מישהו ,   אי שם   (01.12.10)
מי שהצהירה שהיא דתייה רק כדי לחמוק משירות צבאי צריכה להיענש בחומרה. זה יפתור הכל. מי שתדע שהיא יכולה לבזבז חצי שנה בכלא בגלל השקר הזה כנראה שתעדיף לעשות שנת שירות או שירות צבאי מלא.
אם הענישה לא מרתיעה, למה שיפחדו?
11. הצבא גורם לירידה במוטיבציה-ע"י ניצול ציני!!
מילואימניק ,   ישראל המופרטת לדעת   (01.12.10)
הצבא הוא הגורם הגדול ביותר לירידה במוטיבציה
הניצול הציני של החייל בשטח גורם לאלפי חיילים בסדיר ומילואים להימלט בכל תירוץ אפשרי.
שעות העבודה המטורפות ועומס היתר בתנאים מחפירים שוברים גם את מי שהתגייס עם מוטיבציה , או מילואימניק שהוצב ביחידות שדה.
לדוגמא - חייל בקו העובד תחת פיקוד משמר הגבול לא יעבוד יותר מ 8 שעות ביום.
ולא מדובר בעבודת משרד אלא בשמירה בקור או בחום , ברכב חשוף ללא מזגן.
הצבא רואה בכך בטלנות , והוא מעדיף לסגור יחידות של מג"ב ולנצל מילואימניקים .
מה תגיד לסטודנט או לעצמאי - שעם ישראל חוסך כסף על גבו ?
מה תגיד לסדירניק ? שתמורת פחות מאלף שקל לחודש עליו לעבוד 16 שעות ביום ללא שבת וחג - ובכך לשחרר תקציבים למשכורות ולפנסיות לאוכלי החינם שבעורף ?

13. ל1 אין לך מושג כמה שאתה צודק.
יוסי   (01.12.10)
14. לפרק את הצבא!
איתן   (01.12.10)
בתור מישהו שכן שירת בצבא, וזוכר את זה כתקופה הקשה והגרועה בחייו, אני חייב לומר שהכתבה הזו יוצאת מהנחת מוצא שגוייה, שכולם צריכים לשרת בצבא, ושהצבא צריך את כולם. הבעיה העיקרית של הצבא היא עודף כח אדם, עם כל ההשלכות של זה – אנשים משובצים בתפקידים לא מתאימים, אין מספיק כח אדם בכיר ואיכותי לספק מענה לצרכים של כל החפ"שים... הצבא טרם השכיל במה שכל ארגון גדול יודע – המשאב היקר ביותר שלו הוא כח האדם. וצה"ל מתייחס לכח האדם שלו כמשאב זול, אינסופי ובר החלפה. עם גישה כזו, למה שמישהו ירצה לשרת? למה שאני ארצה שהילדים שלי ישרתו?   האם אנחנו צריכים חיילים יותר משאנחנו צריכים מורים ומדריכי חוגים איכותיים? האם כל מתבגר בגיל 18 מתאים יותר לתפקידים צבאיים מאשר לפעילויות אחרות?   אני חושב ששירות לאומי צריך להיות חובה לכל אדם בישראל, ללא הבדל מין, דת, או לאום.   העובדה שצה"ל לא מגייס ערבים, נכים ובנות מעבר למכסה מסויימת עומדת בניגוד מוחלט לגישה הקוראת להוקיע אזרחים שלא שירתו בצבא. שירות צבאי צריך להיות אופציה אחת מני רבות בה המתבדר יכול לבחור להתנדב. שימו עוד אנשים בבתי חולים, בתי ספר, סיפריות עירוניות. תנו לדור העתיד לסלול כבישים ולנטוע עצים.   הבעיה של צה"ל היא לא חוסר כח אדם, אלא כח אדם רב מדי
15. השתמטות מהצבא מביאה גם להשתמטות חברתית
השתמטות ,   היא נורמה   (01.12.10)

ומי לא שם לב לקשר - כמובן נביאי ההשתמטות מהצבא. התוצאה תהיה יחס רע לעניים, נכים  שונים ופליטים ואל תלינו על כך כי אי אפשר להפריד בין צורה אחת של השתמטות לצורה אחרת.

