יהדות  מגזין  עיון
לשמשון היה "תג מחיר" - זה לא עזר
הרב חיים נבון
פורסם: 01.03.11, 12:02
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות ב-22 דיונים
1. סיפור יפה, רק לא מבין מה הקשר.
אברהם ,   תל אביב   (01.03.11)
סיפור יפ מסיבי למוסריות וכד', אבל אפילו הכותרת לא לא נכונה: לשמשון זה כן עזר.
2. האל בחר בשמשון
משה   (01.03.11)
שמשון היה קודם כל בחיר האל, אמת הוא לא נהג כשאר השופטים אך אין זה אומר שדרכו פסולה. מה שאני רואה בכתבה הזאת הוא ניסיון לכפות את אמות המידה האנושיות שלנו על אלוקים. אם איננו מבינים משהו מהתנהגות האל אין זה אומר שהאל שגה אלא שהבנתנו שגויה.

איני יודע מה עלינו ללמוד משמשון אבל אם הוא היה אחד השופטים זה אומר שהתנהגותו הייתה נכונה אולי לא בכל זמן ובכל מקום אך עדיין נכונה.

בתקווה לדיון אמיתי
3. שהרב הזה הצטרף לשמונים הרבנים שרודפים את הרב אביר
זה נשמע אבסורד   (01.03.11)
4. אם כל אחד היה לוקח המאבק הלאומי כי מאבק אישי הינו מנצחים מזמ
הקווקזי   (01.03.11)
5. לא הבנתי
אלי ,   ירושלים   (01.03.11)
למה העובדה ששמשון הוא בחיר האל גוררת שדרכו לא הייתה פסולה?
ומי אמר שדרכם של כל השופטים הייתה נכונה? האם לא מצאנו שופטים חוטאים? האם מה שעשה גדעון בסוף ימיו שמהכתובים עולה במפורש שגרם לכל סיפור אבימלך שלא נשמע כל כך כמו משהו אידיאלי (וזאת בלשון המעטה) היה מעשה נכון?
ואם התנהגותם נכונה אבל לא בכל זמן ולא בכל מקום, מה כן יש לנו ללמוד מזה אם אנחנו לא נמצאים באותו זמן כמוהם?
אני חושב שדברי התנ"ך נועדו בחלקם ללמדנו איזה טעויות אנחנו עלולים לעשות ולתת לנו קצת מידע על טעויות שנעשו בעבר כדי להימנע מהן בעתיד.
בכל מקרה, אני חושב שראוי למחות על התנהגות שגורמת לחילול ה' ולביזוי כבוד התורה, לומדיה ונותנה גם אם ההתנהגות הזו נעשית על ידי רבנים גדולים ככל שיהו.
מקווה שתקוותך התממשה...
6. ראיתי שאתה רב ולכן אשיב בעדינות כנס .
ר   (02.03.11)

מפאת כבוד לרב בישראל ,כל רב, אנסה להשיב למרות שאני תמהה על מה שכתבת כאן .

ראשית שמשון היה בחיר האל וכוחו האדיר לא בא לו מפיתוח שרירים במכון שמשון

שנית שמשון בשונה משאר השופטים שהם הובילו את העם למלחמה על שונאיהם על ידי שיתוף העם ,שמשון בעצמו על ידי אותו כוח אלוקי אדיר שניתן לו ,יצא לבדו להושיע את ישראל כך שהקביעה כי מלחמתו הייתה אישית כביכל היא התמקדות בטפל ולא בעיקר כי הוא היה סוג מנהיג ייחודי שנלחם עצמאית מול פלשתים ואז ניתן לייחס לו כביכל עניין אישי ולא לאומי ,וכמובן זה נדחה על הסף .

היו לנו עוד אי אילו מנהיגים שקלקלו ושגו בהתנהגותם האם זה מפחית מעצם היותו שליח האל להושעת עם ישראל ?

אנני מבין מאיפה באה לנו הצרה הזו של הלקאה עצמית נוראה ,של לחפש בכל כוח איפה אנחנו לא בסדר וכשקלו כל הקיצין אז מגיעים גם לדמויות קודש מהתנ"ך .

