|
1. כתבה מאד מעניינת!
נסים - סקסופן , |
תל אביב יפו |
|
(11.01.11) |
|
|
|
2. אולי כותרת מתאימה יותר היא סי במול מז'ור.. הסולם של סקסופוני
סאקספוניסט גאה! |
|
|
(11.01.11) |
הסולם של סקסופוני טנור וסופרן (לפי הפסתנר)- סי במול
כתבה נחמדה מאוד!
|
|
|
3. תודה על כתבה מדהימה ומחכימה
|
|
|
תיאור הפיסיקה של הפקת הצליל היא פסאודו מדעית ולא רצינית, אבל הכתבה הכילה מידע שימושי ומהנה ועל כך אני מודה לך.
|
|
|
5. כתבה מגרה
עו"ד נפתלי גור אריה , |
תל אביב |
|
(12.01.11) |
איזו כתבה יפה !!! אולי מישהו יוכל להדריך אותי היכן אפשר ללמוד נגינה על סקסופון בגיל מתקדם ? תודה מראש על התשובות. naftali57@gmail.com
|
|
|
6. אולי צייקני, אבל סי מג'ור סולם שאף פעם לא ינגנו בסקסופון
סקסופון הוא כלי שכתוב בטרנספוזיציה, בד"כ סי במול או מי במול. לכן סי מג'ור כמוהו כ דו דיאז מג'ור לפסנתר - אולי הסולם הכי פחות פופולרי. לראיה - רוב הג'אז האינסטורמנטלי מנוגן בסולמות הבמוליים (סי במול מג'ור ומי במול מג'ור בעיקר) מישהו שמגדיר את עצמו סופר, ראוי שיעשה מחקר טיפה יותר מעמיק.
|
|
|
תודה רבה על הכתבה, למדתי לא מעט על כלי שאני מאוד אוהב.
|
|
|
8. כתבה נהדרת, שאפו לכותב !!!
۩*)☼(*۩
|
|
|
9. גם בג'ז - הסקסופון היה שולי ביותר בהתחלה
במהלך רוב שנות העשרים - הסקסופוניסט הבולט היחיד היה סידני בשה שניגן בסופראן. הסקסופון נחשב אז לכלי מצחיק שיכול לתת אפקטים מעניינים אבל לא לכלי סולו רציני. רק עם עלייתו של קולמן הוקינס לקראת סוף העשור התחילו אנשים לקחת את הסקסופון יותר ברצינות, ובשנות השלושים הוא כבר התחרה בקלרינט טבחצוצרה על ההובלה - עם נגנים כמו הוקינס, הודג'ס, בני קרטר, לסטר יאנג ועוד...
|
|
|
תודה רבה. כן ירבו כתבות מעין אלו.
|
|
|
11. כתבה מעניינת אך עם טעות גדולה מאוד
"כלי הנשיפה מעץ מפיקים מגוון רחב ונעים יותר של צלילים, אבל הם חלשים וחסרי עוצמה. כלי הנשיפה ממתכת, לעומתם, הם חזקים ומלאים- אבל אין להם טווח דינמי רחב ועשיר כמו לכלי הנשיפה מעץ"
טעות פאטלית - לכלי הנשיפה ממתכת יש טווח גדול הרבה יותר מכל כלי נשיפה מעץ שקיים, זאת מהסיבה הפשוטה שנגן כלי מתכת מסוגל לשנות את טון הצליל בעזרת מיומנות שפתיים בלבד בעוד שנגן כלי עץ לא מסוגל ולכן, באופן תיאורטי, לכלי נשיפה ממתכת אין הגבלת אוקטבות (לדוגמא טרומבון-כלי אשר אינו מוגבל לחלוטין בכמות האוקטבות, טונים וגבהים), בנוסף, כלי הנשיפה ממתכת מפיקים צליל חם ואנושי הרבה יותר מכלי העץ.
|
|
|
מחכים ומהנה. כל הכבוד ותודה ל-YNET שנותנים במה לכתבות ברמה!
|
|
|
13. אהבתי - יישר כוח לרן לוי. כל הכבוד הגליל והעובדות
יוחנן בן יעקב , |
סקסופוניה |
|
(12.01.11) |
|
|
|
14. חבל שאין תמונה של הכלי עצמו
|
|
|
15. כתבה מעולה ומהנה, תודה!
|
|
|
16. Sax never named the instrument after himself
It was his friends that did. Fix the article.
|
|
|
17. כתבה מעניינת - נהניתי מאוד!
|
|
|
18. רן לוי שכחת את העלה הרוטט ...העשוי מעץ
הוא הרוטט והאקויולנט למיתר ה"צינור" הוא תיבת התהודה חבל שאתה לא מנגן...