16. למעשה הפתרון טמון בהגדרתו החוקתית של צה"לינו.
ג ,   אי שם   (01.12.10)

לצבא הישראלי 3 אפשרויות "קיום":

צבא חובה, צבא התנדבותי, צבא מקצועי.

אם זהו אכן צבא חובה - אז כולם מתגייסים. נשואים, חרדים, רווקים, רווקות... נראה לי די ברור. בהחלט יהיה צורך בהקמה ותחזוק של מערך "כאילו צבאי" של שירות קהילתי לאילו שאינם מתאימים. חקיקה ואכיפה מתאימה כמובן!

אם זהו צבא התנדבותי - אז מי שרוצה בא וזהו זה. לא ממש מתאים לישראלי המצוי של המאה ה-21.

אם זהו צבא מקצועי - אזי התנאים וחוזי השירות צריכים להשתנות מהקצה אל הקצה.

 

המצב הנוכחי שהוא שעטנז בלתי ברור (ובלתי נאכף) של שלושת הסוגים מייצר בעיה אמיתית לרוח מדינת ישראל, ולפחות לדעתי בטווח הבינוני-ארוך גם לקיומה.

17. חרדים מתנדבים ?
קורא   (01.12.10)
הצחקתם אותי, אין אצלם בלקסיקון מילה כזאת.
18. שהמדינה תמשיך להתעסק בתפל ואנחנו שוקעים אט אט...
ארז ,   מרכז   (01.12.10)
19. במקום חינוך לציונות מלמדים את הנרטיב הפלסטיני זה מה שמקבלים
הכל תלוי בחינוך   (01.12.10)
20. מסכימה עם כל מילה. מילים כדורבנות!!!!!!
תמר ,   כפר סבא   (01.12.10)
21. גבירתי היקרה - אמרי לציפי לבני המטומטמת של המדינה שתצטרף
טוטם   (01.12.10)

לממשלה ותסייע - בין השאר - להפחית את סחטנות החרדים

אבל זה לא יהיה פשוט - כאמור אנו עוסקים במטומטמת ברמות

22. כל הכבוד מסכימה עם כל מילה!
סיון ,   אשדוד   (01.12.10)

 

23. השתמטות
(01.12.10)

היא כבר מגפה.

זה סימן נורא של התפוררות החברה , לא מורגש שהמדינה מנסה לעשות משהו למען האזרחים והאזרחים (בצדק או שלא)רואים פחות ופחות  ההצדקה להקריב למען המדינה.