אפשר להתווכח עוד על דבריך ולהציג פאן אחר לחלוטין של מנהיג עז לב שם בטחונו באלוקי ישראל ויוצא ללא חת להלחם באוייבי ישראל המציקים לעם ישראל , שלו היה לנו היום זן כזה של מנהיגים יתכן שמצבינו היה טוב יותר .

כבוד הרב אני רואה בקו מחשבתי זה מעין הכרח והשפעה אדירה של הממסד החילוני שלא מאפשר גם למי שנקרא רב בישראל לעמוד על שתי רגליו ולהגן על קודשי ישראל . אנני סבור שצריך להתעלם מטעויות של מנהיגים או רבנים וכזה קורא צריך להפיק לקחים מכך ,אלא שקשירת דמותו של שמשון לנוער הגבעות מלמד על הקשר פוליטי חילוני למהדרין שמנסה לגייס עוד רב עם כיפה ועוד נושא קדוש לישראל כדי לנגח ולשים טריז בין יהודים לבין עצמם .

השתדלתי להביא את הדברים בכבוד הראוי .

7. אם כבר פשט, אז יאללה
שי   (02.03.11)
דבר ראשון - הקב"ה בחר בשמשון לשופט על ישראל ומן הסתם שמשון היה שופט ראוי לדורו. גם דורנו אינו דור של צדיקים ואולי לפני שנזכה לדוד המלך טוב אם נעבור דרך שמשון.

דבר שני - עם הצלחה קשה להתווכח. מן הסתם הראו לך בישיבה את הירידה ההדרגתית לאורך ספר שופטים. שמת לב לחריג בתהליך הירידה הנ"ל? יפה. שמשון. לאחר ארבעה שופטים שהנהיגו במשך פחות מ-20 שנה, שמשון עמד במשימה והתמודד מול אויב קשה במשך 20 שנה.

דבר שלישי - התרגיל שאתה עושה כנגד שמשון הוא תרגיל שחוק וטיפשי - אין קשר בין הידרדרות מוסרית במישור פרטי, בנושא אחד (נשים נוכריות), לבין הנאותות של דרך ההנהגה. האם צריך להזכיר בפעם המאתיים את גדולי המנהיגים בהיסטוריה (צ'רצ'יל, לינקולן) ואת הפער בין הנהגתם האמיצה והאצילה לבין חייהם האישיים. אתה באמת חושב שכולם אדיוטים?

דבר רביעי, סתם שאלה - איך קוראים לקהילה שלך במודיעין?
8. חוסר הבנה משווע של התנך ושל המציאות
יובל   (01.03.11)

מאיפה חיים נבון מסיק את דבריו רק הוא יודע:

1. בניגוד לפלשתים שהתעמרו בישראלים מי שמתעמר במתנחלים והורס את בתיהם הם כוחות הביטחון הישראלים.

2. לא הרסו את ביתו של שמשון ולא גרשו אותו - בניגוד למה שעושים למתנחלים

4. שמשון הכה בפלישתים - אך המתנחלים לא לוקחים תגי מחיר מכוחות הביטחון

 

בקיצור השוואה דפוקה.

 

 

9. עוד קצת...
רברבין ,   תל אביב   (01.03.11)
מומלץ מאוד לקרוא את הסיפור בנביא.

שימו לב שהפלישתים משיבים לשמשון בחידתו - הם משיבים לו גם הם בחידה, שהתשובה לחידה שלהם (אהבה ) מסגירים את מקור תשובתם לחידה.

עוד דבר שסיפרו לי פעם... שכאשר הנביא כותב שהרג יותר במותו מאשר בחייו, הנביא די לואג לו.
10. לא מסכים עם הכל אבל...
יוני   (01.03.11)
כתבה יפה. קצת עומק...
11. סוף סוף רב. אמיתי. שפוי. אמיץ. מוסרי.
אמץ ,   וחזק   (02.03.11)

ולא בגלל שהוא לכאורה "שמאלי" בפרשנותו

אלה בגלל האומץ להגיד על פסוקים בתנ"ך הקדוש - שאל לנו לאמץ אותם

 

וואלה. כמה פשוט. יש גם פסוקים קדושים - שאנו לא מחוייבים לדבוק בהם.

זאת מהפכה.

 

ואשר להמלצתו - ישרה, הגיונית ומוסרית.

בכלל, תקופת השופטים היא לא תקופת זהב, בלשון המעטה.

