ואוו, לפרסם דו"ח שהוזמן ע"י מכון עם אידיאולוגיה קומוניסטית לתקוף משהוא לכאורה קפיטליסטי (וזה רק לכאורה כי התאגידים הם בבעלות המדינה) ועוד להציג את זה בעובדות או כדו"ח ענייני.
זה כמו לפרסם דו"ח של חברת השקעות שמושקעת בשקל נניח שטוען שיש למכור את כל המטבע הזר ולהשתמש רק בשקלים (כי זה יעלה את ערך השקל ויביא לה תשואה טובה יותר) כעובדות.
די לשטויות האלו.
עכשיו לעובדות:
לפי חוק, נקבע שמחירי המים יעלו בהדרגה עד לגילום אמיתי של עלות המים, ההובלה, הטיפול, התחזוקה וכו', במחירי המים לצרכן. זאת הסיבה היחידה להעלאת תעריף המים (ואין בכך שום בעיה כי אחרת אנחנו פשוט משלמים את זה באופן עקיף דרך המיסים).
לדעתי רשות המים היית שמחה אם לא היית צריכה להעלות את מחיר המים כי חוץ מיצירת אנטי נגדה ונגד התאגידים הם לא מרוויחים דבר מכך (הם רק מתווך) הם קונים את המים ממקורות (גם מים מוטפלים כיוון שמקורות בכל מקרה הינו מונופול בתחום הובלת המים וכך גם ישאר בעתיד הנראה לעין, כך שגם אספקה ממתקני הטפלה פרטיים תרכש ע"י המידנה/מקורות ותמכר כחלק מכלל המים המובלים ע"י מקורות ללקוחות - תאגידים ומחלקות מים.
אין לתאגידים שום מטרת רווח והם מחוייבים להשקיע את כל ה"רווח" בתשתית המים ורואים את השיפור הניכר כבר עכשיו (בחיפה למשל הצינורות הראשיים עדין עשויים מאזבזסט ועכשיו מי-כרמל מתחילה להחליף אותם, בב"ש מי-שבע משקיעים סכומי עתק בחידוש ותיקון תשתיות שלא התאימו גם לשנות ה-80).
לא סתם פחת המים בקרב התאגידים ירד בממוצע בכ-50% ויותר מכך לעומת מה שהיה בתקופת מחלקות המיים של העיריות/מועצות בתקופה שקדמה להם, ההשקעות במע' המים זינקו פי 3 ויותר מכך (כל הנתונים פורסמו אפילו ב"כלכליסט" של ידיעות).
מה שקרה הוא שלעיריות פתאום ירד מקור הכנסה שהם השתמשו בו להכל חוץ מתשתית המים שהוזנחה יותר מכל תשתית אחרת, ובעיקר למטרות אישיות (כמו בחירות לרשות העיריה) ויתר מטרות פחות ראויות.
ל"מרכז השלטון המקומי" בכלל לא אכפת מהתושבים אלא רק מהכנסה שנעלמה לו רק בגללו כיוון שלא השקיעה אותה במה שהיא מיועדת אליו במקור!
זה היה כאילו שבחשבון חשמל ששולם לחברת חשמל (ולא מדובר על החלק של המיסוי או הדיבידנד לבעלים-המדינה) היית משלם עבור מסע בחירות של יו"ר החברה לראשות הממשלה, או כל דבר אחר שאין לו קשר למשק החשמל.
הם גם בוכים על אובדן ה"ג'ובים" הפוליטיים, נכון בתאגידים יש מנכ"לים, יו"רים וכו', אבל גם בעיריות היו "מנהלי מחלקות" וכו' שהשתכרו באופן דומה, רק שהם היו מינוי פוליטי לחלוטין ולא הבינו דבר וחצי דבר במשק המים (כולל חלק ניכר מהמהנדסים הראשיים של מחלקות המים ויתר המהנדסים שלהן).
עכשיו הרבה יותר קשה להם לבצע מינויים פוליטיים חדשים.
זאת גם הסיבה העיקרית שיש כ-60 תאגידים ולא כ-20 כמו שאמור להיות ע"פ התכנון, ראשי הערים והמועצות לא הסכימו לוותר על שליטה שלהם בתאגידים ועקב כך אובדן כמעט מוחלט של יכולת ביצוע של מינויים פוליטיאים, וברור שהדבר גורר בזבוז נוסף ושוב זה דווקא בגלל "השלטון המקומי". אבל גם זה יפתר כשבעתיד יאוחדו תאגידים ולכן יעילותם תגדל. למשל אין שום סיבה שלת"א, רמת-גן, גבעתיים, חולון, ראשון לציון, הרצליה וכו' יהיו תאגידים/מחלקות מים נפרדים, או שלחיפה, טירת הכרמל, נשר, קרים ים, קרית ביאליק, קרית אתא, קרית מוצקין, יוקנעם וכו' יהיו תאגידים/מחלקות מים נפרדות!
ולזה "השלטון המקומי" מתנגד! כיוון שאז כמובן כמעט ואין השפע פוליטית של ראשי הערים והמועצות!