|
|
|
19. היה כיף לקרוא (נדיר בעיתון הזה)
|
|
|
עקרון יצירת הצליל של קלרינט זהה לזה של סקסופון.
|
|
|
21. כתבה מעניינת ביותר!!! תודה רבה!
|
|
|
22. זה בגלל ביבי! הכל באשמתו! בושה
|
|
|
23. כתבה נאה על אף שטחיותה - וחבל שלא כתבתם
אורי , |
פתח תקווה |
|
(12.01.11) |
שרוב הצרות של אדולף סקס נבעו מיזה - למרות שמו אדולף - שהוא היה יהודי!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
24. כמה הערות
יוסי א' , |
ירושלים |
|
(12.01.11) |
הצליל של כלי המתכת נובעת מריטוט השפתיים בכוס של הפיה. נגני כלי מתכת זקנים סובלים מעייפות שרירי השפתים וכתוצאה יכולים לאבד את כושר הנגינה. הלשונית של הסקספון נד ולא השפתיים ולכן יש פחות עומס על אברי הנגן.
הסיבה העיקרית שהסקספון לא מצא את מקומו בתזמורות קלאסייות היא משום שמר סאקס המציא אותו לאחר סיום התקופה הקלאסית. מכל מקום, מספר מלחינים כתבו תפקידים לכלי, כמו גרשווין, וויל, בריו ומזורסקי. תזמורות המבצעות יצירות שלהם מזמינים נגני סקספון כאורחים. נגינת הסקספון דומה לנגינה בקלרנית ומי שמנגן בקלרנית יכול לשלוט בסקספון תוך מספר ימים. אבל נגני קלרנית קלאסיים נמנעים מלנגן בקלרנית משום שהאחיזה בפה שונה ורפויה יותר מהקלרנית והשינוי משפיעה לרעה כביכול בסגנון הנגנה הקלסית הדורש אחיזה יציבה וחזקה.
|
|
|
|
|
26. איזה קטע, היום התעניינתי (באינטרנט) לגבי לימוד על סקסופון
ראיתי כל מיני סוגים - אלט, סופרן וכו'. מה ההבדל בינהם בכל הנוגע למתחילים? (אני יודע שזה מעיד על גובה הצליל)
|
|
|
27. תוספות לכתבה
אפרים כץ , |
דרום אפריקה |
|
(12.01.11) |
כתבה מאליפה ומחכימה. כדאי אולי להוסיף שבניגוד לקלרינט, שצורת החלל הפנימי שלו היא גלילית, החלל הפנימי של הסקסופון הוא בצורת חרוט (קונוס), למרות העיקול של הכלי כלפי מעלה, מה שגורם לצליל לעלות באוקטבה כאשר לוחצים (או פותחים) את נקב האוקטבה שלו, ולא באוקטבה + קווינטה, כמו בקלרינט.
ואם הכתבה אמורה להיות כתובה בלשון מקצועית רצוי לדעתי להימנע מלהשתמש במילים כמו "צפצפה" (המילה הנכונה: פיה), "כפתורים" במקום שסתומים ועוד.
|
|
|
28. אני לא מבין במוסיקה ומאד נהניתי לקרוא
|
|
|
29. תודה על הכתבה המעניינת.
|
|
|
30. פעם אחת ולתמיד
סקסופוניסט וקלרנטיסט , |
דרום אפריקה |
|
(12.01.11) |
פעם אחת ולתמיד: למרות שהסקסופון והקלרינט שייכים שניהם למשפחת כלי העץ בעלי פיית פלסטיק (או עץ) ועלה אחד, מה שנקרא Single reed (בניגוד לאבוב והבסון למשל, בהם הפיה מורכבת משני עלים קשורים האחד לשני וסמוכים זה לזה - Double reed) אופן ההחזקה בפה ( אמבז'ור, Embouchure) אינו זהה - קלרינט מוכנס לפה באופן אלכסוני כלפי מטה ואילו פיית הסקסופון באופן ניצב כמעט.
נגן קלרינט מסוגל אולי להפיק צלילים מסקסופון תוך זמן קצר אבל לא נכון לומר שנגן קלרינט מסוגל להשתלט וללמוד לנגן בסקסופון תוך מספר ימים - זה בגלל העובדה שכאשר לוחצים (או פותחים) את מפתח האוקטבה צליל הקלרינט עולה באוקטבה + קווינטה, מה שהצריך הוספה של מספר מפתחות נוספים בחלקו העליון של הכלי שפותחים נקבים שאינם קיימים בסקסופון (אלה נקראים "צלילי צוואר" - ההסבר ארוך ומסובך למדי) ואילו בסקסופון, כאשר לוחצים על מפתח האוקטבה הצליל אכן עולה רק באוקטבה, מה שמצריך השתלטות ולמידה של מערכת אצבוע שונה.
| |