12. משום מה הכותב הנכבד שכח שאחרי שמשון
יוני ,   ירושלים   (02.03.11)
שקטה הארץ אי אלו עשרות שנים. גם כל הניסיון להוכיח שהנקמה הייתה אישית היא סילוף הכתוב. שמשון נבחר להושיע את ישראל עוד מבטן. הנקודה החשובה היא "כי תואנה הוא מבקש".
13. זו ממש גישה נוצרית
יהודה ,   ירושלים   (01.03.11)

כתור חרדי אני שואל אתכם אחי הדתיים לאומי איך צצים לכם כאלו ייפי נפש ,

כל הגישה של הרב  כזו נוצרית, כמו שהנוצרים אומרים אם סותרים לך תן את הלחי השני,

 אבל אצלנו ביהדות אומרים הבא להרגך השכם להרגו, אז אנה אל תתנו לאיש הזה לבלבל לכם את המוח, נכון שאין תג מחיר בכל מחיר אבל כאן ממש עברו את הגבול איפה שמענו כזה דבר שיהודים יורים ביהודים,

 אם כל הרגש האחוה שלי לכל היהודים, אבל תידעו לכם שמהרבה מאלו היהודים שהם לעת אתה נקראים חילונים, הם מנותקים מהתורה וממילא הם מנותקים מנשמתם ומעם ישראל, ואין להם רגש אחוה, ואכפת להם רק מעצמם, והם כמו אויבנו לצערי הרב,וצריך ללחם בהם אם צריך.

 

 בדיוק כמו בתקופת השואה, שיהודים בעולם ניסו לפדות יהודים מהגרמנים בכסף, ויצא חוק באמריקה שאסור לפדות יהודים (על מנת לא לחזק את הגרמנים ), והחרדים לא שמעו לחוק ועשו הכל על מנת לפדות יהודים מהגרמנים, הם מכרו את רכושם ואת כל מה שיקר להם על מנת לפדות יהודים (מכרו ספרי תורה וכו'),

 

 אבל הרפורמים וכדומה היה להם יותר חשוב להיות שומר חוק ולהיראות כאזרחים אמריקנים טובים, ועדיפו את זה מלעזור לאחיהם בגרמניה (מנסים לסלף את ההיסטוריה אבל זו היא המציאות), וכמו אז כן היום, אלו שמנותקים מהתורה הם גם מנותקים מלעזור לאחיהם מסבלם .

ynet נא לא לצנזר

14. דמגוגיה והתנשאות. כרגיל.
זה רב?   (03.03.11)
15. לכבוד מר נבון
אריאל   (03.03.11)
אני לא בטוח שפרשנות המקרא שלך אינה בגדר כפירה. כנראה שאם בכל הדורות התייחסו לשמשון כ:שמשון הגיבור" זה לא היה סתם. כנראה שגם בדרך היהדות יש נקמנות. מה תאמר על מצוות מחיית עמלק? על מלחמת מצווה בשבעת העממין? על זה שיהודים בפרס עשו פעולות נקם בכל היהודים במדינות בסביבה בתקופת אחשוורוש? תאמין לי מר נבון, שאם משה רבינו או דוד המלך או יהושע בן נון היו חיים היום אז היית שולח מכתב עם כל חבריך ה"רבנים" שצריך לשים אותם בכלא בגלל חוסר מוסריות. די לרבנים רודפי פרסום
16. מזמן לא זכינו למאמר של הרב ההזוי הזה ממודיעין
חמי   (03.03.11)

מזמן לא זכינו למאמר של הרב ההזוי הזה ממודיעין

17. "לא הייתי הופך דווקא את שמשון למופת מוסרי."
זאב נ.   (03.03.11)

חיים נבון מרשה לעצמו שוב לקרוא תיגר על שופטים ומנהגים של היהודים.

יש מספיק אנשים הנושאים תואר רב שYNET יכולים להיוועץ בהם ולא במי שדעותיו פעם אחר פעם קרובות יותר לקונסרבטיבים מאשר ל אורטודוקסים...ראה ערך דעתו בנושא הומואים, עליית נשים לתורה, ערבי קהילה בעירוב מינים.....

18. אז מה חיימק'ה? מנסים להיות נאורים, אה?
שרון   (03.03.11)
19. מה לעשות שאלוקים לא מסכים עם הרבנים
יהודי   (04.03.11)
האלוקים בחר בשמשון להושיע את ישראל אבל בעיני רבנים מסויימים זה לא נאה ולא יאה.

פשוט אין מה להגיד.
20. ובכל זאת בהושענה רבה עם ישראל ימשיך לומר:
מוסר יהודי   (04.03.11)

"למען יחיד צוררים דש, אשר מרחם לנזיר הוקדש, ממכתש לחי הבקעת לו מים למען שם קודשך הושע נא והושיע נא אבינו אתה" (מתוך ההושענות להושענה רבה בסידור)

 

כשחז"ל מותחים ביקורת על מישהו אי אפשר להתווכח, אבל הדבר לא הופך את כל מעשי אותה דמות לפסולה, ואם חז"ל מתחו ביקורת על כך שנשא גוייה לא ראיתי מקור בחז"ל לביקורת על 'הנקמנות' ו 'התג מחיר' של שימשון,אלא להפך הנקמנות שלו היא משובחת או שאני לא מבין למה הכניסו לתפילה את המילים: "למען יחיד צוררים דש"....

היש צורך להזכיר את "הנקמנות" של פינחס שהיא זו שגרמה לו לכהונה כדברי חז"ל???

אם פינחס היה בימנו היו אומרים לו "כהן שהרג את הנפש לא ישא כפיו"....

 

21. מסכים חלקית..
עדי   (06.03.11)
מצד אחד, אני מסכים שיש בעייתיות קשה בפעילות של "תג מחיר", כיוון שבריונות לא תוכל לעזור במקרה כזה. אנו לא נלחמים פה בפלישתים, אנו נלחמים פה בעם שלנו, דבר שבלתי אפשרי שיקרה. חובה עלינו להוכיח, להזהיר ולהפיץ את הדעה שלנו, אך כל נקיטה באלימות (לא דווקא פיזית, כל כוחניות שהיא) היא בלתי אפשרית! זוהי בריונות וקו אדום, כמו המקרה של גדליה בן אחיקם, שנרצח על ידי בריונים (יהודים) שלא הסכימו עם הדרך שלו. למה הדבר גרם? לגלות של שארית ישראל מהארץ. ולכל הטוענים שחובה למחות ביד הטועים, כמובן, זה נכון, אך יש ללמוד קודם את כל דיני תוכחה! צריך לעשות זאת באהבה, לדאוג שהצד השני באמת מקשיב. לגרום לו לשנוא אותנו רק ירחיב את הקרע בעם! מצד שני, אני לא יכול להבין את מה שנכתב לגבי שמשון. שמשון היה נביא. נביא פירושו אדם עצום! אדם שלא מתעניין כלל בטובתו הפרטית אלא כל כולו מוקדש לעם ישראל. בלתי אפשרי להסתכל על שמשון, דוד, משה ושאר האנשים שחטאו כאילו הם חברי ילדות שלנו. החטאים שלהם כל כך שונים. גם אם שמשון חטא, לא ייתכן שזהו חטא פשוט, כמו שהכתבה מנסה לתאר! הרמב"ם לא סתם אומר שברור שגוירו הנשים, פשוט לא ייתכן להבין אחרת. בתקווה שה' ישלח עצה טובה בראשינו. יום טוב.
22. "יהי דן נחש עלי דרך שפיפון עלי ארח הנשך עקבי סוס ויפל רכבו
פלא יועץ   (21.03.11)
לאחור.לישועתך קיויתי ה' ".[פרשת ויחי] "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל"-ינקום נקמת עמו מפלשתים.כל ישראל יהיו כאחד עימו .ואת כולם ידין,ועל שמשון נאמרה נבואה זו..[רש"י]-הרב הכותב מתגלה כעוד אינטלקטואל,המנסה למצוא חן בעיני השמאל ה"הומני".אך כרב  בישראל הוא מקבל ציון נכשל.נבון הוא לא.עוד גידול ממאיר של החינוך המפדל"י,המנסה לרצות את כולם ולמצוא חן בעיני כל רואיו.בזוי ועלוב.עשה חשבון נפש מאין החוצפה בכלל לכתוב כך אודות שמשון.קצת ענוה.
חזרה לכתבה