24. בג"ץ אשם חלקית
מוטי ,   השרון   (01.12.10)
לפני כעשרים שנה פסק בג"ץ בהנהגת פרופ' אהרן ברק שאסור למעביד פוטנציאלי לשאול מועמד לעבודה האם שירת בצבא, ואסור למעביד להפלות בבלת עבודה בין מי ששרת ובין מי שלא שירת. הטענה האווילית של בג"ץ הייתה שאין קשר בין אי שירות צבאי ובין זכות המשתמט (בהנחה שהוא בריא בגופו ובנפשו) לקבל עבודה. בג"ץ התעלם מזכותו של מעביד להעסיק רק אנשים ששרתו בצבא, וכך השופט ברק שם את המשתמטים באותה רמה של המשרתים, עם ייתרון בולט: כשהמשרתים הרוו את הארץ בזעה, ולעתים גם בדם, הרוו המשתמטים את צמאונם בקפה-לאטה בקפיטריה האקדמית, וכשהגיעו לגיל 21 המשרת יצא מהצבא בלי כלום והמשתמט יצא מהאוניברסיטה עם תעודה אקדמית. כך פגעו בג"ץ וברק בחובת הגיוס ובערך השוויון, כשהעניקו ייתרון עצום למי שמשתמט. הם שידרו מסר ברור שרק פראייר משרת בצבא, ומי שיש לו קצת כסף לקבל חוות דעת שהוא קוקו יכול להיפטר מהשרות. זו עוד תרומה של אהרן ברק לערעור הסולידריות של החברה בישראל, ולקיעקוע היכולת של מדינת ישראל לעמוד בפני האתגרים הקשורים בלשרוד במזרח התיכון.
25. הבעיה האמיתית היא השירות. אין הצדקה לגיוס חובה גורף
רועי   (01.12.10)
הרי הצד השני של המטבע של העלאת שיעורי הגיוס זה העלאת שיעורי ההתאבדויות, הפטורים הנפשיים והעריקויות. סה"כ כמות האנשים שמהווים חיילים תורמים ומועילים היא פחות או יותר קבועה.
אז אולי במקום להמשיך עם ההחרמות והרדיפות המיותרות, להציע אלטרנטיבות. חסרים פלחים באוכלוסיה שצריכים כוח אדם בצורת שירות לאומי?
26. נווווו חדשות מעולות!!!!!
Tetris   (01.12.10)
כל פעם שאני קורא כתבה בעיתון ואני רואה שאחוזי הגיוס יורדים ויורדים ויורדים ויורדיייייייייים!!!! אני מקבל אורגזמה!!!!
שימשיכו לרדת!!! שיגייסו תיאלנדים שלא יעשו צבא

חייל ג'ובניק מקבל 350 שקל לחודש
חייל קרבי מקבל 700 שקל לחודש
בחור בישיבה מקבל את כל התנאים ומגרד את הבייצים
חרדים מקבלים תקצבי עתק של מילארדים בעוד שנכים נזרקים לרחובות ומקבלים 2500 שקל לחודש לא כולל תרופות

אני מקווה שעד שנה הבאה טפו טפו טפו יהיה!!! מעל ל60% משטמטים!!! ואולי שכר החיילים יעלה
רוצים חיילים שלמו כסף תדברו על ערכים וחובה ובלע בלע בלע
יהיהו משתמטים! חתיכת קמצנים!
27. יש לתת זכויות למי שמתגייס.
אור ,   חיפה   (01.12.10)
המצב עצוב מי שמתגייס אוכל אותה ומי שלא נהנה יש לשנות את המשואה הזאת.
28. מדינה שלא דואגת לקורת גג שלא תתפלא
פרופסור קירצנוהז   (01.12.10)

מדינה אשר נהפכה לבלתי אפשרית עבור זוגות צעירים,על תתפלא שאנשים בורחים משרות צבאי.

עלות שכירת או קניית תא מאסר,ברב קומות עם עוד מאה שכנים,היא מטורפת.

ומצד שני מתגמלים את האוכלוסייה שאינה תורמת ואף תומכת באויבי המדינה.

ראו את הארמונות שבונים הערבים בוואדי ערה שפרעם כפר כנא,ללא משכנתא.

בתי מידות הגדולים בעולם,בעוד היהודים כלואים בבתי הכלא הצפופים,ובה בבד במאסר של נשכנתא לכול החיים.

 

המדינה חייבת להשתנות מהיסוד כדי שלאזרחים יהיה אכפת.

56 אחוז מרוויחים פחות מ 5000 ש"ח,אך הם יכולים להתמודד עם המציאות ההזויה שנחתה עלינו.

 

גם לעשות שלוש שנים צבא,אותם זוג ערבי מתרגם לכדי 300.000 ש"ח,ובנוסף לימודים חינם,ובית פרטי ענק עם עלות סמילית.

 

המדינה המטורפת מחלקת קרקע לכול אזרח שעושה צבא,אם הוא אינו יהודי.

 

לסיום אם אין אדמה,מדוע הבניה הערבית ניא וילות גדולות ?

29. לחייב חיילים משתמטים לעשות שירות לאומי
דנה   (01.12.10)
30. ממשלה שלא משחררת שבוי כבר 5 שנים שלא תתפלא על אחוזי גיוס
אמא ל-2 ,   מרכז   (01.12.10)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה